Ihmettelyketju

  • 6 338 653
  • 38 741

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@pettter ja kaikk muutkin: kannattaa muistaa toisinaan ostaa ja myös syödä tonnikala-läpyskä. Kala on kuulemma terveellistä.
Silakasta pidän paljon, mutta ei ole keittiöhenkilöä nykyään sitä minulle laittamaan. Silakkahampurilainen, voi perhana kun jostain sais, pikaisesti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@pettter ja kaikk muutkin: kannattaa muistaa toisinaan ostaa ja myös syödä tonnikala-läpyskä. Kala on kuulemma terveellistä.
Silakasta pidän paljon, mutta ei ole keittiöhenkilöä nykyään sitä minulle laittamaan. Silakkahampurilainen, voi perhana kun jostain sais, pikaisesti.
Välttelen itse kalaa, koska en halua kuolla elohopeamyrkytykseen. Mieluummin räjäytän sydämeni possulla ja naudalla. Hieno tapa kuolla, raskasmetalli myrkytys asia erikseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kalaakin tulee välillä syötyä. Tiistai on Subway-päivä kun tonnikala on päivän subina. Maanantaisin kanssa tulee sieltä haettua kun Kana fajitassa on enemmän kanaa kuin keskiviikon kananrinnassa. Patongin otan usein kokojyvään tai siis siihen hunajakauraan ja esimerkiksi Kotipizzassakin joskus harvoin käydessä valitsen rukiisen pohjan kun sen saa samaan hintaan. Kyllä tässä varmaan vitamiinit saa ja mineraalit kun suolankin vaihdoin viis vuotta sitten tohon Himalajan versioon. Himassa vaan jää toi rehuosasto vähiin, mitä nyt joskus harvoin ostan pari banaania ja mehuja kyllä tulee juotua kun on selvin päin. En nyt viikkoon tai kahteen. Mäkkärissäkin yleensä otan juomaksi tuorepuristetun Tropicanan kun sen kanssa saa samaan hintaan. Kyllä näitä on kun tarkemmin miettii.

Ja tietty jos vaikka mäkkisafkaa moittii niin iso osa fiinien ravintoloiden jutusta on sitä että heinät on asetettu nätisti ja esteettisesti vittu silmiä hivelevästi ristiin ja kastikekin on ärsyttävästi lorautettu siksakin muotoon vaikka yksi läntti olisi kaikille paljon helpompi juttu. Ja pihvin lihakin on just Möttösen tilalta tosta läheltä naapurikunnasta ihan vierestä ja sen takia tuplahintaan kun ei ole rekkakuskille tarvinnut maksaa välistä tai sitten jostain Argentiinasta härkätaistelussa kuolleen uhanalaisen ja sen takia söpön pässin kiveksestä tehtyä. Ei erikoista, mutta pitää kehua kun on harvinaista. Ja sitten se ravintolan vain turhamaisille ihmisille tehty sisustus valkoisine pöytäliinoineen. Kaikkia muita ärsyttää ja vaivaannuttaa sellainen teennäinen ympäristö ja niistä kristallikruunuista ja merkkiviinilaseista pitäis vielä erikseen maksaa siinä laskussa. Joo kyllähän laadukas ruoka tietty on hyvä juttu ja paremman makuinen maistuu paremmalta, mutta on se Big Mac vaan aika helvetin hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tätä keskustelua kun lukee niin tekee niin perkeleesti mieli avata tonnikalapurkki. Ja niin teenkin. Johan tässä olikin jo nälkä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tätä keskustelua kun lukee niin tekee niin perkeleesti mieli avata tonnikalapurkki. Ja niin teenkin. Johan tässä olikin jo nälkä.

Joo, jääkaapille vie askel - savusiika odottaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ei kai siitä naaman vääntelystä mitään hyötyä ole? Ikinä en ole tajunnut, miksi jotkut irvistelee. Sitruuna on sitten asia erikseen, siitä tulee sellainen pakonomainen refleksi, koska tuntuu suussa eikä nielussa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ehkä se irvistely on vain sellainen tapa, millä ilmaistaan muille läsnäolijoille, että nyt muuten otetaan tiukkaa viinaa. Minua irvistyttää pahan makuiset kirkkaat ja ruskeat, kun taas hyvän vodkashotin jälkeen lähinnä hymyilyttää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kai siitä naaman vääntelystä mitään hyötyä ole?
Tämä on viisaus pätee todella moneen asiaan. Miksi turhaan liikuttaa naamaa, varsinkin jos siihen liittyy vielä hyödyttömät ääntelyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos vodka on huonoa niin voihan sitä irvistää vaikka pahan maun takia.
Ihan varmasti olen ollut ainakin kahdesti sellaisessa tilanteessa, että ryyppynä otetun viinan tolkuttoman paha maku on johtanut jonkinlaiseen irvistykseen. Hyvälaatuinen vodka on jopa yllättävän pehmeää ja leppoisaa tavaraa kielen päällä. Laatuvodka voi laittaa jonkun ehkä puhaltelemaan, mutta irvistely menee jo esittämisen puolelle.

Irvistin 90-luvulla jonkin kiinalaisen viinan takia. Todella kuvottavaa ainetta. Viinasta tuntui jäävän suuhun jonkinmoinen rasvainen kerros, joka maistui lähinnä eltaantuneelle sianihralle. Siinä aineessa oli kaikki mahdollinen päin persettä. Tympeä haju, vastenmielinen suutuntuma, karvas nieltävä, ja kilometrin mittainen härskiintynyt jälkimaku. Kai tuota joku sairas kinukki juo jossakin syvällä Kiinan maaseudulla, kun ei paremmasta tiedä eikä parempaa ikinä saa. Tai ehkä sianihraviina on tehty kusetustarkoituksessa ulkomaalaisille.

Toinen tapaus oli 90-luvun lopulla Venäjällä, kun eteeni kaadettiin jotakin aivan törkeän huonoa kirkasta viinaa. Tuo oli poikkeuksellista, sillä vaikka monet tsaarit, kommarit ja Putin ovat onnistuneet kukin vuorollaan tekemään suunnilleen kaikesta paskaa, niin hyvää vodkaa Venäjällä on osattu tehdä kauan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki Venäjällä tehty vodka olisi hyvää tai edes siedettävää. Vodkana on saatettu myydä mitä tahansa epämääräistä tislaustuotetta, siitä huolimatta että Venäjälläkin on jonkinmoinen kontrolli viinahommissa. Joka tapauksessa sain lasiini eräässä tilaisuudessa niin järkyttävän huonoa vodkaa, että ryyppylasi jäi tyhjentämättä. Jonkinmoisesta juhlaillallisesta oli kyse, eli maljannostoja olisi pitänyt olla ainakin kolme. Jouduin hätäpäissäni turvautumaan selitykseen väsymyksestä ja aikaisesta seuraavan aamun herätyksestä. Jos olisi ollut hyvää vodkaa, niin ei tuolta olisi ollut mihinkään kiire.

Edellisen kokemuksen siivittämänä kokeilin myöhemmin Venäjällä asuessani, onko mahdollista löytää kaupasta yhtä huonoa tai vielä huonompaa viinaa kuin se, mitä olin viimeksi jättänyt juomatta loppuun. Mainittakoon kuitenkin, että tämä harraste oli vahvasti sivutoiminen. Toisinaan "hyvän" tilaisuuden tullen koetin silmäillä, olisiko tarjolla jotakin todella halpaa vodkaa. No kerran löytyi yksi vahva haastaja, puolen litran lasinen pullo jotakin ennestään minulle outoa ainetta. Hinta oli muistaakseni 30 ruplaa, mikä sen aikaisella kurssilla teki noin euron. Vodka haisi lievästi bensalle. No en olisi tuota uskaltanut juodakaan, joten ei myöskään tarvinnut irvistää. Oman kämppäni läheltä sai ruokakaupasta halvimman vodkan 99 ruplalla, koko litran, ja se oli ihan asiallista ainetta nimeltään Vodka Chopin. Ostin tuon ensisijaisesti saniteetillisiin desinfiointitarkoituksiin (koska apteekki ei myynyt minulle pirtua ilman reseptiä). Yhdet siivut otin Chopinia appelsiinimehun kanssa, enkä irvistänyt.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Oman kämppäni läheltä sai ruokakaupasta halvimman vodkan 99 ruplalla, koko litran, ja se oli ihan asiallista ainetta nimeltään Vodka Chopin. Ostin tuon ensisijaisesti saniteetillisiin desinfiointitarkoituksiin (koska apteekki ei myynyt minulle pirtua ilman reseptiä). Yhdet siivut otin Chopinia appelsiinimehun kanssa, enkä irvistänyt.
Chopin onkin puolalaista, kuten nimestäkin voi päätellä. Polakit on parhaita venäläisiä.

muaddib
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Olen todella huono ottamaan viinaa, kun en mausta pidä sitten yhtään ja pistää irvistelemään. Todella harvoin otan, mutta kesällä taisi kaveri "alkumaljana" tarjota jotain pakkaskylmää Koskenkorvaa. En ehkä irvistellyt, mutta oksennusta pidättelin kyllä hetken kun sen joi. Viskiä kyllä tulee joskus nautiskeltua ja siitä ei rivistelyä kyllä tule yhtään.

Mutta jos irvistellä haluaa, niin Unicumia voin suositella. Tuo oli veljen nuoruusilloissa jonkinlainen vitsi ja itse myös joskus maistoin, kun pojat oli vanhemmillani juhlimassa. Vuosia myöhemmin veljen polttareihin samat ukot oli tuoneet tuota pullon ja ajattelin, ettei voi olla niin pahaa kuin mitä muistan. Kyllä se oli ihan saatanan järkyttävää, katkeraa ja pohjaanpalaneenmakuista, alkoholi ei niinkään maistu. Tuota ei helpolla iristelemättä niele.
 
Irvistin 90-luvulla jonkin kiinalaisen viinan takia. Todella kuvottavaa ainetta. Viinasta tuntui jäävän suuhun jonkinmoinen rasvainen kerros, joka maistui lähinnä eltaantuneelle sianihralle. Siinä aineessa oli kaikki mahdollinen päin persettä. Tympeä haju, vastenmielinen suutuntuma, karvas nieltävä, ja kilometrin mittainen härskiintynyt jälkimaku. Kai tuota joku sairas kinukki juo jossakin syvällä Kiinan maaseudulla, kun ei paremmasta tiedä eikä parempaa ikinä saa. Tai ehkä sianihraviina on tehty kusetustarkoituksessa ulkomaalaisille.

Kyseessä oli varmaankin Maotai. Kallista tavaraa. "Parhaat" merkit maksavat kiinassa yli sata euroa pullo ja Euroopassa jopa yli 200 euroa pullo.
Väittävät että riisistä tislattua tavaraa, mutta olen antanut tavanomaisesti perillä olevien paikallisten lähteiden itselleni kertoa että kyseistä ponua valmistetaan myös tislaamalla mädäntyneen kalan nesteitä.
Noita joutuu reissuilla paikallisten johtajien kanssa erinäisiä määriä kumoamaan.
Jos juo yli viisi napsua, puskee mädäntyneen kalan haju seuraavanakin päivänä ihosta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en muista että olisin maistanut mitään niin pahaa että olisi pistänyt irvistyttämään. Itse asiassa ei tullut mieleenkään että joku aikuinen voisi tehdä niin.

Muutamiakin juomia oon maistanut, mitä monet haukkuu ihan hirveäksi ja sitten kun itse maistaa niin ihmettelee että mikä hemmetti tässä muka on niin kummallista. Joo aina ei ole maku miellyttänyt.

Ruuissa en kyllä hirveästi ole mitään friikkiä tai erityisen eksoottista maistellut.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ruuissa en kyllä hirveästi ole mitään friikkiä tai erityisen eksoottista maistellut.

Itse kyllä ruuissa tykkään kokeilla uutta ja erikoisempia. Monesti ovat vielä todella hyviä, varsinkin ravut on loistavia ja toki mustekala. Mutta kannattaa kokeilla juomissa se Unicum pahana, liekö sekin sitten maistuu.

Toki näiden perkuujätetisleiden jälkeen kuulostaa aika miedolta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juoko joku yrttilikööreitä maun vuoksi? Minä juon niitä mausta huolimatta, kun vatsassa on kivi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onkos palstatoveri @pettter nauttinut maalaissukulaistensa kanssa eroottisen viihteen lisäksi myös paikallisia itsetehtyjä alkoholijuomia? Itse olen kerran maistanut ehtaa pontikkaa ja sinänsä oli hankalaa juotavaa kun karvauden ansiosta maistui jo suussa ollessaan siltä kuin olisi ollut tulossa oksennuksena takaisin (ok, noita ei kannattaisi maistella). Ei kyllä sinänsä irvistyttänyt vaikka olikin melko iljettävää ainetta.

Unkarilaistuttavani tarjosivat kerran samoin kotitekoista palinkaa ja muistelisin että se taisi jopa irvistyttää. Testimielessä oli pakko ottaa (erittäin pieni) huikka vaikka oli sellaista lientä ettei voisi käyttää edes lasinpesunesteenä tiukasta tinnerin hajusta johtuen. En kyllä jaksa arvata millä keinoin luumuista on sellaista saatu tehtyä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Fernet ja Neegermeister toimivat ainakin minulla hyvin syys- ja talvijuomina. Sopivan mittainen lasinpohjallinen hyvän ulkoilun päälle vaikkapa. Ei noita juovusjuomina oikein ilkene käyttää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Fernet ja Neegermeister toimivat ainakin minulla hyvin syys- ja talvijuomina. Sopivan mittainen lasinpohjallinen hyvän ulkoilun päälle vaikkapa. Ei noita juovusjuomina oikein ilkene käyttää.
Olen havainnut että tuommoinen pieni Jägeri taskussa tuolla ulkona opiskelijariennoissa ollessa mukava lämmike. Siinä voi baarien välissä lämmittää sielua pikkuisen.
 

Pekkis

Jäsen
Rouva Palsanmäki ei oikein tykkää kun heidän kovia tulojaan retostellaan julkisuudessa. Itse ovat kuitenkin valitelleet rahojen olleen joskus aiemmin niin tiukalla, että juuri ja juuri on saatu laskut maksettua. Ihan julkisuudessa näin valitelleet.

Jaaha, kohta se taas alkaa...
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ihmettelen, että miksi taloyhtiön roskakatoksen sekajäteastioista ne lähimpänä ovea olevat pitää ahtaa aivan täyteen, ylipursuaviksi asti, ennen kuin niitä jonon viimeisiä käytetään? Parhaimmillaan roskapusseja on täysien astioiden kansien päällä tai vieressä maassa ja parin askeleen päässä oleva roskis kumisee tyhjyyttään. Onko muka oikeasti pienempi vaiva sovitella/tunkea se oma roskasäkki täpötäyteen säiliöön kuin ottaa pari lisäaskelta? Sama homma pahvinkeräysastioiden kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös