Monestihan paras keino tuollaisissa tapauksissa on joko Forvo tai kysyä urheilijalta itseltään.Itsekin pidän Sorjosen ulosannista ja työskentelystä muuten, mutta vieraskielisten nimien lausumisessa on kyllä paljon tekemistä.
Monestihan paras keino tuollaisissa tapauksissa on joko Forvo tai kysyä urheilijalta itseltään.Itsekin pidän Sorjosen ulosannista ja työskentelystä muuten, mutta vieraskielisten nimien lausumisessa on kyllä paljon tekemistä.
Saukkosen pesti Maikkarilla on nerokas juoni. Ihmiset ostaa kanavapaketteja Mertarannan takia.Mika Saukkonen on taas sitten skaalan toisessa päässä. Karmeaa kuunneltavaa jo parikymmentä vuotta. Ilmeisesti jokin suojatyöpaikka selostamossa kun parempiakin olisi laittaa MTV:llä siihen rooliin. Vaikka Sorjonen tai Tuominen.
Ennuste kahdeksan vuoden takaa kun Maikkarin oikeudet julkistettiin...Saukkosen pesti Maikkarilla on nerokas juoni. Ihmiset ostaa kanavapaketteja Mertarannan takia.
Valitettavan hyvin osui tuo ennuste kohdalleen. Studiota ei ei tainnut alussa ollenkaan, nyt on sen minkä mainosten väliin mahtuu. Saukkonen oli itsestäänselvyys selostajaksi.Toivottavasti Karhuvaara tai Lehmuskallio eivät lue tätä viestiä. Toisaalta aivan sama, koska homma on siellä jo aivan varmasti mietitty.
Kuinka siis lisätään kiinnostusta maksu-tv:ta kohtaan? Valitettavan helppo homma. Muodostetaan vain kaksi hiukan toisistaan poikkeavaa formaattia:
Mtv3:
- näytetään vain lain määräämät ottelut juuri niin huonolla kuvanlaadulla, kuin ikinä vain luonto antaa periksi
- selostuskoppiin vanhat kunnon oranssitakit
- selostuksen/taustaäänien miksaus siten, että kuullakseen taustaääniä joutuu naapuritkin kuuntelemaan Saukkosta
- kaikki mahdolliset katkot ja erätauot käytetään mainostamiseen sekä maksu-tv:n ja maikkarin viihdeohjelmien buffaamiseen
- ei minkäänlaisia asiantuntijoita
- ei studio-osuuksia eikä makasiiniohjelmia
- uutisoinnissa keskitytään mainostamaan mitä maksu-tv:n puolella olisi tarjolla (vrt. tulosruutu jo tällä hetkellä)
Maksu-tv:
Ihme, jos ei ala maksullinen puoli kiinnostamaan. Lakihan määrää mitkä ottelut pitää näyttää, mutta ei kuinka koko touhu toteutetaan. Myöskään uutisoinnista ei ole minkäänlaisia määräyksiä.
- ei mainoksia
- ottelut näytetään hyvällä, jopa HD kuvanlaadulla
- koppiin edes pientä kansanosaa kiinnostava selostaja asiantuntevan kommentaattorin kera
- katkoilla ja erätauoilla studio-osuudet
- kaikki joitakin oikeasti kiinnostava uutisointi ja makasiiniohjelmat
Kuinka tuossa sitten loppujen lopuksi käy? Lätkästä kiinnostuneita ihmisiä ei houkutella, vaan suorastaan pakotetaan hankkimaan maksu-tv. Ihmiset hankkivat helvetillisen määrän maksullisia kanavia huomatakseen rahojensa menneen aivan hukkaan, koska maksullisenkin puolen tarjonta on aivan täyttä vasemmalla kädellä tehtyä kuraa. Onnea kaikille voittajille.
Yllä oleva skenaario kuulostaa kamalalta, mutta on valitettavan todennäköinen.
Järkyttävää paskaa ainakin venäläispelaajien nimien lausuminen.Itsekin pidän Sorjosen ulosannista ja työskentelystä muuten, mutta vieraskielisten nimien lausumisessa on kyllä paljon tekemistä.
Maikkari vois rävyttää ja palkata J-P Jalon. Missä J-P tällä hetkellä selostelee?
Saukkosen pesti Maikkarilla on nerokas juoni. Ihmiset ostaa kanavapaketteja Mertarannan takia.
Vastasit oikeastaan itse jo esittämääsi kysymykseen. Jääkiekosta ymmärtävä ei tarvitse selostajaa mihinkään.Itse en ymmärrä (asia joka ei avaudu minulle, heh), että mihin normaali jääkiekosta ymmärtävä katselija tarvitsee selostajaa? Ja varsinkaan en ymmärrä, miksi se silloin olisi Mertaranta ja siitä vielä maksaisi extraa?
Vastasit oikeastaan itse jo esittämääsi kysymykseen. Jääkiekosta ymmärtävä ei tarvitse selostajaa mihinkään.
Mertsranta sen sijaan on suosittu sen vuoksi, että hän on maailmanluokan tunnelmanluoja. Jos pystyy asiantuntemukseltaan unohtamaan Mertsin puutteet niin äijä on yksinkertaisesti erinomainen.
Kyllä mies itsekin tietää mikä hänen hommansa on. Se ei ole asiantuntijarooli vaan tunnelmanluoja.
Lisäksi päin vastoin kuin monet muut Mertaranta hallitsee artikuloinnin ja verbaliikan.
Edit. Sikäli on muuten mielenkiintoista, että monien mielestä Mäkinen on paras ja Mertaranta surkea, vaikka herrat ovat hyvin samanlaisia selostajia. Mäkisen mukatietämystä arvostetaan vain jostain syystä enemmän. Tunnelmanluonnissa hän selvästi pyrkii Mertsin tasolle, mutta sehän ei olekaan niin helppoa. Kuunnelkaa ja verratkaa.
Kun puhutaan hyvistä selostajista mieleen tulee väistämättä Eurosportin pyöräilyselostaja Peter Selin.
Yleisesti Mertarannan selostuksista tulee nykyään se vaikutelma, ettei hän juurikaan seuraa jääkiekkoa tai jalkapalloa muuten kuin itse selostamiensa pelien kautta.
Hiihto- ja yleisurheiluselostuksista on muutenkin jäänyt kuva, että lajit aidosti kiinnostavat häntä.
Hassua sinänsä, jutun kirjoittaja on luokkakaverini HEOssa ja pääsi tosiaan Maikkarille harjoitteluun. Itsehän olin HIFK Fotbollilla työharjoittelussa ja pääsin kirjoittamaan muutamia juttuja heidän nettisivuilleen.Mertaranta on tunnelmanluoja kuten ylläkin sanottu. Ja se tunnelma tulee siitä, että hän elää siinä tapahtumassa, jota selostaa, itse niin voimakkaasti ja tunteella mukana.
Tästä voimme jälleen tämän havaita. Suomi-Ruotsi jatkoaikamaali. Videota selostamosta:
Tätä et nähnyt tv:ssä: Antero Mertaranta repesi täysin liitoksistaan Suomen voittomaalista – lue selostajan kahden minuutin purkaus sana sanalta – "21 NHL-ukkoa pakkaa tavaransa ja lähtee kotiin!"
Vastasit oikeastaan itse jo esittämääsi kysymykseen. Jääkiekosta ymmärtävä ei tarvitse selostajaa mihinkään.
Mertsranta sen sijaan on suosittu sen vuoksi, että hän on maailmanluokan tunnelmanluoja. Jos pystyy asiantuntemukseltaan unohtamaan Mertsin puutteet niin äijä on yksinkertaisesti erinomainen.
Kyllä mies itsekin tietää mikä hänen hommansa on. Se ei ole asiantuntijarooli vaan tunnelmanluoja.
Lisäksi päin vastoin kuin monet muut Mertaranta hallitsee artikuloinnin ja verbaliikan.
Edit. Sikäli on muuten mielenkiintoista, että monien mielestä Mäkinen on paras ja Mertaranta surkea, vaikka herrat ovat hyvin samanlaisia selostajia. Mäkisen mukatietämystä arvostetaan vain jostain syystä enemmän. Tunnelmanluonnissa hän selvästi pyrkii Mertsin tasolle, mutta sehän ei olekaan niin helppoa. Kuunnelkaa ja verratkaa.
Jos tänne saa tämän tiedon julkaista niin juuri saamani tiedon mukaan HC Giants etsii selostajaa kotipeleihinsä, itselleni nimittäin soitettiin juuri äsken mutta lupauduin jo selostamaan Kiekko-Espoon pelejä tulevalle kaudelle.
Kun puhutaan hyvistä selostajista mieleen tulee väistämättä Eurosportin pyöräilyselostaja Peter Selin. Ensimmäisen kerran kun kuulin, niin tyyppi vaikutti vähän oudolta, mutta mieshän on ihan jäätävä lajissaan. Se laji tarvitsee hyvän selostajan kun kieltämättä etapit ovat välillä aika tapahtumaköyhiä. Etenkin kun hänellä on vielä seuranaan joku kommentaattoori niin lähetyksistä nauttii. Ilmankin kyllä. Nytkin Italian ympäriajoa tullut seurattua.
Yleisurheilun MM-kisat jälleen kirvoittaa kritiikin Ylen selostajista.
Yleisurheilu on lajina jo sinänsä tietysti vaativa, mutta nykypäivän tempossa, tuotantojen kehittyessä se on mielestäni selostuksen kuninkuuslaji. On hiljaisempia hetkiä, joita pitää pystyä täyttämään höpötyksellä eli sivistämään kuulijoita ja sitten yht' äkkiä hetki, jossa pitää hahmottaa sekunnin murto-osissa koko kenttä samalla puhuen korrektisti, järkevästi mutta tunteella kuitenkin.
Eskolaa ja Porttilaa moititaan mielestäni turhan kärkkäästi. Porttilalla on hauskoja huomioita ja osaa hän selostaa tapahtuvan vallan mainiosti. Eskolaa närkitään turhaan suunnistussympatioista jne. Hänen äänensävynsä miellyttää minua ja tunnetason säätö on hyvä, hänen selostuksensa ei riivi korviani.
Se on aika helvetin helppoa katsoa yksin teeveestä mitä sattuu tapahtumaan ruudulla ja muutaman sekunnin kuluttua muodostaa mielipide..
Selostajan pitää nähdä livekenttä, tv-monitori ja puhua koko ajan, huomioiden sen mitä katsoja näkee. Tv-selostajan virheet näkyvät aina jollekin katsojalle. Koettakaa selostaa joskus itse ääneen vaikka 4*100 metrin viestijuoksu.
Minä yritin kerran, koska nainen yllytti siihen. Hän piti minua terävänä, koska havainnoin pätkiä jälkikäteen.
Meni päin persiitä arveen live-selostus, en osannut puhua järkevää nopeasti samalla katsoen missä mentiin: jäin jälkeen ja sitten sanattomaksi.
Teeveessä edetään näytettävän kuvan ehdoilla, juoksua selostetaan koska siitä kuvaa ajetaan ulos. Kenttälajien tapahtumia näytetään juoksun jälkeen koosteina ja niihinkin pitää selostajan osata tunnelma luoda, vaativaa.
Radiossa voi selostajapari pomppia tapahtumien välillä joustavasti, jakaa puheaikaa. Eikä kukaan näe jos teet pikkuvirheen.
Tiilikainen, Noponen ja Höyry Häyrinen pystyivät höpisemään mitä mieleen tulee eikä kukaan moittinut detaljien missaamisesta.
Tunnelma oli tärkeä.
Radioselostus tiimi Lehtinen, Tuomas Raja ja nykyään yhä parempi Oikarinen on kyllä hemmetin kova, mutta aivan toisenlaisessa ympäristössä pelaavat Eskola, Porttila ja Finni pärjäävät minusta hyvin. Eivät ärsytä minua ollenkaan, koska näen paljon itse ja toisaalta hektisessä menossa kaikille tulee huteja väistämättä.
Paljon huonomminkin voisi olla, esim. Mertaranta ole virheetön jumalaselostaja, ei todellakaan, melko hyvä kyllä vieläkin.
Oikarinen on lupaava, mutta vanhan on Pertti Tapolaa ikävä.
Jotkut ikäihmiset varnaan kaipaavat vielö Nopostakin. Tiilikais-fanit taitavat olla jo toisilla aaltopituuksilla.