Huonointa lyriikkaa – omat ehdotukset kehiin!

  • 160 743
  • 580

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Maple Leaf kirjoitti:
Miksei tuo säepari voisi olla vaikkapa "super-hyper-maksi-marketin / turha roina peittää parketin"? Tai "super-hyper-maksi-marketin / jonot kertoo: on market in"? Ei sanoittaminen tämän vaikeampaa ole.

Tai ehkä se on, jos Tero Vaaralta kysytään. Mamballa on nimittäin aika luvattoman huonoja tekstejä.

Lähinnä Vaaran monissa sanoituksissa ärsyttää se, että painotukset eivät mene kohdilleen. Tosin nykysanoittajilla se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Vanhan liiton miehet Helismaa ja Junnu osasivat sekä sanojen painotukset että hienot riimitykset.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Cliftersin iljettävä, niljanteisesti laulettu hinttaus-raiskausmusiikki oksettaa

Elekieltä (raiskattu: Beatlesin ja George Harrisonin Here Comes The Sun):

"Jo Elviksen - lanteet ties sen - se toimii."

*laatta*

Em. Harrisonin Beatles-aikainen lyriikka ei kyllä kestä sekään aina lähempää tarkastelua. While My Guitar Gently Weeps -kappaleessahan hän laulaa:

"I look at the floor and I see it needs sweeping."
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Johnny Cool kirjoitti:
CMX:n lyriikat ovat oikeastaan runoutta. Yrjänän teksteihin pitää varata aikaa
ja niitä pitää tutkia intensiivisesti, joskus joutuu selaamaan wikipediaakin.
Itselläni oleva symbolikirja on auttanut hiukan.

Onhan totta, että varsinkin levyillä Aurinko, Kolmikärki, Veljeskunta ja Vainajala
on hirveä määrä mytologisia viittauksia, jotka olisi helppo leimata tekotaiteellisiksi, mutta jokaisella CMX-biisillä on rationaalinen merkitys. Itse pidän eniten DS-tuplasta sekä Isohaarasta koska niissä ei ole niinkään mytologiaa, josta en erityisemmin välitä, vaan muuten vaan kiperiä lyriikoita.

Auran ymmärtää kuka tahansa. Samoin kuin Ruosteen, Elokuun kruunun (murhamysteeri), Sillanrakentajan sekä Iliman pielet jos vain tutkii joka sanan. Sitten voi siirtyä vaikeampiin teksteihin. Jos CMX:n lyriikan oivaltaa, niin se on aika hiton hieno kokemus. Se CMX:ssä on hienoa. Kun muut orkesterit ymmärtää heti, CMX on täysin erilaisempi ja moniulotteisempi, josta irtoaa faneille koko ajan uusia ulottuvuuksia.


Itse en kyllä ymmärrä CMX:n sanoituksia lainkaan: kuulostaa pelkältä tajunnnanvirralta. Itse ainakin luen oikeiden runoilijoiden runoja, jos korkeakulttuuri kiinnostaa. Pop-musiikki on tarkoitettu minusta viihteeksi ja runot runokirjoihin.

Niin ja tiedän kyllä, että Yrjänä on kirjoittanut runokirjan. Tuskin olisi julkaistu, jos laulaja ei olisi kuuluisuus.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Uleåborgir kirjoitti:
Elekieltä (raiskattu: Beatlesin ja George Harrisonin Here Comes The Sun):

"Jo Elviksen - lanteet ties sen - se toimii."

*laatta*

Em. Harrisonin Beatles-aikainen lyriikka ei kyllä kestä sekään aina lähempää tarkastelua. While My Guitar Gently Weeps -kappaleessahan hän laulaa:

"I look at the floor and I see it needs sweeping."

Nuo Jaana Rinteen sanoitukset ovat kyllä luokkaa: huikea. Esimerkkinä The Monkeesin Last train to Clarksville, eli Clifterssiläisittäin Go Go Kake

"Viimeinen juna vislaa
oikoraudat hampaissaan
go go kake runon lausuu
kuuskyt kukkaislasta
roikkuu hiuksissaan
oh no no no no no no

Seiskytkuus lentää roomaan
rikkaan mummon lellikki
kake luxusputiikeissa
pukee silkkiin hampaattoman narkkarin
oh no no no no no no
kake täyttää kolkyt vuotta viidesti

Tukholman tunnelbaanaan
saattaa hanna-punkkarin
sydämessään sata viivaa
meikkaa kajalsilmät vanhan runkkarin
oh no no no no no no

Köpis berliini lontoo
matkalippu roskiksiin
tiskiveden juoppo lemus
samaa koko euroopassa
c'est la vie
oh no no no no no no

Fillarii pappa polkee
töihin koulun vaksinkoppiin
tukanraja nousee kattoon
pikkukimmat ihastuvat bon joviin
oh no no no no no no
boxingmatsi radiossa eikö niin?
go! go! go! kake! go!
go! go! go! kake! go!
go! go! go! kake! go!"
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ninja Sarasalo, tämä suomalainen mallitypy, taiteilijanimeltään luovasti Ninja, vasta täräytti esikoissinkullaan. Kuulin viime viikolla YleX:ltä jonkun hittivitunmittarin, jossa tämä dancekammotus soitettiin. Jumalille kiitos, en muista sanoituksia, mutta huhhei mitä huttua!

Olen aina halunnut laulajaksi. No vittujoo, ja sitten yniset sen kymmenen suodattimen jäpi jotain kolmen sanan uuh-aah-ähkintää syntsataustalle. Yritä siinä sitten päästä eroon stereotypiasta, että malliämmien ÄO on järvisimpukan tasolla...
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sininen Lanka kirjoitti:
Itse ainakin luen oikeiden runoilijoiden runoja, jos korkeakulttuuri kiinnostaa.
Miten määrittelet oikean runon ja oikeanlaisen runoilijan? Kerropa minulle.
 

jiofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, JYP
Kunniamaininta Stratovariukselle

Kun tämä ketju on näin sopivasti pinnalla, mieleeni juolahti heti eräs tapaus, joka kyllä kuuluu ketjun aiheeseen. Runoilijana siis käsittääkseni yhtyeen nokkamies Timo Tolkki.

Stratovarius - Reign of terror

What the hell is going on
Skijumpers making music that sells gold

There's no talent in this game
Hunting, hunting for the fame
Publicity is all you need
that's why it feels to me like

Everything costs so much nowadays
An individuals vanish in the haze
Entertainment for the masses
saving, saving your own asses
Rats are leaving sinking ship
still it feels to me like

What the hell is going on
everything is upside down

Hunting, hunting for the fame
terror, terror everywhere
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jostain syystä Radio Suomi ja siellä varsinkin Satakunnan Radio on ihastunut Jukka Kuoppamäen "Yhteen hiileen"-kappaleeseen. Paitsi että Kuoppamäki on itsessään varsin ärsyttävä äijä, niin tuon kappaleen sanat ne vasta ärsyttäviä ovatkin: "yhteen hiileen kun puhalletaan, niin me saadaan se hehkumaan..." ja "pohjimmiltaan jokainen hyvä on, sä tiedät sen, pinnan alta löytyy sydän kultainen...". Tuota kun viisikin kertaa työpäivän aikana kuulee niin ei paljon naurata.
 

goldenass

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mee vittuun petri


Kuka vittu siel kusee? meidän porttikongissa,
Toisessa kädessä muna, toinen käsi pongissa,
(Sehän on petri), pipo päässä hellesäällä,
Vittuilee kaikille, kävelee heikoilla jäillä,

Painokelvoton lehti, liian ruma televisioon,
Turhan härski, liian rivo radioon,
Hiuksista lentää kirput, kun vähän kemuaa,
kainalot (Hyi vittu), henki lemuaa!

Paskakärpäset ja torakat on mun kaverii,
Pyyhin perseeni sormiin ku ei oo paperii,
Lähden taksista maksamatta, syljen purkat penkeille,
Mul on kivaa ku teen ivaa teille!

Lemmikkieläimenä ovat villakoirat, jotka löytyy nurkista,
Syön hernekeittoa kylmänä, suoraan purkista,
Koulukiusaaja, vaikka paistaisi voilla,
Kaivelen kiveksiäni yleisillä paikoilla!!

Lähe vetään petri!! Joo joo!!
Haista paska Petri!! Joo joo!!
Mee vittuun Petri!! Joo joo, ihan sama, mä tuun takas kuitenki!!
Lähe vetään petri!! Joo joo!!
Haista paska Petri!! Joo joo!!
Mee vittuun Petri!! Joo joo, mä tuun takas halusitte tai ette!!

Tää on mun pullo, poliisi ei tätä multa vie,
Piereskelen ahtaissa hisseissä jotka on täynnä ihmisiä,
Haisen pahalle, eikä syynä ole valkosipuli,
Myrkytän teijän ruoan, että saatte ripulin.

Pikkulapset sormella osottelee, ku imppaan häkää,
Haaravälissä ihottumaa, nenästä valuu räkää,
Keskikaljaa, viskiä, lisää (Lisää!),
Kurkin kiikareilla ihmisten ikkunoista sisään.

En tunne sanoja, (Korrekti, häpeä ja nolo),
Oksennan dösään vain, että muille tulisi paha olo,
Annan pikkutytölle karkkia, (Älä nyt, ne ei leikistä suutu)
Pillumagneetti ei miksikään muutu!!

Vastustamaton juntti, en pysy muodissa,
Petri sylkee, ja muut on huolissaan,
Upotan vihaa teihin,
Kaupoissa pistelen nuppineulalla reikiä kondomeihin.

Lähe vetään petri!! Joo joo!!
Haista paska Petri!! Joo joo!!
Mee vittuun Petri!! No, joo joo.. ihan sama, mä tuun takas kuitenki!!
Lähe vetään petri!! No, joo joo!!
Haista paska Petri!! Joo joo!!
Mee vittuun Petri!! Joo joo, mä tuun takas halusitte tai ette!!

Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!

Avaan limpsapullot maksamatta, ja katson onko voittoa,
Soitan ovikelloa, suutani ja pilasoittoja,
Haloo haloo onko hellä alapää??,
Tahallani eksytän turistin määränpään.

Palohälyttimet päälle pistän,
vain että stendarilla olisi jotain tekemistä,
Auon päätäni, luulettekste olevanne kovia?,
En ikinä avaa mummoille ovia!!

(Mut sehän kuuluu tapoihin), Mä tiedän sen!
Tilaan kossuvissyä ravintolassa, kovaa röyhtäilen,
En vedä vessaa, en pese käsiäni koskaan,
Luen vanhat lehdet, kun roskakoreissa bostaan.

Näytän persettä, en lupauksiani lunasta,
Ei mun viereen istu kukaan edes junassa,
Konduktööri kysyy, "Missäs on pojan lippu?",
Ei missään, haista vittu!!!

Lähe vetään petri!! Joo Joo!!
Haista paska Petri!! Joo Joo!!
Mee vittuun Petri!! No, Joo Joo.. ihan sama, mä tuun takas kuitenki!!
Lähe vetään petri!! Joo Joo!!
Haista paska Petri!! No, Joo Joo!!
Mee vittuun Petri!! No, Joo Joo, mä tuun takas halusitte tai ette!!

Lähe vetään petri!! Joo joo joo..
Haista paska Petri!! Joo joo!!
Mee vittuun Petri!! Ihan sama, ihan sama, mä tuun takas kuitenki!!
Ette pysty tekeen mitään,
Mä en välitä vittuakaan,
Mitä sanotte tai teette,
Mä tuun takas, itseasias mä oon jo siellä!

Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!
Painu jätkä vittuun!!
Hei Petri, mitä mitä,
Painu jätkä vittuun!!!!!
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Se lahjattomampi Alanko on kynäillyt monia aika ikimuistoisia tekstejä, mutta kyllä ehdoton suosikki on Pullaa:

"Eksyt paikkaan jossa juuri sua tarvitaan
Tartut kii ja pistät asiat svengaamaan
Sieltä löysit sisällön sun liturgiikkaan
Ja tutustuit sun nykyiseen heilaan

On elämä pullaa se sattuman varassa rullaa
On elämä pullaa ja viime tipassa narusta kiinni saa

Sä pelaat niin hyvin, että sinuun luotetaan
Käytät tyyliä ja pokerinaamaa
Uskot kaikkeen ja luulet pystyväs mihin vaan
Ja olet tehnyt sen ennenkuin huomaatkaan

On elämä pullaa se sattuman varassa rullaa
On elämä pullaa ja viime tipassa narusta kiinni saa

On elämä pullaa se sattuman varassa rullaa
On elämä pullaa ja viime tipassa narusta kiinni saa"

Siis mitä vittua, on elämä pullaa?? Muutenkin koko teksti on sellaista jargonia että se on jo saavutus sinänsä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sininen Lanka kirjoitti:
Niin ja tiedän kyllä, että Yrjänä on kirjoittanut runokirjan. Tuskin olisi julkaistu, jos laulaja ei olisi kuuluisuus.

Itseasiassa kolme runokirjaa, jotka sattuvat olemaan myös tämän maan myydyimmät runokirjat. Ei varmaankaan myydyiimmät siiksi että olisivat parhaimmat, mutta eipä runokirjille paljon pareempaakaan paremmuuden mittaria ole olemassa. Paitsi jokaisen oma maku tietysti.

Itselläni on nuo mainitut teokset ja täytyy sanoa, että olen minä parempiakin runoja lukenut. Yrjänän runoja en ole koskaan edes yrittänyt ymmärtää. Jokainen yhdistelee lauseita omiin kokemuksiinsa ja se on ihan yksi ja sama minulle mitä taiteilija oikeasti yrittää sanoa. Yrjänän ajatukset tuntien häntäkään ei voisi vähempää kiinnostaa selitellä tekstejään.

"Tekotaiteellinenkin" teksti on silti minusta henkilökohtaisesti paljon mielenkiintoisempaa kuin joku "Beibe beibe dance dance beibe" -osasto.
 

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Eppujen "meillä oli hetkemme, meillä oli retkemme". En muista kuuluuko tuohon "ja" sana väliin, koska en kyseistä ulostusta halua ikinä enää kuulla. Voiko kökömpää riimittelyä enää keksiä? Ja kyseisen kappaleen sanoittaja on Murheellisten Laulujen Maan takana. Mikä on erittäin onnistunut sanoitus, vaikkakin vähän suomalaisuutta "nuoleskeleva/kansaanmenevä".
 

kovalev

Jäsen
Neljä ruusua - koko tuotanto toinen toistaan surkeampia latteuksia.

Mamba...

Pellen ensimmäinen levy on kokonaisuudessaan hirveätä kuraa mikä voi tietysti oikeassa mielentilassa toimia esim. hyvänä pohjien otto taustametelinä. Riippuu sitten juotavan laadusta ja määrästä, kuinka kauan jaksaa naurattaa. Mutta kyllä myöhemmiltäkin tuotoksilta omat herkkunsa löytyy ;
" Aallot on jossain kuuskytmetrii korkeAT... kun tuulet suuttuVAT..."

Tiilen Pete näki tsunamin jo kaukaa. Erityisesti kannattaa huomioida myös Pellen huokaava painotus jokaisen lauseen/säkeen viimeiselle tavulle, tai sanalle tilanteesta riippuen...Yön...Lyö...On...Ton !!!

Tätäkään ei pysty repeämättä ohittamaan ;
"...Ja kadut ovat täynnä typeryksiä.
Säälittäviä häviäjiä.
Kyynisiä kirjanoppineita.
LÖYSIÄ KANOJA JA KUKKOJA !

Herranpieksut!!!

Voiton vienee silti Suurlähettiläät jolta voisi joka kappaleesta poimia jonkun hirvityksen. "Nastoja talvella" on jo mainittu useampaan kertaan, mutta, mutta... ;
"...Vaikka pakkanen, tähtää meitä SINGOLLAAN..."

Ei näin...

...Eikä varsinkaan näin ;

"...Älä huolehdi äläkä valvo. Rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta...MYYDÄÄN VOLVO !

Tässä vaiheessa olisi luullut jo tuottajankin viheltävän pelin poikki. Kenties hän on sitä yrittänytkin. (Seuraa kuviteltu vuoropuhelu tuottajan ja artistin välillä)

Tuottaja ; Jussu hei, ei me voida mitä tahansa paskaa levyttää. Tätä täytyis myydäkin vähän.

Artisti ; Siis mitä ! Kumpi meistä on levyttävä taiteilija, täh ?

Tuottaja ; No sä, mut...

Artisti ; Ei sitten mitään muttia vaan masiina pyöriin, että päästään sitä rahaa tekeen.

Tuottaja ; Mutta eikö sen Volvo-kohdan edes voisi jättää pois ?

Artisti ; Siis mitä ! Kumpi meistä teki nastarengas-biisin ja sinko-biisin. Kysyn vaan ?

Tuottaja ; No sä mut...

Artisti ; Ei sitten mitään muttia. Katos mä oon ollu "Auran aalloissa" töissä. Kyl mä tiän mitä Suomen kansa tahtoo kuulla. Joko se masiina pyörii ?

Tuottaja ; No pyörii, pyörii...

Tämän jälkeen tuottajaa ei ole nähty.

Erityismaininta myös kaikelle iskelmämusiikille ja varsinkin "Life Is Life" uudelleen sovitukselle ;

"...Na naa naa na na. VILLI YÖ ! Na naa naa na na...VILLI YÖ..."
 
Johnny Cool kirjoitti:
CMX:n lyriikat ovat oikeastaan runoutta. Yrjänän teksteihin pitää varata aikaa
ja niitä pitää tutkia intensiivisesti, joskus joutuu selaamaan wikipediaakin.
Itselläni oleva symbolikirja on auttanut hiukan.

A.W. Yrjänä on muutaman opintoviikon yliopistossa suorittanut Keuruun kansalaisopiston tasoinen mytologi, joka on hämmentänyt kalapuikkoviiksiä sanoituksillaan jo parin sukupolven ajan. CMX syntyy niin, että otat jonkun yksittäisen sanan tai sanayhdistelmän ja räpellät siitä jotain korkealentoista paskaa, ja siinä sinulla on CMX.

Vaikka seuraavasti:

- "Maahanpainajaiset"
- "Terä"
- "Auringonkierto"
- "Härkävankkurit"

Ole hyvä AW, saa käyttää ihan vapaasti.

Myös Juicen "ota minut sinun uniin, vaikka nousen toisiin juniin" on kyllä sellainen sanoitusklassikko ettei pahemmasta väliä. Tietysti erityismainintana vielä Eppu Normaalin lastenlauluja tamperelaisille juopoille tyyliin: "ryyppäämään, ryyppäämään, me joka aamu sännätään".
 

J.Petke

Jäsen
Kyllä Kojon Nuku Pommiin on aika ylivertaista kamaa tässä kilpailussa. Jos kappaleen neljäs sana on YDINKAKKAA niin ei voi loppukappaleeltakaan hirveitä odotuksia nostattaa. Lisäksi siinä euroviisuesityksessä Kojon äänestä tulee ensimmäisenä mieleen Matti Nykänen joten se varmasti jo kertoo tarpeeksi esityksestä.

Jos joku nakkaa ydinkakkaa
Kohta tänne Eurooppaamme
Niin mitä haastat
Kun kaikki saastat
Sieltä kasvoillemme saamme
Jos joku viskaa pommin niskaan
Niin sä tuskin huomaatkaan

Pommiin pommiin
Nuku pommiin
Niin on helpompaa
Nuku pom, nuku pom
Nuku pommiin, se rauhoittaa


Tuossa alku ja lopun näkee halutessaan täältä: http://www.esctoday.com/annual/songinfo.php?contest=298&song=6
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nuoremmasta Alangosta muistuu se Vintiöitten sketsi, missä Juha "Watt" Tolvanen hetken biisiä kuunneltuaan tuohtuneena soittaa Ilkka A.:lle ja toteaa, että ei sellaista sanoitusta kuin "Palava maa ja valuva taivas" voi tehdä, sillä minkään järjellisen logiikan mukaan taivas ei voi valua. Sopii unohtavansa moisen hölmöyden, jos nuorempi Alanko lähettää pari lättyä hänelle isoveljensä nimikirjoituksella. =D

Neljä ruusua on todellakin aikamoista paskaa kautta linjan.
 

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Zen Cafe

Tämä uusi "rakastelu-biisi" on kyllä kamala. Voiko enemmän klisheistä, nuoleskelevaa ja siirappimaista laulua enää keksiä? No naisten polvet varmaan on hyytelöä Putron herkkien sanoitusten edessä. Onkohan Putrolla huono itsetunto? Ainakin useimmat biisit antaisivat siihen vähän viitteitä, vai onko vain tarkoitus kuvata "perinteisen suomalaisen miehen" aatoksia? Omistan itse Helvetisti Järkeä levyn enkä ole ylpeä siitä (mutta poiskaan en ole raaskinut heittää).
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Kuten jo raportissani mainitsin...

lennox kirjoitti:
Eppujen "meillä oli hetkemme, meillä oli retkemme". En muista kuuluuko tuohon "ja" sana väliin, koska en kyseistä ulostusta halua ikinä enää kuulla. Voiko kökömpää riimittelyä enää keksiä? Ja kyseisen kappaleen sanoittaja on Murheellisten Laulujen Maan takana. Mikä on erittäin onnistunut sanoitus, vaikkakin vähän suomalaisuutta "nuoleskeleva/kansaanmenevä".


Juu taisin itsekin tästä aikaisemmin mainita. Kyllä nyrkkini vavahtelee aina tämän karmeuden kuullessani. Jonakin päivänä se alitajuisesti vielä iskee jotakuta viatonta bussin tms. kanssamatkustajaa leukaperiin ja siinä sitä sitten ollaan. Eppujen "meillä oli hetkemme, meillä oli retkemme" on kaikkien aikojen härmärockin matalalento. Alemmas voisi vajota ainoastaan riimittämällä ianikuisen "suu, muu, kuu ja juu juu" samaan säkeistöön. Annas kun mä arvaan, joku härmärokkari se on tämänkin jo tehnyt. Tulis nyt islamilainen vallankumous ja sais antaa ruoskaa näille!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
J.Petke kirjoitti:
Kyllä Kojon Nuku Pommiin on aika ylivertaista kamaa tässä kilpailussa. Jos kappaleen neljäs sana on YDINKAKKAA niin ei voi loppukappaleeltakaan hirveitä odotuksia nostattaa.

<klips>

Jos joku nakkaa ydinkakkaa
Kohta tänne Eurooppaamme

Tuohan ei ollut alkuperäinen teksti, vaan se oli muistaakseni "Jos joku Reagan heittää keikan". Ei ollut sopivaa laulaa jenkkipresidentistä joten kohta muutettiin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
lennox kirjoitti:
Tämä uusi "rakastelu-biisi" on kyllä kamala. Voiko enemmän klisheistä, nuoleskelevaa ja siirappimaista laulua enää keksiä? No naisten polvet varmaan on hyytelöä Putron herkkien sanoitusten edessä. Onkohan Putrolla huono itsetunto? Ainakin useimmat biisit antaisivat siihen vähän viitteitä, vai onko vain tarkoitus kuvata "perinteisen suomalaisen miehen" aatoksia? Omistan itse Helvetisti Järkeä levyn enkä ole ylpeä siitä (mutta poiskaan en ole raaskinut heittää).

Koko Zen Cafen tuotanto on lähinnä naiivia paskaa. Joskus kyllä ihmetyttää, että miten se Samuli Putro pystyy vuodesta toiseen suoltamaan tommosta "minä-tiedän-kaiken-te-ette-tiedä-mistään-mitään"-skeidaa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Huonon lyriikan ehdoton huipentuma on mielestäni edesmennyt Aikakone-yhtye. Luulin ensiksi, että yhtyeen laulut ovat vitsejä, koska niissä toistuivat monet kamalimmat fraasit. Myöhemmin joku kyllä tiesi valistaa, että kappaleita ei ollut tehty naurattamistarkoituksessa...

"käyttäytyy -- näyttäytyy"
"silloin -- illoin"

Miten kukaan voi enää sortua tällaisiin ikuisiin latteuksiin?
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
lennox kirjoitti:
Tämä uusi "rakastelu-biisi" on kyllä kamala. Voiko enemmän klisheistä, nuoleskelevaa ja siirappimaista laulua enää keksiä? No naisten polvet varmaan on hyytelöä Putron herkkien sanoitusten edessä. Onkohan Putrolla huono itsetunto? Ainakin useimmat biisit antaisivat siihen vähän viitteitä, vai onko vain tarkoitus kuvata "perinteisen suomalaisen miehen" aatoksia? Omistan itse Helvetisti Järkeä levyn enkä ole ylpeä siitä (mutta poiskaan en ole raaskinut heittää).

Täytyy sanoa, että olen koko kesän tätä biisiä hehkuttanut ja on kaveripiirissä aika lailla samat fiilikset. Eli kyllä se moneen naiseen uppoaa... ;)
Sitäkin on mietitty, että mitenköhän tehoais, jos joku pikkuisessa sievässä sen tunteella vetäisi karaokessa sulkemisaikaan, tuliskohan sitä lähdettyä mukaan. Rohkeasti kokeilemaan miehet, älkää heti teilatko hyvää iskubiisiä!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aurora, kiitoksia hyvistä vinkeistä! =)

Painetaanpas mieleen...

Itse kyllä enimmäkseen pidän Putron lyriikoista, on sillä omat heikot hetkensä toki, mutta niin melkein kaikilla sanoittajilla, ei sitä loputtomasti voi hienoa lyriikkaa singota ulos aivoista, väliinputoajia tulee aina. Vaikeintahan on se, ettei kerro kappaletolkulla täysin samasta asiasta ja samalta kantilta, moni sanoittaja siihen kyllä sortuu, että tulee kertoneeksi samoista jutuista kerta toisensa jälkeen. Lasken silti Putron sinne lähemmäksi kärkipäätä suomalaisista sanoittajista. Ote on ainakin omanlaisensa ja sitä arvostan yleensä kaikkein eniten, että pystyy erottumaan.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Kuulinpa tuossa jokin aika sitten yhden maailmankaikkeuden turhimmista kappaleista, esittäjää ei nyt tule mieleen, mutta olisiko tämän turhuuden nimi ollut joku "galtsukumi..." jotain sinnepäin.
Ei helevetti mitä kuraa, oikeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös