Viestin lähetti Squit
Naapurinmiäs sen oli kumminkin napannu ja hän mun muistaakseni on jonkinmoinen harrastaja. Ainakin oli haavit sun muut remppeet mukana.
No tämä selittääkin tuon nopean otuksen kiinnisaamisen - kun kerran "nappaajalla" oli perhoshaavi, niin varsin todennäköisesti lähempänä kuin lähin puhelin, oli myös asiallisesti varustettu myrkkypurkki. Näin se homma meillä perhosiin hurahtaneilla menee - minäkin olen aina "valmiustilassa" haaveineni ja myrkkyineni, nimittäin koskaan ei voi etukäteen tietää "kuka tulee käymään", ja sitten kun yllättäen alkaa tapahtua, niin on kyllä paree olla vikkelä ja vermeet valmiina toimintaan.
Tästä toiminnasta voisin antaa erään hupaisan esimerkin.
Tapauksesta on kulunut jo yli kymmenen vuotta, mutta kyllä sen ikuisesti muistaa. Olin vaimoni ja lasteni kanssa tyypillisissä kesähäissä tuolla Etelä-Hämeessä päin. Morsian oli kaunis ja niin oli kelikin - helteinen päivä, vielä illallakin lämpömittari näytti hellelukemia. Olimme siis erään häätilaisuuksia järjestävän kauniin "majatalon" vehreässä pihapiirissä ulkosalla nauttimassa sahtia ja moikkaamassa sukulaisia. Minulla oli luonnollisesti autoni perähutlarissa haavi ja myrkkyputeli mukana - varmuuden vuoksi.
Siinä pihapiirissä nurtsilla oli sitten joku prätkällä häihin saapunut vieras jättänyt ajohaalarinsa ja hikiset nahkasaappansa sukkineen aurinkoon kuivumaan. Olin just menossa tuon saapas-/sukkayhdistelmän ohi vessaan päin, kun huomasin siinä toisessa sukassa nautinnollisesti sukkamehua imeskelevän haapaperhosen! Silloin tuli isoon sahtia täynnä olevaan mieheen liikettä! Juoksin autolleni hakemaan haavin ja myrkkypurkin - tungin purnukan taskuuni ja porhalsin takaisin motoristin ilmeisen aromikkaille sukille.
Ja katso, ihme oli tapahtunut! Se haapaperhonen koko majesteetillisessa komeudessaan imeskeli edelleen sukkaa, upeat suuret siivet auringossa hohtaen.
Silloin tein perustavaalaatua olevan virheen - menin innoissani pieneksi hetkeksi perhosen ja auringonvalon väliin, perhonen pelästyi äkillistä varjoa ja pelmahti äkkiä lentoon.
Mitä mies tuossa tilanteessa tekee? No mies menee perhosen perässä LUJAA MUTKITELLEN, haavi väpättäen, kravatti kaulassa heiluen niin että horsmat ja pujot tieltä lakoavat.
Painalsin pitkin pöheikköjä ja lopuksi jäin keskelle korkeita nokkosia hölmistyneenä huohottaen seisomaan - sen takia pysähdyin, kun se haapaperhonen oli ottanut käyttöön turbovaihteen ja lentänyt korkeitten koivujen latvusten yli jonnekin...
Siinä perhostuskiimassani en ollut ollenkaan huomannut, että olin ryöstänyt koko shown hääpäria juhlivalta yleisöltä - jengi nauroi maha kippurassa pitkin pihaa.
Ja kaikenlisäksi muuan neropatti kuvasi videolle koko häslingin. Noh, aina välillä sitä tulee huvittuneena nykyäänkin katseltua - ei pääse kukaan ainakaan väittämään, etten osaisi nauraa itselleni (hammasta purren).
Ja jos joku ihmettelee, että mikä siinä haapaperhosessa sai minun päässäni noin pahasti jotakin niksahtamaan, niin yritän jostakin löytää tähän ketjuun tuon Suomen majesteellisimman ja upeimman päiväperhosen kuvan...