Ihmettelyketju

  • 6 475 949
  • 39 063

teppana

Jäsen
Todennäköisesti sitä ei osattu tilata, tämä on aina julkisissa hankkeissa todennäköisempää kuin suorat säästötavoitteet.

Niin, hankala sanoa. Yleensä kyse on tosiaan juurikin siitä, ettei johtavilla virkamiehillä oikein ole kokemusta samankaltaisista hankkeista. Vastuualueet ovat uran aikana laajat ja työnkuvakin muuttuu useaan otteeseen. Yrityspuolella on tosiaan helpompi kun sama porukka (more or less) toistaa samankaltaisia hankkeita kerta toisensa jälkeen ja dokumentointi virheistä on paljon parempaa.

Toki siellä on voitu tehdä jokin periaatepäätös että säästetään vaikka 200K€ ja jätetään kuskittomien hyttien ilmastointi pois. Kuulostaa kivalta summalta mutta on melko mitätön projektin kokonaiskaavassa. Mutta sama miten on, kuulostaa että kyseessä on vähän hassu asia. Miksi tosiaan jättää ilmastoimatta marginaalinen osa vaunuista? Yksinkertaisin selitys on se, että sitä ei tosiaan joko ole osattu tilata tai sitten on koettu että saadaan säästöä kun ei tilata. Sama kumpi, aika hassulta se kuulostaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisihan se mielenkiintoista lukea, miten ilmastointi laitetaan tilaan, jota ei ole olemassa. Kun tilaus tehtiin vuonna 2007, siihen ei sisältynyt ohjaamoa lainkaan. Sellaista ei ollut tulossa. Automaattimetron historia tiivistetysti tässä. Kumpikin osapuoli hakee isoja korvauksia toisiltaan, joten varmaan ennen niiden ratkaisua ei mitään oleellista tapahdu automatisoinnissa. Typeryyksiä on kyllä tehty urakalla. Kuten länsimetron lyhyet laiturit, vaikka tiedettiin, että niiden pituus ei riitä.
 

teppana

Jäsen
Olisihan se mielenkiintoista lukea, miten ilmastointi laitetaan tilaan, jota ei ole olemassa. Kun tilaus tehtiin vuonna 2007, siihen ei sisältynyt ohjaamoa lainkaan. Sellaista ei ollut tulossa. Automaattimetron historia tiivistetysti tässä.

Ahh. :D No sepä selventää jo paljon. Mutta kuitenkin näitä uudempia vaunuja on joissa kuljettajan tila ei ole ilmastoitu. Jos aiemmat viestit täällä pitävät paikkansa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ahh. :D No sepä selventää jo paljon. Mutta kuitenkin näitä uudempia vaunuja on joissa kuljettajan tila ei ole ilmastoitu. Jos aiemmat viestit täällä pitävät paikkansa.

Pitäähän ne paikkansa. Ei ole kuskilla vessaa tai ilmastointia, istuin on sananmukaisesti perseestä ja peilit ja sivuikkunat surkeat ilman lämpövastusta. Kun homma meni reisille automaattimetron kanssa (josta siis tiivistelmä edell. viestin linkissä), joku alkoi tuunaamaan osasta vaunuja kuljettajien vaunuja. Kuski kyselee pakkaskeleillä tai muissa huurteissa valvomosta, joko on ovet kiinni, jotta voisi lähteä... Tuosta lisää ongelmia:

Länsimetro: Se maksoi miljardin, mutta vessat unohtuivat - Motiivilehti

Ulkopuolisen on lähes mahdoton sanoa, johtuuko osa kuljettajien turvallisuusongelmina pitämistä ratkaisuista puhtaasti amatöörimäisestä asioiden hoitamisesta tilaajan suunnalta, vai onko niihin vaikuttanut hyvin tulehtuneet välit toimittajan suuntaan, jolloin muutosten tekeminen on tehty normaaliakin haastavammaksi ja kalliimmaksi.

Myös @vetti löytää linkistä vastauksia.
 

teppana

Jäsen
Ahh..Danke @Cobol

Tämähän vaikuttaa aika mielenkiintoiselta jupakalta. Olen toki tiennyt että länsimetron suhteen on ollut ongelmia ja paljon. Mutta eipä ole tullut aiemmin perehdyttyä juurikaan. Vältän vielä tuomitsemista mutta näin äkkiseltään näyttää että ilmastoinnin jääminen pois on pienin ongelmista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Cobol tuossa linkissä ei ole mitään uutta. Ikävä kyllä, entisessä duunissa olin aika läheisesti tekemisissä ko projektin kanssa. En toki vaikuttamassa mihinkään, mutta, noh, tiedän mitä päätettiin. Suunnitelmat näin, siellä on monta muutakin asiaa mitä en todellakaan ymmärrä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin, hankala sanoa. Yleensä kyse on tosiaan juurikin siitä, ettei johtavilla virkamiehillä oikein ole kokemusta samankaltaisista hankkeista.

Olin aikoinaan Trafilla vuoden verran eräässä melko isossa projektissa konsulttina. Ne palaverit vai oliko ne kokouksia olivat aivan uskomattomia. Siellä oli vaikka minkälaista säätäjää kysymässä uskomattoman typeriä kysymyksiä. Se ei pidä paikkaansa, että tyhmiä kysymyksiä ei olisi.

Jos tuonkin työajan käyttäisi tekemiseen ja antaisi niiden tehdä mitkä osaa, niin joku voisi joskus onnistuakin.

Mistä se johtuu, että sitä ei haluta ymmärtää kuinka liian monta kokkia sopassa on yksinkertaisesti liikaa. Tuohonkaan ei olisi tarvinnut kuin kymmenen hengen porukan, mutta siellä pyöri kymmeniä. Hintalapusta veronmaksajille en tiedä ja pelottaa koko ajatuskin jostain loppusummasta.
 

teppana

Jäsen
Olin aikoinaan Trafilla vuoden verran eräässä melko isossa projektissa konsulttina. Ne palaverit vai oliko ne kokouksia olivat aivan uskomattomia. Siellä oli vaikka minkälaista säätäjää kysymässä uskomattoman typeriä kysymyksiä. Se ei pidä paikkaansa, että tyhmiä kysymyksiä ei olisi.

Jos tuonkin työajan käyttäisi tekemiseen ja antaisi niiden tehdä mitkä osaa, niin joku voisi joskus onnistuakin.

Mistä se johtuu, että sitä ei haluta ymmärtää kuinka liian monta kokkia sopassa on yksinkertaisesti liikaa. Tuohonkaan ei olisi tarvinnut kuin kymmenen hengen porukan, mutta siellä pyöri kymmeniä. Hintalapusta veronmaksajille en tiedä ja pelottaa koko ajatuskin jostain loppusummasta.

Voin vain kuvitella. Onhan noita järjettömiä projekteja yksityiselläkin. Tai no, joskus on järjettömiä henkilöitä tekemässä päätöksiä, Mutta myös omalla lyhyehköllä uralla on tullut huomattua että julkisen sektorin hankkeet ovat todella usein sellaisia ihmeellisiä sekametelisoppia. Ne muutamat ihmiset joilla on kyky hallinnoida ja nähdä sen projektin kokonaisuuksia sekoittuvat siihen turhaan massaan jota hyörii ja pyörii jokaisen asian ympärillä. Ihan lyhyesti sanottuna, aivan kuten sinäkin sanoit, porukkaa on aivan liian paljon. Sekä liian suuri osa siitä on ihmisiä joiden ammattitaito on aivan eri sektorilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämähän vaikuttaa aika mielenkiintoiselta jupakalta. Olen toki tiennyt että länsimetron suhteen on ollut ongelmia ja paljon. Mutta eipä ole tullut aiemmin perehdyttyä juurikaan. Vältän vielä tuomitsemista mutta näin äkkiseltään näyttää että ilmastoinnin jääminen pois on pienin ongelmista.

Ottamatta tähän yksittäiseen metrohankkeeseen kantaa, isot julkiset projektit menevät vanhalla tavalla toteutettuna aina perselleen, koska tilaajat (julkinen) ei usein omaa käsitystä edes siitä, miksi tilaaja on jotain tilaamassa. Saati siitä, mitä on tilaamassa. Kun tähän yhdistää yksityisen toimittajan haistaman rahastushajun, lopputulos on usein heikko.

@Cobol tuossa linkissä ei ole mitään uutta. Ikävä kyllä, entisessä duunissa olin aika läheisesti tekemisissä ko projektin kanssa. En toki vaikuttamassa mihinkään, mutta, noh, tiedän mitä päätettiin. Suunnitelmat näin, siellä on monta muutakin asiaa mitä en todellakaan ymmärrä.

Itse en metron kanssa ollut tekemisissä, vaikka Helsinki ja Siemens olivat molemmat mun (jo myydyn) firman asiakkaita. Helsinkija Siemen on muuten kokemukseni mukaan Suomen oloissa hyvää jälkeä tekevä omalla sektorillaan. Se hyöty tässä on jatkossa, että Suomessakin lähestytään tulevissa suuremmissa hankkeissa ammattimaisempaa yhteistyötä suunnittelusta ja seurannasta alkaen.
 

teppana

Jäsen
Ottamatta tähän yksittäiseen metrohankkeeseen kantaa, isot julkiset projektit menevät vanhalla tavalla toteutettuna aina perselleen, koska tilaajat (julkinen) ei usein omaa käsitystä edes siitä, miksi tilaaja on jotain tilaamassa. Saati siitä, mitä on tilaamassa. Kun tähän yhdistää yksityisen toimittajan haistaman rahastushajun, lopputulos on usein heikko.

Tosi sanoja. Tästä on itselläkin jonkin verran kokemusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosi sanoja. Tästä on itselläkin jonkin verran kokemusta.

Kaverin kanssa on joskus meinannut tulla vähän riitaakin, kun olen tiedustellut miksi siis tienaat enemmän kuin presidentti tai pääministeri. Sitten tulee nämä litaniat kuinka tilaajat on tyhmiä eikä niille välttämättä edes turhaa myydä vaan koitetaan saada ne ymmärtämään minkälainen ratkaisu tähän saattaisi olla kaikille paras.

Totta se taitaa olla eikä tuo ehkä ihan helppoa hommaa olekaan, vaikka provikat onkin mitä on. Miksi nuo tilaajat sitten ovat viroissaan, luulevatko ne itse tekevänsä hyvää työtä.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Cobol @teppana toivotaan parempaa jatkossa. En ole toiveikas. Vaikka raidejokeri tällä hetkellä on ihan OK.
 

teppana

Jäsen
@Cobol @teppana toivotaan parempaa jatkossa. En ole toiveikas. Vaikka raidejokeri tällä hetkellä on ihan OK.

Vieläkö itiksestä lähtee ihan bussijokeri?

Itsellä on vain kauhukuvia siitä, kun kuljin Vantaan Nissaksesta Espoon Mankkaalle julkisilla töihin about 10 vuotta sitten. Jonkin aikaa menin Mellunmäestä mikä helpotti kun pääsi suoraan metroon. Mutta muutin kauemmas ja sitten menikin jo vaikeaksi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Vieläkö itiksestä lähtee ihan bussijokeri?

Itsellä on vain kauhukuvia siitä, kun kuljin Vantaan Nissaksesta Espoon Mankkaalle julkisilla töihin about 10 vuotta sitten. Jonkin aikaa menin Mellunmäestä mikä helpotti kun pääsi suoraan metroon. Mutta muutin kauemmas ja sitten menikin jo vaikeaksi.
Tietysti, venaa jokunen vuosi niin ei. Onneksi duuni on keskustassa ja ei tarvitse mennä itään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä hiton dena? Miks noi teinit sanoo mua denaksi. Itse ootte spedejä. Ai niin eilen mua sanottiin Spede Pasasen näköiseksi. Ei saatana mä hyppään kaivoon.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ihmettelen, millaiseksi täällä on keskustelu mennyt. Pitäisi olla jokin rasvaisten juttujen osio. Olen järkytetty. Täällä kaiken lisäksi innostetaan muita härskiyksiin. Varmaan kohta kannustetaan homouteenkin! @scholl in kanssa ei tulla teidän saunavuorolle. Me mennään Tamin saunaan. Siellä on paras kiuaskin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Miten joku dena voi olla tietämättä mikä on dena? Kai tää yks spurgu kohta kysyy mikä on spurgu?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kakkoselta tulee jotain tietokonepelien pelaamista ohjelmana. Ihmettelen kuka sitä jaksaa katsoa. Sitten muistin että pelistreamithän on aika suosittuja, joku tekee niillä jopa tiliä. Ja vissiin tuo Assembly on iso tapahtuma Suomessa. Taustalla kuuluu olevan joku selostaja ja jotkut hurraa ja taputtaa välillä. Silti ihmettelen tällaista ohjelmaa ja ihmisiä jotka jaksaa katsella. Olen kalkkis (ja likka) joten se ehkä selittää ihmettelyni.

E. Joo, vaihdoin jo kanavaa ja katson nyt Pretty womania. Tota noin, ehkä pitää etsiä vielä kanavaa tai keksiä jotain parempaa tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ensimmäinen Assembly oli 1992 ja se on kasvanut melkoisesti. Mielummin katsoisin Pretty Womania.

Itse katsoin hetken. iinä kolme läskiä ja yksi nälkiintyneen näköinen nörtti juttelivat pelinkehittämisestä. Jonkun kuulemma pitää tuottaa peliin sisältöäkin, keksiä nimiä ja kaikkea. Riitti mulle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Music on yhtäkkiä alkanut nstassa seuraamaan varmaan parisenkymmentä Winnipeg Jetsiin liittyvää sivistos. Outoa. Mun Instassa ei ole mitään Winnipegiin liittyvää
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kakkoselta tulee jotain tietokonepelien pelaamista ohjelmana. Ihmettelen kuka sitä jaksaa katsoa. Sitten muistin että pelistreamithän on aika suosittuja, joku tekee niillä jopa tiliä. Ja vissiin tuo Assembly on iso tapahtuma Suomessa. Taustalla kuuluu olevan joku selostaja ja jotkut hurraa ja taputtaa välillä. Silti ihmettelen tällaista ohjelmaa ja ihmisiä jotka jaksaa katsella. Olen kalkkis (ja likka) joten se ehkä selittää ihmettelyni.

Nojaa, ei tule itse seurattua, mutta ei kai tuo ihan perinteisen urheilun seuraamisesta niin paljoa poikkea. Jos pääsee lajiin sisään samalla tavalla kuin vaikkapa jääkiekkoon, niin ei se varmasti ihan niin päätöntä hommaa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös