Hyvät ja huonot selostajat

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun puhutaan hyvistä selostajista mieleen tulee väistämättä Eurosportin pyöräilyselostaja Peter Selin. Ensimmäisen kerran kun kuulin, niin tyyppi vaikutti vähän oudolta, mutta mieshän on ihan jäätävä lajissaan. Se laji tarvitsee hyvän selostajan kun kieltämättä etapit ovat välillä aika tapahtumaköyhiä. Etenkin kun hänellä on vielä seuranaan joku kommentaattoori niin lähetyksistä nauttii. Ilmankin kyllä. Nytkin Italian ympäriajoa tullut seurattua.
Peter Selin on tosi hyvä.

Helsingin Sanomien jutussa Selin sanoi hienosti. ”Selostaja ei ole urheilulähetyksen tähti, urheilijat ja katsojat ovat. Selostaja on katsojan avustaja.”

Tällaisia selostajia on ilo kuunnella, joilla on intohimo selostamaansa lajiin eikä kyseinen intohimo ja osaaminen jää selostajan oman persoonan esille tuomisen jalkoihin.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Seliniä pitää kehaista täältäkin. Tuon haastattelun perusteella tekee vielä aivan jäätävän määrän taustatyötä. Ja kuuluuhan se lähetyksissä, kun mies selittää jostain matkan varrella olevasta kivikirkosta tai viinitilasta monta minuuttia yhteen menoon. Voin vaan kuvitella miten vaikeaa on täyttää yli 6 tuntia lähetystä puheella, josta pahimmillaan kaikki kilpailun kannalta ratkaisevat tapahtumat sijoittuvat viimeiselle 15 minuutille. Muuten etappi onkin sitten yli 200km leppoisaa peräkkäin ajelua. Ja noita etappeja on Ranskan ympäriajossa se jotain melkein 20 muistaakseni? Kaikki eivät toki ole noin pitkiä, mutta kuitenkin että sitten vielä toistat tuon saman monta kertaa sen 3 viikon sisällä, niin voisi siinä jossain vaiheessa vähän jutut jo loppumaan kesken, jos ei olisi jotain suurta taustamateriaalia olemassa josta ammentaa.

Mutta jotenkin Selin tuossa onnistuu ja ihan oikein onkin, että lähetystä täytetään sitten kaikenmaailman muilla jutuilla, jotka nyt kuitenkin pyöräilyyn pääasiassa liittyy. Ei kukaan jaksaisi kuunnella 6 tuntia sen kertomista, että Möttönen, Mutikainen ja Pasanen ajaa peräkkäin tai mikä Mutikaisen ero Pönttöseen on.

Mun papereissani Selin on yksi Suomen parhaita selostajia yhdessä Eurosportin snookerselostajien kanssa.

Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Yleisurheilun MM-kisat jälleen kirvoittaa kritiikin Ylen selostajista.
Yleisurheilu on lajina jo sinänsä tietysti vaativa, mutta nykypäivän tempossa, tuotantojen kehittyessä se on mielestäni selostuksen kuninkuuslaji. On hiljaisempia hetkiä, joita pitää pystyä täyttämään höpötyksellä eli sivistämään kuulijoita ja sitten yht' äkkiä hetki, jossa pitää hahmottaa sekunnin murto-osissa koko kenttä samalla puhuen korrektisti, järkevästi mutta tunteella kuitenkin.

Eskolaa ja Porttilaa moititaan mielestäni turhan kärkkäästi. Porttilalla on hauskoja huomioita ja osaa hän selostaa tapahtuvan vallan mainiosti. Eskolaa närkitään turhaan suunnistussympatioista jne. Hänen äänensävynsä miellyttää minua ja tunnetason säätö on hyvä, hänen selostuksensa ei riivi korviani.

Se on aika helvetin helppoa katsoa yksin teeveestä mitä sattuu tapahtumaan ruudulla ja muutaman sekunnin kuluttua muodostaa mielipide..
Selostajan pitää nähdä livekenttä, tv-monitori ja puhua koko ajan, huomioiden sen mitä katsoja näkee. Tv-selostajan virheet näkyvät aina jollekin katsojalle. Koettakaa selostaa joskus itse ääneen vaikka 4*100 metrin viestijuoksu.
Minä yritin kerran, koska nainen yllytti siihen. Hän piti minua terävänä, koska havainnoin pätkiä jälkikäteen.
Meni päin persiitä arveen live-selostus, en osannut puhua järkevää nopeasti samalla katsoen missä mentiin: jäin jälkeen ja sitten sanattomaksi.

Teeveessä edetään näytettävän kuvan ehdoilla, juoksua selostetaan koska siitä kuvaa ajetaan ulos. Kenttälajien tapahtumia näytetään juoksun jälkeen koosteina ja niihinkin pitää selostajan osata tunnelma luoda, vaativaa.

Radiossa voi selostajapari pomppia tapahtumien välillä joustavasti, jakaa puheaikaa. Eikä kukaan näe jos teet pikkuvirheen.
Tiilikainen, Noponen ja Höyry Häyrinen pystyivät höpisemään mitä mieleen tulee eikä kukaan moittinut detaljien missaamisesta.
Tunnelma oli tärkeä.

Radioselostus tiimi Lehtinen, Tuomas Raja ja nykyään yhä parempi Oikarinen on kyllä hemmetin kova, mutta aivan toisenlaisessa ympäristössä pelaavat Eskola, Porttila ja Finni pärjäävät minusta hyvin. Eivät ärsytä minua ollenkaan, koska näen paljon itse ja toisaalta hektisessä menossa kaikille tulee huteja väistämättä.
Paljon huonomminkin voisi olla, esim. Mertaranta ole virheetön jumalaselostaja, ei todellakaan, melko hyvä kyllä vieläkin.

Oikarinen on lupaava, mutta vanhan on Pertti Tapolaa ikävä.
Jotkut ikäihmiset varnaan kaipaavat vielö Nopostakin. Tiilikais-fanit taitavat olla jo toisilla aaltopituuksilla.

Yleisurheilun MM-kisat jälleen kirvoittaa kritiikin Ylen selostajista.
Yleisurheilu on lajina jo sinänsä tietysti vaativa, mutta nykypäivän tempossa, tuotantojen kehittyessä se on mielestäni selostuksen kuninkuuslaji. On hiljaisempia hetkiä, joita pitää pystyä täyttämään höpötyksellä eli sivistämään kuulijoita ja sitten yht' äkkiä hetki, jossa pitää hahmottaa sekunnin murto-osissa koko kenttä samalla puhuen korrektisti, järkevästi mutta tunteella kuitenkin.

Eskolaa ja Porttilaa moititaan mielestäni turhan kärkkäästi. Porttilalla on hauskoja huomioita ja osaa hän selostaa tapahtuvan vallan mainiosti. Eskolaa närkitään turhaan suunnistussympatioista jne. Hänen äänensävynsä miellyttää minua ja tunnetason säätö on hyvä, hänen selostuksensa ei riivi korviani.

Se on aika helvetin helppoa katsoa yksin teeveestä mitä sattuu tapahtumaan ruudulla ja muutaman sekunnin kuluttua muodostaa mielipide..
Selostajan pitää nähdä livekenttä, tv-monitori ja puhua koko ajan, huomioiden sen mitä katsoja näkee. Tv-selostajan virheet näkyvät aina jollekin katsojalle. Koettakaa selostaa joskus itse ääneen vaikka 4*100 metrin viestijuoksu.
Minä yritin kerran, koska nainen yllytti siihen. Hän piti minua terävänä, koska havainnoin pätkiä jälkikäteen.
Meni päin persiitä arveen live-selostus, en osannut puhua järkevää nopeasti samalla katsoen missä mentiin: jäin jälkeen ja sitten sanattomaksi.

Teeveessä edetään näytettävän kuvan ehdoilla, juoksua selostetaan koska siitä kuvaa ajetaan ulos. Kenttälajien tapahtumia näytetään juoksun jälkeen koosteina ja niihinkin pitää selostajan osata tunnelma luoda, vaativaa.

Radiossa voi selostajapari pomppia tapahtumien välillä joustavasti, jakaa puheaikaa. Eikä kukaan näe jos teet pikkuvirheen.
Tiilikainen, Noponen ja Höyry Häyrinen pystyivät höpisemään mitä mieleen tulee eikä kukaan moittinut detaljien missaamisesta.
Tunnelma oli tärkeä.

Radioselostus tiimi Lehtinen, Tuomas Raja ja nykyään yhä parempi Oikarinen on kyllä hemmetin kova, mutta aivan toisenlaisessa ympäristössä pelaavat Eskola, Porttila ja Finni pärjäävät minusta hyvin. Eivät ärsytä minua ollenkaan, koska näen paljon itse ja toisaalta hektisessä menossa kaikille tulee huteja väistämättä.
Paljon huonomminkin voisi olla, esim. Mertaranta ole virheetön jumalaselostaja, ei todellakaan, melko hyvä kyllä vieläkin.

Oikarinen on lupaava, mutta vanhan on Pertti Tapolaa ikävä.
Jotkut ikäihmiset varnaan kaipaavat vielö Nopostakin. Tiilikais-fanit taitavat olla jo toisilla aaltopituuksilla.
Ihan totta joka sana. Kyllähän meistä varmaan jokainen yleisurheilua seurannut osaisi kenttälajeja selostaa, mutta juoksut on täysin eri maata. Etenkin viestit.

Yleisurheilussa käytetään usein kahta selostajaa. Olin aikoinaan Eurosportilla haastattelussa yleisurheiluselostajaksi. Siellä sanottiin suoraan, että toinen selostaisi kenttälajit ja toinen juoksut, jotta on helpompaa valmistautua, ja työnjako selkeä. Ihmettelin MM-kisojen aikana, miksi tätä työjakoa ei ollut ylen tiimissä.

Lisäksi yleisurheilua on tavallaan helppo selostaa, kun tekee pohjatyöt kunnolla ja katsoo kisoja kesäisin. Etenkin, jos urakkana on yhdet arvokilpailut. Urheilijoista on aika paljon tietoa tarjolla ympäri nettiä, ja tavalliselle katsojalle riittää tietoknopit juuri kauden parhaista tai muistutukset edellisistä kisoista.

Näitäkin kuulee sanottavan vaan turhan vähän.

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Suominen/Mertaranta-kaksikon selostaessa joitain yleisurheilun arvokisoja oli kysytty sitä, miten työnjako tehdään. Suominen vastasi, että juoksut oli jaettu etukäteen ja kenttälajisuoritukset selostettiin lähtökohtaisesti vuorotellen. Varmaan samalla kaavalla on menty selostajien vaihduttuakin.

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi, Penguins
Tämä oikeastaan pitäisi tulla ketjuun raskaimmat selostajat, koska Juusela ei ole huono selostamaan. Siltikin tuo jatkuva helvetin itkeminen suomalaisten osalta selostuksissa ottaa aivoon niin totaalisesti, ettei mitään järkeä. Jos ei mitään edes tapahdu, niin silti pystyy arvaillen vinkumaan mahdollisista tulevista asioista. Raivostuttavaa ja täysin ammattitaidotonta.

Oikarinen sitten onkin sellainen jannu, jonka kommentointia kuuntelee oikein mielellään. Jäsentelee kommentaattorina asiat helposti ja yksinkertaisesti meille taviskatsojille.

Sylfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä oikeastaan pitäisi tulla ketjuun raskaimmat selostajat, koska Juusela ei ole huono selostamaan. Siltikin tuo jatkuva helvetin itkeminen suomalaisten osalta selostuksissa ottaa aivoon niin totaalisesti, ettei mitään järkeä. Jos ei mitään edes tapahdu, niin silti pystyy arvaillen vinkumaan mahdollisista tulevista asioista. Raivostuttavaa ja täysin ammattitaidotonta.

Oikarinen sitten onkin sellainen jannu, jonka kommentointia kuuntelee oikein mielellään. Jäsentelee kommentaattorina asiat helposti ja yksinkertaisesti meille taviskatsojille.
Juuselasta pakko mainita, että yrittää liikaa tuoda omaa "tietoaan" esille ja epäonnistuu siinä joka kisassa. Mies ei tiedä selostamastaan lajista paljoakaan, joten miksi yrittää olla asiantuntija, kun sellainen on aina istumassa vieressä selostamossa.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juuselasta pakko mainita, että yrittää liikaa tuoda omaa "tietoaan" esille ja epäonnistuu siinä joka kisassa. Mies ei tiedä selostamastaan lajista paljoakaan, joten miksi yrittää olla asiantuntija, kun sellainen on aina istumassa vieressä selostamossa.
Kuulostaa siltä, että Antero Mertarannan koulu on käyty tarkkaan läpi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy