Huuhaa ja humpuuki yhteiskunnassamme

  • 550 342
  • 2 946

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokin pieni osa minussa uskoo, että refluksiin voi suuresti vaikuttaa ruokavaliolla, mutta että jakaa tuota väitettä muuhunkin... Eli tuolta jos kysyisi näkökyvystä, kuinka Nordinin kaltainen vastaus mahtaisi tulla.

Refluksin osaltahan tätä ei tarvitse sinällään epäillä tai kehitellä mitään "lääkärit salaavat totuuden" -salajuonia. Duodecimin Terveyskirjastossa on ihan avoimesti artikkeli "Refluksitaudin ravitsemushoito": Refluksitaudin ravitsemushoito

Näissä humpuukimaakareiden jutuissa on usein ripaus tai enemmänkin totta, mutta sitten lähdetään aivan perusteetta ja ilman osaamista/tietämystä tekemään sumuisia päättelyketjuja ja yleistämään omia kokemuksia (jotka usein ovat vain ajallisia yhteensattumia tai ylipäänsä keksittyjä) sekä muihin ihmisiin että muihin sairauksiin/tiloihin.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Mikähän Marian semmoinen perimmäinen tarkoitus näille hölynpölyille on? Onko hän jotenkin mieleltään häiriintynyt tapaus, ja huomannut, että tässä valehtelussa on bisnessauma, ja käyttää ihmisiä hyväkseen? Vai onko hän häiriintynyt, ja ihan oikeasti itse uskoo noihin juttuihinsa?
Vaikutti olevan kovin rokotevastainen Twitterissä (ullatus). Eli varmaan ihan oikeasti on tuollainen huruakka. Valitettavasti Marian kaltaisia on ja ovat surullisia tapauksia. Maria sitten omilla uskomuksillaan on lähtenyt tekemään businesta. Maria jakoi kunnon salaliittokamaa myös Twitterissä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Refluksin osaltahan tätä ei tarvitse sinällään epäillä tai kehitellä mitään "lääkärit salaavat totuuden" -salajuonia. Duodecimin Terveyskirjastossa on ihan avoimesti artikkeli "Refluksitaudin ravitsemushoito": Refluksitaudin ravitsemushoito

Näissä humpuukimaakareiden jutuissa on usein ripaus tai enemmänkin totta, mutta sitten lähdetään aivan perusteetta ja ilman osaamista/tietämystä tekemään sumuisia päättelyketjuja ja yleistämään omia kokemuksia (jotka usein ovat vain ajallisia yhteensattumia tai ylipäänsä keksittyjä) sekä muihin ihmisiin että muihin sairauksiin/tiloihin.

Joo näin juuri ja esim. IBS:sta taidetaan puhua jo kansantautina ja tuossahan korostetaan FODMAP-mallin merkitystä.

Näissä tosiaan kun lähtee vatsavaivoista liikkeelle, on helppo saada kansa uskomaan. Ruokavalio vaikuttaa moneenkin diagnoosiin, mutta monessa se korostuu rinnalla, eli miten esim. lääkkeet imeytyy tehokkaasti. Tämä pointti menee sitten ohi niiltä, jotka äkkiä lukaisevat jutun ja uskovat heti.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Onko pulloveden juojia paikalla? Olen tässä viime vuosina pistäny silmiin tuo etelä-suomalaisten pulloveden ostaminen ku ne tullee Lappiin, oli ne sitten kylällä tai vaeltamassa. Olen yrittäny kysellä syitä, niin se on kuulema puhtampaa. Voisko joku kertoa, että mikä tässä on taustalla?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
No siis pullovesihän tuotetaan tuolla HSY:n Viikin puhdistamolla helsinkiläisten jätevedestä. On kuulemma puhtaampaa kuin Päijänne-tunnelista tuleva raakavesi. Eli turvallisin mielin voit jatkaa raikkaan pulloveden hörppimistä kairassa.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
No en nyt ole kattonu mitään tutkimuksia, mutta sanoohan sen järkiki, että on puhtaampaa juua tunturissa vettä jostaki joesta, ku jostain muovipullosta, jossa se on seisonu kuukausia. Ja eikös Suomessa ole hanavesiki maailman puhtainta?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No en nyt ole kattonu mitään tutkimuksia, mutta sanoohan sen järkiki, että on puhtaampaa juua tunturissa vettä jostaki joesta, ku jostain muovipullosta, jossa se on seisonu kuukausia. Ja eikös Suomessa ole hanavesiki maailman puhtainta?
En nyt ehkä lähtisi juomaan mistä tahansa purosta tai joesta jos vaihtoehtona on hanavesi. Lähden siitä oletuksesta että sinne on elukoita kuollut, jotkut paskoneet ja kymmenet kusseet. Mutta pullovettä en kyllä itse juo jos kivennäisvesiä yms. ei lasketa. Suomessa turhaa hommaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuo pulloveden juominen on tullut selvästi ulkomailta. Se on merkki kansainvälisyydestä. Itse olen kyllä litkinyt reippaasti hanavettä vaikkapa Saksassa, enkä ole kuollut, eikä ole tainnut mennä vatsakaan sekaisin. Etelä-Euroopassa en ole enää uskaltanut.

Jos jossain pullovettä tarvitsee, niin Turussa. Siellä on aivan saatanan pahaa vettä. Ei se vaarallista ole, mutta pahaa, puolet kalkkia. Aika monta vuotta tuli sitäkin aikoinaan juotua.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
En nyt ehkä lähtisi juomaan mistä tahansa purosta tai joesta jos vaihtoehtona on hanavesi. Lähden siitä oletuksesta että sinne on elukoita kuollut, jotkut paskoneet ja kymmenet kusseet. Mutta pullovettä en kyllä itse juo jos kivennäisvesiä yms. ei lasketa. Suomessa turhaa hommaa.
No kylillä se hanavesi on aina saatavilla ja kyllä jonnekki mettään/vaeltamaan on aika hölmöläisten hommaa kantaa vettä mukana. Niin siksi en ymmärrä tätä koko pulloveen pointtia näissä oloissa. Siis toki ihmiset saa kantaa vaikka 30litraa pullovettä mettään, jos haluaa, mutta uteliaana ihmisenä kiinnostaa syyt tuotuommosella järjenvastaselle käytökselle
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No kylillä se hanavesi on aina saatavilla ja kyllä jonnekki mettään/vaeltamaan on aika hölmöläisten hommaa kantaa vettä mukana. Niin siksi en ymmärrä tätä koko pulloveen pointtia näissä oloissa. Siis toki ihmiset saa kantaa vaikka 30litraa pullovettä mettään, jos haluaa, mutta uteliaana ihmisenä kiinnostaa syyt tuotuommosella järjenvastaselle käytökselle
No ne on lukeneet tai kuunnelleet joidenkin virallisia ohjeita kertovien ohjeita. Eivätkä sitten uskalla. Kyllähän virallinen terveystyyppien ohje taitaa olla, että luonnonvettä ei juurikaan pitäisi keittämättä tai suodattamatta juoda. Sitten ei haluta nähdä sitä keittämisen vaivaa tai jos on vaikka päiväretki kyseessä, niin eihän siellä ole edes keittovälineitä välttämättä mukana.

En minäkään kovin helpolla etelämmässä Suomea lähtisi luonnonvesiä suoraan vesistöstä juomaan, mutta kyllä Lapin vesiä tulee ihan suoraan joesta tai purosta otettuna käytettyä.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Tuo pulloveden juominen on tullut selvästi ulkomailta. Se on merkki kansainvälisyydestä. Itse olen kyllä litkinyt reippaasti hanavettä vaikkapa Saksassa, enkä ole kuollut, eikä ole tainnut mennä vatsakaan sekaisin. Etelä-Euroopassa en ole enää uskaltanut.

Jos jossain pullovettä tarvitsee, niin Turussa. Siellä on aivan saatanan pahaa vettä. Ei se vaarallista ole, mutta pahaa, puolet kalkkia. Aika monta vuotta tuli sitäkin aikoinaan juotua.
Italiassa käydessä ei käyny mielessäkään juua sitä hanavettä, että kyllä mie ymmärrän, että sillekki on markkinansa. Täällä missä vettä voi juua mistä vain, jos nyt ei ihan idiootiksi heittäydy ja juo jostaki katuojasta tai lätäköstä, niin mietityttää vain, että miksi ne ei juua vettä täällä.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
No ne on lukeneet tai kuunnelleet joidenkin virallisia ohjeita kertovien ohjeita. Eivätkä sitten uskalla. Kyllähän virallinen terveystyyppien ohje taitaa olla, että luonnonvettä ei juurikaan pitäisi keittämättä tai suodattamatta juoda. Sitten ei haluta nähdä sitä keittämisen vaivaa tai jos on vaikka päiväretki kyseessä, niin eihän siellä ole edes keittovälineitä välttämättä mukana.

En minäkään kovin helpolla etelämmässä Suomea lähtisi luonnonvesiä suoraan vesistöstä juomaan, mutta kyllä Lapin vesiä tulee ihan suoraan joesta tai purosta otettuna käytettyä.
Ihmeellistä tuommonen, kyllähän täällä joku jokivesi on niin puhasta ku olla voi, itelle käy kyllä järvivesiki. Mutta jos ohje tosiaan on tuommonen, niin sehän selittää kaiken. Suomalaiset on suht herkkiä kuuntelemaan ohjeita.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kyllä täällä Romaniassa juonut kraanavettä. Tiedän mistä se tulee ja tiedän että kyllä sitä puhdistetaan, mutta jotenkin ei ole vielä uskaltanut testata. Meille siis vesi tulee tuossa vieressä virtaavasta suht isosta joesta. Aika samean ja paskaisen näköinen on kuitenkin pitkän matkaa tuo joki, ja joka kevät tykittävät sen täyteen jotain myrkkyä etteivät hyttyset pääse lisääntymään.

Hyttysiä ei tosiaan ole ollutkaan moneen vuoteen, joten kai ne myrkyt toimii. Vähentää tosin mun halua testata onko vesi juomakelpoista. Kahvit olen tuosta kraanavedestä keittänyt jo pidemmän aikaa, eikä nyt sen takia ainakaan mitään ongelmia ole ilmennyt.

Pullovettä täällä myydään paljon, mutta olen yleensä käynyt hakemassa pari tuollaista viiden litran tonkkaa lähistöllä olevasta lähteestä. Kai sekin vesi tuosta joesta tulee, mutta on enemmän käsitelty ja se on ainakin todella puhdasta ja ihan hyvääkin.

Olutta tosin saa halvemmalla kuin pullovettä, joten ei tässä sinänsä tartte paljon vesiä miettiä...
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
En ole kyllä täällä Romaniassa juonut kraanavettä. Tiedän mistä se tulee ja tiedän että kyllä sitä puhdistetaan, mutta jotenkin ei ole vielä uskaltanut testata. Meille siis vesi tulee tuossa vieressä virtaavasta suht isosta joesta. Aika samean ja paskaisen näköinen on kuitenkin pitkän matkaa tuo joki, ja joka kevät tykittävät sen täyteen jotain myrkkyä etteivät hyttyset pääse lisääntymään.

Hyttysiä ei tosiaan ole ollutkaan moneen vuoteen, joten kai ne myrkyt toimii. Vähentää tosin mun halua testata onko vesi juomakelpoista. Kahvit olen tuosta kraanavedestä keittänyt jo pidemmän aikaa, eikä nyt sen takia ainakaan mitään ongelmia ole ilmennyt.

Pullovettä täällä myydään paljon, mutta olen yleensä käynyt hakemassa pari tuollaista viiden litran tonkkaa lähistöllä olevasta lähteestä. Kai sekin vesi tuosta joesta tulee, mutta on enemmän käsitelty ja se on ainakin todella puhdasta ja ihan hyvääkin.

Olutta tosin saa halvemmalla kuin pullovettä, joten ei tässä sinänsä tartte paljon vesiä miettiä...
No jos miettii näitä novellea ja bonaquaa noissa puolen litran pulloissa, joissa on litrahinta jossain 4€ paikkeilla, niin taitaa se pirkkaolut olla halvempaa:)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Italiassa käydessä ei käyny mielessäkään juua sitä hanavettä, että kyllä mie ymmärrän, että sillekki on markkinansa. Täällä missä vettä voi juua mistä vain, jos nyt ei ihan idiootiksi heittäydy ja juo jostaki katuojasta tai lätäköstä, niin mietityttää vain, että miksi ne ei juua vettä täällä.
En miekää Etelä-Suomen ulkopuolella juo hanavettä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
– Moni nainen on kertonut minulle kokeneensa outoja kuukautisoireita sen jälkeen, kun läheinen on saanut koronarokotuksen, Nordin kirjoittaa postauksessaan.


En voi väittää olevani kokemusasiantuntija, mutta vaikuttaa humpuukilta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
– Moni nainen on kertonut minulle kokeneensa outoja kuukautisoireita sen jälkeen, kun läheinen on saanut koronarokotuksen, Nordin kirjoittaa postauksessaan.


En voi väittää olevani kokemusasiantuntija, mutta vaikuttaa humpuukilta.

En mäkään ole asiantuntija, mutta uskallan väittää että mitä tahansa tuo noita sanoo on täyttä paskaa.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
En mäkään ole asiantuntija, mutta uskallan väittää että mitä tahansa tuo noita sanoo on täyttä paskaa.
Olen kokenut sen, ihmeellisen kokemuksen, nähnyt näyn, aivan kuin Nordinin Marian, päällä Nimbus kakstonnisen, musta kissa gps:ssänä, kattila luudan edessä lamppuna keikkuen, käkättäen niin ah kovin käkättäen, lentämässä kohden, tuota vuorta syntistä, kyöpelinvuorta, sapattina tuona aikana noitien.

Sitten heräsin tuosta unikokemuksesta, mutta tuohan on tosi, eikö vain, kyllähän unikokemuksetkin merkitsevät jotain näille kokemusasiantuntijoille?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minulla on synnynnäinen ongelma huonon kuuloni kanssa. Löytyisiköhän Marialta jotain niksivinkkejä siihenkin, miten oppisin kuulemaan paremmin?

Olen kuullut, että ääniä voi kuulla myös heikkokuuloiset. Satsaa niihin ja sammuta reaalimaailman häiritsevä häly.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kokenut sen, ihmeellisen kokemuksen, nähnyt näyn, aivan kuin Nordinin Marian, päällä Nimbus kakstonnisen, musta kissa gps:ssänä, kattila luudan edessä lamppuna keikkuen, käkättäen niin ah kovin käkättäen, lentämässä kohden, tuota vuorta syntistä, kyöpelinvuorta, sapattina tuona aikana noitien.

Sitten heräsin tuosta unikokemuksesta, mutta tuohan on tosi, eikö vain, kyllähän unikokemuksetkin merkitsevät jotain näille kokemusasiantuntijoille?

Joo varmasti merkitsee. Näillehän merkitsee aivan kaikki jotain mystistä ja valaisevaa ja mitä muuta. Oon mäkin unia nähnyt, mutta enpä mä nyt niistä mitään valaistumista saanut tai oppinut yhtään mitään, koska unet ovat unia.

Mä en vaan kykene uskomaan mitään mitä tuo muija selittää. Saattaahan se jossain asioissa olla jopa oikeassakin, jollain tavalla, mutta en henkilökohtaisesti anna yhtään mitään painoarvoa tuon puheille.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Joo varmasti merkitsee. Näillehän merkitsee aivan kaikki jotain mystistä ja valaisevaa ja mitä muuta. Oon mäkin unia nähnyt, mutta enpä mä nyt niistä mitään valaistumista saanut tai oppinut yhtään mitään, koska unet ovat unia.

Mä en vaan kykene uskomaan mitään mitä tuo muija selittää. Saattaahan se jossain asioissa olla jopa oikeassakin, jollain tavalla, mutta en henkilökohtaisesti anna yhtään mitään painoarvoa tuon puheille.
Kukapa antaisi, ymmärrän kyllä että kun sairaus iskee ja mikäli se on sellainen että lääkärit antavat joko vähän toivoa tai ei ollenkaan toivoa niin kyllähän silloin sairastava tai omaiset saattavat erittäinkin helposti tarrautua siihen edes pieneen toivoon.
Mutta en edes halua kuvailla mitä tunnen näitä humpuukimaakareita kohtaan, koska se johtaisi taasen uuteen retkeen banaanisaarille. Mutta minä pidän näitä todella vaarallisina tapauksina, kunnon Anoja koko tämä uskomushoito porukka.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Sen verran edelliseen vielä että väärän toivon myyjät ovat minun mielestäni aivan täysin samalla viivalla feissareitten ja ovelta ovelle kiertävien uskontomyyjien kanssa elleivät jopa alemmalla, kaikki näistä myyvät unelmaa paremmasta tulevaisuudesta, kunhan vain annat rahaa heille, mutta vain nämä uskomusihmiset sanovat että voit jopa hyötyä tässä elämässä. Kaikkea parasta heille jotka omasta tahdostaan haluavat etsiä vaihtoehtoisia hoitoja, mutta koskaan en luottaisi niihin jotka näitä hoitoja tarjoavat.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
– Moni nainen on kertonut minulle kokeneensa outoja kuukautisoireita sen jälkeen, kun läheinen on saanut koronarokotuksen, Nordin kirjoittaa postauksessaan.


En voi väittää olevani kokemusasiantuntija, mutta vaikuttaa humpuukilta.

Itse näin mielenterveystyön ammattilaisena sanoisin, että Maria Nordin on kansakunnalle isompi riski kuin koronarokote.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös