Jos vodka on huonoa niin voihan sitä irvistää vaikka pahan maun takia.
Ihan varmasti olen ollut ainakin kahdesti sellaisessa tilanteessa, että ryyppynä otetun viinan tolkuttoman paha maku on johtanut jonkinlaiseen irvistykseen. Hyvälaatuinen vodka on jopa yllättävän pehmeää ja leppoisaa tavaraa kielen päällä. Laatuvodka voi laittaa jonkun ehkä puhaltelemaan, mutta irvistely menee jo esittämisen puolelle.
Irvistin 90-luvulla jonkin kiinalaisen viinan takia. Todella kuvottavaa ainetta. Viinasta tuntui jäävän suuhun jonkinmoinen rasvainen kerros, joka maistui lähinnä eltaantuneelle sianihralle. Siinä aineessa oli kaikki mahdollinen päin persettä. Tympeä haju, vastenmielinen suutuntuma, karvas nieltävä, ja kilometrin mittainen härskiintynyt jälkimaku. Kai tuota joku sairas kinukki juo jossakin syvällä Kiinan maaseudulla, kun ei paremmasta tiedä eikä parempaa ikinä saa. Tai ehkä sianihraviina on tehty kusetustarkoituksessa ulkomaalaisille.
Toinen tapaus oli 90-luvun lopulla Venäjällä, kun eteeni kaadettiin jotakin aivan törkeän huonoa kirkasta viinaa. Tuo oli poikkeuksellista, sillä vaikka monet tsaarit, kommarit ja Putin ovat onnistuneet kukin vuorollaan tekemään suunnilleen kaikesta paskaa, niin hyvää vodkaa Venäjällä on osattu tehdä kauan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki Venäjällä tehty vodka olisi hyvää tai edes siedettävää. Vodkana on saatettu myydä mitä tahansa epämääräistä tislaustuotetta, siitä huolimatta että Venäjälläkin on jonkinmoinen kontrolli viinahommissa. Joka tapauksessa sain lasiini eräässä tilaisuudessa niin järkyttävän huonoa vodkaa, että ryyppylasi jäi tyhjentämättä. Jonkinmoisesta juhlaillallisesta oli kyse, eli maljannostoja olisi pitänyt olla ainakin kolme. Jouduin hätäpäissäni turvautumaan selitykseen väsymyksestä ja aikaisesta seuraavan aamun herätyksestä. Jos olisi ollut hyvää vodkaa, niin ei tuolta olisi ollut mihinkään kiire.
Edellisen kokemuksen siivittämänä kokeilin myöhemmin Venäjällä asuessani, onko mahdollista löytää kaupasta yhtä huonoa tai vielä huonompaa viinaa kuin se, mitä olin viimeksi jättänyt juomatta loppuun. Mainittakoon kuitenkin, että tämä harraste oli vahvasti sivutoiminen. Toisinaan "hyvän" tilaisuuden tullen koetin silmäillä, olisiko tarjolla jotakin todella halpaa vodkaa. No kerran löytyi yksi vahva haastaja, puolen litran lasinen pullo jotakin ennestään minulle outoa ainetta. Hinta oli muistaakseni 30 ruplaa, mikä sen aikaisella kurssilla teki noin euron. Vodka haisi lievästi bensalle. No en olisi tuota uskaltanut juodakaan, joten ei myöskään tarvinnut irvistää. Oman kämppäni läheltä sai ruokakaupasta halvimman vodkan 99 ruplalla, koko litran, ja se oli ihan asiallista ainetta nimeltään Vodka Chopin. Ostin tuon ensisijaisesti saniteetillisiin desinfiointitarkoituksiin (koska apteekki ei myynyt minulle pirtua ilman reseptiä). Yhdet siivut otin Chopinia appelsiinimehun kanssa, enkä irvistänyt.