Mainos

HPK:n taloudellinen tilanne

  • 460 488
  • 1 656

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Peli tulee kuntoon sitten kun se tulee. Voi ottaa oman aikansa, etenkin tuolla rosterilla. Sen sijaan ottelutapahtuman kehittämisessä ollaan toivon mukaan siirrytty "miettimistasolta" jo tekoihin, muuten saa sieltäkin laittaa kaikki pihalle, toimistopöytiä myöten.

Tuolla on mietitty asioita viimeiset kolme kautta, nyt se on toivottavasti ohi ja siirrytään tekoihin.
Oheistoimintaa on tietenkin hyvä kehittää ja ylipäätään pitäisi kehittää toimintaa. Yhtälailla kun toivotaan pelin kehittyvän, niin esim. ottelutapahtuman tulisi myös mennä eteenpäin. Harvalla yrityksellä on varaa mennä sillä vanhalla ja tutulla.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Vielä on se yli 3000 koska uskotaan, että sieltä suosta noustaan ja on myös kiinnostavia pelaajia ollut.
Toki tässä auttaa se, että on toisinaan myös pärjätty, mutta kuitenkin HPK:lla on hyvä ja vankka pohja yleisömäärän osalta ja halli ei tyhjene välittömästi kun peli on perseestä.

Laskevat yleisömäärät selittyvät tietty myös vaikeilla ajoilla (korona, inflaatio jne). Siksi tuotteen pitääkin olla kunnossa, jotta ihmiset saisivat rahalleen vastinetta. Ensiksi joukkueen peli kuntoon. Samalla sitten miettimään ottelutapahtuman kehittämistä.
Tässähän aletaan pääsemään itse asiaan, että sen kokonaisuuden on oltava kunnossa. Ei voittava peli auta pidemmän päälle, jos kaikki muu sen ympärillä on mitä sattuu. Alkaen ruokatarjonnasta ja niin edelleen.

Mikä saa tällä hetkellä yksittäisen satunnaiskatsojan / perheen valitsemaan HPK:n kotiottelun ennen muuta tarjontaa?

Perhepaketti (2+2) maksoi viime kaudella 59€. Tähän päälle popparit, hodarit sun muut, niin se on sen 7,50€ mitä menee per naama ja näin ollen se kokonaiskustannus on äkkiä ja helposti ~90€.

Noin verrokkina kilpailevana viihdetarjontana vaikkapa elokuvat. Liput 50€ ja jääkiekkoon peilaten sulle jää vielä 40€ käyttörahaa.

Tämän kun yhdistää jokseenkin heikkoon viestintään ja markkinointiin, niin ei se ihme ole, että ottelut eivät aina ole ykkösvaihtoehto.

Viestinnästä puheenollen, niin ei nyt olisi ollut mahdoton homma toivottaa seuraajille esimerkiksi hyvää juhannusta. Pieniä juttuja, mutta kuitenkin ihan kivoja.

Yli 3000 ei myöskään pidä seuraa mukana kilpailussa. Pitäisi olla lähempänä 4000 kuin 3000.
No näinhän se on, mutta tällä meiningillä keskiarvo ei ihan hetkeen ole nousemassa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässähän aletaan pääsemään itse asiaan, että sen kokonaisuuden on oltava kunnossa. Ei voittava peli auta pidemmän päälle, jos kaikki muu sen ympärillä on mitä sattuu. Alkaen ruokatarjonnasta ja niin edelleen.
- Tuote kunnossa
- Samalla kaikki muu kunnossa
1. Ottelutapahtuma​
2. Hinnoittelu (esim. ne perhepelit)​
3. Promootio​
Ja niin edelleen. Juuri kerroit kuinka otteluissa käy väkeä vaikka mielestäsi oheistoiminta on huonosti hoidettu. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, ettei ne katsojat käy otteluissa oheistoiminnan takia vaan pelin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, vielä uskotaan menestykseen.

Tuotteen ohella pitää muun toiminnan olla laadukasta. Sehän on tullut selväksi. Nyt vaan väitellään markinoinnin periaatetta vastaan (tuote on keskiössä).

Pelkällä tuotteella ei pärjätä, mutta pelkällä promootiolla ja oheistoiminnallakaan ei pärjätä, varsinkin kun oheistoiminta ja promootio rahoitetaan tuotteesta saaduilla tuloilla (investoidaan takaisin yritykseen).

Tämän kun yhdistää jokseenkin heikkoon viestintään ja markkinointiin, niin ei se ihme ole, että ottelut eivät aina ole ykkösvaihtoehto.
Viestintä ja markkinointi. Pakko kysyä, mitä markkinointi mielestäsi tarkoittaa? Onko kyse mainonnasta, joka on vain yksi osa markkinoinnista?

No näinhän se on, mutta tällä meiningillä keskiarvo ei ihan hetkeen ole nousemassa.
Toiminta pitää saada kuntoon. Nyt vaan tuntuu siltä, että tuo tapahtuu osan mielestä pelkällä "pöhinällä." Ei ravintolaankaan mennä syömään pelkän hyvän tunnelman takia jos ruoka ei ole laadukasta/vastaa odotuksia.
----------------------
Huomauttaisin vieläkin kyseessä olleen vertaus Ilveksen ja HPKn välillä. Suurin ero on hallin antamassa mahdollisuudessa kerätä tuloja, jolla vuorostaan kehitetään tuotetta. Samalla halli antaa myös mahdollisuuden tuottaa laadukkaampaa oheistoimintaa. Pelkkä "some-pöhinä" ei ole tuota seuraa nostanut uudelle tasolle - se on vain mukava lisä.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Ja niin edelleen. Juuri kerroit kuinka otteluissa käy väkeä vaikka mielestäsi oheistoiminta on huonosti hoidettu. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, ettei ne katsojat käy otteluissa oheistoiminnan takia vaan pelin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, vielä uskotaan menestykseen.
Niin, se peruspohja on hyvä. Täälläkin lienee monta, jotka menevät peleihin vaikka mikä olisi ja aivan se ja sama, että onko tarjolla lihapiirakkaa sketsinakilla vai sushia. HC-fanit menevät hallille pääsääntöisesti pelin vuoksi ja rakkaudesta seuraan, vaikka tällaisella sekoilulla siitäkin porukasta osalla tippuu mielenkiinto ja on jo tippunutkin.

Mutta kasvuahan tässä pitäisi hakea ja miettiä sitä, että miksi enemmän tai vähemmän satunnaiset katsojat eivät välttämättä valitse HPK:n ottelua, kun mietitään että mitä kivaa sitä lauantaina tekisi.

Tuote = Koko tapahtuma, ei pelkästään ottelu.

Huomauttaisin vieläkin kyseessä olleen vertaus Ilveksen ja HPKn välillä. Suurin ero on hallin antamassa mahdollisuudessa kerätä tuloja, jolla vuorostaan kehitetään tuotetta. Samalla halli antaa myös mahdollisuuden tuottaa laadukkaampaa oheistoimintaa. Pelkkä "some-pöhinä" ei ole tuota seuraa nostanut uudelle tasolle - se on vain mukava lisä.
Erilaiset olosuhteet ja resurssit eivät tarkoita sitä, että automaattisesti pitäisi alistua siihen kohtaloonsa ja toimia kuin pieni tekijä?

Ilveksellä on toki maailmanluokan areena, jossa voi tarjoilla sekä tehdä vaikka ja mitä, mutta Suomessakin on ties missä alasarjoissa tarjolla yleisöllä kaikenlaista, niin eihän se nyt niin mene, että Liigassa pelaava Hämeenlinnan Pallokerho ei pystyisi kehittämään myös ottelutapahtumaa ja nostamaan sitä kautta ihmisten viihtyvyyttä. Sama koskee toki sitten vaikka viestintää ja markkinointia.

Vaikka vertaus johonkin ravintolan tunnelmaan on vähän kaukaa haettu, niin hallille toki voidaan tulla hyvän tunnelman vuoksi, vaikka peli olisi perseestä. Tosin kyllähän ravintolassakin se tunnelma jotain merkitsee, vaikka se tunnelma ei nyt olekaan verrattavissa jääkiekko-otteluun.

Tää alkuperäinen aihe nyt rönsyilee sinna ja tänne, mutta ei kai sen niin väliä.

Eikä kukaan ole kai väittänytkään, että pelkkä hyvä pöhinä nostaisi HPK:ta yhtään mihinkään.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta kasvuahan tässä pitäisi hakea ja miettiä sitä, että miksi enemmän tai vähemmän satunnaiset katsojat eivät välttämättä valitse HPK:n ottelua, kun mietitään että mitä kivaa sitä lauantaina tekisi.

Tuote = Koko tapahtuma, ei pelkästään ottelu.
Näinhän se on, enkä ole missään kohtaa väittänytkään muuta. Siksi ihmettelenkin miksi tuodaan eriävä mielipide esille kun mitään muuta en ole kirjoittanut.

Tuote on se pääasiallinen syy mennä katsomaan ottelua. Muun toiminnan vaikutus viihtyvyyteen on sitten plussaa ja saa ihmiset kuluttamaan otteluissa - sehän on tarkoituksena. Oheismyynti on todella merkittävä osa otteluissa saaduista tuloista.

Viihtyminen vaikuttaa myös seuraavaan ostopäätökseen/vieralukertaan. Eniten viihtymiseen vaikuttaa joukkueen otteet. Tietenkin.
Erilaiset olosuhteet ja resurssit eivät tarkoita sitä, että automaattisesti pitäisi alistua siihen kohtaloonsa ja toimia kuin pieni tekijä?
Missähän kohtaa olen näin sanonut? Mistä näitä väännetään? Ihan vaan pakko esittää vastalause koska...?

Eikä kukaan ole kai väittänytkään, että pelkkä hyvä pöhinä nostaisi HPK:ta yhtään mihinkään.
Ei niin, enkä sanonut niin.

Alunperin lähdin siitä, mikä näitä kahta seuraa (Ilves ja HPK) eniten erottaa ja se oli halli ja sen myötä saatavat resurssit.

Vaikka vertaus johonkin ravintolan tunnelmaan on vähän kaukaa haettu, niin hallille toki voidaan tulla hyvän tunnelman vuoksi, vaikka peli olisi perseestä. Tosin kyllähän ravintolassakin se tunnelma jotain merkitsee, vaikka se tunnelma ei nyt olekaan verrattavissa jääkiekko-otteluun.
Ero on siinä, että ravintola menee nopeammin konkurssiin jos ihmisiä ei käy. Jääkiekkoseura saa kyntää jonkin aikaa ilman totaalista katastrofia. Kerhon kohdalla olisi jo aika katastrofaalista jumittua pidemmäksi aikaa pohjasakkiin. Muut keskitason seurat karkaisivat melko ratkaisevasti siinä kohtaa.

Tunnelma merkitsee sekä ravintolassa ja hallissa. Tunnelmaan vaikuttaa kuitenkin se tuotteen laadukkuus.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kyllähän jatkuvasti suuremmalle osalle ihmisistä on tärkeää, että kalliilla lipulla pääsee tapahtumaan, jossa olisi edes kohtuullisen mukavat ja ajanmukaiset olosuhteet.

Kun paljon halvemmalla voi samoihin aikoihin katsella vaikkapa Manchester City - Arsenalia kotisohvalla ja syödä hyvää ruokaa Woltin helposti välittämänä, niin moni miettii toistamiseen, että tekeekö niin vai meneekö kastelemaan jalkansa loskassa kävellessään tenniskeskuksen parkkikselta halliin, syömään kitalakeen tarttuvaa lihistä ja juomaan painunutta kahvia. Vaikka peli olisikin juuri sillä hetkellä voittavaa. Ja puhumattakaan siitä, jos se ei ole.

Moni menee hallille joka tapauksessa ja aina, kun pääsee. Ja osa menee olosuhteista huolimatta, jos tulee voittoja. Mutta siellä on useita ja yhä enenevässä määrin muitakin asiakassegmenttejä, joilla on erilaiset odotukset ja vaatimukset tapahtumille, joihin osallistuvat. Tässä saatetaan puhua katsojasegmenteistä, jotka yhteensä voivat aiheuttaa satojenkin vaihtelua yksittäisten otteluiden yleisömääriin. Kerhon osalta tuommoinen varianssi tarkoittaa yhden kauden mittakaavassa helvetin suurta euromäärää.

Tiedetäänkö me meidän asiakassegmentit? Tiedetäänkö me, miten ne priorisoivat ja arvostavat tapahtuman osa-alueita? Tiedetäänkö me, mitkä tekijät eniten vaikuttavat heidän päätökseen ostaa tai olla ostamatta matsilippu tiistai-illan peliin? Vastaukset ovat aika varmasti:

1) ei tiedetä
2) ei tiedetä
3) ei tiedetä

Tai miten on ihan vaikkapa niiden segmenttien laita, jotka nimenomaisesti leimaavat Kerhon kannattajakuntaa? Nimittäin ei-Hämeenlinnassa, mutta kuitenkin noin tunnin matkan päässä asuvat kannattajat? Mitkä asiat vaikuttavat heidän päätökseensä lähteä peliin, mitä tekijöitä he pelkän pelin lisäksi arvottavat päätöksessään lähteä ajelemaan Rinkelinmäelle ja takaisin? Ja mikä saisi heidät lähtemään katsomaan vaikkapa 3-4 matsia / kausi useammin?

***

Entinen avovaimoni sanoi muuten jo 10 vuotta sitten, että Kerho (sekä toki monet muutkin urheiluseurat) voisivat esimerkiksi siirtyä niistä 1980-luvun eineslihiksistä ja nakkimukeista vähitellen 2000-luvulle ja laadukkaaseen snack-ruokaan. Vaikka häntä kiinnosti (ja kiinnostaa edelleen) urheilu ja Kerho todella paljon, oli hänellä useimmiten helvetisti parempaakin tekemistä, kun lähteä mun kanssani Hämptoniin katsomaan Kerhon matsia.

Jo tuolloin oli asiasta puhuttaessa palstallakin standardivastaus: "Ei pysty, koska halli". Siitä ajasta ei ole tapahtunut asiassa pienintäkään edistystä. Koska ei pysty.

Pystyisikö nyt kuitenkin, jos yritettäisiin?
 
Viimeksi muokattu:

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Tuote on se pääasiallinen syy mennä katsomaan ottelua. Muun toiminnan vaikutus viihtyvyyteen on sitten plussaa ja saa ihmiset kuluttamaan otteluissa - sehän on tarkoituksena. Oheismyynti on todella merkittävä osa otteluissa saaduista tuloista.
Viihtyminen vaikuttaa myös seuraavaan ostopäätökseen/vieralukertaan. Eniten viihtymiseen vaikuttaa joukkueen otteet. Tietenkin.
Onko The Tuote siis vain itse peli? Miksi otteet vaikuttavat eniten? Puhutaanko pelkästään voittavasta joukkueesta?

Alunperin lähdin siitä, mikä näitä kahta seuraa (Ilves ja HPK) eniten erottaa ja se oli halli ja sen myötä saatavat resurssit.
Niin. Tätä ei käy kiistäminen, mutta ei sen perusteella voi selittää asioita niin päin, että miks

Ero on siinä, että ravintola menee nopeammin konkurssiin jos ihmisiä ei käy. Jääkiekkoseura saa kyntää jonkin aikaa ilman totaalista katastrofia. Kerhon kohdalla olisi jo aika katastrofaalista jumittua pidemmäksi aikaa pohjasakkiin.
No tämähän tässä on ihan aito riski tällä hetkellä. Toivasen aikana päädyttiin lopulta miinukselle ja nyt lähdetään taas rakentamaan uutta. Mitään satojen tuhansien tappioita ei kovin montaa kertaa auta ottaa.

Jo tuolloin oli asiasta puhuttaessa palstallakin standardivastaus: "Ei pysty, koska halli". Siitä ajasta ei ole tapahtunut asiassa pienintäkään edistystä. Koska ei pysty.

Pystyisikö nyt kuitenkin, jos yritettäisiin?
Mainio kirjoitus kaiken kaikkiaan.

Ja aivan taatusti pystyttäisiin, mutta esimerkiksi jo vitsiksi nousseista lihapiirakoista ja nakeista kommentoitiin joskus, että ei tarvetta päivittää koska kyllähän nämäkin myyvät.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän jatkuvasti suuremmalle osalle ihmisistä on tärkeää, että kalliilla lipulla pääsee tapahtumaan, jossa olisi edes kohtuullisen mukavat ja ajanmukaiset olosuhteet.
Eniten tähän auttaisi uusi halli, mutta nykyisen korjaaminenkin aiheellista vasta vuosien kuluttua.

Ruokatarjontaan ja sen laatuun voidaan kuitenkin vaikuttaa. Toki sekin vaatii resursseja.

niin moni miettii toistamiseen, että tekeekö niin vai meneekö kastelemaan jalkansa loskassa kävellessään tenniskeskuksen parkkikselta halliin, syömään kitalakeen tarttuvaa lihistä ja juomaan painunutta kahvia. Vaikka peli olisikin juuri sillä hetkellä voittavaa. Ja puhumattakaan siitä, jos se ei ole.
Tässä päästään ydinkysymykseen:
1. Tuote ei yksinään riitä​
2. Oheistoiminta ei ainakaan riitä jos tuote ei ole kunnossa.​
Jo tuolloin oli asiasta puhuttaessa palstallakin standardivastaus: "Ei pysty, koska halli". Siitä ajasta ei ole tapahtunut asiassa pienintäkään edistystä. Koska ei pysty.

Pystyisikö nyt kuitenkin, jos yritettäisiin?
Kehitystä tarvitaan oheistoimintaan. Sitten pitääkin miettiä kuinka paljon. Osa tykkää hallin nostalgisesta tunnelmasta ja halutaan se "lihis kahdella." Toiset ovat tottuneet modernimpaan palveluun/oheistuotteisiin.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko The Tuote siis vain itse peli? Miksi otteet vaikuttavat eniten? Puhutaanko pelkästään voittavasta joukkueesta?
Tuote on joukkue/peli. Otteet vaikuttavat eniten, koska vaikka olisi kuinka hyvää ruokaa, juomaa ja muuta viihdettä tarjolla, ihmiset haluavat nähdä oman joukkueen menestyvän. Viihdyttävää ja voittavaa kiekkoa. Muutenhan voi mennä kavereiden kanssa syömään ja juomaan ravintolaan. Jos halutaan samalla urheiluviihdettä, niin mennään sports-baariin.

Niin. Tätä ei käy kiistäminen, mutta ei sen perusteella voi selittää asioita niin päin, että miks
Niin päin mitä?

No tämähän tässä on ihan aito riski tällä hetkellä. Toivasen aikana päädyttiin lopulta miinukselle ja nyt lähdetään taas rakentamaan uutta. Mitään satojen tuhansien tappioita ei kovin montaa kertaa auta ottaa.
Samaa mieltä. Ei todellakaan voida enää ottaa noin paljon tappiota. Yksi kausi kestetään, enempää ei taideta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämähän se. Molempia tarvitaan eikä kumpikaan riitä yksinään mikäli toinen osa ei tue toista.
Tärkein elementti on kuitenkin se pääasiallinen tuote.

Laadukas tuote myy itseään, mutta ei loputtomiin. Tarvitaan muuta - jääkiekko-otteluissa se tarkoittaa oheistoimintaa.

Laadukas oheistoiminta auttaa myymään tuotetta ja tuomaan lisätuloja, ilman tuotetta ei kuitenkaan ole oheistoimintaakaan. Siksi tuote on oleellisempi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tärkein elementti on kuitenkin se pääasiallinen tuote.

Laadukas tuote myy itseään, mutta ei loputtomiin. Tarvitaan muuta - jääkiekko-otteluissa se tarkoittaa oheistoimintaa.

Laadukas oheistoiminta auttaa myymään tuotetta ja tuomaan lisätuloja, ilman tuotetta ei kuitenkaan ole oheistoimintaakaan. Siksi tuote on oleellisempi.

Molempia tarvitaan. Oli tuote kuinka hyvä vain, jos kukaan ei myy tai markkinoi sitä, ei tuote itse itseään myy.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
"Ydintuote" ja "laajennettu tuote" ovat yhä enemmän erottamaton kokonaisuus. Meidän pitää tietää, mitä kokonaistuotteen osia mitkäkin katsojasegmentit arvottavat eniten ja missä suhteessa, jotta voimme kohdentaa tuotteen oikein ja oikeille ihmisille.

On ihan relevantti lähtökohta hypotesoida, että moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin. Mitä tarvitaan, ei kannata lähteä arvailemaan, vaan ottamaan selvää. Monelle, jota taas ensisijaisetsi Kerho kiinnostaa, mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä prioriteetti, valinta voi hyvin olla TV-paketti ja kotisohva, jos ei pystytä tarjoamaan riittävän laadukasta laajennettua tuotetta. Mitä se sisältää, niin se pitää ottaa selville. Jotkut taas eivät ehkä ole Kerhosta valtavan kiinnostuneita, mutta ovat kiinnostuneita paikallisesta yhteisökulttuurista ja kyläjuhlameiningistä, ja käyvät hallilla ajoittain. Jotkut ovat ehkä urheilukultturisteja ja haluavat vähän groundhopata kiekkoa. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Voidaanko näidenkin kiinnostusta lisätä tarjoamalla laadukkaampi ja toiveita paremmin vastaava laajennettu tuote? Luultavasti, mutta miten - se pitää ottaa selville.

Pointti on, että nämä pitää tietää eikä arvailla. Pointti on se, että tuote, joka on kokonaisuus sisältäen ydintuotteen ja laajennetun tuotteen, voidaan kohdistaa dataan pohjautuen mahdollisimman monelle segmentille mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla niitä asioita, joita nämä priorisoivat. Tällä tavoin voidaan optimoida katsojapotentiaalia sinne varianssin ylälaitaa kohden, jolla voi sitten olla kokonaisen kauden mittakaavassa aivan hyvin suuri taloudellinen merkitys. Tämä vain vaatii sen, että tunnemme asiakaskuntamme segmenteittäin ja heidän prioriteettinsa.

En väitä, että Kerhon lisäksi välttämättä muutkaan liigaseurat olisivat tässä kovinkaan edistyneitä, mutta normaalissa liike-elämässä segmentointi ja kohdentaminen ovat aivan perusjuttuja. Tiedän myös, että Keski-Euroopassa (ja melko varmasti myös Ruotsissa) tässä on otettu urheilunkin puolella valtavia steppejä eteenpäin viime vuosina. Keskisuuretkin seurat myös jalkapallon ulkopuolella tekevät enenevissä määrin analysoinnin ja datapohjaisen markkinoinnin osalta yhteistyötä korkeakoulujen ja yksityisten yritysten kanssa ja ovat ottaneet käyttöönsä markkinoinnin automaatiota yms.

Kun puhutaan, että meidän pitää olla liiketoiminnallisesti edelläkävijöitä, jotta voidaan kilpailla jatkossa menestyksestä, niin juuri nämä ovat niitä asioita, jotka pitää tehdä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ihan perusjuttuja on Kerhon kannalta myös se, että vastaavasti, kun Hämeenlinnasta on muuttanut naapurin suurempiin kaupunkeihin Helsinkiin ja Tampereelle paljon umpikerholaisia, on Hämeenlinnaan muuttanut muualta Suomesta paljon uusia asukkaita, joilla ei ole kotikaupunkisidettä Kerhoon.

Tähän liittyy kaksi varsin yksinkertaista kysymystä:

1) Miten saadaan noin tunnin matkan päässä asuvat Kerholaiset mahdollisimman usein peliin? Mitä nämä tuotekokonaisuudelta haluavat jotta TV vaihtuisi muutaman kerran kaudessa useammin paikanpäälle matkustamiseen? Ja olisiko tapoja, jolla heidän peliin saapumistaan voidaan helpottaa.

2) Miten saadaan ihan mukavasti kasvavan kaupungin uusia asukkaita, joilla ei ole tunnesidettä Kerhoon, nykyistä paremmin peleihin?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Molempia tarvitaan. Oli tuote kuinka hyvä vain, jos kukaan ei myy tai markkinoi sitä, ei tuote itse itseään myy.
Menee nyt vähän asiat sekaisin tässä.

Myy mitä ja kenelle?
Yritysmyynnistä jos puhutaan (mainostilaa, sponsorointia) niin tuotteen tulee todellakin olla kunnossa tai muuten yritykset eivät halua sijoittaa rahaa siihen.

Kuluttajamyynti on tärkeää ja ottelumainosten kautta "myydään" eli mainostetaan tapahtumaa.

Ja enkö juurikin tuossa viestissä sanonut, että kumpiakin tarvitaan - tuote ja muu toiminta? Kaikki kuitenkin lähtee tuotteesta.

Pelkkä mainonta/promootio ei riitä:
- Jos tuote ei vastaa laatuvaatimuksia.
- Jos tuote on hinnoiteltu väärin.

Tässä kaksi olennaista asiaa otteluihin liittyen, näin kuluttajan näkökulmasta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Ydintuote" ja "laajennettu tuote" ovat yhä enemmän erottamaton kokonaisuus. Meidän pitää tietää, mitä kokonaistuotteen osia mitkäkin katsojasegmentit arvottavat eniten ja missä suhteessa, jotta voimme kohdentaa tuotteen oikein ja oikeille ihmisille.

On ihan relevantti lähtökohta hypotesoida, että moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin. Mitä tarvitaan, ei kannata lähteä arvailemaan, vaan ottamaan selvää. Monelle, jota taas ensisijaisetsi Kerho kiinnostaa, mutta myös mukavuus on erittäin tärkeä prioriteetti, valinta voi hyvin olla TV-paketti ja kotisohva, jos ei pystytä tarjoamaan riittävän laadukasta laajennettua tuotetta. Mitä se sisältää, niin se pitää ottaa selville. Jotkut taas eivät ehkä ole Kerhosta valtavan kiinnostuneita, mutta ovat kiinnostuneita paikallisesta yhteisökulttuurista ja kyläjuhlameiningistä, ja käyvät hallilla ajoittain. Jotkut ovat ehkä urheilukultturisteja ja haluavat vähän groundhopata kiekkoa. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Voidaanko näidenkin kiinnostusta lisätä tarjoamalla laadukkaampi ja toiveita paremmin vastaava laajennettu tuote? Luultavasti, mutta miten - se pitää ottaa selville.

Pointti on, että nämä pitää tietää eikä arvailla. Pointti on se, että tuote, joka on kokonaisuus sisältäen ydintuotteen ja laajennetun tuotteen, voidaan kohdistaa dataan pohjautuen mahdollisimman monelle segmentille mahdollisimman tehokkaasti tarjoamalla niitä asioita, joita nämä priorisoivat. Tällä tavoin voidaan optimoida katsojapotentiaalia sinne varianssin ylälaitaa kohden, jolla voi sitten olla kokonaisen kauden mittakaavassa aivan hyvin suuri taloudellinen merkitys. Tämä vain vaatii sen, että tunnemme asiakaskuntamme segmenteittäin ja heidän prioriteettinsa.

En väitä, että Kerhon lisäksi välttämättä muutkaan liigaseurat olisivat tässä kovinkaan edistyneitä, mutta normaalissa liike-elämässä segmentointi ja kohdentaminen ovat aivan perusjuttuja. Tiedän myös, että Keski-Euroopassa (ja melko varmasti myös Ruotsissa) tässä on otettu urheilunkin puolella valtavia steppejä eteenpäin viime vuosina. Keskisuuretkin seurat myös jalkapallon ulkopuolella tekevät enenevissä määrin analysoinnin ja datapohjaisen markkinoinnin osalta yhteistyötä korkeakoulujen ja yksityisten yritysten kanssa ja ovat ottaneet käyttöönsä markkinoinnin automaatiota yms.

Kun puhutaan, että meidän pitää olla liiketoiminnallisesti edelläkävijöitä, jotta voidaan kilpailla jatkossa menestyksestä, niin juuri nämä ovat niitä asioita, jotka pitää tehdä hyvin.
Kummassakin viestissä paljon hyvää asiaa.

Tässä on osalla mennyt koko pointti pahasti ohi kun:
1) Kukaan ei ole väittänyt, etteikö Kerholla olisi parannettavaa millään osa-alueella.
2) Kukaan ei ole myöskään väittänyt oheismyynnin/"laajennettu tuoteen" olevan tarpeettomia.

Ydintuote nyt vaan on oleellisempaa yrityksen ja kuluttajan kannalta kuin muut mainitut seikat.

Tuossa on yksi kohta johon tartun:

moni, jolle ylivoimaisesti tärkein prioriteetti on laadukas urheilutuote, on ensimmäinen valinta vaikkapa Valioliigamatsi tai NHL-matsi televisiosta. Tarvitaan paljon muuta kuin hyvä ydintuote, että nämä lähtisivät Kerhon matsiin.
Nämä ko. henkilöt eivät ole Kerhon pääasiallinen kohderyhmä. He eivät välttämättä muutenkaan seuraa Liigaa.

Päästään siis jo ihan erilaiseen ongelmaan tai uhkaan eli Liigan yleinen taso ja pelin viihdyttävyys yleisesti. Mikäli liigakiekko mielletään liian tylsäksi, ei mikään oheistoiminta/laajennettu tuote tuo näitä henkilöitä hallille.

Jakamalla kuluttajat segmentteihin (kuluttajasegmentointi/kohderyhmäsegmentointi) voidaan kohdistaa esim. mainontaa tarkemmin tietylle porukalle. Melko olennaista kovenemassa kilpailutilanteessa. Tässä ei nyt edes ollut kyse näin syventävistä käsitteistä. Toki kivahan näitä on pohtia.
 

lartama24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova - Stenhård / Kerho
En nyt oikein tiedä miten suhtautua tähän keskusteluun "tuotteesta" ja "laajennetusta tuotteesta". Eiks se nyt kuitenkin ole niin että elämys- ja viihdebisneksessä se on se brändi itsessään ole kokonaisuudessaan tuote, ja mitä ajatuksia se herättää. Jos se miellyttää, niin sitä seurataan ja silloin kukkaronnyöritkin aukeavat. En ole ihan varma että kovasti haukutut lehtimiehet negatiivisine juttuineen ovat väärässä, ottaen huomioon missä nyt ollaan?

Tuntuu oudolta että "tuotteesta" nauttiminen olisi rajattu vain niille jotka jaksaa kammeta itsensä talvipakkasella sinne purkuvalmiiseen kaarihalliin. Varmaan täälläkin on jokunen, joka makselee ihan mielellään satasia kaudessa että voi seurata NHL tai Valioliigan joukkuetta maksukanavilta, ilman että on käynyt Tukholmaan pidemmällä haistelemassa maailman tuulia.

Suurin osa hallin asiakkaista on siellä kuitenkin tunnelman takia ilman että ymmärtävät liikaa taktisista tai aina edes pelillisistä hienouksista.

Ja niin kauan kuin mikään tuote markkinoi itseään jollain vitun lounaslistoilla, on ihan turha odottaa minkäänlaista ryhdistäytymistä muuallakaan. Jos sieltä ei nyt lähde ne tutun tutut, lapset ja saunakaverit niin se on hyvää yötä ja lueskellaan niitä Vexin kirjoja ja muistellaan kyynel silmässä menneitä. Onhan meillä jumalauta hienot muistot.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jokunen euro kannattaa laittaa sivuun koska mies Riihimäeltä on saatavissa jo vajaan vuoden sisällä
 

Niedermayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Hokki, Chicago Blackhawks
Eiköhän se ole Kerhon parempi mennä konkkaan ja sitten uuteen nousuun? Noiden julkisuudessa olleiden velkojen takana mahtaa olla toinen mokoma lisää, joten mahdoton tehtävä on edessä.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi, NJD, Barça
Eiköhän se ole Kerhon parempi mennä konkkaan ja sitten uuteen nousuun? Noiden julkisuudessa olleiden velkojen takana mahtaa olla toinen mokoma lisää, joten mahdoton tehtävä on edessä.
Eiköhän se Kärppienkin olisi, ihan varmuuden vuoksi.
**************************

Yhtenä isona ajatuksena itselläni on vielä se, että keiden tekemisistä näissä asioissa puhutaan, kun puhutaan "toimistosta"? Lopulta siellä on melko pieni osa tekijöistä niitä, jotka suoraan pystyvät vaikuttamaan joukkueen tekemiseen. Toki tietyt henkilöt kasaa sen ryhmän ja sille valmennuksen ja ovat sitä kautta siinä aiheessa kiinni. Niillä muilla taas ei ole osaa eikä arpaa siihen peliin ja heidän hommansa on saada nämä muut, liittyvät asiat tuottamaan ja kehittää jatkuvasti.

Ja ne lounaslistat pitää julkaista. Jumalauta, jos ollaan ruokabisneksessä, niin siitä puolesta pitäisi julkaista paljon muutakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös