Hyönteiset

  • 128 871
  • 388

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
bozik, kuvailusi jälkeen melkein väittäisin kyseessä olevan jonkin monista mäkärälajeista. Nehän näyttävät pieneltä kärpäseltä, mutta itse asiassa ne ovat lähempänä paarmaa, koska niillä on leuat joilla purra - siis niillä ei ole piikkiä millä pistää.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Predator
bozik, kuvailusi jälkeen melkein väittäisin kyseessä olevan jonkin monista mäkärälajeista. Nehän näyttävät pieneltä kärpäseltä, mutta itse asiassa ne ovat lähempänä paarmaa, koska niillä on leuat joilla purra - siis niillä ei ole piikkiä millä pistää.
Paljon mahdollista, itse asiassa itsekin olettaisin niiden olevan suomalaisten mäkäräisten ranskanserkkuja. Tätähän puoltaa sekin, että suomalaiset mäkäräiset reilusti purevat, kun taas täällä ötökät ovat omaksuneet paikalliset tavat ja vain "kurluttavat" lihaani ikeniensä välissä. Sivistyneitä paskiaisia ovat ranskalaiset mäkäräiset.

Kyllä ranskalaisistakin hyviä saa, uuni 250 asteeseen ja ranskalaiset sisään.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti bozik
Sivistyneitä paskiaisia ovat ranskalaiset mäkäräiset.


Jos ne häiritsevät yöllä nukkumistasi niin kokeiles tätä temppua:
- aseta yöpöydällesi puolikas patonkia, lasillinen hyvää ranskalaista punaviiniä ja lautaselle verilätty.
Voipi olla että saat nukkua tuon jälkeen yösi ilman ötökän puremia. Elleivät ne sitten innostu verilätyn ja patongin syötyään punaviinipäissään laulamaan ja soittamaan hanuria...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Predator
Jos ne häiritsevät yöllä nukkumistasi niin kokeiles tätä temppua:
- aseta yöpöydällesi puolikas patonkia, lasillinen hyvää ranskalaista punaviiniä ja lautaselle verilätty.
Voipi olla että saat nukkua tuon jälkeen yösi ilman ötökän puremia.
Taidan jättää tuon riskin ottamatta. Tuntien täkäläisen ruoka- ja juomakulttuuriin, nuo luonani asuvat "le mäkäcräises" saattavat kutsua sukulaisensakin kylään ja sitten loppuu leikki. Mä luulen että koetan vanhaa kunnon myrkytyssysteemiä, helvetisti vaan Raidia joka paikkaan ja sitten laskemaan ruumiit. Raidinhan pitäisi tappaa pihalla ja puutarhassa ja nyt selvitetään tappaako fraansissa.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Viestin lähetti Anton
Olen itse sekoittanut herhiläiset ties mihin, mutta oheisella sivulla on suht hyvä kuva herhiläisistä ja niiden levinneisyydestä:
http://www.tam.pp.fi/ths/herhilainen.html

Jollei tuosta näy kyseistä ötökkää, niin olikohan se sinun herhiläinen tämän näköinen?
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/hymenoptera/apocrita/sphecidae/bembix/sp-1b.jpg
Kuvan ötökkä on petopistiäinen ja menee helpolla sekaisin ampiaisen kanssa. En ole kylläkään kuullut, että olisi tullut petopistiäisen ahdistelemaksi. Jos onkin, niin ko. ötököiden aggressiot ovatkin sitten menneet ampiaisten tiliin?

No viddu ! Ja kuka sanoo, että Jatkoajassa surffailu on ajanhukkaa. Ne vitriinin kokoajat ovat suuressa tietämättömyydessään antaneet hyönteisille erheellisiä nimityksiä. No, jälleen opin JA:ssa jotain uutta.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Kyllähän kuvista päätellen se ei ollut herhiläinen, koska sillä ei roikkunut mikään peitsi persuuksissa ja lihavakin oli. Lähimpänä oli jättipuupistäjä mutta ei sekään oikein vastannut näkemääni. Ehkä se 2 senttiä oli vähättelyä, kun yleensä tulee liioiteltua niin laitoin varmuuden vuoksi "vain" 2 senttiä. Mutta niin näytti ampiaiselta joka oli isonnettu ja pituus on jotain 2-5 sentin väliltä. Niin ja se pistin peräsimessä.

Mutta mistäs löytyy tietoa lukista?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
BAARIKÄRPÄNEN?

Löysinkö minä nyt vihdoinkin tämän Eppu Normaalinkin biisissä mainitun ötökän - siis baarikärpäsen?

Viime viikonloppuna oli taas kerran ns. "saunailta". Sen seurauksena auotallissa oli kaljakori täynnä tyhjiä ruskeita pulloja.
Kun tänään lähdin koria puteleineen roudaamaan kauppaan, niin ihmettelin kun huomasin pullojen suista pörähtävän ilmoille pikkuruisia, punertavia kärpäsentapaisia Niiden "kroppa" on vain n. 2 mm pitkä, ja siis väriltään punaruskea. Kun katsoin tarkemmin pulloja, niin huomasin monen putelin pohjalla kaljan jämän seassa kelluvan monta samanlaista kärpäsyksilöä - en tiedä olivatko ne kuolleet, vai olivatko vaan tolkuttomassa kännissä.
Sen verran asiasta kiinnostuin, että laitoin muutaman yksilön uteloitavakseni mikroskoopin kaiken paljastavan suurennussilmän alle. Ja hyi saatana, mikä näky silmilleni roiskahti, kun tuo pikkuruinen ötökkä näkyi tuhansia kertoja suurennettuna! Aivan karmean näköinen tapaus - naama on kuin ristisiitos Matin hakkaamaa Merviä ja norsun persettä, koristeltuna suurten mustien silmien yläpuolella törröttävillä rautakangilla ( lue = tuntosarvet, kai?) ja otuksen imukärsä näytti faarao Inhotephin lötköltä, kemaa valuvalta kullilta. Selässä siten vielä siivet, joiden avulla pääsee kätevästi vaikkapa krapulaa pois nukkuvan ihmisparan ikeniä imeskelemään.
Ou jea. Luottamus villiin luontoon karisi taas hieman...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: BAARIKÄRPÄNEN?

Viestin lähetti Predator
Sen seurauksena auotallissa oli kaljakori täynnä tyhjiä ruskeita pulloja.
Kun tänään lähdin koria puteleineen roudaamaan kauppaan, niin ihmettelin kun huomasin pullojen suista pörähtävän ilmoille pikkuruisia, punertavia kärpäsentapaisia Niiden "kroppa" on vain n. 2 mm pitkä, ja siis väriltään punaruskea. Kun katsoin tarkemmin pulloja, niin huomasin monen putelin pohjalla kaljan jämän seassa kelluvan monta samanlaista kärpäsyksilöä - en tiedä olivatko ne kuolleet, vai olivatko vaan tolkuttomassa kännissä.
Eivät nuo taida baarikärpäsiä olla. En ainakaan itse ole koskaan heitä baarissa tavannut, tyhjien kalja- tai viinapullojen liepeiltä kylläkin. Kait he sitten ovat brenkkupistiäisiä, jotka syntyvät puollojen pohjille jääneistä jämistä. Jokseenkin samaan tapaan siis kuin banskukärpäset, nämä vaan ovat banaanin sijasta mieltyneet brenkkuun.

Jos niitä kovassa krapulassa katsoo suurennuslasilla, brenkkupistiäsistä voi helposti muotoutua viinapihulaisia. En suosittele tarkempaa tutkimusta, parempi antaa pistiäisten rauhassa nauttia jämistä ja sitten vaan kiikuttaa ne kiukkusen lähikaupan tädin riesaksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: BAARIKÄRPÄNEN?

Viestin lähetti bozik
Kait he sitten ovat brenkkupistiäisiä, jotka syntyvät puollojen pohjille jääneistä jämistä, nämä vaan ovat banaanin sijasta mieltyneet brenkkuun.


Ensinnäin, on täysin mahdoton ajatus, että jo viime lauantain jälkeen jostakin oluen jämästä olisi pystynyt muhimaan ilmoille elävä, lentävä hyönteinen. Siis ei se kalja niitä synnytä, vaan ne ovat olemassa jo ennen ekan bissen avaamista. Lymyävät jossakin, ties missä, ja syöksyvät tuntosarvet lepattaen paikalle heti kun bongaavat ilmassa ohrapirtelön aromeja.

Toisaalta, tämä on vielä pientä. Etelä-Amerikassa Perun sademetsissä eleskelee oluelle perso pistiäisen toukka.
Se on sellainen HK:n nakin pituinen ja paksuinen (n. 10 cm) monilla jaloilla varustettu lihaklimppi.
Tuollainen jos pääsee keplottelemaan itsensä ilman kantta jätettyyn kaljatuoppiin (sillä välin kun vaikkapa ihminen käy vessassa), niin ei varmasti tunnu ihmispolosta kivalta sitten epähuomiossa kusikeikan jälkeen horia suuhunsa kaljan seassa tuollainen kymmenillä jaloilla potkiskeleva lihaklimppi! Noh, on tämä toukka kyllä ihan kivan värinen (selvinpäin), mutta se ei paljon lohduta, varsinkin jos onnistuu sen nielaisemaan. Tuossa tapauksessa reagointi on kuitenkin varmaan sitä luokkaa, että toukka tule myös vikkelästi takaisin ylös. Lieneekö tämä jo sitten eläinrääkkäystä? Tuossa tilanteessa minä tilaisin stressaantuneelle toukalle ihan oman tuopin - ei meinaan ole hyvä päästää tuota otusta laskuhumalaan, se voi pistää ranttaliksi.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: BAARIKÄRPÄNEN?

Viestin lähetti Predator
Ensinnäin, on täysin mahdoton ajatus, että jo viime lauantain jälkeen jostakin oluen jämästä olisi pystynyt muhimaan ilmoille elävä, lentävä hyönteinen. Siis ei se kalja niitä synnytä, vaan ne ovat olemassa jo ennen ekan bissen avaamista. Lymyävät jossakin, ties missä, ja syöksyvät tuntosarvet lepattaen paikalle heti kun bongaavat ilmassa ohrapirtelön aromeja.
Voi hyvin olla näinkin. Mä olen vaan pienestä pitäen herkutellut ajatuksella, että banskukärpäset syntyvät banskusta ja brenkkupistiäiset brenkusta. Tämä on jonkilaista sovellettua biologiaa, joka on helpompi oppia ja ymmärtää kuin se, jota meille opinahjoissa selvitetään.

Kun ne pohjat jäävät sinne puteliin muhimaan, niin yöllä kun kukaan ei näe, tämä brenkun jämä alkaa kuplimaan ja sieltä niitä pistiäisiä sitten nousee kuin penis-lintuja. Lisääntymisen suhteen ei sitten olekaan mitään epäselvää, tsekkaa vähän miten ne siellä pullon pohjalla makoilevat ! Ihmekään että niitä sikiää.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Re: BAARIKÄRPÄNEN?

Viestin lähetti bozik


Kun ne pohjat jäävät sinne puteliin muhimaan, niin yöllä kun kukaan ei näe, tämä brenkun jämä alkaa kuplimaan ja sieltä niitä pistiäisiä sitten nousee kuin penis-lintuja.

Ei ei ei ei, ei! Sä nyt saman kaavan mukaan kai oletat, että perskärpänenkin syntyy ihmisen perseestä? Ei tämä evoluutio näin etene.

Esim. ihmisen mädäntyvää ruumista syövät veikeän valkoiset toukat eivät suinkaan synny ihmisen lihasta, vaan lentävä RUUMISKÄRPÄNEN - kun koiran paskaläjässä muhimiseltaan & nautiskelultaan ehtii, munii ihmiseen munia (vaikkapa avoimiin haavoihin tai ruumiin luonnlisiin herkkuaukkoihin), ja sitten ne munat kehittyvät mätänevää, herkullista ihmislihaa syöviksi toukiksi. Aikanaan nämä toukat kokevat metamorfoosin (se sellainen olotila, niinkuin John Travoltalla Saturday Night Feverissä, kun äijä saa orgasmin spagaatin aikana ja revenneestä sepaluksesta pukkaa ilmoille Disco Feenix), ja sitten niistä toukista tulee lentäviä kärpäsiä, jotka taas munivat seuraavan vastaantulleen raadon bodiin... ja homma jatkaa kiertokulkuaan.

edit: huomaa pilkkuvirheet. Ja nauti - en korjaa...
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan turhaan mä niitä kouluja kävin. Täältä asiat oppii paljon paremmin ja selkokielellä. Seuraavaksi vaan ketjuun "Asia joka avautui minulle".

Perskärpästen en tosin olettanutkaan syntyvän ahtereissamme. Perskärpänenhän on ihmisen näköinen siivetön otus, joka syntyy ihan niin kuin me kaikki muutkin. Jossakin vaiheessa näillä vaan menee kehitys väärille raiteille ja niistä sitten tulee perskärpäsiä. Syitä miksi näin käy ei kai vieläkään tiedetä, niin kuin ei tiedetä sitäkään, miten naiseen laitetusta vaalesta tahnasta voi muodostua vaikkapa käkkäräpäinen yönmusta Ben Johnsson. Hullu laatikko tuo nainen, vähän kuin hedelmäpeli.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti bozik


Perskärpänenhän on ihmisen näköinen siivetön otus, joka syntyy ihan niin kuin me kaikki muutkin. Jossakin vaiheessa näillä vaan menee kehitys väärille raiteille ja niistä sitten tulee perskärpäsiä.

Onx tää perskärpänen jotakin sukua ötökälle nimeltä Gloryhunter?
Suomessa tämä vastenmielinen ötiäinen tunnetaan myös nimellä Kloorihuntteri.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Predator
Onx tää perskärpänen jotakin sukua ötökälle nimeltä Gloryhunter?
Suomessa tämä vastenmielinen ötiäinen tunnetaan myös nimellä Kloorihuntteri.
Täysin tuntematon otus mulle, mutta perustiedot löytyivät maanmiehen tietolaarista. Eli voi hyvinkin olla sukua, kloorihuntterikin on siivetön ja ihan pienenä siitäkin on mahdoton erottaa tuleeko siitä perskärpänen, kloorihuntteri ja tällainen ihan tavallinen ihminen. Paljon muuta ei tietolaarista sitten irtoakaan, mielenkiintoinen on toki lajin levinneisyys. Kartalla se näkyy pisteinä ja Etelä-Suomesta ainakin Espoo ja Lahti vaikuttaisivat olevan täysin puhtaita alueita. Levinneisyyskartta on tosin jo viikon vanha.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
KAUSI ON ALKANUT

Jumaliste! Hyttynen inisi korvissani eilen sunnuntaiehtoona, välittömästi sen jälkeen kun olin yrittämässä levolle käymistä Robert de Niron tähdittämän murtovarasleffan jälkeen.
SIIS, parvekkeen dörtsi oli ollut koko illan auki, joten en tarkkaan tiedä ajankohtaa, milloin tuo verenhimoinen ötökkä saapui kämppäni sisätiloihin venttaamaan veriateriaansa.

Sitten yöllä puoli kolmen maissa heräsin. Tällainen vanha korppu yleensä herää noihin aikoihin treffailemaan eturauhastaan kusemisen merkeissä, mutta nyt heräsin aivan tautisen POLTTAVAAN KUTINAAN! Vasemmassa reidessä oli kamalasti kutiseva paukama, jota sitten olin ilmeisestikin ennen varsinaista heräämistäni unenhorroksisin kynsineni raapinut.
Just joo.

Siis patti oli kamala. On edelleen. Ja kutiaa aivan kärppänä edelleen. Olen napsinut asiaan kuuluvaa antihistamiinia (kun olen pahasti allerginen tietyille heinille - mutta vasta keskikesän jälkeen, yleensä)...

Mikä vidun Stadin viemäreissä muhinut Talvikuningatar on minua nyt "rokottanut"?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: KAUSI ON ALKANUT

Viestin lähetti Predator
Mikä vidun Stadin viemäreissä muhinut Talvikuningatar on minua nyt "rokottanut"?

Oletkohan päässyt tutustumaan viemärihyttyseen ? Se on lintuhyttysen, Culex pipiens, urbaanimuoto (f. molestus), joka tunnetaan myös kaupunkihyttysenä.

Täällä jonkin verran lisätietoa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: KAUSI ON ALKANUT

Viestin lähetti Realcowboy
Oletkohan päässyt tutustumaan viemärihyttyseen ? Se on lintuhyttysen, Culex pipiens, urbaanimuoto (f. molestus), joka tunnetaan myös kaupunkihyttysenä.

Täällä jonkin verran lisätietoa.

Juu juu, viemärihyttysestä on puhuttu tässä ketjussa jo paljonkin, mutta yleensä tämä "vaiva" iskee syksyisin. Tämä on huhtikuussa outo tilanne.

Tänään muuten aamulla kylppäristäni katon rajasta bongasin tyytyväisen oloisen hyttysen. Sen takaruumis pullotti verestä punaisena. Teinpäs sitten tempun. Nappasin sen kiinni elävänä lasipurkkiin ja nyt se räpistelee surkean elämänsä lopun niin kauan, kunnes PIRUTTANI vien sen huomenna aaamutuimaan laitokselle tutkittavaksi - haluan siis tietää, että onko tuo a.o. hyttynen täynnä nimenomaan MINUN vertani. Minulla on myös veritiedot vaimostani ja lapsistani, joten nyt on mielenkiintoista nähdä, että millaista "cocktailia" a.o. ötis kantaa perseessään.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: KAUSI ON ALKANUT

Viestin lähetti Predator
Juu juu, viemärihyttysestä on puhuttu tässä ketjussa jo paljonkin, mutta yleensä tämä "vaiva" iskee syksyisin. Tämä on huhtikuussa outo tilanne.


En löytänyt mistään tietoa, voiko viemarihyttystä esiintyä sisätiloissa ympäri vuoden.

Aikaisin keväällä esiintyviä lajeja ovat Culiseta- suvun hyttyset, jotka talvehtivat aikuisena.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Minua kiinnostaisi tietää elävätkö satiaset metsässä vai mistä ne ovat ihmisiin siirtyneet, elikkä onko satiaisia muuten mahdollinen saada kuin yhdellä tavalla. Ja voiko esimerkiksi satiainen lymyillä vessa pytyn kannessa ja iskeä sieltä kiinni sopivan näköiseen perskarvaan.

Niin että onko mahdollinen hyppy mahdollinen muuten kuin sillä vanhimmalla tavalla, kesä tulee ja satiaiset heräilevät, nyt olisi monelle tiedon paikka .
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti veinikretski
Minua kiinnostaisi tietää elävätkö satiaset metsässä vai mistä ne ovat ihmisiin siirtyneet, elikkä onko satiaisia muuten mahdollinen saada kuin yhdellä tavalla. Ja voiko esimerkiksi satiainen lymyillä vessa pytyn kannessa ja iskeä sieltä kiinni sopivan näköiseen perskarvaan.

Niin että onko mahdollinen hyppy mahdollinen muuten kuin sillä vanhimmalla tavalla, kesä tulee ja satiaiset heräilevät, nyt olisi monelle tiedon paikka .

Arvelen, että niitä oli meillä jo silloin, kun hyppelimme Afrikassa puissa, gorilloilla näyttää ainakin olevan oma satiaislaji, Phthirus gorillae. Lähisukuisia lajeja ei Suomessa ole.

Tämän lähteen mukaan satiaisia voi saada mahdollisesti myös vuodevaatteista, pyyhkeistä ja vaatteista tämän tehokkaamman menetelmän lisäksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti veinikretski


Niin että onko mahdollinen hyppy mahdollinen muuten kuin sillä vanhimmalla tavalla, kesä tulee ja satiaiset heräilevät, nyt olisi monelle tiedon paikka .

Jaahas, Wayne olikin tässä jo huhtikuun puolivälin hujakoilla pohtinut satiaisen ilmiömäistä ponnistuskykyä. Kyllä se kuulkaas ihan oikeasti hyppää munan varteen kiinni vaikka vessan pöntön reunalta... n. puolesta metristä... niin ja äkkiä se varsinkin miehen munakarvoista etenee mahakarvojen kautta rintakarvoihin - tuossa vaiheessa muutama "sissiryhmä" perustaa automaattisesti ns. loittoryhmän, joka painelee välittömästi, kainalokarvojen hikiklimpeistä muutaman herkkupalan evääksi popsittuaan, suoraan kaulaa ylöspäin ja suoraan korvakanavaa pitkin aivoihin. MOT:

Satiaisen liikuskelu ihmisestä toiseen on jostakin kumman syystä aina ajankohtainen varsinkin vapun ja juhannuksen tienoilla. Kuis nyt näin? Tykkääkö satiainen kovaäänisestä tanssimusiikista, vai mistä tässä lienee kyse?

NOH NON NOH... sitten ihan oikeasti asiaan.

Nimittäin kalseeta on keli ollut täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä. Ei oikein ole kevät ottanut "potkua".
Tänään kuitenkin näin ihan omalla silmällä melko surkeahkossa kunnossa lentelevän SURUVAIPAN. Noh, se kuitenkin LENSI! Ja istui sitten erään polkupyörätelineen mustaksi maalatulle metallipinnalle auringossa lämmittelemään.
Tämä suruvaippa on yksi Suomen upeimmista päiväperhosista. Se on sellainen laji joka talvehtii Suomessa viime kesän lopulla synnyttyään, aikuisena täysikasvuisena perhosena - vaikkapa jonkin rakennuksen kellaritiloissa.
Suruvaippa herää sitten lentämään kevään lämpöön... ja se on kyllä heino näky... todellinen Kevään Airue...


EDIT: tässä hieno kuva viime kesän lopulla Suomessa syntyneestä suruvaipasta - se vasta valmistautuu rankkaan talvehtimiseen ELÄVÄNÄ, että saisi sitten keväällä 2005 jatkaa sukuaan - ei käy kateeksi Suomen talven lämpötiloissa...

http://www.kolumbus.fi/matlai/kokeilu/makrokuv/sivutma/mks14la.htm
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Predator
Nimittäin kalseeta on keli ollut täällä merenrantakirkonkylässä Helsingissä. Ei oikein ole kevät ottanut "potkua".
Tänään kuitenkin näin ihan omalla silmällä melko surkeahkossa kunnossa lentelevän SURUVAIPAN.
Kukahan helvetti on tuon nimen keksinyt/antanut ? Ihan komean näköinen kärpänen ja sitten tuollainen nimi. Ritariperhoset, sitruunaperhoset jne. sentään ovat saaneet kunnon nimen. Suruvaippa on vissiin ihan viimeisenä ristitty.

Mutta niistä hyönteisistä. Eilisen aikana saapui kaikkien hyönteisten isobroidit eli pääskyset tänne Pariisiin. Tulivat ilmeisesti tänne helleaallon mukana. Muutamina viime päivinä lämpötila on keikkunut +25 asteen paremmalla puolella. Seuraava lämmin henkäys täältä sinne pohjoiseen, niin saatte tekin nauttia noista otuksista. Paitsi tietenkin Oulu, joka lämpenee viikko juhannuksen jälkeen.

Paitsi nuo isobroidit, myös kaikenlaiset hyönteiset ovat heräilleet tai matkustaneet tuulen mukana tänne. Eilen päivällä koetin pyydystää pientä hämähäkin näköistä otusta, mutta enhän minä sitä kiinni saanut. Oli erittäin pienikokoinen, ehkä 1 cm pitkä ja muutoin ihan perushämäysheikin näköinen vailla mitään lisävarusteita. Syy miksi en saanut otusta kiinni on siinä, että tuo veijari oli varsin pätevä hyppäämään. Yhden senttimetrin mittainen otus ja otti helposti parinkymmenen sentin loikkia. Kunhan saan kaverin pyydystettyä niin tutkin sen tarkemmin ja palaan asiaan.

Kärpäset ja muut lentävät yöhäiriköt lähetän teille sinne Suomeen heti sopivan tuulen havaittuani.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti bozik
Suruvaippa on vissiin ihan viimeisenä ristitty.



Kärpäset ja muut lentävät yöhäiriköt lähetän teille sinne Suomeen heti sopivan tuulen havaittuani.

Ihmettelit suruvaipan nimeä? Perhonenhan on todella komea kun sen siipiä katsoo päältä päin, mutta kun näkee siipien alapinnan, niin nimeen alkaa tulla jotakin järkeä.
Se siipien alapinta on väriltään täysin musta - siinä mustassa on tosin vielä mustaakin mustempaa omituista pitsikuviota mukana. Mieleen saattaa hyvinkin tulla "jonkun lesken" musta pitsihuntu hautajaisissa.
Ruotsissa muuten suruvaipan nimi on sorgmantel, joten samansuuntaisia ajatuksia tähän perhoseen länsinaapurissakin on kohdisteltu. Latinankielinen nimi on sitten Nymphalis Antiopa.

Äläkä nyt hyvä ihminen rupea kärpäsiä ja muitakaan yöhäiriköitä tänne Suomeen lähettämään! Niitä on täälläkin kohta taas ihan tarpeeksi muutenkin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin, kyllähän tuon suruvaippa nimen nyt hyväksyy, kun näin konepellin alle. Mahtaa muuten tuo musta väritys olla vähintäänkin paikallaan Suomessa, jossa lämpöä joutuu tosissaan keräilemään. Tuolla lailla kun aurinkossa makoilee niin luulisi lämpöä piisaavan. Hieno perhonenhan tuo on kaikin puolin.

Perhosista tulikin mieleeni, että mistäköhän se johtuu, että täällä Pariisissa ei juuri taida perhosia olla. Ainakaan en niitä vielä ole lämpimistä ilmoista huolimatta nähnyt ja olen sentään kuljeskellut tuntitolkulla pitkin puistoja ja bulevardeja. Ei kait nyt kokoluokaltaan noin pieni otus mitään suurta reviiriä tarvitse ? Kaikenlaisia muunlaisia hyönteisiä täällä kyllä pörrää, joskaan ei kyllä haitaksi asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös