Hyvät ja huonot selostajat

  • 590 868
  • 1 528

tuukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Musta toi Urhon eilinen Tappara-IFK -pelin selostaja, Tero Kainulainen, on mukavan analyyttinen. Tietää kuitenki aika paljo. Jännä sikäli, että Tappara.info -sivuilla haukuttiin IFK:n mieheks ja täälä Tapparan. Noi on ehkä melko turhia spekulointeja. Mutta itte tosiaan tykkään.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Kainulainen selostaa yleensä Ilveksen ja Tapparan matsit(ainakin loppukaudesta, erittäin hyvä selostaja).

Kuka hemmetti oli muuten tuo selostaja joka muunmuassa selosti runkosarjan lopulla Ilves-Blues matsin ja Lukko-Ilves matsin?

Sopivasti hehkutti molempia sekä aina maalin syntyessä hyvät hehkutukset.
 
Viimeksi muokattu:

Chiquita

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO
Vedetäänpä ihan vaan pelkkä oma suosikkikolmikko ilman sen pidempiä perusteluita.

1. Antti Mäkinen
2. Juha Taivainen
3. Jani Alkio


Saukkonen on totaalisen huono,..

Oma mielipiteeni tuosta Janiii Alkiooosta on eriävä. Johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että pyykkipoika nenässä honotettu keravanmurre saa niskavillani pystyyn. Kyseinen puhetyyli meni vielä läpi Vintiöissä Keravan Kollit - sketsissä. Voi osata katsoa ja lukea peliä, mutta intonaatio ei sovi puhetyöläiselle.

Saukkosen selostuksissa Parkkovi oli samaan aikaan kentällä kuin Limplumi ja Pirjeetta. Välillä oli myös joku etunimeltään "Vlädimiri".

Ärsyttävistä sanoista, jotka pitäisi peittää piipillä selostuksissa tulee mielee heti: "Huikea".

Miten helvetissä kaikki voikaan nykyään olla niin saatanan huikeata?!?
 
Viimeksi muokattu:

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Kaksi ehkä koko media-ajan surkeinta selostajaa:

- Mikko Hannula, mies joka ei vaan saa lausetta poikki ja venyttää joka ikisen sanan viimeiset vokaalit.Liekkö murrosikä hieman venähtänyt kun ääni vieläkin aaltoilee korkean ja ei niin korkean väliltä.Lajitietämystä ei löydy pätkääkään ja sopii parhaiten palosireeniksi. Uran huippuhetki: Sählyn mm-finaalin selostus ja Suomen jatkoaika voitto.

No eiköhän se Hannulan uran huipennus ole Kalle Palanderin MM-kulta vuodelta 1999. Muutenkin Hannula oli mielestäni loistava selostaja alppihiihtoon. Pärjää myös yleisurheilussa ja on Suomen paras pesäpallo, paini ja ammuntaselostaja. Siis todella monipuolinen kaveri. MUTTA siitä olen samaa mieltä, että jääkiekkoselostajana melkoisen karmea.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
1. Antti Mäkinen
2. Antero Mertaranta
3. Juha Taivainen
4. Jussi Aho
5. JP Jalo
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Hyvät selostajat:
-Kiekkokierroksen HUNAJA osku. Mihin kadonnut kun tilalle tullut joku pappa?
-Antti Mäkinen
-Varmavuo


Neutraalit:
-Niki Juusela
-Tepsin Urho selostaja
-Sammy Väisänen radiossa
-JP Jalo

Huonot:
-Jouko Färd
Tampereen akka yle puheelta

NHL:
-Mike Emrick
-Jim Hughson
-Dean Brown (Ottawan selostaja)
-Gord Miller
-Chris Cuthbert
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No niin, ketjun avaajana otin kunnian(työn) laskea plussat ja miinukset yhteen.
---
Pieni virhemarginaali olemassa, kaikki ei maininnyt hyvää/huonoa selostajaa nimeltä. Toivottavasti meni kaikki nimet oiken.

Täältä pari miinusta lisää. Moni tuntuu tykkäävään JP Jalosta, minä en ollenkaan. Ylidramaattisia sanavalintoja, taipumus melkeimpä ilkkua häviöllä olevalle joukkueelle ja ammattitautina omien virheiden myöntämättömyys.

Mertarannan sutkautukset ovat niin väkinäisiä ja moneen kertaan kuultu että ei Mertsillekään oikein plussaa voi enää antaa. Pahempaa on kuitenkin hänelläkin nähdä ensin vaikka joku tilanne väärin, nostaa siitä haloo ja ihmetelellä tuomaria joka (toisinaan) viheltää ihan oikein.

Erikoisen hyviä ei nyt tule mieleen, ainakaan lätkäpuolelta.
 
Itse olen jo pidempään katsellut pelejä ilman ääntä, tai siten ettei selostusta kunnolla kuule. Jotenkin tuntuu, että saa paremman kuvan pelin kulusta ja tapahtumista, kun ei ole selostajaa kertomassa itsetäänselvyyksiä. Varsinkin kommentaattorin mukana olo pahentaa tilannetta.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Katsoin Iltalehden sivuilta tuon maalikoosteen Lukko-Tappara matsista. Tuli paha mieli niiden puolesta jotka katsoivat kyseistä ottelua...

Mikä vittu Jaloa vaivasi?! Olisi nyt edes yrittänyt vähän...Välierämatsissa jatkoajalla maali eikä mitään eloa selostajassa.
 

Naalinpaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeeenlinnan Pallokerho, Jon "Nasty" Mirasty
Rukouksiin on vastattu ja Hämeenlinnan paikallisradio Radio Jannen otteluselostaja Jouko "Joksi" Jaakkola tekee tilaa uudelle selostajalle Joonas Lainesalolle ensi kaudesta alkaen.

Kiitos kumminkin Joukolle kuluneista vuosista! Et sä aina oo nii paska ollu, mutta joskus se kipinä hiipuu ja Joksilla se tapahtui noi 6-7 vuotta sitten.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Ei suomessa ole kuin pelkkiä huonoja selostajia jotka tekevät vain työnsä eikä sitä oikeaa fiilistä tunnu löytyvän. Antero Mertaranta on kyllä legenda mutta hänen selostuksia ei ikävä kyllä meidän liigassa kuulla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsoin Iltalehden sivuilta tuon maalikoosteen Lukko-Tappara matsista. Tuli paha mieli niiden puolesta jotka katsoivat kyseistä ottelua...

Mikä vittu Jaloa vaivasi?! Olisi nyt edes yrittänyt vähän...Välierämatsissa jatkoajalla maali eikä mitään eloa selostajassa.

Mun mielestä sama homma eilisessä JYP - Ässät matsissa. Jalo selkeästi enemmän JYPin puolella mitä Ässien. Muuttui aina todella vaisuksi, kun Porilaiset kävivät tempaisemassa kiekon häkkiin. Ei ole kyllä normaalia Jaloa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei jumalauta, kuka on vastuussa tästä?! Kestin 20 sekuntia.

Mä olen halunnut tästä jonkun vastuuseen jo kauan.

Tämä Henrikssonin "Rakkauden tunneli"- läpändeerushan ei ole mikään tämän kauden juttu, vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Mä en vaan voi sietää tuota Mäkistä.

Ärsyttävä puhetyyli ja lisäksi esittää jotain ultimaattista kiekkogurua viljelemällä sellaisia one-linereita faktoina mutta ei kuitenkaan perustele niitä mitenkään.

Taas tämä juttu maalivahdeista, jossa kaveri suunnilleen totesi että maalivahdin koolla NHL:ssä ei ole mitään väliä ja asia on myytti. Joo, se on varmaan ihan sattumaa että NHL-vahtien keskipituus on jotain lähemmäs 190cm.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Henriksson on raumlaine. Koittakaa ymmärtää.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin Alkion ja Mäkisen huumori on suurimmaksi osaksi aika paskaa. Sitähän tuollainen sisäpiirihassuttelu aina on.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Täydellistä selostajaa ei ole, mutta jos silti kokoan omia ajatuksiani illan parivaljakosta.

Kaksi ihan hyvää selostajaa ei muodosta hyvää paria. Mukahassuttelu jatkui nyt studiosta selostamoon, ja mikä pahinta, selostuksessa ilmeni toistoa, kun toinenkin selostaja halusi käydä tapahtunutta läpi vaikka peli oli jo käynnissä. Selostajien pitää ymmärtää, että peliä selostetaan tuntemattomille kasvoille, ei kavereille, twitter-faneille, eikä missään nimessä vieressä istuvalle selostajalle.

Vaikka Alkio ja Mäkinen ovat hyviä selostajia, on heidän molempien puhetavassa ärsyttäviä piirteitä. Joku täällä kerran mainitsi Alkion ärsyttävän "Keravan murteen", mikä on todella osuvasti sanottu. Viheltävä s-äänne ja jokaisen vieraskielisen nimen yliääntäminen on raskasta kuultavaa. Onneksi Keller ei enää pelaa SM-liigaa. Lisäksi Alkio höpöttää liikaa pelaajien henkilökohtaisista taustoista ja tilastoista pelitapahtumien kerronnan kustannuksella. Mäkisen ääni on miellyttävämpää kuultavaa, mutta sanojen väkinäinen taivuttaminen ylipitkään muotoon häiritsee.

Ei silti, eteenpäin on menty Antero Karapalon ajoista. Sellaista muutosta toivon, että ensi kaudella pelejä on mahdollisuus katsoa ilman selostusta, ja kellon kanssa.
 

lebak

Jäsen
Vaikka itse pidänkin suuresti brittifutis selostustyylistä, niin tämänpäiväinen selostuspari toimi keskiverto "päälähetystä" paremmin. Tällä tarkoitan sitä, kun kommenttaattorina on huonosti soveltuva persoona ja selostajakin on Urhon paikallistietäjä, niin yleensä toivon ettei koko selostusta olisi lainkaan.

Varovainen peukku tämäniltaiselle suoritukselle. Kunhan toistaminen ei vaan lähde käsistä.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mäkinen ja Alkio. Moni on mehuissaan poikien selostuksesta (ei kylläkään tässä ketjussa näköjään), mutta itseäni se lähinnä ärsytti. Tosin jos näistä pitää valita, niin Alkiota kestää kuunnella Mäkistä kauemmin.

Eniten tuossa parivaljakossa ärsyttää Mäkisen kaikkitietävyys ilman kestäviä perusteluja. Lisäksi tuo puhetahti on aivan helvetin raskasta kuunneltavaa. Nyt kun on kaksi papupataa painamassa puolen minuutin vaihdoilla, niin tuossahan muuttuu jo sohvallakin levottomaksi. Tekisi mieli sulkeutua äänieristettyyn komeroon.

Tehdään silti se selväksi, että en kaipaa selostamatonta ottelua, en tunteettomia JP Jaloja, jotka eivät jaksa yhtään hehkuttaa edes maaleja, enkä Mika Saukkosen kaltaisia uunoja. Siis, olen kyllä nirso, täytyy myöntää. Olen katsonut aika paljon pelejä, joissa Alkio selostaa yksin ja täytyy sanoa, että ne ovat ihan mukavaa kuunneltavaa. Tahti on hitaampaa ja ylimielisyys on Mäkistä vähäisempää.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minun mielestäni JP Jalo hallitsee hommansa ihan hyvin. Osaa olla mielestäni samalla asiallinen ja elää myös jonkun verran tunteellakin mukana, vaikka ei toki aina. Enemmän minua sellaiset selostajat ärsyttää, jotka ovat ikään kuin meuhkaamassa vain omaa hauskaansa siellä. Antti Mäkinen silti menee omassa arvosteluasteikossani kärkipäähän ennen Jani Alkiota, jonka nasaaliin ja mukahassutteluihin kyllästyin jo salibandylähetyksissä.
 
Viimeksi muokattu:

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ei aina jaksa natista kaikesta ja itse peli on se pääasia, mutta kaksi nyrkkisääntöä näiden nykyisten "poikien" olis ihan hyvä muistaa. a)Innostus ei ole sama kuin tauoton HUUTAMINEN b)sitä lähetystä ei tehdä kavereille, toisille toimittajille, twitter-hihhuleille, wannabe-julkimoille eikä itselle, vaan (rummun pärinää) yleisölle.
Joka on jääkiekon kokoisessa lajissa suht massiivinen. Tämä ei tarkoita itsestäänselvyyksiä, asiantuntemuksen unohtamista tai muuten riman alta menoa - mutta kylläkin sitä, että muistaa, kenelle puhuu. Journalismin ja puhetyön perusjuttujen hallitseminen auttaa siinä jo kummasti. Tiedättehän: säännöt pitää ensin osata, jotta ne voi ja kannattaa rikkoa:).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös