Toisen ihmisen tappaminen ei koskaan ole oikein. En hyväksy kuolemantuomiota. Se ei kuulu sivistyneeseen maahan.
Mielestäni on oikein tappaa toinen ihminen, jos hän tulee tappamaan sinua. Siitähän tässä on nyt väännetty.
Niin.
Toisen ihmisen tappaminen ei koskaan ole oikein. En hyväksy kuolemantuomiota. Se ei kuulu sivistyneeseen maahan.
Mielestäni on oikein tappaa toinen ihminen, jos hän tulee tappamaan sinua. Siitähän tässä on nyt väännetty.
Niin.
Älä sekoita itsepuolustusta valtion määräämään teloitukseen. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Tässä ketjussa väännetään nyt tuosta jälkimmäisestä.
Olisit vain myöntänyt, että nyt puhuin itseni pussiin.
Miksi, kun en puhunut?
Tappaminen on aina väärin paitsi silloin kun se on oikein?
Tappaminen on aina väärin, paitsi silloin, kun oma tai läheisesi henki on välittömässä vaarassa, ja tällöinkin tappaminen on viimeinen vaihtoehto.
Tämän lauseen voi lyhentää muotoon "tappaminen on aina väärin", koska jälkimmäinen poisjäävä osa on itsestäänselvyys.
Eihän se mikään itsestäänselvyys ole. Ensinnäkin on epäselvää, mitä tarkoitat termeillä "läheinen" ja "välitön vaara", ja mistä voi tietää, ettei muita vaihtoehtoja ole. Moraaliselta kannalta ei ole millään tavalla itsestään selvää, että sinun henkesi on arvokkaampi kuin tappajasi henki.Tappaminen on aina väärin, paitsi silloin, kun oma tai läheisesi henki on välittömässä vaarassa, ja tällöinkin tappaminen on viimeinen vaihtoehto.
Tämän lauseen voi lyhentää muotoon "tappaminen on aina väärin", koska jälkimmäinen poisjäävä osa on itsestäänselvyys.
Ensinnäkin on epäselvää, mitä tarkoitat termeillä "läheinen" ja "välitön vaara", ja mistä voi tietää, ettei muita vaihtoehtoja ole.
Moraaliselta kannalta ei ole millään tavalla itsestään selvää, että sinun henkesi on arvokkaampi kuin tappajasi henki.
Lisäksi kirjoitit aiemmin: "Toisen ihmisen tappaminen ei koskaan ole oikein." Tiedät varmaan, mitä "ei koskaan" tarkoittaa, joten käsittänet, että mielesi on muuttunut matkan varrella, kun verrataan "ei koskaan" -lausuntoa "itsepuolustus"-lausuntoon. Ei se ole mikään häpeä, joten en oikein ymmärrä, miksi yrität selittää asian toiseksi. Ainoastaan tyhmät ja kuolleet eivät muuta mielipiteitään.
Toinen mahdollisuus on tietysti se, että asia on niin kuin kirjoitat. Suhtaudun kuitenkin epäillen siihen, että tosissasi pidät aivan itsestään selvänä ja riidattomana, että omaa ja "läheisten" henkeä saa "välittömässä vaarassa" suojata tappamalla. Se on aika rohkea lähtöolettama.
Tähän joukkoon eivät tosin kuulu hätävarjelutilanteet, koska niissä mennään oman selviytymisen äärelle. En tosin itse pidä ollenkaan olennaisena lisätä tuota itsepuolustuskohtaa väittämääni, koska ainakin minulle ja toivottavasti myös sinulle on täysin itsestäänselvää, että omaa ja läheisen henkeä saa puolustaa tilanteen vaatimin keinoin, joihin kuuluu myös toisen osapuolen tappaminen viimeisenä keinona. Oikeus sitten viime tingassa päättää, onko se hätävarjelua ja liioiteltua hätävarjelua. Lue tämä Wikipedian artikkeli hätävarjelusta, jos et muuten ymmärrä, millaisesta tilanteesta puhun.toisen ihmisen tappaminen on kaikissa tilanteissa väärin.
Totta helvetissä pidän itsestäänselvänä ja riidattomana, että omaa ja "läheisten" henkeä saa "välittömässä vaarassa" suojata jopa tappamalla.
Kuolemantuomion sijaan ottaisin käyttöön oikean elinkautisen. Jos paloittelet jonkun jannun kaksiossasi niin se oikeuttaa siihen, että et vietä vapaana enää päivääkään elämästäsi.
Saa muttei saisi. Näin lausui muinainen koulukaverini, joka on sittemmin kunnostautunut ammattimaisena punssinottajana. Ehkäpä Lohipoika on tässä samoilla linjoilla. Ei saa tappaa, mutta tapetaan jos sellaiseen ilmenee tarvetta.Yllä oleva yksinkertaisesti kumoaa "toisen ihmisen tappaminen ei koskaan ole oikein"-lauseen, vaikka kuinka rimpuilisit.
Tuli tuosta Presidentin armahdusoikeudesta mieleen... Soinilla olisi nyt elämänsä tilaisuus iskeä tuohon armahdusoikeuteen. Saisi korillisen ääniä, kun ilmoittaisi kylmästi, että ketään ei tulla armahtamaan hänen kaudellaan. Muut asiat ja mielipiteet olisi loppupeleissä aivan tuhakkeita. Suomessa kun rivikansanedustajallakin on enemmän valtaa kuin perisidentillä.
En haluaisi olla tylsimys, mutta lienee pakko kommentoida ettei katolinen rippipappi sentään maallisen vallan puolesta kuittaa rikoksia anteeksiannetuiksi. Kyllä murhamies katolisissa maissa joutuu edelleenkin istumaan kakkunsa ihan riippumatta siitä, mitä on mennyt papille verhon takaa mongertamaan. Sitä vastoin ripittäytyneen sielun uskotaan voivan paremmin, kun rippipapin määräämät avemariat ja muut katumusharjoitukset on suoritettu.Soinihan on harras katolilainen ja katolilaisuuteen kuuluu, että kaiken saa anteeksi ripittäytymällä. Toisaalta suurin osa Suomen vangeista on ei-katolilaisia, joten siinä mielessä ei tarvitsisi armahdella. Tässä tosin edettäisiin pian tilanteeseen, että vankiloissa nähtäisiin hurmoshenkisiä joukkokääntymisiä ja ripittäytymisiä.
En haluaisi olla tylsimys, mutta lienee pakko kommentoida ettei katolinen rippipappi sentään maallisen vallan puolesta kuittaa rikoksia anteeksiannetuiksi. Kyllä murhamies katolisissa maissa joutuu edelleenkin istumaan kakkunsa ihan riippumatta siitä, mitä on mennyt papille verhon takaa mongertamaan. Sitä vastoin ripittäytyneen sielun uskotaan voivan paremmin, kun rippipapin määräämät avemariat ja muut katumusharjoitukset on suoritettu.
Pitää nyt vähän viilata pilkkua, mutta nämä teloitukset ovat pääosin väkivallattomia tapahtumia.Ei, oikeusvaltiossa rikoksista rankaistaan väkivallattomasti.
Siksi juuri itse olen vahvasti sitä mieltä, että vakaviin rikollisuuksiin syyllistyvät pitää laittaa pakkotyöhön, tekemään jotain, mikä hyödyttää yhteiskuntaa. Se on ainoa konkreettinen tapa jolla voi hyvittää jotain. Siinä samalla saa luvan miettiä tekosiaan. Veikkaan, että jos olosuhteet on tarpeeksi rajatut ja raskaat, niin väkisinkin alkaa kovapäisempikin tapaus nöyrtymään. Ainakaan helpolla ei pääse.Lisäksi voidaan väittää, että tappaja pääsee liian vähällä päästessään kuoleman rauhaan (mitä kenenkin vakaumuksen mukaan tarkoittaa), ilman että joutuu kärsimään seuraamuksista. Eli hyvin ehdoton ei kuolemanrangaistukselle täältä.
Jammu Siltavuori näytti omalla toiminnallaan, että hänellä ei ole elämisen oikeutta.
kannatan kuolemanrangaistusta tietyissä, täysin toteennäytetyissä tapauksissa ja varsinkin, jos törkeään henkirikokseen tms. syyllistynyt uusii tekonsa. Häntä ei pitäisi elättää yhteiskunnan varoilla.
Silmä silmästä ei ole oikea tapa toimia.