"Hän rikkoi pölynimurin ja pelkäs, että suuttuisin. Sen piiloon vei.
Kun sängyn alta löysin sen, hän sanoi mulle vältellen, se toimi ei"
Todella mykistävää. Itse asiassa psykedeelisen hyvää matskua. Kahvipannutekstittäjien esi-isä on löytynyt. Pekka Ruuska ei ollutkaan ensimmäinen: "tuot kengissäs sisään vierasta hiekkaa". Voi perseen vittu, olisiko kaverin pitänyt tallustaa ainoastaan omalla pihallaan, niin olisi varmistettu, että sisään tulee vain omaa hiekkaa?
Perustin tämän ketjun aikanaan lähinnä ikisuosikkini Ilkka Alangon innoittamana. "Matka on pitkä mutta hukut siihen jos purematta nielet" -tyyppinen kaikenkattava tuotanto on tiukka näyttö. Yksittäisillä paskoilla väläyksillä ei pysty pahemmin nokittamaan, kun maestro I.A. ei ole osunut kertaakaan maaliin yhdelläkään yksittäisellä lainillaan. Sieltä on itse asiassa vaikea poimia yksittäisiä kukkasia. Samuli "sadettaja" Putro, jonka laulutaito kuvastaa loistavasti kotimaisten suomeksi laulavien bändien suurinta puutetta, on myös luotettavan paska kahvipannu-tekstittäjä. Siis kaveri, joka uskoo, että mustavalkoinen realismi on hieno asia ja kaikenlaiset kielikuvat ovat kiellettyjä, sillä sanoitusten on tarkoitus olla itse asiassa Yle-henkisiä dokumentteja. Maj Karma -bändin laulaja voisi perustaa katuduon Samuli Putron kanssa, oikeasti vaan akustiset messiin ja esimerkiksi New Yorkin kaduille vikisemään. Pahinkaan piripää ei uskoisi, että nämä ääliöt ovat suosittuja laulajia jossain perslävessä kaukana pohjoisessa.
Suurlähettiläät-yhtyettä en pysty laskemaan tähän tekstigenreen mukaan, sillä siinä bändissä paskat tekstit eivät nouse erityisemmin esiin yleisestä järkyttävyydestä. Jos rikastun osakekaupoilla, ostan Radio Novan ja hävitän henkilökohtaisesti heidän kovalevyiltään "Maailman laidalla" ja "Laske valot vaakaan" -biisit. Bändi on niin huono, että on loukkaus turkulaisille muistuttaa sen tulevan Turusta. Vrt. Jari Tervon vertaus eräästä kirjailijakollegastaan: "On loukkaus paskalle nimittää hänen tuotantoaan paskaksi". Suurlähettiläät on rutto, lepra, luumätä ja erektiohäiriö samassa paketissa.