Hyönteiset

  • 128 876
  • 388

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Viestin lähetti Anton
Squit!

Käyppä moikkaamassa oheista hämähäkkiä:
http://koti.mbnet.fi/~juhaj/Kuvat/Lukki_18_08_2002.jpg

Minuakin hämmästytti ristilukin persauksen suuri koko.
(Onkohan Laura Ruohola ristilukki?) Viime ja toissa kesänä näkemäni hämppiksen takaruumis oli raavaan miehen peukalon viimeisen nivelen kokoinen.

Mykistävä ilmestys!

Kattos on kaverilla perää. Muistaakseni vain sen mun hämiksen perä oli paljon vaaleampi, kuvioton ja hiukan pyöreemmän mallinen. Vai onko jälleen aika kullannut muistot? Jos ei muita vaihtoehtoja näy niin pitäydyn ristiludeen.

Ja Prookielle. Minkäs näköinen tää rantahämis on? Ettei vaan olisi tuo yksi havaintoni semmoinen, kun kerran rannalla sen hokasin?
Oli ainakin isoin hämähäkki suomen luonnos mitä oon huomannut.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Prookie
Ei pidä paikkaansa.

Suomen suurin hämähäkki on rantahämähäkki, joka on tämä vedenpinnalla kulkeva otus. Vesihämähäkki taasen liikuskelee veden alla. Sillä on ruumiinsa ympärillä ilmakupla, jonka avulla se pystyy pitkiä aikoja vedessä olemaan. Välillä se käy veden pinnalla täyttämässä kuplansa. Ja tämä vesihämähäkki on tosiaan myrkyllinen.

Kiitos antamani väärän tiedon asiallisesta oikaisemisesta. Minulla meni rannat ja vedet hämisten suhteen sekaisin.

Siis tämän veden pinnalla kulkevan, suomalaisittain aivan tautisen v a l t a v a n k o k o i s e n rantahämähäkin olen elämäni aikana kohdannut vain YHDEN kerran - ja se oli villi tunne se. Nimittäin olin snorklaamassa ja sitten eräässä vaiheessa nostin rantakaislikon läheisyydessä koko pääni vedestä ylös ja puhalsin samalla putken tyhjäksi - ihan vaan ajattelin hieman katsastaa, että mihinkäs poukamaan olen pinnassa uiskennellut. Silloin näin hieman huuruisen sukelluslasin läpi suoraan naamaani kohti veden pinnalla vauhdikkaasti vipeltävän ison hämähäkin - silloin iski jonkinasteinen paniikki. Vaistonvarainen reaktio oli survaista omat jalkani räpylöineen äkkiä alaspäin ja samalla vaivuin pinnan alle. Ei siinä tilanteessa nopeasti muuta tullut mieleen. Tuli kyllä sellainenkin epämiellyttävä ajatus, että se perhanan otus minun tuurillani tulee snorkkelin putkesta suoraan suuhun! Noh, eipä tullut.
Joten se ei kai voinut olla mikään muukaan kuin juuri tuo rantahämis. Tai sitten jokin vesikirppu oli kovasti paljon nauttinut steroideja ja käynyt salilla pumppaamassa roimasti lihaskokoa.

Sen takia otin esiin tuon otuksen snorkkeliputkeeen menemisen, kun kerran olen moisen putken kautta suuhuni saanut ison ja "herkullisen" lehmäpaarman. Yök. Ja auts.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Squit
[

Asia minkä takia jäi pörriäiset mieleen oli pitkä n.1-1,5cm piikki perässä ja oranssit jalat. Muu ruumis oli musta. Sai muuten hutkia toden teolla, jotta sai ötökät pois päiviltä.

Ja kaiken kruununa on pääkallokiitäjä, joka saapui kaverini ikkunanväliin. Mahtava olento.

[/B]

Ensinnäkin tuo mainitsemasi musta piikkiperseinen, oranseilla koivilla varustettu olio on yksi hyvin yleisistä loispistiäisistä.

MUTTA SITTEN! Olisitko niin ystävällinen, ja kertoisit MAHDOLLISIMMAN tarkat tiedot tuosta kaverisi "ikkunanväliin" osuneesta pääkallokiitäjästä - siis oliko se todella VARMASTI nimenomaan pääkallokiitäjä? Mitä sille sitten tapahtui? Lensikö pois/tapoitteko? Tämän perhosen havaitseminen on niin harvinainen tapaus Suomessa, että sen takia kyselen tarkempia tietoja. Suomen luonnontieteellinen museo olisi näistä tiedoista hyvin kiitollinen. Voit laittaa noita tietoja halutessasi minulle vaikkapa privana - "huuleni ovat sinetöidyt" - tässä nyt lähinnä kiinnostaa tuon kiitäjän havaintoajankohta ja mitä sille sen jälkeen tapahtui?

Afrikasta Suomeen satunnaisesti vaeltava komea pääkallokiitäjä oli vielä 1960-luvulla jokakesäinen, tosin harvinainen tuttavuus Etelä-Suomessa. Sittemmin perhosen vaellushalut Suomen suhteen tuntuivat laiskistuneen, kunnes jostakin syystä nyt vuosien 1999-2003 välillä pääkallokiitäjää on havaittu taas Suomessakin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Anton
Squit!

Käyppä moikkaamassa oheista hämähäkkiä:
http://koti.mbnet.fi/~juhaj/Kuvat/Lukki_18_08_2002.jpg

Minuakin hämmästytti ristilukin persauksen suuri koko.
(Onkohan Laura Ruohola ristilukki?) Viime ja toissa kesänä näkemäni hämppiksen takaruumis oli raavaan miehen peukalon viimeisen nivelen kokoinen.

Mykistävä ilmestys!

Tämä on juuri se ilmestys, joka lapsena tuotti paljon iloa. Yleensä elokuun aamuina takapäästään paisunut ristihämähäkki kutoo kunnon tahmaset seitit ja näihin me "kiduttajakakarat" heitimme muurahaisia tai kiinni saamiamme perhosia ja kärpäsiä. Kun kohde iskeytyi verkoon, ei mennyt kauan, kun isoperseinen hämähäkki tuli ketterästi kolostaan ja pyöritteli viattoman kohteen pussiin ja meni koteloonsa imemään mehut talteen.

Nykyisellä iällä tälläiset huvit jo arveluttaisivat. En kuitenkaan äänestä Vihreitä...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Skeletor
Tämä on juuri se ilmestys, joka lapsena tuotti paljon iloa.


Alkaa muistuttaa jenkkien ammatilaispainia kun panet ristilukin verkkoon killumaan ISON loispistiäisen - se ison persepiikinsä kanssa ilmeisesti kovasti arveluttaa hämiksen hyökkäyssuunnitelmia. Noh, ennenpitkää hämähäkki iskee, mutta olen MONTA kertaa nähnyt käyvän niinkin päin, että pistiäisen "keihäs" iskee varomattoman hämiksen takaruumiiseen. Siinä nimittäin sen piston jälkeen alkaa HETI JA OITIS loisiminen. Hämis saattaa sen piston jälkeen hyvinkin pystyä puremaan sen loisia laskevan paskiaisen kuoliaaksi, mutta tuo puolustautuminen on siinä vaiheessa jo myöhäistä.
Loispistíäisen persepiikillään hämähäkkiin asettama jälkikasvu alkaa syödä isäntäeläintään sisältäpäin ulos. Mahtaa tehdä gutaa...
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Kesä on elon aikaa

Joskus nuorempana junnuna landella ollessani tulin tunkeneeni perseeni ulostusaikeissa ja epähuomiossa ulkohuussin reikään, jonka alla majaili muheva ampiaisyhdyskunta. Diblomaattinen selkkaus oli väistämätön ja mun kohdalta lohduton. Turpaan tuli ja pahasti.

En nyt herkuttele paukaroiden määrällä pusseissa, saati niiden kivuliaisuudesta tai siitä, että jouduin hiippailemaan seuraavat kaksi viikkoa ilman kalsareita tai yleensä housuja ja kävelemään kuin cowboy. Hyönteiset on erittäin hyvä laji ja niiden paikkahan tää on. Mehän ollaan turisteja.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Viestin lähetti Predator
Ensinnäkin tuo mainitsemasi musta piikkiperseinen, oranseilla koivilla varustettu olio on yksi hyvin yleisistä loispistiäisistä.

MUTTA SITTEN! Olisitko niin ystävällinen, ja kertoisit MAHDOLLISIMMAN tarkat tiedot tuosta kaverisi "ikkunanväliin" osuneesta pääkallokiitäjästä - siis oliko se todella VARMASTI nimenomaan pääkallokiitäjä? Mitä sille sitten tapahtui? Lensikö pois/tapoitteko? Tämän perhosen havaitseminen on niin harvinainen tapaus Suomessa, että sen takia kyselen tarkempia tietoja. Suomen luonnontieteellinen museo olisi näistä tiedoista hyvin kiitollinen. Voit laittaa noita tietoja halutessasi minulle vaikkapa privana - "huuleni ovat sinetöidyt" - tässä nyt lähinnä kiinnostaa tuon kiitäjän havaintoajankohta ja mitä sille sen jälkeen tapahtui?

Ensinnäkin kiitos loispistiäisen tiedosta. Minun silmiini ei tämmöisiä ollut aiemmin ilmestynyt.

Niin se oli todellakin pääkallokiitäjä. Tämä tapahtui muistaakseni n. 6 vuotta sitten. Pääsi kiitäjä jopa paikallislehteen, Kankaanpään Seutuun. Kysyin kaverilta, että missä nykyään sijaitsee, niin luultavasti jäi Seudun väelle. Ja kun lehteenkin on päässy niin voi hyvinkin luonnontieteellisellä museolla olla tietoa kyseisestä kiitäjästä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Squit


Niin se oli todellakin pääkallokiitäjä. Tämä tapahtui muistaakseni n. 6 vuotta sitten. Pääsi kiitäjä jopa paikallislehteen, Kankaanpään Seutuun. Kysyin kaverilta, että missä nykyään sijaitsee, niin luultavasti jäi Seudun väelle. Ja kun lehteenkin on päässy niin voi hyvinkin luonnontieteellisellä museolla olla tietoa kyseisestä kiitäjästä.

Ei ole luonnontieteellisellä museolla tuosta tapauksesta merkintää. Sitä yksilöä ei siis ainakaan lähetetty Helsinkiin museon tutkittavaksi ja kaikkia Suomessa ilmestyvien paikallislehtien pikku uutisia eivät tarkkasilmäiset perhosharrastajatkaan aina huomaa bongata ja ilmoitella niistä eteenpäin.
Edelleen kyllä kiinnostaa että MITEN te sen sitten vangitsitte? Onko se kaverisi (tai sinä itse) perhosharrastaja ja teillä sattui olemaan sopivan kokoinen lasipurkki ja tapaukseen sopivaa myrkkyä (etikkaeetteri, kloroformi)?? Ilman myrkkyä tuollaisen erittäin voimakkaan ja ison perhosen tappaminen on sotkuista puuhaa - siltä kyllä siinä rytäkässä yleensä hajoavat siivet ja siipien värit pölisevät ihan muaalle kuin pitäisi.
Ääntelikö se? Pääkallokiitäjä on ainoa tunnettu perhonen joka pystyy ääntelemään - ja nimenomaan se usein ahdingossa häirittynä päästää sellaista kylmiä väreitä aikaan saavaa "kirskuntaa"??
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Viestin lähetti Predator
Ei ole luonnontieteellisellä museolla tuosta tapauksesta merkintää. Sitä yksilöä ei siis ainakaan lähetetty Helsinkiin museon tutkittavaksi ja kaikkia Suomessa ilmestyvien paikallislehtien pikku uutisia eivät tarkkasilmäiset perhosharrastajatkaan aina huomaa bongata ja ilmoitella niistä eteenpäin.
Edelleen kyllä kiinnostaa että MITEN te sen sitten vangitsitte? Onko se kaverisi (tai sinä itse) perhosharrastaja ja teillä sattui olemaan sopivan kokoinen lasipurkki ja tapaukseen sopivaa myrkkyä (etikkaeetteri, kloroformi)?? Ilman myrkkyä tuollaisen erittäin voimakkaan ja ison perhosen tappaminen on sotkuista puuhaa - siltä kyllä siinä rytäkässä yleensä hajoavat siivet ja siipien värit pölisevät ihan muaalle kuin pitäisi.
Ääntelikö se? Pääkallokiitäjä on ainoa tunnettu perhonen joka pystyy ääntelemään - ja nimenomaan se usein ahdingossa häirittynä päästää sellaista kylmiä väreitä aikaan saavaa "kirskuntaa"??

Tuota pitääkin kysyä kaverilta, kun itse saavuin paikalle vasta sitten, kun kyseinen kaiffari oli saatu taltutettua. Naapurinmiäs sen oli kumminkin napannu ja hän mun muistaakseni on jonkinmoinen harrastaja. Ainakin oli haavit sun muut remppeet mukana. Ja hänen havaintonsa oli kyseisen perhosen rotu. Niin ja lehdessä juttu oli oikein etusivulla, että kyllä sen helposti siitä olis lukassu joku perhosharrastaja. Pitäisikin mennä kirjastoon katsomaan kyseinen artikkeli. Informoin lisää kun saan uutta tietoa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Squit
Naapurinmiäs sen oli kumminkin napannu ja hän mun muistaakseni on jonkinmoinen harrastaja. Ainakin oli haavit sun muut remppeet mukana.

No tämä selittääkin tuon nopean otuksen kiinnisaamisen - kun kerran "nappaajalla" oli perhoshaavi, niin varsin todennäköisesti lähempänä kuin lähin puhelin, oli myös asiallisesti varustettu myrkkypurkki. Näin se homma meillä perhosiin hurahtaneilla menee - minäkin olen aina "valmiustilassa" haaveineni ja myrkkyineni, nimittäin koskaan ei voi etukäteen tietää "kuka tulee käymään", ja sitten kun yllättäen alkaa tapahtua, niin on kyllä paree olla vikkelä ja vermeet valmiina toimintaan.
Tästä toiminnasta voisin antaa erään hupaisan esimerkin.
Tapauksesta on kulunut jo yli kymmenen vuotta, mutta kyllä sen ikuisesti muistaa. Olin vaimoni ja lasteni kanssa tyypillisissä kesähäissä tuolla Etelä-Hämeessä päin. Morsian oli kaunis ja niin oli kelikin - helteinen päivä, vielä illallakin lämpömittari näytti hellelukemia. Olimme siis erään häätilaisuuksia järjestävän kauniin "majatalon" vehreässä pihapiirissä ulkosalla nauttimassa sahtia ja moikkaamassa sukulaisia. Minulla oli luonnollisesti autoni perähutlarissa haavi ja myrkkyputeli mukana - varmuuden vuoksi.
Siinä pihapiirissä nurtsilla oli sitten joku prätkällä häihin saapunut vieras jättänyt ajohaalarinsa ja hikiset nahkasaappansa sukkineen aurinkoon kuivumaan. Olin just menossa tuon saapas-/sukkayhdistelmän ohi vessaan päin, kun huomasin siinä toisessa sukassa nautinnollisesti sukkamehua imeskelevän haapaperhosen! Silloin tuli isoon sahtia täynnä olevaan mieheen liikettä! Juoksin autolleni hakemaan haavin ja myrkkypurkin - tungin purnukan taskuuni ja porhalsin takaisin motoristin ilmeisen aromikkaille sukille.
Ja katso, ihme oli tapahtunut! Se haapaperhonen koko majesteetillisessa komeudessaan imeskeli edelleen sukkaa, upeat suuret siivet auringossa hohtaen.
Silloin tein perustavaalaatua olevan virheen - menin innoissani pieneksi hetkeksi perhosen ja auringonvalon väliin, perhonen pelästyi äkillistä varjoa ja pelmahti äkkiä lentoon.
Mitä mies tuossa tilanteessa tekee? No mies menee perhosen perässä LUJAA MUTKITELLEN, haavi väpättäen, kravatti kaulassa heiluen niin että horsmat ja pujot tieltä lakoavat.
Painalsin pitkin pöheikköjä ja lopuksi jäin keskelle korkeita nokkosia hölmistyneenä huohottaen seisomaan - sen takia pysähdyin, kun se haapaperhonen oli ottanut käyttöön turbovaihteen ja lentänyt korkeitten koivujen latvusten yli jonnekin...

Siinä perhostuskiimassani en ollut ollenkaan huomannut, että olin ryöstänyt koko shown hääpäria juhlivalta yleisöltä - jengi nauroi maha kippurassa pitkin pihaa.

Ja kaikenlisäksi muuan neropatti kuvasi videolle koko häslingin. Noh, aina välillä sitä tulee huvittuneena nykyäänkin katseltua - ei pääse kukaan ainakaan väittämään, etten osaisi nauraa itselleni (hammasta purren).

Ja jos joku ihmettelee, että mikä siinä haapaperhosessa sai minun päässäni noin pahasti jotakin niksahtamaan, niin yritän jostakin löytää tähän ketjuun tuon Suomen majesteellisimman ja upeimman päiväperhosen kuvan...
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
LENTOMULKKUHÄLYTYS JA KUMMITUKSET...

Nimittäin ainakin täällä Helsingissä ilmatilan ovat vallanneet lentomuurahaiset. Noita äklöjä siivekkäitä kusiaisia tunkee asuntoon sisälle heti kun ikkuna on hetkenkin aikaa raollaan.
Taas yksi hyvä syy lisää inhota hellettä.

Toisaalta minun vaimoni ihmettelee meikäläisen lentomulkkukammoa, koska tuli just toissapäivänä hankittua edesmenneen tarantulan terraarioon uusia asukkaita - ja nämä asukit ovat kyllä huomattavasti lentävää muurahaista roisimman näköisiä ilmestyksiä.
Terraariossa asustaa nyt kaksi kummitussirkkaa. Ovat kumpikin väriltään oranssinpunaisia ja pituudeltaan n. 10 cm. Eläinkaupan myyjän mukaan otukset saattavat kasvaa jopa n. 20 cm pituisiksi.
Vänkän näköinen otus muuten - pitkät karvaiset koivet ja mahtavat antennimaiset tuntosarvet, ja ruumis täynnä erimallisia piikkejä ja nyppylöitä. Nimensä veroinen siis.
Otus on suht helppohoitoinen. Se on kasvissyöjä ja saalatinlehdet, tuore kurkku ja eräiden muidenkin puiden lehdet maistuvat noille rouskuttajille - ihmisen sormi niille ei maistu, tuli meinaan kokeiltua.

Muija muuten sanoi, että nyt "on huushollissa lemmikki miestä myöten". En tiedä pitäisikö tuo ottaa vittuiluna?

Tässä erilaisista kummitussirkoista kuvia:

www.ryggepetersen.dk/extatosoma_tiaratum
 
Viimeksi muokattu:

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläni on ollut aikoinaan useampia lajeja näitä kummitus- tai sauvasirkkoja. Ovatko nämä sinulla olevat lajia Extatosoma tiaratum ?

Itse tekisi mieli vielä hankkia lajia Eurycantha calcarata. On huomattavasti vähemmän nirso hoidokki kuin Extatosoma tiaratum ja yhtä näyttävä.

Kurkkaa www.herppi.net. Galleriassa on kuvia erilaisista kummitus- ja sauvasirkoista ja Selkärangattomat- osiossa löytyy tietoa. Nimimerkki Lea tuntee hyvin näiden elikoiden kasvatuksen, omat tietoni ovat 10 vuoden takaa
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Realcowboy
Itselläni on ollut aikoinaan useampia lajeja näitä kummitus- tai sauvasirkkoja. Ovatko nämä sinulla olevat lajia Extatosoma tiaratum ?


Jepulis, just tuosta lajista on kyse. Tuossa aikaisemmin ilmoittamassani linkissä oli hyviä kuvia noista oudoista otuksista, mutta eihän tuo linkkikerpele suostu toimimaan!

Täytyykin tästä mennä sumuttelemaan vedellä terraarion lasien sisäpinnat, että kummitukset saavat juotavaa - ne kun juovat vesipisaroista. Saas nähdä miten paljon sontaa tuonne "häkin" pohjalle ehtii kahdesta otuksesta viikon aikana kertyä, nimittäin ainakaan nämä kaksi yksilöä eivät näytä nirsoilevan - sapuskaa kuluu, joten ulostettakin on odotettavissa.

Pitäisköhän näille kummituksille antaa oikein nimetkin?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ovatko molemmat naaraita ? Suomessa on tästä Extatosoma tiaratumista ollut kasvatuksessa tähän asti vain partenogeneettinen kanta, joka on degeneroitunut. Useita hyväkuntoisilta näyttävien elikoiden selittämättömiä kuolintapauksia on ilmennyt. Äskettäin innokkaat ovat hankkineet koiraitakin, ja seksuaalinen kanta on syntymässä.
Viljellyssä kannassa 20-senttiset ovat harvinaisia, 15 cm on hyvänkokoinen.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perkele että alkaa tulla mitta täyteen ampiaisten kanssa!

Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa, onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa. Sisätiloihin piti mennä juomaan.

Seuraavaksi yritin kotipihassa samaa toimenpidettä, nyt siivekäs ystävä päätti jäädä oikein uimaan sinne tuopin nesteisiin.

Viime päivinä on lisäksi ampiaisia tullut bongattua mm. auton ikkunoista, tietokoneen näytöltä, roskiksista ym.

Joko ensi yö olisi tarpeeksi kylmä tappamaan suurimman osan niistä?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti teemu73
Perkele että alkaa tulla mitta täyteen ampiaisten kanssa!

Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa, onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa. Sisätiloihin piti mennä juomaan.

Seuraavaksi yritin kotipihassa samaa toimenpidettä, nyt siivekäs ystävä päätti jäädä oikein uimaan sinne tuopin nesteisiin.

Viime päivinä on lisäksi ampiaisia tullut bongattua mm. auton ikkunoista, tietokoneen näytöltä, roskiksista ym.

Joko ensi yö olisi tarpeeksi kylmä tappamaan suurimman osan niistä?

Ampiaistyöläiset ovat tähän aikaan vuodesta aikamoinen riesa. Niillä ei ole enää toukkia huollettavaan, joten ne kuluttavat aikaansa etsimällä kaikenlaista makeaa syötävää. Itselleni ampiaisen pisto aiheuttaa kunnon turvotuksen, joten en ole lainkaan ampiaisten ystävä, vaikka olen muuten hyönteisistä kiinnostunut. Kirjallisuudesta ei löytynyt tietoa siitä, miten matala lämpötila tappaa ampiaiset. Ne jos osaavat suojautua yöllä, niin varmaan pakkasen puolelle täytyy mennä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ampiaiset ovat varsin kiusallisia, mutta eivät inhottavuudessaan vedä vertoja jokasyksyiselle yli-inhokille, hirvikärpäselle. Parin päivän sienestysreissut ovat vesittyneet aikalailla hirvittävään hirvikärpäsarmeijaan, joka iskee kiinni välittömästi metsään mennessä. Eilinen reissu Teiskon suuntaan tuotti mukavan määrän kanttarelleja, mutta pois oli lähdettävä pään ollessa täynnä näitä inhokkeja. Yritin kopistella vaatteet puhtaaksi, mutta saumoihin ja muihin ahtaisiin koloihin niitä tarttui siihen malliin, että niistä riitti iloa vielä illaksikin. Riisuuduin parvekkeella ja jätin rytkyt sinne yöksi sillä seurauksella, että aamusavuilla pari ystävää pörhelsi partaan ja hiuksiin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti teemu73
Yritin viikonloppuna juoda siideriä ulkoterassilla kun samaan aikaan kaksi pimpparia tallusteli pitkin tuopin reunaa,
onneksi en laittanut suuhuni moista elukkaa.
Ampiaiset ovat erittäin persoja näköjään nimenomaan siiderille.
Viime vuoden kesällä jätimme muovisen tyhjän siideripullon
uimarannalle uimaan mennessämme. Vähän ajan päästä kun
olimme tulleet rannalle huomasimme että pullon pohja
oli täynnä ampiaisia ja lisää kiipesi pitkin pullon kaulaa.

Hirvikärpäset, yack. Ne jos mitkään voisivat kuolla sukupuuttoon.
Sienestys eritoten on todella "hauskaa" näiden kanssa. Ainakin
silloin ala-asteella kun sinne koulun kanssa mentiin (ja pari
kertaa ominkin päin).
Myös mökillä nämä tulee tähän aikaan tutuiksi, valitettavasti.
 
K

kangaroo

Viestin lähetti stiflat
Hirvikärpäset, yack. Ne jos mitkään voisivat kuolla sukupuuttoon.

Kyllä. Yksi vittumaisimmista otuksista tuo on. Tänä syksynä niitä on paikoitellen niin paljon, ettei sienimetsällä olosta tahdo tulla mitään. Löytävät tiensä vaatteiden alle pienimmästäkin rakosesta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Realcowboy
Ovatko molemmat naaraita ? Suomessa on tästä Extatosoma tiaratumista ollut kasvatuksessa tähän asti vain partenogeneettinen kanta, joka on degeneroitunut.

Kappas, en ollut huomannutkaan jäsen numero Tosikarjapaimenen kysymystä meikäläisen kummituksista.

Vastaus on se, että kummatkin ovat naaraita. Lepsopari siis mitä ilmeisimmin.

Ovat nämä otukset muuten hupaisaa seurattavaa - voittaa Hockey Nightin öbaut 300 - 0. Paitsi silloin kun IFK pelaa.

Olen pitänyt kumppanuksia kököttämässä olkapäilläni, naamallani ja reidelläni sillä välin kun putsaan niiden paskoja terraarion pohjalta.
Meikäläisen kissa ei jostakin syystä kiinnitä näihin otuksiin ollenkaan huomiota! Omituista? Luulisi kissan rouskuttavan mieluusti moisen ötökän siinä missä rouskuttaa kotimaisiakin sirkkoja - tosin ne kotimaiset kääpiöt eivät ole niin pelottavan näköisiä kuin nämä a.o. sademetsistä saapuneet kummitukset...
 
Viimeksi muokattu:

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Sen selaamatta ketjua taaksepäin, kysyn jatkoajan tietoniekoilta kysymyksiä jo pitkään askarruttaneisiin kysymyksiin.

1. Onko herhiläinen n~2cm pitkä, väritys kuin ampiaisella ja sillä on n. puolen sentin piikki takalistossa?

2. Tiedättehän lukin? Siis sen pienen napin mikä roikkuu pitkien koipien varassa. Mahdoinko nähdä oikein erästä tapausta.. Seurailin näet erästä pitkäsäärtä ja huomasin öttiäisellä olevan sorkat solmussa. Eteneminen näytti olevana vaivalloista, niinpä mönkijä pisteli vinossa kojottaneen koiven poskeensa ja puri sen poikki! Mitähän nämä kyseiset hirvitykset niin ylipäätään syövät?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti uljas
Sen selaamatta ketjua taaksepäin, kysyn jatkoajan tietoniekoilta kysymyksiä jo pitkään askarruttaneisiin kysymyksiin.

1. Onko herhiläinen n~2cm pitkä, väritys kuin ampiaisella ja sillä on n. puolen sentin piikki takalistossa?

Hyönteisistä en kyllä mitään tiedä, mutta veikkaisin tuon olevan jonkin sortin pistiäinen, eikä herhiläinen, mikä ilmeisestikin on vaan ison ampiaisen näköinen.

Pistävätkö muuten pistiäiset tarvittaessa ihmistäkin, ja sattuuko se?
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kyllä tuo herhiläinen voisi olla, ainoastaan tuo 2 cm on aika vähän tälle lajille. Sen mitä itse on jostain vitriineistä käynyt moisia kurkkimassa, niin piikki niillä sojottaa tosiaan jo valmiiksi ulkopuolella ja tuota on pituusluokkaa.

En ole kuullut, että pistiäisillä olisi tullut tarvetta ihmisiä pistää. Niiden pistin vaikuttaa hiukan "lötköltä", että mahtaako moinen edes ihon läpi tunkeutua?
 

Anton

Jäsen
Olen itse sekoittanut herhiläiset ties mihin, mutta oheisella sivulla on suht hyvä kuva herhiläisistä ja niiden levinneisyydestä:
http://www.tam.pp.fi/ths/herhilainen.html

Jollei tuosta näy kyseistä ötökkää, niin olikohan se sinun herhiläinen tämän näköinen?
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/apocrita/sphecidae/bembix/sp-1b.jpg
Kuvan ötökkä on petopistiäinen ja menee helpolla sekaisin ampiaisen kanssa. En ole kylläkään kuullut, että olisi tullut petopistiäisen ahdistelemaksi. Jos onkin, niin ko. ötököiden aggressiot ovatkin sitten menneet ampiaisten tiliin?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No peijakas, olin aivan unohtantut tämän ketjun olemassaolon. Nyt on visainen kysymys kaikille ötökkäexperteille.

Täällä Ranskassa tarkemmin sanoen Pariisissa on minulle aivan outoja otuksia, joiden pistoksen jälkeen kutiaminen on jotakin aivan järjetöntä. En tiedä mitä nämä ötökät voisivat olla, ne muistuttavat lähinnä banaanikärpästä eivätkä ole juurikaan banaanikärpäsiä isompia, mutta silti todella innokkaita pistelemään. Kaikkein pahinta näissä penteleen örkeissä on se, että kiinni niitä ei saa millään. Ovat ilmeisesti omaksuneet suurkaupungin tavat ja päästelevät menemään ultanopeilla skoottereilla. Sotisivat perkeleet edes kuten rehelliset suomalaiset hyttyset, jotka sentään pitävät ääntä ja aika usein tottelevat nyrkkiä. Arrghh...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös