Huuhkaja lentää itään – karsinnat Venäjän MM-kisoihin 2018

  • 156 433
  • 910

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse en kyllä usko että valmentajahaun prosessilla on mitään tekemistä valmentajan auktoriteetin kanssa, Backella on ihan riittävän hyvä cv Suomen peräsimeen. Jos jotain auktoriteettiongelmia on, se liittyy todennäköisimmin siihen että Backe ei tunne pelaajia ja lähtötilannetta riittävän hyvin. Siis jos tällainen ongelma on, totuuttahan emme voi tietää.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Sen enempää näitä pelejä seuranneena tuli itsellä mieleen, että vaikka käskyttäjänä olisi näissä ja tulevissa peleissä itse The Special One, niin kun pelaajat on mitä on, niin tulos on eittämättä sama. Suomalaiselta potkupallolta on turha odottaa menestystä, niin kauan kuin lajiin ei Suomessa panosteta samaa määrää pörröä kuin jääkiekkoon. Karsintalohkot on Suomen ainoa paikka ja voidaan olla tyytyväisiä, että edes niihin päästään mukaan.

No jaa, ehkäpä jollain Jokereitten pelaajabudjetilla voitaisiin pärjätäkin vertailussa Pohjoismaihin huippuseuroihin mutta ei mitään asiaa silti menestyä Euroopassa, katsos kun tuossa "potkupallossa" pyörii hieman isommat rahat kuin kendossa, varsinkin jos puhutaan jostain SM-liigasta.

Potkut ovat tällä tahdilla mahdollisia jo ennen karsintoja tai heti niiden alussa. On mahdollista, että joukkueessa on jo tällä hetkellä oppositio, joka haluaa valmennuksen vaihtoon. Kuten tämän viestin alussa kirjoitan, niin joku "helpompi" peli olisi ollut syytä saada harjoitusohjelmaan. Useastakin syystä, jotta saataisiin positiivinen kokemus ja jotta päävalmentaja näkisi vähän Suomen otteita sellaisessa pelissä, jossa itse pitää pyrkiä rakentamaan.

Itse en tähän usko. Siellä saunotaan Alajan kanssa tarpeeksi ja puhutaan vähän svenskaa, niin pysytään hyvinä kavereina ja ehkä sitten karsintojen jälkeen tarkastellaan tilannetta uudestaan ja Backenkin mielipidettä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Itse en tähän usko. Siellä saunotaan Alajan kanssa tarpeeksi ja puhutaan vähän svenskaa, niin pysytään hyvinä kavereina ja ehkä sitten karsintojen jälkeen tarkastellaan tilannetta uudestaan ja Backenkin mielipidettä.

En mä usko, että ne välit Alajaan huonot ovatkaan, mutta se on selvä, että kun Belgia-matsin jälkeen on viisi tappiota ja nolla maalia kasassa, niin tunnelma alkaa kiristyä pelaajiston suuntaan, varmasti on tyytymättömyyttä ilmassa jo nyt.

Johtaako tämä potkuihin, se on epävarmaa, mutta kyllähän sitä uskaltaa jo vähän varmemmin todeta, että katastrofaaliset karsinnat tulossa.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
En mä usko, että ne välit Alajaan huonot ovatkaan, mutta se on selvä, että kun Belgia-matsin jälkeen on viisi tappiota ja nolla maalia kasassa, niin tunnelma alkaa kiristyä pelaajiston suuntaan, varmasti on tyytymättömyyttä ilmassa jo nyt.

Johtaako tämä potkuihin, se on epävarmaa, mutta kyllähän sitä uskaltaa jo vähän varmemmin todeta, että katastrofaaliset karsinnat tulossa.

En minä sanonutkaan että olisivat huonot välit, sanoin vain että en usko että Alaja tälläistä "radikaalia" päätöstä tekisi näin nopeaa kun juuri hommattu kallispalkkainen (?) valmentaja maajoukkueen peräsimeen. Kyllähän Mixullekin annettiin ihan liikaa siimaa, vaikka kaikki näkivät että ei siitä tuu lasta eikä paskaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En minä sanonutkaan että olisivat huonot välit, sanoin vain että en usko että Alaja tälläistä "radikaalia" päätöstä tekisi näin nopeaa kun juuri hommattu kallispalkkainen (?) valmentaja maajoukkueen peräsimeen. Kyllähän Mixullekin annettiin ihan liikaa siimaa, vaikka kaikki näkivät että ei siitä tuu lasta eikä paskaa.

Puhumme aidasta ja seipäistä. Potkujen mahdollisuus tai mahdottomuus (ja millä aikavälillä) ovat mielestäni vähän sivuseikka. Isompi asia on se, että pelaamalla puolenkymmentä ottelua tekemättä maaliakaan ja voittamatta otteluakaan (ei edes tasuria...) ei nosteta mitään hyvää henkeä, puhumattakaan itseluottamuksesta.

Itse joukkuelajeja pelanneena ja seuranneena pidän selviönä, että Backen auktoriteetti on alkanut jo rapisemaan, etenkin kun joukkueessa vielä on näitä Perpan ja Romanin kaltaisia persoonia. En edes näe mitään dramaattista tässä, pikemminkin asia on itsestäänselvyys.

Tässä katsantokannassa olisi hyvä saada joku oikeasti todella helppo vastus yhteen matsiin, vaikka sitten kaikki muut olisivatkin tasoa Puola ja Belgia. Tuota Belgia-matsiakaan en ymmärrä yhtään, kyseessä yksi maailman kärkiryhmistä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muurisen aikanahan meillä oli vielä lähes parhaassa iskussaan ollut Litti ja huippuvireinen Forssell piikissä. Ai että tuon kaksikon peli oli joskus hienoa katsoa maju-paidassa. Ja sitten Losa Eremenko oli kanssa aikanaan aika hyvä tuossa Muurisen Anan kokoonpanossa.
Parhaimpina aikoina maajoukkueen vaihtopenkiltä sai hyökkäykseen laittaa kesken pelin Shefki Kuqin ja Jonatan Johanssonin tasoisia kavereita.

Niihin aikoihin pelaajisto oli laadukas ja silloin mikä tahansa olisi voinut oikealla valmennuksella ja hiotulla pelijärjestelmällä olla mahdollista. Forssell ja Litti avasi, alempana oli Eremenko Jr. ja Mika Väyrynen, Teemu Tainio varmistamassa alaspäin ja laidoilla Joonas Kolkkaa ja Mika Nurmelaa eli tasaisia avauskokoonpanon miehiä isoista eurooppalaisista sarjoista ja seuroista.

Puolustukseen Hyypiä, Pasanen, Tihinen runkona ja maalilla joko Antti Niemi tai Jussi Jääskeläinen, olisihan vastaavan tasoisella joukkueella hieman erilainen lähtökohta peliin kuin peliin tänäkin päivänä. Nykyään materiaalin kovuuden ja rutiinin ja ylipäätänsä sen myötä tason puute tekee pelistä eilisen näköistä, eli mistään ei oikein tule mitään. Ratkaisut ja niiden ratkaisujen seuraukset ovat heikkoja, keskitykset lentelevät mihin sattuu ja jos keskitykset osuvat kohdalleen, tehdäänkö pallon kanssa oikeita asioita kun pitäisi ottaa palloa haltuun ja jatkaa rakentamista eteenpäin ne seuraavat pari ratkaisevaa liikettä.

Katsellaan, mitä Belgia ja Italia tuo tullessaan, tosiaan tuollaisella edellämainitun kaltaisella kokoonpanolla Belgia oli vastaantulija vajaa 10 vuotta sitten karsinnoissa, nyt on asetelmat maiden ja joukkueiden osalta hieman heilahtaneet ja niitä muutoksia voidaan tulevatkin vuodet vain ihmetellä.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Puhumme aidasta ja seipäistä. Potkujen mahdollisuus tai mahdottomuus (ja millä aikavälillä) ovat mielestäni vähän sivuseikka. Isompi asia on se, että pelaamalla puolenkymmentä ottelua tekemättä maaliakaan ja voittamatta otteluakaan (ei edes tasuria...) ei nosteta mitään hyvää henkeä, puhumattakaan itseluottamuksesta.

Itse joukkuelajeja pelanneena ja seuranneena pidän selviönä, että Backen auktoriteetti on alkanut jo rapisemaan, etenkin kun joukkueessa vielä on näitä Perpan ja Romanin kaltaisia persoonia. En edes näe mitään dramaattista tässä, pikemminkin asia on itsestäänselvyys.

Tässä katsantokannassa olisi hyvä saada joku oikeasti todella helppo vastus yhteen matsiin, vaikka sitten kaikki muut olisivatkin tasoa Puola ja Belgia. Tuota Belgia-matsiakaan en ymmärrä yhtään, kyseessä yksi maailman kärkiryhmistä.

Olen itsekin pelannut jääkiekkoa yhteensä 12 vuotta aktiivisesti junnuna ja pari kautta edustuksessa, ja allekirjoitan tuon sanomasi :) Mutta on siinä sekin, että tuskinpa kukaan pelaaja lähtee valmentajaa syyttämään näin nopeaa ja sitä taktiikkaa, vaan uskon että moni katsoo peiliin niin kuin vähän oliko nyt Hradecky jutteli mediassa tuon Puola-pelin jälkeen. Kyllä uskon että sieltä vielä toivoa löytyy ainakin jonkin verran, jos ja kun kerta pelaajat olivat Mixunkin takana niin kauan vaikka tuolloin tilanne oli luultavasti vielä enemmän tulehtunut. Koska nyt on kuitenkin kyse ammattilaisista eikä mistään harrastejengistä, missä kaverit rupeisivat syyttelemään kaikkea mahdollista.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Puhumme aidasta ja seipäistä. Potkujen mahdollisuus tai mahdottomuus (ja millä aikavälillä) ovat mielestäni vähän sivuseikka. Isompi asia on se, että pelaamalla puolenkymmentä ottelua tekemättä maaliakaan ja voittamatta otteluakaan (ei edes tasuria...) ei nosteta mitään hyvää henkeä, puhumattakaan itseluottamuksesta.

Itse joukkuelajeja pelanneena ja seuranneena pidän selviönä, että Backen auktoriteetti on alkanut jo rapisemaan, etenkin kun joukkueessa vielä on näitä Perpan ja Romanin kaltaisia persoonia. En edes näe mitään dramaattista tässä, pikemminkin asia on itsestäänselvyys.

Tässä katsantokannassa olisi hyvä saada joku oikeasti todella helppo vastus yhteen matsiin, vaikka sitten kaikki muut olisivatkin tasoa Puola ja Belgia. Tuota Belgia-matsiakaan en ymmärrä yhtään, kyseessä yksi maailman kärkiryhmistä.

Olen samaa mieltä siitä, että joku positiivinen kokemus olisi hyvä saada, mutta suhtaudun vähän skeptisesti siihen että sitä pitäisi yrittää hankkia jonkun ääri - helpon vastustajan kustannuksella. Tuoko jonkun Andorran nuijiminen yhtään parempaa henkeä, jos/kun pelaajat tietävät jo etukäteen että peli kuitenkin voitetaan?

Yleisemmin markkinatilanne Euroopassa on se, että kovia vastuksia on tarjolla Em - kisojen lähestyessä, miksei sitä tasoa voida mittauttaa tuollakin tavalla. Ihmettelen hiukan miten kyse oli Backen auktorteetista, odottiko joku tosissaan että hän olisi joku guru joka tuosta vain pistää Suomen pelin rullaamaan? Saa siinä pelaajatkin peiliin katsella jos koko ajan tulee takkiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Ihmettelen hiukan miten kyse oli Backen auktorteetista, odottiko joku tosissaan että hän olisi joku guru joka tuosta vain pistää Suomen pelin rullaamaan? Saa siinä pelaajatkin peiliin katsella jos koko ajan tulee takkiin.

Siis itse en ainakaan odottanut mitään kummempaa, tosin oletin kyllä, että Suomi olisi saanut yhden maalin viimeisen 400 minuutin aikana tehtyä :)

Selvennyksenä Backen auktoriteetista, niin itse en siis tarkoita sitä, että tämän takia otteluita olisi mahdollisesti hävitty. Siihen syy löytyy pelaajamateriaalista ja ihan perustekemisen surkeasta tasosta ja tietysti vastustajista. Itse en siis näe tätä auktoriteetti-asiaa syynä, vaan pikemminkin seurauksena. Vaikka valmentajana olisi Mourinho tai Ancelotti, niin näillä lopputuloksilla porua alkaa syntymään, kuten aina joukkuelajien pukukopeissa...

Olen samaa mieltä siitä, että joku positiivinen kokemus olisi hyvä saada, mutta suhtaudun vähän skeptisesti siihen että sitä pitäisi yrittää hankkia jonkun ääri - helpon vastustajan kustannuksella. Tuoko jonkun Andorran nuijiminen yhtään parempaa henkeä, jos/kun pelaajat tietävät jo etukäteen että peli kuitenkin voitetaan?...

Pilkkeellä silmäkulmassa toteaisin, että Andorra voisi olla aika kovakin vastus, tuskin ainakaan mitään maalijuhlia tulisi tuolloinkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä katsantokannassa olisi hyvä saada joku oikeasti todella helppo vastus yhteen matsiin, vaikka sitten kaikki muut olisivatkin tasoa Puola ja Belgia. Tuota Belgia-matsiakaan en ymmärrä yhtään, kyseessä yksi maailman kärkiryhmistä.

Puola pelaa viimeisen läpsyttelyn Liettuaa vastaan viikko ennen kisoja. Halutaan helppo peli ennen tosipaikkaa. Samaahan Belgia on varmaan kysellyt ja sitten Suomi suostunut.

Olen itsekin pelannut paljon joukkuepelejä ja kyllä sen vain välillä tietää, että ei ole mitään mahdollisuutta voittaa. Ihan todella tasan nolla prosenttia, mutta osallistuttava on. Ammattiurheilussa ei niin pitäisi olla, mutta ihmisiä ne pelaajatkin ovat.

Ei sillä ole mitään merkitystä mitä se valmentaja koittaa sanoa, jos vain tietää, että rahkeet ei mitenkään voi riittää tähän.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Suomi-Belgia "sulkee ympyrän" hyvin, koska aikanaan juuri häviö Suomelle karsintapelissä(muistaakseni 3-0) sai aikaan sen että Belgiassa pistettiin kaikki uusiksi. Nyt siitä reilu 10-vuotta ja jokainen näkee tuloksen. Kuitenkin aikana suht lyhyt, joten jotain voisi Suomessakin tehdä. Harmi vaan että liittoa johtaa henkilö jota ei kiinnosta fudiksen kehittäminen vaan oman paikkansa turvaaminen. Tämä tapahtuu parhaiten sillä että käydään kaikissa kissanristijäisissä pienissä seuroissa ja sitten ne tukevat Alajaa jatkossakin. Suomessahan tilanne on aikalailla erilainen kun maailmalla missä mennään kilpailu edellä ja isoilla seuroilla on paljon sananvaltaa(joskus liikaakin).

Miten tämä liittyy otsikkoon. Se kertoo vain siitä miksi Venäjällekkään ei tulla pääsemään. Eikä toki asiaa auta yhtään se että "valmentajana" toimii henkilö joka on viime vuodet keskittynyt tv-hommiin.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Olen itsekin pelannut paljon joukkuepelejä ja kyllä sen vain välillä tietää, että ei ole mitään mahdollisuutta voittaa. Ihan todella tasan nolla prosenttia, mutta osallistuttava on. Ammattiurheilussa ei niin pitäisi olla, mutta ihmisiä ne pelaajatkin ovat.

Jep tämän näkisin siinä oleellisempana erona "pubiliigaan" ja ammattilaisiin. Muistan kyllä kun päästiin ammattikoulussa yhteen turnaukseen, ja vastassa olikin sitten joku Tampereen ammattikoulu (nimeä en nyt muista kun en ole Tampereelta alunperin kotoisin) mutta oli täynnä sen aikaisia Tapparan ja Ipan A-junnuja, mm. Palolan Olli siellä viiletti kun ollaan samaa ikäluokkaa. Noh turpaanhan siinä tuli todella rumasti, ja kellään ei ollut kivaa pelin aikana tai jälkeen mutta oli sitä silti kentällä käytävä joka välissä. Meidän jengissä kun pelasi vielä sellaisia jotka eivät edes pelanneet missään seurajoukkueessa, tai olleet pelanneet moneen vuoteen ja sit meitä jotka pelasivat mutta ei todellakaan tuolla tasolla. Mutta siis näkisin että ammattilaiset suhtautuvat hieman eri tavalla peliin, oli se sitten kuinka vittumaista tai epätoivoista tahansa. En toisaalta tiedä kun en ole koskaan ammatikseni pelannut, mutta uskon että jonkinlainen ammattiylpeys on silti kavereilla vaikka HJK:lla olisi vastassa Bayern Munchen, niin sinne kentälle lähdetään kunnon asenteella pelaamaan toisin kuin meidän amiksen jengi tuolloin =)
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
..Mutta siis näkisin että ammattilaiset suhtautuvat hieman eri tavalla peliin, oli se sitten kuinka vittumaista tai epätoivoista tahansa. En toisaalta tiedä kun en ole koskaan ammatikseni pelannut, mutta uskon että jonkinlainen ammattiylpeys on silti kavereilla vaikka HJK:lla olisi vastassa Bayern Munchen.

Niin, siis kyllähän etenkin ammattilaiset saattavat suhtautua jopa innolla "mahdottoman vastuksen" kohtaamiseen. Tämähän saattaa tarkoittaa niiden omien esikuvien ja idolien kohtaamistakin parhaassa tapauksessa. Veikkaan, että Klubin äijien kohdalla ei tarvitsisi turvautua "ammattiylpeyteen", mikäli Bayernia vastaan pelaisivat, vaan päin vastoin jengi olisi ihan täpinöissään.

Olen itse asiassa itsekin ihan täpinöissäni, kun stadin vitosessa pelaava jengini kohtaa piakkoin cup-ottelussa ylempien sarjojen suht' kovan nipun, hienoa päästä haastamaan.

Mutta mitä Suomeen tulee, niin pitää myös miettiä millaisia persoonia tuolla jengissä on. Roman tuskin jaksaa hirveän mielellään olla häviämässä jokaista ottelua, tämä noin esimerkkinä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Ei tässä nyt vielä tarvitse kriittisesti suhtautua. Backe on ollut kohta kolme kuukautta mukana josta joukkue yhdessä mitä, 10 päivää? Ja näistäkin puolet oli ns.Veikkausliigan miehistöllä. Ei tässä nyt vielä tarvi panikoida.

Panikointi on jo alkanut, jos nyt ff2 lukee. Kieltämättä tilanne on vaikea, koska harjoitusmatseissakin pitäisi sentään kyetä maalintekoon. Varmaan kannattaa odottaa kesään ja siihen, että Suomi pelaa parhailla pelaajillaan normaalin pelin, jossa tehdään vain 2-3 vaihtoa. Nyt Backe on käynyt materiaalin lävitse, seuraavana vuorossa on vakiokokoonpanon luominen. Sellainen pitää olla valmiina ennen karsintojen alkua.

Jos Suomen peli on yhtä surkeaa myös kesällä, silloin kuitenkin pitää jo reagoida. Jos tulee turpaan ilman pelin kehittymistä rajusti, kenkää on pakko antaa. Ensimmäinen karsintapeli on lokakuussa Islannin vieraana, siitä matsista pitäisi ryöstää vähintään piste. Jos taas ollaan löysiä, kuten Mixun casessa, karsinnat ovat loppuneet Suomen osalta kolmessa matsissa.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Niin, siis kyllähän etenkin ammattilaiset saattavat suhtautua jopa innolla "mahdottoman vastuksen" kohtaamiseen. Tämähän saattaa tarkoittaa niiden omien esikuvien ja idolien kohtaamistakin parhaassa tapauksessa. Veikkaan, että Klubin äijien kohdalla ei tarvitsisi turvautua "ammattiylpeyteen", mikäli Bayernia vastaan pelaisivat, vaan päin vastoin jengi olisi ihan täpinöissään.

Olen itse asiassa itsekin ihan täpinöissäni, kun stadin vitosessa pelaava jengini kohtaa piakkoin cup-ottelussa ylempien sarjojen suht' kovan nipun, hienoa päästä haastamaan.

Mutta mitä Suomeen tulee, niin pitää myös miettiä millaisia persoonia tuolla jengissä on. Roman tuskin jaksaa hirveän mielellään olla häviämässä jokaista ottelua, tämä noin esimerkkinä.

Ei varmaan jaksa ei, mutta se on vähän vaikeaa soittaa managerille et "hei haluaisin vaihtaa jengiä" niin kun voit tehdä paskassa seurajoukkueessa. Suomalaisille on kuitenkin aina ollut kunnia asia lajissa kuin lajissa kantaa sita siniristipaitaa. Toisaalta just Perpa ja Roma voi ollakin vähän vaikeempia tapauksia, mutta ymmärtävät varmaan että just tullut uus koutsi kun vanhasta päästiin, että kaikki tässä on annettava vaikka edessä ei olisi mitään palkintoa. Mutta joo, ovathan nuokin tosiaan ihmisiä eikä robotteja että voi se ihon alle vähän päästä jo tässä vaiheessa. En vain jaksa uskoa mihinkään kuppikuntiin joukkueessa uutta valmentajaa vastaan, varsinkin kun niin kuin sanoin et Mixun aikana oltiin vielä pahemmassa tilanteessa. Jos edelleen olisi se 4.divarijengi kyseessä, niin sitten olisi erilainen tilanne mielestäni kuin ammattilaisten kesken. Koska monet ovat seurajoukkueessankin varmaan tottuneet pitkiin tappioputkiin, mutta silti on vain mentävä eteenpäin duunin kautta koska ovat ammattilaisia ja saavat siitä palkkaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei varmaan jaksa ei, mutta se on vähän vaikeaa soittaa managerille et "hei haluaisin vaihtaa jengiä" niin kun voit tehdä paskassa seurajoukkueessa. Suomalaisille on kuitenkin aina ollut kunnia asia lajissa kuin lajissa kantaa sita siniristipaitaa. Toisaalta just Perpa ja Roma voi ollakin vähän vaikeempia tapauksia, mutta ymmärtävät varmaan että just tullut uus koutsi kun vanhasta päästiin, että kaikki tässä on annettava vaikka edessä ei olisi mitään palkintoa. Mutta joo, ovathan nuokin tosiaan ihmisiä eikä robotteja että voi se ihon alle vähän päästä jo tässä vaiheessa. En vain jaksa uskoa mihinkään kuppikuntiin joukkueessa uutta valmentajaa vastaan, varsinkin kun niin kuin sanoin et Mixun aikana oltiin vielä pahemmassa tilanteessa. Jos edelleen olisi se 4.divarijengi kyseessä, niin sitten olisi erilainen tilanne mielestäni kuin ammattilaisten kesken. Koska monet ovat seurajoukkueessankin varmaan tottuneet pitkiin tappioputkiin, mutta silti on vain mentävä eteenpäin duunin kautta koska ovat ammattilaisia ja saavat siitä palkkaa.

Asia ei kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoinen, että joko olet a) täysillä huippuiskussa mukana taistelussa tai b) känkkäränkkä-asenteella kieltäydyt tyyliin pelaamasta.

Todellisuus näissä tilanteissa on monesti se, että jonkun tietyn kuppikunnan pelaajat ovat näennäisesti mukana, mutta tamimaisesti 95% keskittyminen johtaa 50% suorittamiseen. Itse olin näkevinäni mm. Roman peleissä jo eilen näitä viitteitä, sydän ei ollut mukana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta siis näkisin että ammattilaiset suhtautuvat hieman eri tavalla peliin, oli se sitten kuinka vittumaista tai epätoivoista tahansa. En toisaalta tiedä kun en ole koskaan ammatikseni pelannut, mutta uskon että jonkinlainen ammattiylpeys on silti kavereilla vaikka HJK:lla olisi vastassa Bayern Munchen, niin sinne kentälle lähdetään kunnon asenteella pelaamaan toisin kuin meidän amiksen jengi tuolloin =)

Olen pelannut aika korkeallakin junnutasolla ja ei se ole ollut suhtautumisesta kiinni. Tavallaan ihan hyvillä mielin lähtee peliin, mutta takaraivossa jyskyttää, että ei tämä onnistu. Ei se ammattiylpeys auta, jos työkalut ovat väärät.

En toki usko mihinkään kuppikuntaan valmentajaa vastaan, mutta olemme vain pieni maa, vaikka maantieteellisesti metsää löytyy.

Mutta mitä Suomeen tulee, niin pitää myös miettiä millaisia persoonia tuolla jengissä on. Roman tuskin jaksaa hirveän mielellään olla häviämässä jokaista ottelua, tämä noin esimerkkinä.

Vain kantasuomalaiset jaksavat hävitä koko ajan ilman mahdollisuutta tulevasta.
 
Veikkausliigan budjeteissa tuttu ykkönen – mutta myös yllättäjä - Veikkausliiga - Jalkapallo - Sport - MTV.fi
HJK:n budjetti on suurin noin 4 miljoonaa euroa..

"Veikkausliigan budjeteilla on huikean suuri ero maan suosituimpaan sarjaan, jääkiekon SM-liigaan. SM-liigassa vain KooKoo lähti kauteen pienemmällä budjetilla (3,9 miljoonaa euroa) kuin Veikkausliigan ykkönen HJK. Veikkausliigaseurojen keskimääräinen budjetti on 1,45 miljoonaa euroa (jääkiekossa 6,23) ja keskimääräinen pelaajabudjetti 560 000 euroa (2,1 miljoonaa)."

Kertoo kyllä kaiken oleellisen Suomen jalkapallosta, jos Liigaan täksi kaudeksi tulleella KooKoolla on lähes yhtä suuri budjetti kuin suurimmalla jalkapallojoukkueella. Jotenkin todella outoa tämä futiksen fanitus Suomessa (samoin koripallon ja lentopallon). Maajoukkueelle riittää katsojia kymmeniä tuhansia ihan merkityksettömiinkin peleihin, mutta sitten Veikkausliiga ei kovin paljoa kiinnosta. Tämän vuoksi sitten suuret lupaukset lähtevät jo teini-iässä muualle, vaikka potentiaali ei siihen riittäisi ja sitten nämä lupaukset jäävät penkille tai heidät lainataan johonkin kolmannelle sarjatasolle, joka on jo Veikkausliigaakin huonompi..

Ei Suomen jalkapallo varmaan nouse yhtään mihinkään ennen kuin Veikkausliigasta tulee kunnon ammattilaissarja, eikä sellainen, mistä kannattaa lähteä vaikka Norjan divariin tms rahan perässä. Suomessa on varmaan varallisuuteen nähden maailman vähiten futisstadioneita eli ehkä muutama kunnollinen ja loput on sellaisia, jotka eivät todellakaan houkuttele katsojia puoleensa.

Onko yhdessäkään arvokisoihin päässeessä maassa samanlainen tilanne kuin Suomessa eli futiksen rikkain seura on yhtä "köyhä" kuin jonkin toisen lajin pääsarjan köyhin seura?
 

BaronFIN

Jäsen
Ensimmäinen karsintapeli on lokakuussa Islannin vieraana, siitä matsista pitäisi ryöstää vähintään piste. Jos taas ollaan löysiä, kuten Mixun casessa, karsinnat ovat loppuneet Suomen osalta kolmessa matsissa.
No ei kai nyt Islantia vastaan voi pistettä vaatia kun se pelaa kuitenkin lopputurnauksessa ja tosi kovana futismaana kaatoi Hollanninkin edellisissä karsinnoissaan. Annetaan aikaa. Jos Islantia vastaan tulee takkiin, niin siitä se peli kehittyy. Ei niillä ensimmäisillä peleillä ole koskaan mitään väliä, vaikka kaikki pisteet olisikin yhtä arvokkaita.

Ja mitä tulee jalkapallomaajoukkueen yleisömääriin, niin eivät ne enää ole sellaisia yleisömagneetteja mitä vielä 10 vuotta sitten. Tästä syystä valmentajienkin taso on nykyisellään mitä on. Ikävästi itseään ruokkiva noidankehä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No ei kai nyt Islantia vastaan voi pistettä vaatia kun se pelaa kuitenkin lopputurnauksessa ja tosi kovana futismaana kaatoi Hollanninkin edellisissä karsinnoissaan. Annetaan aikaa. Jos Islantia vastaan tulee takkiin, niin siitä se peli kehittyy. Ei niillä ensimmäisillä peleillä ole koskaan mitään väliä, vaikka kaikki pisteet olisikin yhtä arvokkaita.

Ja mitä tulee jalkapallomaajoukkueen yleisömääriin, niin eivät ne enää ole sellaisia yleisömagneetteja mitä vielä 10 vuotta sitten. Tästä syystä valmentajienkin taso on nykyisellään mitä on. Ikävästi itseään ruokkiva noidankehä.

Tosiasiassa aikaa kannattaa antaa ihan koko karsinnat, ei vain Islanti-peliä. Suomi tuskin kovin tosissaan haikailee mm-kisoihin, eri asia sitten sitä seuraavien em-karsintojen kanssa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilinen matsi ei ollut niin huonoa kuin monet antavat ymmärtää. Norjalla oli tosiasiassa koko matsissa vain pari tekopaikkaa, joista tekivätkin maalinsa. Suomen hyökkäyspeli oli toki melko köykäistä, mutta mitä muuta voi odottaa tuolla materiaalilla?

Loppua kohden Suomi oli oikeastaan kuskin paikalla ja onnistuikin saamaan muutaman vaarallisen tekopaikan. Roma vetäisi kerran tolppaan ja kertaalleen veska torjui nippa nappa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosiasiassa aikaa kannattaa antaa ihan koko karsinnat, ei vain Islanti-peliä. Suomi tuskin kovin tosissaan haikailee mm-kisoihin, eri asia sitten sitä seuraavien em-karsintojen kanssa.

Ei kai sinne MM-kisoihin kannata päästä. Sitähän joutuisi hankkimaan viisumitkin pelaajille.

Loppua kohden Suomi oli oikeastaan kuskin paikalla ja onnistuikin saamaan muutaman vaarallisen tekopaikan. Roma vetäisi kerran tolppaan ja kertaalleen veska torjui nippa nappa.

Vaikea tietää, kun ei näitä kukaan pysty selvinpäin katsomaan.

Se on jo täysin selvää, että kisoihin ei päästä. Enemmän huolettaa Turkin terrorismitilanne, koska peli olisi niin helppo kohde.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pilkkeellä silmäkulmassa toteaisin, että Andorra voisi olla aika kovakin vastus, tuskin ainakaan mitään maalijuhlia tulisi tuolloinkaan.

On varmasti myös näin, mutta itse en näe, että Suomen pelillinen kehitys ja myönteiset kokemukset olisivat ensisijaisesti kiinni siitä, kuka on vastassa, kyllä se oma peli pitäisi saada toimimaan vastuksesta riippumatta. Lisäksi liian helppo vastus voi antaa myös väärän kuvan siitä mikä oma pelillinen taso on (vrt. vaikka viime karsintojen avaus Färsaaria vastaan).
 
Onko yhdessäkään arvokisoihin päässeessä maassa samanlainen tilanne kuin Suomessa eli futiksen rikkain seura on yhtä "köyhä" kuin jonkin toisen lajin pääsarjan köyhin seura?

USA:sta tuskin löytyy futisseuraa, jonka budjetti vetäisi vertoja NFL:n tai MLB:n pienimmille budjeteille, ja Kanadasta tuskin löytyy futisseuraa, jonka budjetti vetäisi vertoja Toronto Blue Jaysin, Toronto Raptorsin tai NHL:n pienibudjettisimman kanadalaisjoukkueen vastaavalle.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Eilinen matsi ei ollut niin huonoa kuin monet antavat ymmärtää. Norjalla oli tosiasiassa koko matsissa vain pari tekopaikkaa, joista tekivätkin maalinsa. Suomen hyökkäyspeli oli toki melko köykäistä, mutta mitä muuta voi odottaa tuolla materiaalilla?

Loppua kohden Suomi oli oikeastaan kuskin paikalla ja onnistuikin saamaan muutaman vaarallisen tekopaikan. Roma vetäisi kerran tolppaan ja kertaalleen veska torjui nippa nappa.
Mitenkään tätä nyt juuri Walrusille, koska esim. tätä jaksetaan ff2:llakin toistaa joidenkin toimesta. Mutta se ero vaan valitettavasti tulee siitä, että Suomen pitäisi olla se, joka "siitä yhdestä tilanteesta tekee ne kaksi maalia". Ja mieluiten usein, kuin tuurilla joskus. Nyt ei oltu, eikä myöskään onnistuttu edes puolustamaan vastustajaa nollille. Mielestäni kuitenkin siis aika kaukana hyvästä tuloksesta, jos taktiikkana oli toi - joka sinänsä olisi ihan realistinen taktiikka Suomelle. Romanin kaksi vetoa itse itselleen rakentamista paikoista ja siinähän ne sitten olikin taas tilanteet.

ps. @MustatKortit korjaa lainaukseesi oikea henkilö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös