Huonointa lyriikkaa – omat ehdotukset kehiin!

  • 161 134
  • 580

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Manowar - die for metal

"Quit my job this morning said forever
I would hold my head up high
Cause I need metal in my life
Just like an eagle needs to fly

So I walked outside into the street
From a hall I heard thunder and screams
I walked inside so I could hear
And the guy beside me gave me a beer"

Ensimmäistä kertaa kun kuulin tämän biisin, sanoin vaimolle suurinpiirtein näin: "Tän on pakko olla joku suomalainen hevibändi, ei kukaan englanninkielinen vois keksiä näin paskoja sanoja".
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Apulanta - Trauma

"Ei auta itku ei parku,
ei auta huuto, ei asuntolaina
Tuulesta riippuu mihin pöly laskeutuu"

Itselleni ei oikein avaudu tuon asuntolainen merkitys kappaleen sanoituksessa. Tuntuu kuin olisi yksi sana ihan irrallaan muusta tekstistä, vai onko tämä sitä taidetta?
 

d2uce

Jäsen
"Ei auta itku ei parku,
ei auta huuto, ei asuntolaina
Tuulesta riippuu mihin pöly laskeutuu"

Itselleni ei oikein avaudu tuon asuntolainen merkitys kappaleen sanoituksessa. Tuntuu kuin olisi yksi sana ihan irrallaan muusta tekstistä, vai onko tämä sitä taidetta?

Tietämättä artistia voisi tuon lukemalla luulla, että asialla on paskojen biisien mestari ja suvereeni taitaja, Samuli Putro.

Itsellenikin tuo Apulannan kipaleen kertosäe särähtää korvaan pahasti, mutta eipä ko. orkesterilta ole mitään kelvollista tuotosta ihan hetkiin tullut muutenkaan.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
KAija Koon koko tuotanto on helppo vastaus. Liian helppo siis joten laitetaan pari lainauutsa.

Tyttö lähtee kotoaan
isä hautaustoimistostaan
saapuu saattokeikaltaan
raitiovaunulla rapakon taa
hän ajatuksissaan matkustaa
ja havahtuu kolinaan

Tytön huulet veisivät pojan mennessään
mutta hän ei ole poikaa nähnytkään

Yö hengittää niskaan
Minä alan hiljaa nimeesi hokemaan
Olen jäänyt katiskaan
Ja rukoilen, että saavut minut jälleen kokemaan

Kahvikuppiin tummaan
torimummo tuijottaa
ja sanoo tänään kauppa kannattaa

Elämä on kuin hiillos; se alkaa sammumaan
kun päivän täyteen saan ja käyn nukkumaan

Lista olisi loputon.
Käsittämättömiä sanoituksia.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nimimerkkiä Evil lainaten: "Tätä Popeda-fanit aina jaksavat ihmetellä. Ehkä siksi, että kaikki biisit eivät kuulosta keskenään samanlaisilta, eivätkä sanoitukset mene tyyliin "kamoon beibi mullon metrinen salko, nyt n***itaan ja dokataan, ota makkaraa"."

Minusta juuri CMX:n sanoitukset kuulostavat samoilta. Nimimerkillä itsekin runoja ja lyyrikoita kirjoittaneena
 

Charlie Horse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kotipelto - Reasons

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta jos tätä ei vielä löydy listalta, niin ansaitsee paikkansa siinä.

Kotipelto - Reasons
http://www.youtube.com/watch?v=hdWqckDzsJY

Can't you hear me awaiting
Listen to the sounds of your mind
And everything I've been saying
Don't you see or are you blind?

These are the reasons - Take a look around
Another season - All the things you've found
These are the reasons - Lying on the ground

Hear me call your name
All the things I say


Vahvaa kerrontaa, etten sanoisi jopa verbaali-ilotulitusta. Varsinkin tuo reasons-season -riimittely on jonkin verran ärsyttävä!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
"Suksi, suksi ei luista mihinkään
varsinkin jos ei niitä ole ensinkään"

Kaksi vakavaa kielioppivirhettä samassa lauseessa. Tähän pystyy vain Pate.


En muista mikä iskelmä oli kyseessä, mutta siinä laulettiin "läpi tulen ja jään minä tulen ja jään". Kornimmaksi ei voine laittaa.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
En muista mikä iskelmä oli kyseessä, mutta siinä laulettiin "läpi tulen ja jään minä tulen ja jään". Kornimmaksi ei voine laittaa.

Tauskiahan tuo, ja lyriikat menee "..minä tulen ja luoksesi jään"

Halmelan Kaija Koon lyrikoiden vihannointi on kummallista, tai ainakin tuo ensimmäinen valinta. Hyvää sanailua.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tauskiahan tuo, ja lyriikat menee "..minä tulen ja luoksesi jään"

Halmelan Kaija Koon lyrikoiden vihannointi on kummallista, tai ainakin tuo ensimmäinen valinta. Hyvää sanailua.

Kaija Koon lyriikat, tai kuka ne sitten tekeekin, ovat pahinta mahdollista riimittelyn raiskausta. Sama homma Irinalla ja muutamalla muulla "uudella" artistilla. Kun riimejä ei saada sopimaan, muutetaan sanojen painotusta kielenvastaisiksi eli painotetaan esimerkiksi viimeistä tavua, jotta se saadaan väkisin istumaan tekstiin.
Kuka keksi rakkauden piisissä esimerkkiotteen ensimmäisen rivin viimeisen sanan tulisi olla kolmitavuinen tai yksitavuinen, jotta se rimmaisi sanan leijailee kanssa. Kun näin ei ole, riimittely on kuin ajaisi nelikulmaisilla pyörillä. Laiskaa riimittelyä.

Surujen sillallakin se kulKEE
Ei se lähde hengiltä millään
Tähtien tomuna se leijailee
Ja syttyy kuin itsestään
Joku keksi rakkauden
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kaija Koon laulamista lyriikoista löytyy lukemattomia esimerkkejä ontuvista kielikuvista, kuten nyt vaikka seuraavat pari riimittelyä:

Kun auringon ja kuun
Vahtivuoro vaihtuu
Ja valo hämäräksi se torpedoituu

Me luemme merkkejä yötaivaan
Ja jäämme vangeiksi ukonilmaan
Ei meillä ole kiirettä korjaamaan
Taivaankannen pistorasiaa
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Kaija Koon solvaamisesta heilahtaa ignore.
Noh, vakavasti.. itse vihaan, painotus sanalle vihaan Eppujen lyriikoita. Muutama helmi eksynyt mukaan, mutta muutoin täydellistä kuraa. Riimeistä kun ketjussa on ollut puhetta, niin helpompia(rasittavampia) loppusointuja saa hakea kissojen ja kissalan poikien kera.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kaija Koon solvaamisesta heilahtaa ignore.
Noh, vakavasti.. itse vihaan, painotus sanalle vihaan Eppujen lyriikoita. Muutama helmi eksynyt mukaan, mutta muutoin täydellistä kuraa. Riimeistä kun ketjussa on ollut puhetta, niin helpompia(rasittavampia) loppusointuja saa hakea kissojen ja kissalan poikien kera.

Noh, löytyihän se yhteinen sävelkin. Koko Eppu Normaalin tuotanto Mikko Saarelan lähdön jälkeen on omallakin mustalla listalla. Vaikka riimit menevät yleensä tasan, niin häiritsee valtavasti se, että riimit tuntuvat vievän miestä eikä mies riimejä.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Noh, löytyihän se yhteinen sävelkin. Koko Eppu Normaalin tuotanto Mikko Saarelan lähdön jälkeen on omallakin mustalla listalla. Vaikka riimit menevät yleensä tasan, niin häiritsee valtavasti se, että riimit tuntuvat vievän miestä eikä mies riimejä.

Nimenomaan.
Olen täysin vakuuttunut, että osaisin kirjoittaa vastaavia kyhäelmiä hetkessä.

Korniudessaan uudempi inhokki itselle on myös Yön radiosoitossa oleva uudehko biisi, kipaleen nimi ja sanoitukset eivät nyt muistu mieleen, mutta Ässien hopeakauden jälkeen paras osoitus Porilaisesta hulluudesta.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Korniudessaan uudempi inhokki itselle on myös Yön radiosoitossa oleva uudehko biisi, kipaleen nimi ja sanoitukset eivät nyt muistu mieleen, mutta Ässien hopeakauden jälkeen paras osoitus Porilaisesta hulluudesta.

Tampereellahan koko Yö-orkesteri asuu. Oiskohan noista Olli Lindholm Porissa joskus asunut, Pomarkussahan se lapsuus/nuoruus omien sanojen mukaan meni. Eli Yö-yhtyeessä on porilaista vain muisto.

Satukirjan sankari lienee se uusi kappale? TOrella kamala itkuvirsi.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Tampereellahan koko Yö-orkesteri asuu. Oiskohan noista Olli Lindholm Porissa joskus asunut, Pomarkussahan se lapsuus/nuoruus omien sanojen mukaan meni. Eli Yö-yhtyeessä on porilaista vain muisto.

Satukirjan sankari lienee se uusi kappale? TOrella kamala itkuvirsi.

Tottahan tuo alku on, helposti kuitenkin Porilaiseksi taustojen takia miellettävä orkesteri.
Satukirjan sankari nimenomaan.. yök.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tottahan tuo alku on, helposti kuitenkin Porilaiseksi taustojen takia miellettävä orkesteri.
Kun Yö menestyy, porilaiset omii sen. Kun se floppaa, se onkin tamperelainen...

Tosin onhan Olli Lindholm melkoinen Ässien puolestapuhuja ja vissiin vakioesiintyjä melkein kaikissaä Ässiin liittyvissä tapahtumissa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lauri Tähkän uusin radiosoitossa pyörivä single on aivan kammottava niin musiikillisesti kuin lyriikaltaankin. Biisin nimi on Rakasta rintani ruhjeille. Hyi saatana!
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Mahtavaa lyriikkaa on myös Kake Randelinilla. Ihan esimerkiksi, vaikkapa kappale Nasta pimu. Neroutta ei voi olla huomaamatta.

"Kun olet lähellä, en minä sähellä,
vaan elän hyvästi, tunnen syvästi".

Tuolta voi käydä tsekkaamassa lisää -> http://lirama.net/song/137204

Lauri Tähkän uusin radiosoitossa pyörivä single on aivan kammottava niin musiikillisesti kuin lyriikaltaankin. Biisin nimi on Rakasta rintani ruhjeille. Hyi saatana!

Korjaus. Kaikki Lauri Tähkän biisit ovat niin hirveetä skeidaa, ettei mitään rajaa. On pakko vaihtaa kanavaa, kun kyseinen herra päästetään ääneen.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
"Hän rikkoi pölynimurin ja pelkäs, että suuttuisin. Sen piiloon vei.
Kun sängyn alta löysin sen, hän sanoi mulle vältellen, se toimi ei"

Tämä on kyllä jo lähellä sitä osastoa, että kuulijankin pitää tarkistaa, tuliko otettua oikeat lääkkeet aamulla. Ko. biisin tekijä sitä tuskin on tehnyt. :)

http://lirama.net/song/79986
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on kyllä jo lähellä sitä osastoa, että kuulijankin pitää tarkistaa, tuliko otettua oikeat lääkkeet aamulla. Ko. biisin tekijä sitä tuskin on tehnyt. :)

http://lirama.net/song/79986

Häh? Jos tilanne on tämä, toivoisi että usempi suomalainen biisintekijä jättäisi lääkkeet ottamatta. Huikeat sanat luovat mieleenjäävän tunnelman ja mielikuvan, kaunis kappale muutenkin. Varsinkin jos vertaa vaikka noihin Impiön lallatuksiin.

edit: Niin siis entinen Yleisradion televisiouutisten ulkomaantoimittaja Jyrki Lindstöm on suomenkielisten sanojen takana, sama mies käänsi myös esmes Saat miehen kyyneliin ja Mombasa. google tietää.
Alkuperäinen pölynimuri olikin auto, huikeaa:
She wrecked the car and she was sad
And so afraid that I'd be mad
But what the heck.
Though I pretended hard to be
Guess you could say she saw through me
And hugged my neck.

edit2: Ja vielä, jos sallitte, niin totean, että CNN on valinnut alkuperäiskappaleen kaikkien aikojen paskimmaksi biisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
"Hän rikkoi pölynimurin ja pelkäs, että suuttuisin. Sen piiloon vei.
Kun sängyn alta löysin sen, hän sanoi mulle vältellen, se toimi ei"

Tämä on kyllä jo lähellä sitä osastoa, että kuulijankin pitää tarkistaa, tuliko otettua oikeat lääkkeet aamulla. Ko. biisin tekijä sitä tuskin on tehnyt. :)

http://lirama.net/song/79986

benicio jo ehikin väliin, just olin tulossa kommentoimaan. Ehkä tuo lause noin irroitettuna näyttää vähän koomiselle, mutta lue koko biisin sanat ja ymmärrä!

Ja tuohon ylös Brunon vanhaan postaukseenkin vähän. Mun mielestä yks Tähkäkin mahtuu hyvin suomalaiseen musiikkikenttään. On noissa vaan jotain suomalaiskansallista kun rakkauResta lauletaan, sulhoista, komistuksista ja murehista.

En kyllä itekään ymmärrä miten elämät täytyy rakastaa roskiin..?!?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
"Hän rikkoi pölynimurin ja pelkäs, että suuttuisin. Sen piiloon vei.
Kun sängyn alta löysin sen, hän sanoi mulle vältellen, se toimi ei"

Todella mykistävää. Itse asiassa psykedeelisen hyvää matskua. Kahvipannutekstittäjien esi-isä on löytynyt. Pekka Ruuska ei ollutkaan ensimmäinen: "tuot kengissäs sisään vierasta hiekkaa". Voi perseen vittu, olisiko kaverin pitänyt tallustaa ainoastaan omalla pihallaan, niin olisi varmistettu, että sisään tulee vain omaa hiekkaa?

Perustin tämän ketjun aikanaan lähinnä ikisuosikkini Ilkka Alangon innoittamana. "Matka on pitkä mutta hukut siihen jos purematta nielet" -tyyppinen kaikenkattava tuotanto on tiukka näyttö. Yksittäisillä paskoilla väläyksillä ei pysty pahemmin nokittamaan, kun maestro I.A. ei ole osunut kertaakaan maaliin yhdelläkään yksittäisellä lainillaan. Sieltä on itse asiassa vaikea poimia yksittäisiä kukkasia. Samuli "sadettaja" Putro, jonka laulutaito kuvastaa loistavasti kotimaisten suomeksi laulavien bändien suurinta puutetta, on myös luotettavan paska kahvipannu-tekstittäjä. Siis kaveri, joka uskoo, että mustavalkoinen realismi on hieno asia ja kaikenlaiset kielikuvat ovat kiellettyjä, sillä sanoitusten on tarkoitus olla itse asiassa Yle-henkisiä dokumentteja. Maj Karma -bändin laulaja voisi perustaa katuduon Samuli Putron kanssa, oikeasti vaan akustiset messiin ja esimerkiksi New Yorkin kaduille vikisemään. Pahinkaan piripää ei uskoisi, että nämä ääliöt ovat suosittuja laulajia jossain perslävessä kaukana pohjoisessa.

Suurlähettiläät-yhtyettä en pysty laskemaan tähän tekstigenreen mukaan, sillä siinä bändissä paskat tekstit eivät nouse erityisemmin esiin yleisestä järkyttävyydestä. Jos rikastun osakekaupoilla, ostan Radio Novan ja hävitän henkilökohtaisesti heidän kovalevyiltään "Maailman laidalla" ja "Laske valot vaakaan" -biisit. Bändi on niin huono, että on loukkaus turkulaisille muistuttaa sen tulevan Turusta. Vrt. Jari Tervon vertaus eräästä kirjailijakollegastaan: "On loukkaus paskalle nimittää hänen tuotantoaan paskaksi". Suurlähettiläät on rutto, lepra, luumätä ja erektiohäiriö samassa paketissa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tämä kappalehan on sävelmänä aivan mainio, ja esitys on loistavaa camppia. Mutta kuka tunnettu sanoittaja on vetänyt tällaisen hudin:

Kauniita naisia aiemmin katselin minäkin.
Sellainen hurmuripoikako ollut oot sinäkin?
Menneet on menneitä haittaa ei ei.
Roihuva rakkaus kaiken sellaisen mielestä vei.

Pylly vasten pyllyä pump pump.
Siinä sitä jotakin on ai ai ai.

Pylly vasten pyllyä pump pump.
Kuumat väreet aikaan se sai niin se sai.
Leikkimieli arjen vie harmaan.
Tahdot varmaan tanssia näin.

Pylly vasten pyllyä pump pump.
Siinä sitä jotakin on ai ai ai.

Mulle sä sinkosit sieluni sykkivän kipinän.
Kättesi kosketus synnytti tänne näin kipinän.
Leikkiä tahdomme kaksin näin näin.
Missä ja milloin me ollaan ihan vain selvitetään.

Pylly vasten pyllyä pump pump.
Siinä sitä jotakin on ai ai ai.

Pylly vasten pyllyä pump pump.
Kuumat väreet aikaan se sai niin se sai.
Leikkimieli arjen vie harmaan.
Tahdot varmaan tanssia näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös