Siinähän se homma meneekin pahasti perseelleen, jos sijoitus on ainoa millä on merkitystä. Sillä ajattelulla täällä voi lyödä hanskat tiskiin välittömästi.
Tottakai sillä pelillä on merkitystä, mutta ne kaikki muut asiat pitää tehdä niin hyvin, että se pelin merkitys on mahdollisimman vähäinen. Sillon voi kuvitella rakentavansa jotain pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.
Siinä meillä on kyllä perustavanlaatuinen näkemysero.
Ihan rehellisesti:
Kuinka kauan jengi kannattaisi joukkuetta, joka ei voita?
Nyt ei puhuta mestaruuksista vaan pudotuspelijoukkueena olemisesta. Jos sijoituksella ei ole väliä, niin mitä me täälläkin sitten väännetään? Miksi vittuillaan seuran johdolle jne? Koska sillä sijoituksella ja tuloksella on väliä.
Toistuvasti häviävälle joukkueellekin varmasti riittäisi uskollisia kannattajia. Yleisömäärä ei kuitenkaan riittäisi kehittämään toimintaa eikä saavutettaisi taloudellista voittoa. Ilman taloudellisesti positiivista tulosta ei ole varaa panostaa mainontaan jne.
Em. tilannetta ei myöskään pelastettaisi pelkällä pöhinällä, vaan tarvittaissiin parempi tuote. Myyntikanavat voi olla vaikka kuinka hyvin mietittynä, mutta jos kukaan ei osta, silläkään ei ole mitään merkitystä.
Englanniksi markkinoinnin peruspilarit ovat:
product
price
place
promotion
Tuote aina ensin. Karu totuus on, ettei millään muulla ole väliä, ellei tuote ole kunnossa. Se nyt vaan on fakta, eikä mielipidekysymys.
Siihen viittasin Ilveksen kohdalla. Suurin ero Kerhoon on uusi halli, joka mahdollistaa isommat tulot ja sen myötä paremman tuotteen. Toki rahakaan ei automaattisesti tarkoita menestystä, vaan tarjoaa paremmat edellytykset sille.
Kerhon kannattaa panostaa organisaatioon ja uusi suunnitelma takaisi sen, ettei menestys olisi yhden henkilön varassa. Koko urheilutoiminta olisi isomman porukan varassa.
Pelkkä markkinointi tai sen tietyt osa-alueet (mainonta, mediapreesenssi... eli promootio) eivät riitä tuotteen ollessa huonolaatuinen.