HPK:n taloudellinen tilanne

  • 435 553
  • 1 602

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
"Ydintuote" ja "laajennettu tuote" ovat yhä enemmän erottamaton kokonaisuus. Meidän pitää tietää, mitä kokonaistuotteen osia mitkäkin katsojasegmentit arvottavat eniten ja missä suhteessa, jotta voimme kohdentaa tuotteen oikein ja oikeille ihmisille.

On ihan relevantti lähtökohta hypotesoida, että moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin. Mitä tarvitaan, ei kannata lähteä arvailemaan, vaan ottamaan selvää. Monelle, jota taas ensisijaisetsi Kerho kiinnostaa, mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä prioriteetti, valinta voi hyvin olla TV-paketti ja kotisohva, jos ei pystytä tarjoamaan riittävän laadukasta laajennettua tuotetta. Mitä se sisältää, niin se pitää ottaa selville. Jotkut taas eivät ehkä ole Kerhosta valtavan kiinnostuneita, mutta ovat kiinnostuneita paikallisesta yhteisökulttuurista ja kyläjuhlameiningistä, ja käyvät hallilla ajoittain. Jotkut ovat ehkä urheilukultturisteja ja haluavat vähän groundhopata kiekkoa. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Voidaanko näidenkin kiinnostusta lisätä tarjoamalla laadukkaampi ja toiveita paremmin vastaava laajennettu tuote? Luultavasti, mutta miten - se pitää ottaa selville.

Pointti on, että nämä pitää tietää eikä arvailla. Pointti on se, että tuote, joka on kokonaisuus sisältäen ydintuotteen ja laajennetun tuotteen, voidaan kohdistaa dataan pohjautuen mahdollisimman monelle segmentille mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla niitä asioita, joita nämä priorisoivat. Tällä tavoin voidaan optimoida katsojapotentiaalia sinne varianssin ylälaitaa kohden, jolla voi sitten olla kokonaisen kauden mittakaavassa aivan hyvin suuri taloudellinen merkitys. Tämä vain vaatii sen, että tunnemme asiakaskuntamme segmenteittäin ja heidän prioriteettinsa.

En väitä, että Kerhon lisäksi välttämättä muutkaan liigaseurat olisivat tässä kovinkaan edistyneitä, mutta normaalissa liike-elämässä segmentointi ja kohdentaminen ovat aivan perusjuttuja. Tiedän myös, että Keski-Euroopassa (ja melko varmasti myös Ruotsissa) tässä on otettu urheilunkin puolella valtavia steppejä eteenpäin viime vuosina. Keskisuuretkin seurat myös jalkapallon ulkopuolella tekevät enenevissä määrin analysoinnin ja datapohjaisen markkinoinnin osalta yhteistyötä korkeakoulujen ja yksityisten yritysten kanssa ja ovat ottaneet käyttöönsä markkinoinnin automaatiota yms.

Kun puhutaan, että meidän pitää olla liiketoiminnallisesti edelläkävijöitä, jotta voidaan kilpailla jatkossa menestyksestä, niin juuri nämä ovat niitä asioita, jotka pitää tehdä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ihan perusjuttuja on Kerhon kannalta myös se, että vastaavasti, kun Hämeenlinnasta on muuttanut naapurin suurempiin kaupunkeihin Helsinkiin ja Tampereelle paljon umpikerholaisia, on Hämeenlinnaan muuttanut muualta Suomesta paljon uusia asukkaita, joilla ei ole kotikaupunkisidettä Kerhoon.

Tähän liittyy kaksi varsin yksinkertaista kysymystä:

1) Miten saadaan noin tunnin matkan päässä asuvat Kerholaiset mahdollisimman usein peliin? Mitä nämä tuotekokonaisuudelta haluavat jotta TV vaihtuisi muutaman kerran kaudessa useammin paikanpäälle matkustamiseen? Ja olisiko tapoja, jolla heidän peliin saapumistaan voidaan helpottaa.

2) Miten saadaan ihan mukavasti kasvavan kaupungin uusia asukkaita, joilla ei ole tunnesidettä Kerhoon, nykyistä paremmin peleihin?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Molempia tarvitaan. Oli tuote kuinka hyvä vain, jos kukaan ei myy tai markkinoi sitä, ei tuote itse itseään myy.
Menee nyt vähän asiat sekaisin tässä.

Myy mitä ja kenelle?
Yritysmyynnistä jos puhutaan (mainostilaa, sponsorointia) niin tuotteen tulee todellakin olla kunnossa tai muuten yritykset eivät halua sijoittaa rahaa siihen.

Kuluttajamyynti on tärkeää ja ottelumainosten kautta "myydään" eli mainostetaan tapahtumaa.

Ja enkö juurikin tuossa viestissä sanonut, että kumpiakin tarvitaan - tuote ja muu toiminta? Kaikki kuitenkin lähtee tuotteesta.

Pelkkä mainonta/promootio ei riitä:
- Jos tuote ei vastaa laatuvaatimuksia.
- Jos tuote on hinnoiteltu väärin.

Tässä kaksi olennaista asiaa otteluihin liittyen, näin kuluttajan näkökulmasta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
"Ydintuote" ja "laajennettu tuote" ovat yhä enemmän erottamaton kokonaisuus. Meidän pitää tietää, mitä kokonaistuotteen osia mitkäkin katsojasegmentit arvottavat eniten ja missä suhteessa, jotta voimme kohdentaa tuotteen oikein ja oikeille ihmisille.

On ihan relevantti lähtökohta hypotesoida, että moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin. Mitä tarvitaan, ei kannata lähteä arvailemaan, vaan ottamaan selvää. Monelle, jota taas ensisijaisetsi Kerho kiinnostaa, mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä prioriteetti, valinta voi hyvin olla TV-paketti ja kotisohva, jos ei pystytä tarjoamaan riittävän laadukasta laajennettua tuotetta. Mitä se sisältää, niin se pitää ottaa selville. Jotkut taas eivät ehkä ole Kerhosta valtavan kiinnostuneita, mutta ovat kiinnostuneita paikallisesta yhteisökulttuurista ja kyläjuhlameiningistä, ja käyvät hallilla ajoittain. Jotkut ovat ehkä urheilukultturisteja ja haluavat vähän groundhopata kiekkoa. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Voidaanko näidenkin kiinnostusta lisätä tarjoamalla laadukkaampi ja toiveita paremmin vastaava laajennettu tuote? Luultavasti, mutta miten - se pitää ottaa selville.

Pointti on, että nämä pitää tietää eikä arvailla. Pointti on se, että tuote, joka on kokonaisuus sisältäen ydintuotteen ja laajennetun tuotteen, voidaan kohdistaa dataan pohjautuen mahdollisimman monelle segmentille mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla niitä asioita, joita nämä priorisoivat. Tällä tavoin voidaan optimoida katsojapotentiaalia sinne varianssin ylälaitaa kohden, jolla voi sitten olla kokonaisen kauden mittakaavassa aivan hyvin suuri taloudellinen merkitys. Tämä vain vaatii sen, että tunnemme asiakaskuntamme segmenteittäin ja heidän prioriteettinsa.

En väitä, että Kerhon lisäksi välttämättä muutkaan liigaseurat olisivat tässä kovinkaan edistyneitä, mutta normaalissa liike-elämässä segmentointi ja kohdentaminen ovat aivan perusjuttuja. Tiedän myös, että Keski-Euroopassa (ja melko varmasti myös Ruotsissa) tässä on otettu urheilunkin puolella valtavia steppejä eteenpäin viime vuosina. Keskisuuretkin seurat myös jalkapallon ulkopuolella tekevät enenevissä määrin analysoinnin ja datapohjaisen markkinoinnin osalta yhteistyötä korkeakoulujen ja yksityisten yritysten kanssa ja ovat ottaneet käyttöönsä markkinoinnin automaatiota yms.

Kun puhutaan, että meidän pitää olla liiketoiminnallisesti edelläkävijöitä, jotta voidaan kilpailla jatkossa menestyksestä, niin juuri nämä ovat niitä asioita, jotka pitää tehdä hyvin.
Kummassakin viestissä paljon hyvää asiaa.

Tässä on osalla mennyt koko pointti pahasti ohi kun:
1) Kukaan ei ole väittänyt, etteikö Kerholla olisi parannettavaa millään osa-alueella.
2) Kukaan ei ole myöskään väittänyt oheismyynnin/"laajennettu tuoteen" olevan tarpeettomia.

Ydintuote nyt vaan on oleellisempaa yrityksen ja kuluttajan kannalta kuin muut mainitut seikat.

Tuossa on yksi kohta johon tartun:

moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin.
Nämä ko. henkilöt eivät ole Kerhon pääasiallinen kohderyhmä. He eivät välttämättä muutenkaan seuraa Liigaa.

Päästään siis jo ihan erilaiseen ongelmaan tai uhkaan eli Liigan yleinen taso ja pelin viihdyttävyys yleisesti. Mikäli liigakiekko mielletään liian tylsäksi, ei mikään oheistoiminta/laajennettu tuote tuo näitä henkilöitä hallille.

Jakamalla kuluttajat segmentteihin (kuluttajasegmentointi/kohderyhmäsegmentointi) voidaan kohdistaa esim. mainontaa tarkemmin tietylle porukalle. Melko olennaista kovenemassa kilpailutilanteessa. Tässä ei nyt edes ollut kyse näin syventävistä käsitteistä. Toki kivahan näitä on pohtia.
 

lartama24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Jäähonka + espoolaiset, HIFK
En nyt oikein tiedä miten suhtautua tähän keskusteluun "tuotteesta" ja "laajennetusta tuotteesta". Eiks se nyt kuitenkin ole niin että elämys- ja viihdebisneksessä se on se brändi itsessään ole kokonaisuudessaan tuote, ja mitä ajatuksia se herättää. Jos se miellyttää, niin sitä seurataan ja silloin kukkaronnyöritkin aukeavat. En ole ihan varma että kovasti haukutut lehtimiehet negatiivisine juttuineen ovat väärässä, ottaen huomioon missä nyt ollaan?

Tuntuu oudolta että "tuotteesta" nauttiminen olisi rajattu vain niille jotka jaksaa kammeta itsensä talvipakkasella sinne purkuvalmiiseen kaarihalliin. Varmaan täälläkin on jokunen, joka makselee ihan mielellään satasia kaudessa että voi seurata NHL tai Valioliigan joukkuetta maksukanavilta, ilman että on käynyt Tukholmaan pidemmällä haistelemassa maailman tuulia.

Suurin osa hallin asiakkaista on siellä kuitenkin tunnelman takia ilman että ymmärtävät liikaa taktisista tai aina edes pelillisistä hienouksista.

Ja niin kauan kuin mikään tuote markkinoi itseään jollain vitun lounaslistoilla, on ihan turha odottaa minkäänlaista ryhdistäytymistä muuallakaan. Jos sieltä ei nyt lähde ne tutun tutut, lapset ja saunakaverit niin se on hyvää yötä ja lueskellaan niitä Vexin kirjoja ja muistellaan kyynel silmässä menneitä. Onhan meillä jumalauta hienot muistot.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokunen euro kannattaa laittaa sivuun koska mies Riihimäeltä on saatavissa jo vajaan vuoden sisällä
 

Niedermayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Hokki, Chicago Blackhawks
Eiköhän se ole Kerhon parempi mennä konkkaan ja sitten uuteen nousuun? Noiden julkisuudessa olleiden velkojen takana mahtaa olla toinen mokoma lisää, joten mahdoton tehtävä on edessä.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Eiköhän se ole Kerhon parempi mennä konkkaan ja sitten uuteen nousuun? Noiden julkisuudessa olleiden velkojen takana mahtaa olla toinen mokoma lisää, joten mahdoton tehtävä on edessä.
Eiköhän se Kärppienkin olisi, ihan varmuuden vuoksi.
**************************

Yhtenä isona ajatuksena itselläni on vielä se, että keiden tekemisistä näissä asioissa puhutaan, kun puhutaan "toimistosta"? Lopulta siellä on melko pieni osa tekijöistä niitä, jotka suoraan pystyvät vaikuttamaan joukkueen tekemiseen. Toki tietyt henkilöt kasaa sen ryhmän ja sille valmennuksen ja ovat sitä kautta siinä aiheessa kiinni. Niillä muilla taas ei ole osaa eikä arpaa siihen peliin ja heidän hommansa on saada nämä muut, liittyvät asiat tuottamaan ja kehittää jatkuvasti.

Ja ne lounaslistat pitää julkaista. Jumalauta, jos ollaan ruokabisneksessä, niin siitä puolesta pitäisi julkaista paljon muutakin.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
En nyt oikein tiedä miten suhtautua tähän keskusteluun "tuotteesta" ja "laajennetusta tuotteesta". Eiks se nyt kuitenkin ole niin että elämys- ja viihdebisneksessä se on se brändi itsessään ole kokonaisuudessaan tuote, ja mitä ajatuksia se herättää. Jos se miellyttää, niin sitä seurataan ja silloin kukkaronnyöritkin aukeavat. En ole ihan varma että kovasti haukutut lehtimiehet negatiivisine juttuineen ovat väärässä, ottaen huomioon missä nyt ollaan?
Tuotteelle luodaan brändi. Sen myötä on tarkoituks muoda mielikuvia tuotteeseen liittyen.

Tuntuu oudolta että "tuotteesta" nauttiminen olisi rajattu vain niille jotka jaksaa kammeta itsensä talvipakkasella sinne purkuvalmiiseen kaarihalliin. Varmaan täälläkin on jokunen, joka makselee ihan mielellään satasia kaudessa että voi seurata NHL tai Valioliigan joukkuetta maksukanavilta, ilman että on käynyt Tukholmaan pidemmällä haistelemassa maailman tuulia.
Missähän kohtaa kukaan on tällaista väittänyt? Mielelläni lukisin mihin tällä viitataan.

Suurin osa hallin asiakkaista on siellä kuitenkin tunnelman takia ilman että ymmärtävät liikaa taktisista tai aina edes pelillisistä hienouksista
Mihinköhän tälläkin viitataan? Missä kohtaa on puhuttu taktisista hienouksista?

Ja niin kauan kuin mikään tuote markkinoi itseään jollain vitun lounaslistoilla, on ihan turha odottaa minkäänlaista ryhdistäytymistä muuallakaan. Jos sieltä ei nyt lähde ne tutun tutut, lapset ja saunakaverit niin se on hyvää yötä ja lueskellaan niitä Vexin kirjoja ja muistellaan kyynel silmässä menneitä. Onhan meillä jumalauta hienot muistot.
Markkinoiko Kerho itseään lounaslistalla? Eipä taida.

Toivotaan "rinnakkaistuotteita" auttamaan taloudellisesti ja sitten kun sellaista mainostetaan, on sekin väärin?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Eiköhän se Kärppienkin olisi, ihan varmuuden vuoksi.
**************************

Yhtenä isona ajatuksena itselläni on vielä se, että keiden tekemisistä näissä asioissa puhutaan, kun puhutaan "toimistosta"? Lopulta siellä on melko pieni osa tekijöistä niitä, jotka suoraan pystyvät vaikuttamaan joukkueen tekemiseen. Toki tietyt henkilöt kasaa sen ryhmän ja sille valmennuksen ja ovat sitä kautta siinä aiheessa kiinni. Niillä muilla taas ei ole osaa eikä arpaa siihen peliin ja heidän hommansa on saada nämä muut, liittyvät asiat tuottamaan ja kehittää jatkuvasti.

Ja ne lounaslistat pitää julkaista. Jumalauta, jos ollaan ruokabisneksessä, niin siitä puolesta pitäisi julkaista paljon muutakin.
Näin.

Halutaan muuta tuottavaa toimintaa, mutta sellaisen mainostaminen Kerhon kanavilla nähdään liian raskaaksi tai naurettavaksi. En vaan ymmärrä tuota ajatusta.
 

Takanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa
Näin.

Halutaan muuta tuottavaa toimintaa, mutta sellaisen mainostaminen Kerhon kanavilla nähdään liian raskaaksi tai naurettavaksi. En vaan ymmärrä tuota ajatusta.
Kuka on nähnyt tämän lounaslistan mainostamisen "raskaaksi" tahi "naurettavaksi"? Lopeta nyt hyvä mies jo tuo paskan jauhaminen ja mutkien suoriksi vetely.

Ymmärrät varmasti mistä tuo lounaslistasta "vitsailu" johtuu jos viitsisit edes hetken ajatuksen kanssa asiaa pohtia, sen sijaan, että laitat sanoja muiden suuhun.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kuka on nähnyt tämän lounaslistan mainostamisen "raskaaksi" tahi "naurettavaksi"? Lopeta nyt hyvä mies jo tuo paskan jauhaminen ja mutkien suoriksi vetely.

Ymmärrät varmasti mistä tuo lounaslistasta "vitsailu" johtuu jos viitsisit edes hetken ajatuksen kanssa asiaa pohtia, sen sijaan, että laitat sanoja muiden suuhun.
Kenenköhän suuhun tässä on sanoja laitettu?

Ja ei ole muka listoille naurettu eli vitsailtu niistä? Kukakohan tässä paskaa jauhaa?

Mitäköhän siinä pitäisi ymmärtää? Sekö, että "vitsaillaan" lounaslistoista vaikka samalla toivotaan seuralta toimia? Todella järkevää. Tuo vitsailu vasta mutkien suoriksi vetelyä onkin.
 

Niedermayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Hokki, Chicago Blackhawks
Paljonko Kerholla on velkaa tällä hetkellä?
Jos turskaa tulee viime kaudesta 800000€ ja jos edelliset 3 kautta ovat olleet tappiollisia(en ole seurannut, että ovatko saaneet kasvattajarahaa NHL:stä :-)), niin olisikohan tappioiden määrä yhteensä edellisiltä kausilta 1.5M€, joten jos suurin osa kuluista on katettu lainoilla tms , niin voisi kuvitella että sitä on 1-2 M€?
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Jos turskaa tulee viime kaudesta 800000€ ja jos edelliset 3 kautta ovat olleet tappiollisia(en ole seurannut, että ovatko saaneet kasvattajarahaa NHL:stä :-)), niin olisikohan tappioiden määrä yhteensä edellisiltä kausilta 1.5M€, joten jos suurin osa kuluista on katettu lainoilla tms , niin voisi kuvitella että sitä on 1-2 M€?
Varmaan kannattaisi perehtyä faktoihin ennen kuin alkaa huutelemaan mututuntumalla niitä ja näitä.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Jos turskaa tulee viime kaudesta 800000€ ja jos edelliset 3 kautta ovat olleet tappiollisia(en ole seurannut, että ovatko saaneet kasvattajarahaa NHL:stä :-)), niin olisikohan tappioiden määrä yhteensä edellisiltä kausilta 1.5M€, joten jos suurin osa kuluista on katettu lainoilla tms , niin voisi kuvitella että sitä on 1-2 M€?

No et näköjään ole seurannut.

21-22 voittoa 350k€
20-21 tappiota 80k€
19-20 voittoa 250k€
18-19 voittoa 450k€
 

Niedermayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Hokki, Chicago Blackhawks
No et näköjään ole seurannut.

21-22 voittoa 350k€
20-21 tappiota 80k€
19-20 voittoa 250k€
18-19 voittoa 450k€

Mestaruuden jälkeen seura oli käytännössä velaton.
No mitäs ihmettä tuolla sitten on taustalla, koska eihän viime kauden tappion pitäisi suistaa seuraa konkurssiin? Toki ikäväähän tuo on ja urheiluun kuuluu voitot ja tappiot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös