"Ydintuote" ja "laajennettu tuote" ovat yhä enemmän erottamaton kokonaisuus. Meidän pitää tietää, mitä kokonaistuotteen osia mitkäkin katsojasegmentit arvottavat eniten ja missä suhteessa, jotta voimme kohdentaa tuotteen oikein ja oikeille ihmisille.
On ihan relevantti lähtökohta hypotesoida, että moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin. Mitä tarvitaan, ei kannata lähteä arvailemaan, vaan ottamaan selvää. Monelle, jota taas ensisijaisetsi Kerho kiinnostaa, mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä prioriteetti, valinta voi hyvin olla TV-paketti ja kotisohva, jos ei pystytä tarjoamaan riittävän laadukasta laajennettua tuotetta. Mitä se sisältää, niin se pitää ottaa selville. Jotkut taas eivät ehkä ole Kerhosta valtavan kiinnostuneita, mutta ovat kiinnostuneita paikallisesta yhteisökulttuurista ja kyläjuhlameiningistä, ja käyvät hallilla ajoittain. Jotkut ovat ehkä urheilukultturisteja ja haluavat vähän groundhopata kiekkoa. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Voidaanko näidenkin kiinnostusta lisätä tarjoamalla laadukkaampi ja toiveita paremmin vastaava laajennettu tuote? Luultavasti, mutta miten - se pitää ottaa selville.
Pointti on, että nämä pitää tietää eikä arvailla. Pointti on se, että tuote, joka on kokonaisuus sisältäen ydintuotteen ja laajennetun tuotteen, voidaan kohdistaa dataan pohjautuen mahdollisimman monelle segmentille mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla niitä asioita, joita nämä priorisoivat. Tällä tavoin voidaan optimoida katsojapotentiaalia sinne varianssin ylälaitaa kohden, jolla voi sitten olla kokonaisen kauden mittakaavassa aivan hyvin suuri taloudellinen merkitys. Tämä vain vaatii sen, että tunnemme asiakaskuntamme segmenteittäin ja heidän prioriteettinsa.
En väitä, että Kerhon lisäksi välttämättä muutkaan liigaseurat olisivat tässä kovinkaan edistyneitä, mutta normaalissa liike-elämässä segmentointi ja kohdentaminen ovat aivan perusjuttuja. Tiedän myös, että Keski-Euroopassa (ja melko varmasti myös Ruotsissa) tässä on otettu urheilunkin puolella valtavia steppejä eteenpäin viime vuosina. Keskisuuretkin seurat myös jalkapallon ulkopuolella tekevät enenevissä määrin analysoinnin ja datapohjaisen markkinoinnin osalta yhteistyötä korkeakoulujen ja yksityisten yritysten kanssa ja ovat ottaneet käyttöönsä markkinoinnin automaatiota yms.
Kun puhutaan, että meidän pitää olla liiketoiminnallisesti edelläkävijöitä, jotta voidaan kilpailla jatkossa menestyksestä, niin juuri nämä ovat niitä asioita, jotka pitää tehdä hyvin.