HPK - ry vaiko oy?

  • 23 461
  • 229

AXL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Tänne myös

Nyt näyttää , että samaa asiaa käsitellään kahdella rintamalla, joten kopion tuon oman mielipiteeni myös tähän ketjuun pienin muutoksin.

Voi tätä syyttelyn määrää !
Voi tätä populismin ja oman rinnan röyhistelyn määrää puolin ja toisin !

Ajattelin kirjoittaa muutaman rivin Ilves-Blues ottelusta mutta sen sijaan sotkenkin lusikkani tähän soppaan.

Mitä se meille tavallisille jääkiekkofaneille kuuluu, miten mikäkin joukkue raha ym. -asiansa hoitaa? Eikö tärkeintä ole elämykset?
Se mahtava tunne kun oma joukkue tekee maalin? Eikö kaukalon ulkopuoliset asiat ole sivuseikka? Onko Kirjanpitoasiat todella niin kiinnostavia että jäkisfani jaksaa kahlata lakikirjoja sekä debet/kredit-osastoja. Minen ainakaan viitti !

Palatakseni sunnuntain HN-otteluun, Bluesin Määtän toiminta sai päässäni aikaan vision: kun pelataan suurilla tunnelatauksilla, ammattimainen pelimies tahtoo voittaa pelin. 2-1 hyökkäyksessä Määttä siirsi maalin, Jalonen mittautti mailan, esimerkkejä on monia. Kun ensimmäinen "ämmä" reaktio menee ohi, ja asiaa miettii tarkemmin, paljastuu mielestäni alta nopeassa temmossa tehty päätös, joka joka kuvastaa ihmiselle ominaista kilpailuhenkeä: "en halua hävitä !".

Pointtini on, että seuraamme urheilua, ihmisiä joiden kilpailuvietti korostuu selvemmin kuin ehkä muun kansanosan. Resurssit jakaantuvat epätasaisesti, joten menestyäkseen on käytettävä kaikki käytettävissä olevat keinot ja tavat toimia. Toiset ostavat muiden pelaajat, toiset toimivat ry:nä, jotkut mittailevat mailoja ja toiset siirtelevät maaleja. Silti kysymys on saman asian eri puolista. Joukkueet tekevät tätä meille mutta myös itselleen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
AXL:
''Voi tätä syyttelyn määrää !
Voi tätä populismin ja oman rinnan röyhistelyn määrää puolin ja toisin !''

Missä?

''Mitä se meille tavallisille jääkiekkofaneille kuuluu, miten mikäkin joukkue raha ym. -asiansa hoitaa? Eikö tärkeintä ole elämykset?''

Voisikohan se olla niin, että tavallisilla jääkiekkofaneilla on myös muuta elämää ja jotakuta kiinnostaa tällaiset asiat ihan oman siviiliammattinsa tai yleisen mielenkiinnon takia? Ei suinkaan täällä ole ohjeet keskustella pelkästään kiekosta. Minusta olisi hienoa käydä keskustelua eri aiheista ilman, että kaikki kirjoittelu leimataan populismiksi tai oman rinnan röyhistelyksi.

Ja jottei tätä kirjoitusta taas tulkita lukemalla vain kannattamani joukkue, tarkennan vähän: Nyt puheessa oleva asia liittyy HPKhon, ei muihin seuroihin. Kannatan IFKta, mutten inhoa enkä vihaa HPKta, joka pelaa viihdyttävää kiekkoa ja jolle suon kaiken ansaitsemanne menestyksen. Mulle on sama, vaikka HPK toimii jatkossakin ry:nä, mikä ei sinänsä pitäisi estää / tehdä mahdottomaksi asiasta keskustelua. Itse _asia_ kiinnostaa minua enemmän, kuin puhutut seurat. Epäilemättä HPKssa toimitaan lain kirjaimen mukaan ja tekeminen kestää tutkimiset.

Toki olen huomannut, että moni kirjoittaja ei halua käydä joistain asioista keskustelua. Minusta on kovin halpaa todeta vastauksena vain: te ootte vain kateellisia tjsp. Saattaisi olla rakentavaa sopia aika tällaiselle mielipiteiden vaihtamiselle vaikka 'ensi kesäkuuksi', jolloin keskustelemiseen ei liitettäisi kenenkään sen hetkistä sijoitusta runkosarjassa (!), jolla asialla ei ole itse keskustelun/aiheen kanssa mielestäni mitään tekemistä. Hyvä ettei pidä toitottaa 'sori, että tällaiset asiat kiinnostaa'...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti Senior
"'Rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ei kuitenkaan saa olla pelkästään eikä pääosaltaankaan liiketoimintaa. Mahdollista – joskin epätodennäköistä - on se, että esimerkiksi paikallinen syyttäjä vaatii tosiasiallisesti liiketoimintayksikkönä toimivan yhdistyksen lakkauttamista tuomioistuimessa (näin lakkautettiin Dallape-orkesteri)."

Mitä on liiketoiminta? Mielestäni liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa. Tätä kriteeriä kerho ei täytä, esimerkkinä oleva pumppu on tainnut näin tehdä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti sopuli
Mitä on liiketoiminta? Mielestäni liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa. Tätä kriteeriä kerho ei täytä, esimerkkinä oleva pumppu on tainnut näin tehdä.

Tuohon keskimmäiseen lauseeseen kulminoituu koko ajan vasta-argumentit. Kaikki SM-Liigojen seurat täyttävät liiketoiminnan merkit. Kaikki.

Ajatelkaas nyt urheilussa rekisteröityjen yhdistysten perustarkoitusta. Eiköhän ne ole lähinnä G-junnujen salibandyseuroille tarkoitettuja -äidit myy pullaa salivuorojen maksamiseksi- tarkoitettuja rakenteita. Toki karrikoiden. Eiköhän koko Suomessa toimiva huippukiekko ole sen ulkopuolella. Esimerkkejä: kussakin duunissa noin 30 hyvinkin kovapalkkaista ammattilaista, joilla varmasti tulisi olla samankaltainen työsuhdeturva ja -lainsäädäntö, kuin mitä osakeyhtiöissä on ja tulee olla. Seurojen liikevaihdot ovat useita miljoonia euroja vuodessa ja toiminta on täyspäiväistä bisnestä pelaajakauppoineen ja työsuhteineen. Tästä voisi inttää maailman tappiin asti, mutta uskokoon kukin mihin tahtoo. Toimikoon kukin missä muodossa hyvänsä, mutta olen melko vakuuttunut, ettei asian tekeminen yksinkertaistu jatkossa HPKllekaan. Edelleen: mitä haittaa oy:stä nykyiseen toiminnallisuuteen nähden? Makkaramyynti ei ole vastaus. Keskustelua, ei syyttelemistä.
 

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Senior
Ei suinkaan täällä ole ohjeet keskustella pelkästään kiekosta. Minusta olisi hienoa käydä keskustelua eri aiheista ilman, että kaikki kirjoittelu leimataan populismiksi tai oman rinnan röyhistelyksi.
Itse asiassa täällä taitaa ollakkin juuri sellaiset säännöt. Kaikki muu keskustelu kuulunee tuonne vapaan puolelle.
Viestin lähetti Senior

Toki olen huomannut, että moni kirjoittaja ei halua käydä joistain asioista keskustelua. Minusta on kovin halpaa todeta vastauksena vain: te ootte vain kateellisia tjsp. Saattaisi olla rakentavaa sopia aika tällaiselle mielipiteiden vaihtamiselle vaikka 'ensi kesäkuuksi', jolloin keskustelemiseen ei liitettäisi kenenkään sen hetkistä sijoitusta runkosarjassa (!)
Olet oikeassa. Varmastikkin on aika arka aihe Kerholaisille niinkuin on monelle muullekkin. Aikaanaan Tapparan talouden sanottiin olevan kuralla ja kyllähän tasan puoli Tamperetta oli takajaloillaan. Toisen puolen lyödessä vettä myllyyn. Oletko nyt todellakin yllättynyt asiasta nousseen puolustautumisen súhteen? Tekopyhää jos todella olet.

Asian taisi tuoda esille Cobol ja se tapahtui juuri sillä hetkellä kun omajoukkue putosi sarjassa pykälällä. Sama nimimerkki on luvannut tuoda uuden "luurangon" esille hienosta valkoisesta(ooh) kirjastaan maaliskuun alussa, jolloin ilmeisesti play-off hekumat alkavat olla kuuminmillaan. Väitätköä siis ettei mitään yhteyttä mahdollisiin pelkotiloihin ole olemassa? Enkä nyt tarkoita sinua arvon Senior. Sinulla voi ollakkin aito kiinnostus asioihin ilman minkäänlaisia taka-ajatuksia.
Minun puolestani voidaan sopia aika vaikka kesäkuulle kun haluatte pohtia tätä asiaa tai jonkun muun seuran vastaavia asioita. Turha kuitenkaan odottaa että Cobolia asia silloin kiinnostaa. Eihän siihen kesällä ole mitään tarvetta ;) Tietysti jos on aidosti huolissaan pelaajista niin sitten. Ihmeellinen asia, palaajathan Kortelaista lukuunottamatta ovat suorastaan viihtyneet täällä;) Silti täällä suorastaan kusetetaan pelaajia.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
oy vai ry

Mun mielestä Kerhon ongelma tässä on se, että tämä sympaattinen pikkuseura täältä landelta on koko hämeenlinnan oma juttu. Se saa tukea kaupungilta muodossa tai toisessa. Eli tulee se sitten hallivuokran pienennyksenä tai jonain muuna, en tiedä, mutta nämä ovat silti verovaroja. Ja jos verovaroja käytetään Oy:n toiminnan tukemiseksi, alkavat kaikki Oy:t vaatia osaansa. Miksi ei toinen saa huojennusta vuokraan jos toinen saa?

Korostan vielä, että nämä ovat omia ajatuksia ja olettamuksia ja suurin osa julkisyhteisön tukiaisista menee niille sadoille junioreille, jotka tuolla halleilla pyörivät illasta toiseen ja hyvä niin!
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Re: Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti sopuli
Mitä on liiketoiminta? Mielestäni liiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa. Tätä kriteeriä kerho ei täytä, esimerkkinä oleva pumppu on tainnut näin tehdä.
No onpa ne kerhossa tyhmiä kun myyvät makkaraa omakustannus hintaan... voi hyvänen aika ;-)

Leikki leikkinä, mutta kyllä ne tuottavat voittoa tosin sijoittavat ne voitot toimintaansa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
roman:
''Itse asiassa täällä taitaa ollakkin juuri sellaiset säännöt. Kaikki muu keskustelu kuulunee tuonne vapaan puolelle.''

En väitä olevani sääntöjen asiantuntija, mutta kylläkin väitän tällaisen ketjun (HPK ry vai oy) ketjun ja keskustelun kuuluvan liigapuolelle. So what toisaalta.

''Oletko nyt todellakin yllättynyt asiasta nousseen puolustautumisen súhteen? Tekopyhää jos todella olet.''

Olen yllättynyt, ettei asiasta viriä aitoa keskustelua molemminpuolisen syyttelyn ja lillukanvarsien sijaan. Olisin kaivannut sieltäpäin esimerkiksi Flonaldon, Noosen ja Kuznetsovin kaltaisten kirjoittajien kanssa keskustelua ilman sarvia ja hampaita.

''Väitätköä siis ettei mitään yhteyttä mahdollisiin pelkotiloihin ole olemassa?''

En tietty voi ottaa kantaa cobolin puolesta. Vastatkoon hän kysymykseesi itse, jos katsoo aiheelliseksi. Mua ei tässä asiassa jännitä IFKn tekeminen yhtään, koska se ei tähän asiaan liity millään tavalla. Kunhan yritin keskustella tästä poikkeavasta tilanteesta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti Senior
Tuohon keskimmäiseen lauseeseen kulminoituu koko ajan vasta-argumentit. Kaikki SM-Liigojen seurat täyttävät liiketoiminnan merkit. Kaikki.

Liikkuvat rahamäärät ovat kyllä selvästi niin suuria, että voidaan puhua liiketoiminnasta. Tarkoituksena oli vain puuttua siihen, että oikeudessa tuskin voidaan todeta kerhon olevan pakotettu siirtymään Oy-pohjaiseen toimintaan liikkuvien rahavirtojen perusteella. En siis väittänyt, etteikö kerhon edustus voisi Oy olla. Kerho sopii oikeudellisesti myös Ry-kategoriaan, esim. Lasten Klinikan Kummien läpi kulkee myös erittäin suuria rahamääriä, vaikkakaan ei taida esimerkkinä olla paras mahdollinen.

Edelleen: mitä haittaa oy:stä nykyiseen toiminnallisuuteen nähden? Makkaramyynti ei ole vastaus. Keskustelua, ei syyttelemistä.

Minä en ainakaan montaa hyvää perustelua ole kuullut. Kuznetsovin mukaan veloista halutaan ensin päästä eroon, ja tämä on tähän mennessä kuullostanut järkevimmältä. En ole tosin nähnyt yhtään faktaakaan siitä, että kerho hyötyisi Ry-statuksestaan millään tapaa.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti Senior

Ajatelkaas nyt urheilussa rekisteröityjen yhdistysten perustarkoitusta. Eiköhän ne ole lähinnä G-junnujen salibandyseuroille tarkoitettuja -äidit myy pullaa salivuorojen maksamiseksi- tarkoitettuja rakenteita. Toki karrikoiden. Eiköhän koko Suomessa toimiva huippukiekko ole sen ulkopuolella. Esimerkkejä: kussakin duunissa noin 30 hyvinkin kovapalkkaista ammattilaista, joilla varmasti tulisi olla samankaltainen työsuhdeturva ja -lainsäädäntö, kuin mitä osakeyhtiöissä on ja tulee olla. Seurojen liikevaihdot ovat useita miljoonia euroja vuodessa ja toiminta on täyspäiväistä bisnestä pelaajakauppoineen ja työsuhteineen. Tästä voisi inttää maailman tappiin asti, mutta uskokoon kukin mihin tahtoo. Toimikoon kukin missä muodossa hyvänsä, mutta olen melko vakuuttunut, ettei asian tekeminen yksinkertaistu jatkossa HPKllekaan. Edelleen: mitä haittaa oy:stä nykyiseen toiminnallisuuteen nähden? Makkaramyynti ei ole vastaus. Keskustelua, ei syyttelemistä.

Käsittääkseni urheilijoiden työsuhdeturva ja -lainsäädäntö ei ole aivan samanlainen kuin ns. normaali työntekijällä. Eikö tätä urheilijoiden turvaa juuri koko ajan yritetä parantaa mm. pelaajayhdistyksen toimesta?

Eikö ennemminkin pitäisi kysyä, mitä hyötyä yhtiömuodon vaihtaminen oy:ksi antaisi HPK:lle. Vastaukseksi ei käy, koska 12 muutakin ovat oy. Jos HPK:ssa on kerran on havaittu, että ry on heidän kannaltaan paras ratkaisu, niin miksi sitä pitäisi vaihtaa? En usko, että HPK olisi ry, jos jossain olisi olemassa sopimus, joka velvoittaa jokaista liigaseuraa olemaan oy.

Itse en ole mikään eri yhtiömuotojen asiantuntija, mutta mielestäni HPK:n ei ole mitään järkeä vaihtaa yhtiömuotoaan, niin kauan kuin se katsoo, että ry sopii heille paremmin kuin oy.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: oy vai ry

Viestin lähetti expertti
Se saa tukea kaupungilta muodossa tai toisessa. Eli tulee se sitten hallivuokran pienennyksenä tai jonain muuna, en tiedä, mutta nämä ovat silti verovaroja. Ja jos verovaroja käytetään Oy:n toiminnan tukemiseksi, alkavat kaikki Oy:t vaatia osaansa. Miksi ei toinen saa huojennusta vuokraan jos toinen saa?

Korostan vielä, että nämä ovat omia ajatuksia ja olettamuksia ja suurin osa julkisyhteisön tukiaisista menee niille sadoille junioreille, jotka tuolla halleilla pyörivät illasta toiseen ja hyvä niin!

Tottahan kaupunkinne varmasti tukee kaikkien HPK-ikäluokkien toimintaa edullisella jäähallivuokralla, niinkuin pitääkin. Eihän sitä asiaa estäisi se, että HPKlla olisi (monien muiden tavoin) omistavana tahona ry ja huippukiekon operatiivisena tahona osakeyhtiö. Kyllä kaupaunki voi tehdä vuokrasopimuksen ry:n kanssa, joka on vuokralleottaja ja jonka tiloja käyttää sekä junnut, että liigaHPK. Näin muodoin etu edullisesta sopimuksesta palvelee myös junnuja, niinkuin pitääkin. Tämä seikka ei minusta liity suoraan tähän ry/oy vastakkainasetteluun.

Peruste urheilutoiminnan tukemiselle on varmasti kaikissa kaupungeissa, vaikka yksi osa urheilusta operoisi oy:n nimissä, koska se on vain osa kokonaisuutta.

Ry jälleenvuokraamalla hallia kohentaisi varallisuuttaan / alentaisi omia käyttökulujaan, jolloin niin saadut tulot parantaisivat myös junnuikäluokkiennne taloutta ry:n ollessa vuokralleottaja. Tämä mahdollisuus riippuu tietenkin siitä, paljonko hallissanne on varattu kaupungin liikuntatoimelle aikoja esim yleisöluisteluihin jne. HPKn luulisi olevan kaupungissanne niin merkittävä asia, että hallin pääkäyttäjänä olisi HPK ja se voisi itse vaikuttaa myös hallin muuhun käyttöön.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Itse hyppään mukaan keskusteluun.

HPK:n johto on todella ammattitaitoinen ja hyväksi koettu. Kyllä mä uskon että heillä on hyvät perustelet valinnalleen, enkä välttämättä halua edes kuulla niitä. Minua ei ainakaan haittaa mitkään veronkierto ja lahjonta syytökset. HPK on puhdas ry. ennen kuin toisin todistetaan. Jos HPK:sta ei tule Oy:tä niin ei tule. Enpä oo turhenpaan threadiin eksynyt... =D
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lainaus Avusta 12.4.2002

Viestin lähetti Jomppa

Eikö ennemminkin pitäisi kysyä, mitä hyötyä yhtiömuodon vaihtaminen oy:ksi antaisi HPK:lle. Vastaukseksi ei käy, koska 12 muutakin ovat oy.

Tämähän on juuri sitä kysymykseen kysymyksellä vastaamista :)

Otetaan muutama kohta tuolla aiemmin olleesta linkistä. Tekstin on kirjoittanut Oikeustieteen tohtori Heikki Halila, joka on vt. professori Helsingin yliopistossa. Hän on Urheiluoikeudenyhdistyksen puheenjohtaja.


''Rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ei kuitenkaan saa olla pelkästään eikä pääosaltaankaan liiketoimintaa''

''Jos yhdistyksen toiminta keskittyy ammattiurheiluun, saatetaan katsoa, ettei yleishyödyllisyyde tunnusmerkistö täyty.''

Kysymyksen ydin on se, voidaanko HPKn liigatoiminta katsoa liiketoiminnaksi. Päätelköön kukin itse ilman laseja. Luultavasti 12 muutakin seuraa ovat asioita myös miettineet ennen tekemistään. Eihän tässä todellakaan ole kyse mistään 'muoti-ilmiostä', vaan lain ja asetusten kirjaimen täyttämisestä.

edit: Squit: ''Enpä oo turhenpaan threadiin eksynyt... =D''
tulit kuitenkin =D
 

Lipton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Squit
Itse hyppään mukaan keskusteluun.

HPK:n johto on todella ammattitaitoinen ja hyväksi koettu. Kyllä mä uskon että heillä on hyvät perustelet valinnalleen, enkä välttämättä halua edes kuulla niitä. Minua ei ainakaan haittaa mitkään veronkierto ja lahjonta syytökset. HPK on puhdas ry. ennen kuin toisin todistetaan. Jos HPK:sta ei tule Oy:tä niin ei tule. Enpä oo turhenpaan threadiin eksynyt... =D

Ymmärrän hyvin, että monet kirjoittajat tuomitsevat ry:nä toimimisen; ei ole helppoa olla musta valkoisten sarjassa. Syytökset ja epäilyt kohdistuvat HPK:oon, joten Kerhon kannattajat tuntevat syytökset omassa niskassaan. Kellään meistä Jatkoajan kirjoittajista ei luultavasti ole mitään tekemistä sen kanssa toimiikö HPK ry:nä vai oy:nä. Sen takia ry:n yltiöpäinen puolustaminen HPK:n kannattajien toimesta on siten turhaa. Minulle ei ole mitään väliä, minkä yhtiömuodon alla toiminta tapahtuu, ainoastaan urheilullinen tulos merkitsee jotain - ja kaikki pitää hoitaa voimassa olevien normien mukaisesti.

Odotetaan rauhassa siihen asti, kun Cobol julkistaa maaliskuun alussa tietonsa HPK:n laittomuuksista (ymmärsin että jotain sellaista on tulossa). Yritän olla silloin ensimmäisten joukossa tuomitsemassa esiin tulleet laittomuudet.

Onneksi se, että toiminta tapahtuu yhdistyksen puitteissa (suojissa) ei vaikuta välittömästi Kerhon pelillisiin esityksiin.
 
Viimeksi muokattu:

Lipton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Senior
''Rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ei kuitenkaan saa olla pelkästään eikä pääosaltaankaan liiketoimintaa''

''Jos yhdistyksen toiminta keskittyy ammattiurheiluun, saatetaan katsoa, ettei yleishyödyllisyyde tunnusmerkistö täyty.''

Kysymyksen ydin on se, voidaanko HPKn liigatoiminta katsoa liiketoiminnaksi. Päätelköön kukin itse ilman laseja. Luultavasti 12 muutakin seuraa ovat asioita myös miettineet ennen tekemistään. Eihän tässä todellakaan ole kyse mistään 'muoti-ilmiostä', vaan lain ja asetusten kirjaimen täyttämisestä.

Rajanveto on varmasti vaikeata. Sen tekee sitten viime kädessä KHO. Onneksi meidän ei tarvitse muuta kuin spekuloida.
 

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Re: Re: Re: Re: Re: Ihmetyttää..

Viestin lähetti Senior
- mitä haittaa siitä olisi, että Kerho perustaa edustukselle osakeyhtiön, jonka osakekannan omistaa nykyinen ry sellaisenaan?
Minun täytyy myöntää että en tiedä todellakaan mitä haittaa siitä olisi. Ilmeisesti kuitenkin jotakin koska Lintumäki ei siihen asiaan ole lähtenyt. Jos joukossamme on joku kyvykäs lakimies joka on ollut tekemisissä juuri näiden urheiluseura yhtiöiden kanssa niin hänen mielipiteitään kuulisin mielelläni. Kaikkien muiden spekulaatiot ovat aivan samalla viivalla. Paitsi jos taas joku tällä palstalla nostaa itsensä jalustalle ja on olevinaan guru. Minun silmissäni olette kuitenkin asiantuntemuksissa kaikki samalla viivalla.
Viestin lähetti Senior
Nyt kun niin ei tehdä, saa siitä helposti sellaisen käsityksen, että nykyisessä yhtiömuodossa on jokin/joitakin sellaisia etuja, jotka jäisivät saamatta/hyödyntämättä, mikäli ry:n omistukseen perustettaisiin osakeyhtiö muiden tavoin.
Pääsit muuten asian ytimeen. Eiköhän asia juuri näin ole.
Viestin lähetti Senior
Voihan osakeyhtiössä olla toiminnallisesti monia etujakin. Otetaan esimerkki: HPK Oy vuokraa edulliseen hintaan käytössään olevan jäähallin ja saa itselleen oikeuden alivuokrata tiloja. HPKn palveluksessa olevat myyntivastaavat myyvät tiloja yritys-, messu- ja tapahtumakäyttöön sellaisina aikoina, jolloin tilalla ei ole käyttöä ja niitä usein jäähalleissa riittää. Näin muodoin kustannuksia alennetaan ja seuran oma talous kohenee. Vastaavia bisnekseen liittyviä esimerkkejä on monia erilaisia. Muut tekee niitä jo, sillä osakeyhtiö normaalina toimintayhmäristönä sen mahdollistaa täysin.
Näistä asioistakin pitäisi minun olla hiljaa kun ei mitään fakta tietoa asiasta ole. Jotain kuitenkin:
Se miten Hämeenlinnassa toimitaan eroaa varmasti aika oleellisesti esim.Helsingin mallista. Olen antanut ymmärtää että Jäähallit omistaa täällä yhtiö jonka johdossa toimii samoja herroja kuin HPK:nkin hallituksessa. Jäähalli yhtiössä omistajana on myös kaupunki. Sitä kuinka suuri omistaja se on ei minulla ole nyt tiedossa, joten en edes yritä muistella kun ei varmaa tietoa ole. Samat miehet vievät asioita eteenpäin vielä kaupunginvaltuustossakin. Tästä siis puhui myös S.Rehunen. Seppo on varmasti oikeassa. Kyllähän Hml:ssä uhrataan aikaa ja varoja jääkiekolle paljon enemmän kuin muille. Voisi kai puhua ettei täällä noin käytännössä muuta tuetakaan. Mitään lukuja minulle ei ole, mutta kyllähän nuo jäähallitkin on aina jollainlailla jonon ohittanut kun on rahaa tarvittu. Jäähallit ja HPK mielletään yhdeksi ja samaksi asiaksi täällä. Vaikka nyt eri kompinaatioita nimellisesti ovatkin. Hyvä kuitenkin näin. Sillä ilman kaupungin tukea täällä tuskin jääkiekkoa pelattaisiin ainakaan tällä tasolla.
Tällä perusteella tyrmäänkin nuo sinun Oy:stä hallia eteenpäin vuokraamalla saadut hyödyt. Se että kaupunki on tajunnut hienosti HPK:n tuovan positiivisen imagon koko kaupungille on hienoa. Tästä on kaupaunki todellakin saanut paljon kiitosta ja näkyvyyttä. Näin ollen myös rahaa virtaa kaupunkiin myöskin ulkopuolelta. Sanomattahan on selvää ettei Hämeenlinna ole mikään metropoli. Tämän kaltainen positiivinen julkisuushan on siis kaupungille lähes lottovoitto.
No kaupungin toimet ovat sitten aiheuttaneetkin väestön totaalisen jakautumisen. Toinen puoli elää täysillä jääkiekosta ja toinen sitten inhoaa jo kaikkea siihen liittyvää. Tämäkin on aika hauska asia sikäli, että täällä ns turhia katsojia ei ole. Eli niitä jotka popsivat salaattejaan jäähallin ravintoloissa selkä kentällepäin ottelun ollessa käynnissä. Seuraavana päivänä sitten kehuvat työkavereillensa olleensa matsissa. Pohtivat vielä että olipa upea se Rosan maali.

Viestin lähetti Senior
Lintumäen siviiliammatin perusteella minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä hänen osaamistaan yhtiömuodoista tai niiden kannattavuudesta mihinkin käyttötarkoitukseen. Olen tuntenut ja ollut tekemisissä juristien kanssa enemmän kuin lääkäri määrää. Kuvaavaa itseironiaa on esim Hesassa heidän ammattiluettelo, jota he itse nimittävät 'rosvoluetteloksi'. He, jos ketkä, tietävät, mitä voi tehdä rikkomatta lakia ja saada lain kirjaimien maksimihyöty.
Aivan. Näin varmasti Harri yhtenä kokeneena lakimiehenä tekeekin. Onko se sitten väärin? Tätä samaa on koko maailma täynnä ja vieläpä ilman rikosta. Sitten jos aletaan moralisoimaan: Miten jääkikossa voidaan hyväksyä esim. tappelut kun jo rikoslakikin niihin ottaa selvän kannan.
Viestin lähetti Senior
Ettei tässä nyt taas olisi sukua sellaiselle 'herrasmiessopimukselle, jossa liigaseurat ovat sopineet jotakin avoimemmasta toiminnasta ja osakeyhtiön perustamisesta ja HPK on nyt hitaampi toteuttaja kuin muut? En tiedä, se oli arvaus. _Tietääkö_ joku, sovittiinko asiasta aikanaan jokin aikataulu ja se varsinainen kysymys: miksi ei oy:tä?
Tästäkään ei muuta tietoa ole kuin se mitä Kerhon johto on haastatteluissaan antanut. Linkkejä niihin löytyy jopa tästä ketjusta. Liigan tavoitteena on varmasti ollut koko toiminnan yhtiöittäminen. Mitään sitovaa aikataulua asiasta ei olle olemassakaan. Tai ainakin Kerho on neuvotellut Liigan kanssa omista suunnitelmista. Kerhon pysymisen Ry:nä on Liiga hyväksynyt yhteisellä sopimuksella.
Minä ainakin anna täydellisen tukeni Ry:nä pysymiselle ainakin sinne asti kun joku pystyy jostain kaivamaan virallisen uutisen siitä että jotain laitonta touhussa on.
Oy:ksi siirtymiseen ei minulle eikä tuskin Kerhollekkaan riitä se että muiden joukkueiden muutamat fanit eivät sitä sulata. Olette oman ratkaisunne tehneet. Mitä ihmeen varten hosuitte jos Ry:stä niin paljon on mahdollista hyötyä. Kuten Pelikaani kirjoittaja Diego kertoo jossakin ketjussa, ei Lahdessakaan ketään yhtiöitymiseen pakotettu. Seurassa vain katsottiin että nyt oikea hetki. Meillä se ei ilmeisesti vielä ole. Suunnitelmissa se on kuten Korpela linkki haastattelussa toteaa. Toteutuuko sitten edes koskaan se jää nähtäväksi. Ja mikä onni se ei ole teidän eikä minun päätettävissä.

Edit:
"Olen yllättynyt, ettei asiasta viriä aitoa keskustelua molemminpuolisen syyttelyn ja lillukanvarsien sijaan. Olisin kaivannut sieltäpäin esimerkiksi Flonaldon, Noosen ja Kuznetsovin kaltaisten kirjoittajien kanssa keskustelua ilman sarvia ja hampaita."
Näitä ninerkkejä arvostan juuri tällähetkellä todella paljon. Toivottavasti myöskin osaavat pitää suunsa kiinni tästä asiasta. Ei muuta kuin kylmästi toiseen ketjuun mielipiteitä aivan muita asioista. Tätä voisin alkaa suosittelemaan kaikille hämeenlinnalaisille. Miksi meidän pitäisi keskustella kun puolustaa ei saa. Ja paljon enemmänhän teillä siellä Helsingissä on tietoa joukkueemme kaikista asioista kuin meillä täällä.

Huh Huh!
 
Viimeksi muokattu:

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Yhden joukkueen erityisasema

Mukavia tällaiset 'keskustelut'.

Faktat tämän asian tiimoilta eivät ole juuri muuksi muuttuneet kovasta jankkaamisesta huolimatta: SM-liiga on sopinut että kaikki joukkueet muuttavat toimintansa oy-pohjaiseksi, Kerho ei ole näin jostain syystä tehnyt ja ry:n rahaliikenteen valvominen taitaa olla hieman vaikeampaa/löysempää kuin oy:n.

Vertaus siihen että kyseessä on hieman samanlainen tilanne kuin jos toisille urheilijoille tehtäisiin perusteellisempia dopingtestejä kuin toisille, tuntuu edelleen ihan järkevältä ja perustellulta.

Kyllähän tilanteeseen joku hyvä syy täytyy olla. Keksisi vain että mikä.

Siihen saakka kun kaikki joukkueet eivät ole samalla viivalla taloudellisen valvonnan osalta on toki luonnollista ja oikeutettua heittää epäilyksiä ilmaan tai ainakin olla nyreissään tilanteesta. Eihän yhden joukkueen erityisasema kuulosta kovin tasapuoliselta ja reilulta.

Ja minähän en toki epäile tai syytä ketään mistään, korkeintaan moitin SM-liigaa siitä että tilanne on sama vuodesta toiseen. Mutta niin kauan kuin tilanne on se mikä on, on oikeutettua epäillä jonkinlaista vilunkia jossain päin harrastettavan.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ry ei edes ole yritysmuoto.

Yritysmuotoja ovat mm. Osakeyhtiö, osuuskunta, kommandiittiyhtiö ja avoin yhtiö.

Nimim. käsitteet sekaisin
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Yhden joukkueen erityisasema

Viestin lähetti Lapanen
Vertaus siihen että kyseessä on hieman samanlainen tilanne kuin jos toisille urheilijoille tehtäisiin perusteellisempia dopingtestejä kuin toisille, tuntuu edelleen ihan järkevältä ja perustellulta.
Ja sitä toista urheilijaa syytetään dopingista testeistä huolimatta vain siksi, että toiselle tehdään kuulemma tiukemmat testit. B-näytettä odotellessa jätän teidät (=halukkaat) jankkaamaan.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"No kaupungin toimet ovat sitten aiheuttaneetkin väestön totaalisen jakautumisen. Toinen puoli elää täysillä jääkiekosta ja toinen sitten inhoaa jo kaikkea siihen liittyvää. Tämäkin on aika hauska asia sikäli, että täällä ns turhia katsojia ei ole. Eli niitä jotka popsivat salaattejaan jäähallin ravintoloissa selkä kentällepäin ottelun ollessa käynnissä. Seuraavana päivänä sitten kehuvat työkavereillensa olleensa matsissa. Pohtivat vielä että olipa upea se Rosan maali."

Enempää ottamatta kantaa väittelyyn haluaisin korostaa tätä seikkaa minkä roman mainitsi. Näissä pieni piiri pyörii-jutuissa on se riski, että jos tämä oppositio tulee suuremmalle vallalle kuin myötämieliset niin koittaa kovat ajat. Ja vaikka ei pääsisi tämä vastustus heikentää toimintaa, kun vastustajat ovat poikkiteloin järkevissäkin päätöksissä.

Nimim. sivusta_seurannut_paikallisen_kiekkoseuran_toimintaa _"diktaattorikomennossa"_ja_sen_nousua_ja_tuhoa
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Yhden joukkueen erityisasema

[QViestin lähetti Lapanen
Mukavia tällaiset 'keskustelut'.

Faktat tämän asian tiimoilta eivät ole juuri muuksi muuttuneet kovasta jankkaamisesta huolimatta: SM-liiga on sopinut että kaikki joukkueet muuttavat toimintansa oy-pohjaiseksi, Kerho ei ole näin jostain syystä tehnyt ja ry:n rahaliikenteen valvominen taitaa olla hieman vaikeampaa/löysempää kuin oy:n.
[/QUOTE]

Ja vaikka Kerho rikkoo liigan virallisia päätöksiä, se saa pelata liigaa ilman seuraamuksia. Se, että on tehty periaatepäätös, että joskus pitää olla oy ei tarkoita sitä, että sellainen pitää olla nyt.

Yksi joukkue on siis tehnyt suurta vääryyttä ja jättänyt luopumatta erityisasemasta, joka kaikilla muillakin joukkueilla on ollut ja josta ne kaikki ovat vapaaehtoisesti luopuneet. Mutta faktat eivät tosiaan ole muuttuneet miksikään.
 

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Eikös pikemminkin...

kyseessä ole päinvastainen asia kuin mitä aprikoit kirjoituksessasi, herra Lapanen (?):


"Ja minähän en toki epäile tai syytä ketään mistään, korkeintaan moitin SM-liigaa siitä että tilanne on sama vuodesta toiseen. Mutta niin kauan kuin tilanne on se mikä on, on oikeutettua epäillä jonkinlaista vilunkia jossain päin harrastettavan."


Jos SM-liiga ei asiaan puutu, niin eiköhän mekin lortit olla hissukseen - jos taas SM-liiga on päätöksen asiasta (ry:stä oy:öön) tehnyt, niin pitäköön huolta hommistaan ja valvokoon asian toteutumisen jollain aikavälillä, eikö totta.

Tää on niin yksinkertaista, mutta toisaalta silloin jäis tää bullshitin, verotuslain 57 pykälän kiertämisen ja salaliitojen vääntö vähemmälle...

P.S. muistelen myös joskus taannoin kuulleeni asianomaisten suulla osan muotosyystä olevan sen, että toiminnan mahdollisesti aikaan saama tuotto halutaan "lyhentämättömänä"käyttää tulevan toiminnan tukemiseen ja turvaamiseen ja seuran toiminta tavallaan "paikkakunta ja maakuntavetoisena".
Että munkin piti alkaa tähän...

Edit. tuo P.S. -osuus
edit
 
Viimeksi muokattu:

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Re: Eikös pikemminkin...

Viestin lähetti mummi
.....Jos SM-liiga ei asiaan puutu, niin eiköhän mekin lortit olla hissukseen - jos taas SM-liiga on päätöksen asiasta (ry:stä oy:öön) tehnyt, niin pitäköön huolta hommistaan ja valvokoon asian toteutumisen jollain aikavälillä, eikö totta.

Hyvä että joku välillä puolustaakin SM-liigaa ja sen päättäviä elimiä. Yleensähän täällä vaan maristaan siitä ja tästä ja tuosta, sekä ollaan hanakasti neuvomassa milloin missäkin asiassa.

Viestin lähetti mummi
Tää on niin yksinkertaista, mutta toisaalta silloin jäis tää bullshitin, verotuslain 57 pykälän kiertämisen ja salaliitojen vääntö vähemmälle...

Niimpä, juuri tätä haen takaa. Niin kauan kuin säännöt eivät ole kaikille samat, kuuluu taatusti jupinaa. Ja miksei kuuluisi?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Kyllä minä ainakin näiden kirjoitusten perusteella ihmettelen sekä Hpk:n, että liigan johdon toimia.

Jos kerran on päätetty, että kaikki on/pitää tulla oy:ksi, niin mitä Kerho sitten kuhnailee? Ja sama toisaalta miksei kukaan liigan päättävissä elimissä valvo, että näin tapahtuu?

Kirjoitteluni perustuu pelkästään sieltä täältä luettuihin viesteihin. Emmehän voi tietää mitä tapahtuu kulissien takana. Voihan olla, että Kerho on siirtymässä oy:ksi ja että liigan johto on Kerhoa tästä muistuttanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös