Hyväksytkö homon presidenttinä?

• 44 764
  • 374

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi kaikki eivät ole kielellisesti lahjakkaita, se, että joku osaa vaikkapa suomea 15 vuoden jälkeen huonommin kuin joku toinen, on valitettavaa, mutta melko tyypillistä kuitenkin.

Itse luulen kuitenkin, että Antonio on ollut suullisesti lahjakas, kun on onnistunut puhumaan itsensä noin nuorena Haaviston kelkkaan. Toisaalta sinäänsä ihana, että vaikka 15 vuoden jälkeen yhteinen kieli on ollut kateissa, niin rajat ylittävä kansainvälinen elekieli on toiminut, ja yhteisymmärrykseen on päästy.

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Pekka Haavisto s.1958
Antonio Nexar s.1978

------------------------

Sauli Niinistö s. 1948
Jenni Haukio s. 1977

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Haukio oli yli kolmekymppinen kun suhde Saleen alkoi. Nexar oli 19. On ihan ihmisestä kiinni mitä tuosta ajttelee.

No se ei minua kiinnosta.. Laitoin vain iät kun ihmiset kyselivät.

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei voisi vähempää kiinnostaa.Ääni Haavistolle toisella kierroksella, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö Lipposen äänestäjistä tekee.

Toisaalta joku osa noista Haaviston äänestäjistä palaa takaisin alkuperäisen ehdokkaansa piiriin, eli Niinistön, jota eivät 1. kierroksella äänestäneet varmana läpimenijänä, kun taas äänestivät Väyrystä vastaan. Tämä siis pääkaupunkiseudulla aika varma äänestyskäyttäytyminen.

2. Kierros menee aika tarkkaan 71-29. (Aiempia laskelmia pikkuisen tarkistaneena.)

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Haukio oli yli kolmekymppinen kun suhde Saleen alkoi. Nexar oli 19. On ihan ihmisestä kiinni mitä tuosta ajttelee.

Seiskaako te luette vai mistä te nämä tiedätte?

En ennen tätä iltaa tiennyt kummankaan puolison nimeä, enkä usko muistavani niitä huomennakaan.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Espanjan verbit ovat suomen verbejä vaikeampia. Samoin kirjoittaessa pitää opetella mm. aksentin käyttö.
Ok. En lähde tästä väittelemään. Niin paljon en tiedä ja olen itse varsin lahjaton kielellisesti. Englantia puhun korkeintaan välttävästi.

Olen vaan aina saanut käsityksen, että suomi, johtuen siitä, että kuuluu ihan kieliperheeseen on monelle indoeurooppalaisia kieliä puhuvalle todella hankala oppia. Toisinpäin ei ehkä ole niin suurta hankaluutta, koska ollaan täällä Suomessa totuttu englantiin ja ruotsiin vahvasti. Kyseiset kielet ovat esillä mediassakin voimakkaasti, joten olemme tottuneet niihin pienestä pitäen. Se on tämä kun on pieni kansa ja marginaalinen kieli, niin joutuu perehtymään enemmän muihin kieliin.

Lahjakkuuksissa on toki eroja, mutta jos minä sekä puhuin että kirjoitin vuoden jälkeen paremmin vierasta kieltä (joka muuten oli espanja) kuin Nexar nyt 15 vuoden jälkeen puhuu suomea, ei kyse voi olla lahjakkuudesta, vaan viitseliäisyydestä.
Niin, no tuossa on varmasti monen asian summa. Viitseliäisyydellä on totta kai merkitystä, mutta osa on vaan enemmän tai vähemmän tomppeleita ja kielellisesti vajaavaisia. En tosiaan pääse itsekään kehuskelemaan taidoillani, kun edelleenkin ulkomaisista kielistä taidan ainoastaan englantia, enkä sitäkään erityisen hyvin.

Ymmärrän toki jos persoona ei miellytä. Presidenttiys on edustusvirka ja puolisoonkin kohdistuu huomiota, koska pitkälti pinnallisessa maailmassa elämme. Nämä on niitä makuasioita. Minulla ei siis ole homoseksuaalia presidenttiä vastaan mitään, mutta totean kuitenkin, että tuo Antonio ei mielestäni ole erityisen edustava persoona. Hoono soomi takuulla vaikuttaa siihen, miten häneen suhtaudutaan ja se on varsin valitettavaa hänen kannaltaan, etenkin jos Haavisto valitaan presidentiksi. Hieman liikaa tulee sellainen BB-henkinen vaikutelma koko miekkosesta, eli ei mitään järisyttävää sanottavaa. Toisaalta en tiedä onko ollut monella muullakaan presidentin puolisolla. Nohh, kuitenkin, ei ole vakuuttava yksinkertaisesti.

Vaan minkäs sille mahtaa kun rakkaudesta puhutaan, ei näitä voida vaihtaakaan siksi, että osa kansasta ei tykkää.

Ralph

Jäsen
En ennen tätä iltaa tiennyt kummankaan puolison nimeä, enkä usko muistavani niitä huomennakaan.

Sama homma, lähes. En tiennyt kummankaan nimeä ennen, enkä usko muistavani tuota etelä-amerikkalaisen nimeä. Mutta tuo Haukio jää mieleen. Jos tämä Jenni perustaisi jonkun kalastusmyymälän, sen nimi olisi tietenkin "Haukion kala".

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tottakai hyväksyisin ansioituneen, tehtäviensä tasalla olevan, fiksun ja sivistyneen homon presidentiksi. Puolison ominaisuudetkin toki jonkin verran vaikuttaisivat tähän mielikuvaan. Minua eivät nämä Rob Manageria piinaavat humppaavat mielikuvat häiritse ollenkaan.

Sen sijaan arvostelukyvyn puutteisiin viittaavat teot ja toimet saavat minut painamaan Ei jatkoon -nappia, vaikka kyseessä olisikin muuten symppis ja lavakarismaa omaava homo. Pelkkä homous ei riitä ja olenkin ystäväpiirissä tällä perusteellla äänestäneitä ihmetellyt. Kolme tuttavapiirin homoakin äänesti vain tällä perusteella ja pommitti Facebookkia pari viikkoa väsymättömästi asian puolesta. Se kyllä rupesi hikoiluttamaan.

Mitä sitten taas Peksiin ja Kukkaseen tulee, niin tulin miettineeksi että mitä mahtaavat Ecuadorissa miettiä tilanteesta. Pieni köyhä maa, josta harvoin tulee mitään merkittävää uutisointia - joka ei liittyisi huumeisiin. Kovasti katolinen maa, jolla on vahva macho-kulttuuri. Homouskin laillistettiin vasta -97. Nyt heidän pojastaan on tulossa suuren ja mahtavan Finlandian La Primera Dama. Siitä voi tulla gauchoillekin paha arpi sieluun. Joutunevat vielä opettelemaan ratsastamaan heppi lahkeessa...

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei voisi vähempää kiinnostaa.Ääni Haavistolle toisella kierroksella, kuten varmaan ylivoimainen enemmistö Lipposen äänestäjistä tekee.
Sen sijaan enemmistö demareita tavallisesti äänestäneistä piirtää Niinistön numeron äänestyslappuun, kuten monet tekivät jo ekalla kierroksella.

Lipposen 6,7 % ei ole kovin vahva tulos sosialidemokraattien ehdokkaalta. Itse asiassa se on hanurista. Lipponen muuten määritteli Väyrysen televisiolähetyksessä "menneisyyden mieheksi". Ei varmaan tarkoituksella koettanut viljellä kaksoismerkityksen sisältävää itseironiaa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielikuva Suomen presidentistä jyystämässä jotain neekerihiirtä perseeseen on melko... inhottava.

Jännä että sulla on tuollainen mielikuva. Itselläni on useimmiten ihan toisenlaisia mielikuvia.

Itse kysymykseen: en oikein ymmärrä koko kysymystä. Miten homous voisi olla jotain, joka pitää erikseen hyväksyä tai olla hyväksymättä. Se on yksi ominaisuus muiden joukossa, eikä sillä ole vaikutusta presidentin tehtävien hoitoon.

RDivis

Jäsen
Pelkkä homous ei riitä ja olenkin ystäväpiirissä tällä perusteellla äänestäneitä ihmetellyt. Kolme tuttavapiirin homoakin äänesti vain tällä perusteella ja pommitti Facebookkia pari viikkoa väsymättömästi asian puolesta. Se kyllä rupesi hikoiluttamaan.
Tämä on tajuttoman ärsyttävä piirre. Itsellänikin on tuttavapiirissä pari sellaista jotka äänestivät Haavistoa sen takia, että tämä on homo. Tosin sillä erotuksella, että he eivät ole itse homoseksuaaleja. "On vain niin mukavaa, kun se lisää suvaitsevaisuutta". Onhan presidentti toki myös arvojohtaja, sitä en kiistä.

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Jännä että sulla on tuollainen mielikuva. Itselläni on useimmiten ihan toisenlaisia mielikuvia.

Itse kysymykseen: en oikein ymmärrä koko kysymystä. Miten homous voisi olla jotain, joka pitää erikseen hyväksyä tai olla hyväksymättä. Se on yksi ominaisuus muiden joukossa, eikä sillä ole vaikutusta presidentin tehtävien hoitoon.

Periaatteessa pitäisi siis olla toinenkin kysymys ilmoilla, hyväksytkö heteron presidenttinä? Mitenhän tilanne muuten olisi jos Haavisto olisikin BI?

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En hyväksy. Ei sovi arvoihini. Kuvottavaa ajatella esimerkisi Haavisto ja hänen ecuadorilainen puppelipoika kättelemässä sotaveteraaneja Linnan juhlissa.

Jos suvaitsevaisuus on ketjun avausviestissä väitetysti muotia niin sotaveteraanien käyttäminen argumenttina milloin missäkin asiassa meni pois muodista jo 90-luvulla. Ei silti, itse olen aina arvostanut veteraaneja suuresti. Heidän ansiostaan Suomesta ei tullut osa itäistä naapurivaltiota, jossa valtaväestön suhtautuminen homoihin lienee edelleen samanlainen kuin lainaamallani kirjoittajalla.

En äänestänyt Haavistoa ekalla kierroksella enkä ajatellut äänestää tokallakaan, mutta vastaus kysymykseen on että hyväksyn siinä missä heteronkin. Pitäisin koko kysymystä typeränä ellei mm. tämän ketjun lukeminen osoittaisi ettei se sitä ole. Olen melko isänmaallinen ja jossain määrin maahanmuuttokriittinenkin ihminen, mutta tämän "en kestä ajatusta presidentistä homoilemassa" -kansanosan kanssa on mahdotonta tuntea mitään yhteenkuuluvuutta vaikka kuinka olisi sama passi, kieli ja kulttuuritausta. Tuon porukan arvomaailma on niin erilainen että saa jatkossakin fantasioida keskenään.

Ei silti, että em. asenne olisi mikään suomalaiskansallinen erityispiirre. Entisessä työpaikassani harjoittelijana ollut sinänsä ihan symppis senegalilainen muslimityttö onnistui tavan takaa hämmentämään kollegojaan avoimen homokielteisillä näkemyksillään sanoen mm. että voi vielä jotenkin ymmärtää naisten tekevän sitä keskenään, mutta kaksi MIESTÄ on kyllä jo aivan luonnoton ajatus. (Eräässä toisessa keskustelussa samainen senegalilaistyttö ilmaisi olevansa pahoillaan siitä ettei häntä, toisin kuin siskojaan, ole lapsena ympärileikattu.) Joidenkin ihmisten asenteet nyt vaan ovat suoraan keskiajalta, mutta heidän määränsä vähenee onneksi jatkuvasti. Mitä taas tulee tässäkin ketjussa huolenaiheeksi nostettuun edustustehtävien hoitamiseen homokielteisissä valtioissa, niin eihän sitä puolisoa ole pakko ottaa eikä otetakaan mukaan jokaiselle presidentin valtiovierailulle.

Sen sijaan olen kyllä samaa mieltä niiden kanssa, jotka eivät muista kuin seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvistä syistä ole hirveän innostuneita tästä Nexarista mahdollisena presidentin puolisona. Ei sikäli, että se omaan äänestyspäätökseeni kuitenkaan vaikuttaisi. Niinistö voittanee, mutta ei tämä niin selvä peli ole kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan. Prosentit 50-jotain vs. 40-jotain. Saatan kyllä vielä harkita äänestyspäätöstäni jos Niinistön leirin homokammoiset äityvät liian äänekkäiksi samaan tapaan kuin osa Esko Ahon kannattajista 12 vuotta sitten. Joskus sitä vaan joutuu toteamaan että joidenkin ihmisten kanssa ei halua jakaa edes presidenttiehdokasta.

Nurmos_888

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Ducks
Hyväksyn, kunhan se ei ole ainut syy äänestää ehdokasta. Liikaa näkee Facebookissa kirjoituksia tyyliin: "Se olis niin tasa-arvoista kun meillä olis homopresidentti, ihan periaatteen vuoks en äänestä heteroa, valkoihoista konservatiivia." Tasa-arvoa, tosiaan...

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En hyväksy. Ei sovi arvoihini. Kuvottavaa ajatella esimerkisi Haavisto ja hänen ecuadorilainen puppelipoika kättelemässä sotaveteraaneja Linnan juhlissa.

Niitä samoja sotaveteraaneja jotka homostelivat rintamalla?

Sinänsä huvittavaa miten jokaikisessä homokeskustelussa vedetään jossain vaiheessa esille sotaveteraanikortti homoutta vastustavana argumenttina. Homous on ns. normaalitilannetta selvästi yleisempää kaikissa niissä tapauksissa missä samaa sukupuolta olevat ihmiset eristetään pitkiksi ajoiksi keskenään (sodat, vankilat jne). Suomen sotaveteraanit eivät tee tästä poikkeusta.

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Hyväksyn. Toki ei mielestäni voi sanoa, että asialla ei olisi mitään merkitystä - eittämättä se osaltaan vaikuttaa presidentin viran hoitamiseen ulkomailla ja miksei ihan kotimaassakin. Arvioisin kuitenkin, ettei se vaikutus olisi yleensäottaen kielteinen vaan pikemminkin ehkä positiivisneutraali ja henkilökohtaisellakin tasollakin asia olisi ihan ok. Muista syistä ääneni menee Saulille.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En voi nyt sanoa, että en hyväksy homopresedenttiä, mutta en kylläkään haluaisi Suomen olevan tässä asiassa joku edelläkävijä. Antaa muiden maiden hoitaa nämä hommat ensin. Ei ehkä aika ole vielä kypsä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Presidentin tulee osata vähintään seitsemänkymmentä eri yhdyntäasentoa. Todisteet osaamisesta on julkaistava tiedotusvälineissä. Lisäksi seksikumppaneita ei saa olla elämän aikana ollut yli kolmea, senhetkinen mukaanlukien.

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Miksipä ei "hyväksyisi". Eri asia sitten onko Suomi -imagon kannalta toivottavaa. Kuitenkin aiheuttaa puhetta monessa maassa ja vie palstatilaa asiakysymyksiltä joita haluttaisiin nostaa pintaan.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
I don´t give a flying fuck. Eli eipä ole merkitystä. Mutta huoli pois, eiköhän Sale kuitenkin korjaa potin toisella kierroksella. Jos kuolleet osaisivat puhua, niin menisin kysymään isoisältäni, joka makaa sankarihaudassa tuossa tien toisella puolella, että mitähän hän olisi mieltä siitä, kun sodan käynyttä sukupolvea käytetään lyömäaseena milloin missäkin asiassa. :)

Koska olen hetero, ei minussa jonkun homous herätä minkäänlaisia intohimoja suuntaan tai toiseen. Kumpikin ehdokas on OK, mutta Niinistö vaikuttaa jotenkin vastentahtoiselta tuohon virkaan, ehdokkaana kokoomuksen tahdosta ei niinkään omasta halusta. Presidentiltä on viety valta ja siksi tuo homma ei varmaankaan hirveästi nappaa Niinistöä kuitenkaan. Hoitaa tehtävän kuitenkin, jos valituksi tulee.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Evvk. En perustaisi vaikka suomalaisesta Pim Fortuynista. (Sen verran on kyllä alhaista mieltä, että tiettyä mielihyvää tulee, kun erään nykyään varmaan yllättävän pienehkönkin väestöryhmän päät räjähtelevät Haaviston menestyksen suhteen...)

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kenenkään homous ei liikuta minua suuntaan eikä toiseen. Se ei ollut perusteeni Haaviston äänestämiseen eikä myöskään ole koskaan ollut syy olla äänestämättä jotakuta. Presidentti-instituution kohdalla asiaa on toki mietittävä kaksikin kertaa, mutta pidän Haavistoa sen verran tyylikkäänä kaverina etten usko asiasta koituvan minkäänlaista ongelmaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy