HPK:n taloudellinen tilanne

  • 459 515
  • 1 656

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseskesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?
Omasta mielestä Moseksen kaltaiset diilit - en siis nyt puhu tarkasti Moseksesta vaan yleistäen - ovat seuralle pahimpia vaaroja. Entinen jo ikääntyvä tähtipelaaja, ura laskussa, loukkaantumishistoriaa ja pelaamattomuutta, ei mitään aiempaa kytköstä seuraan, tavallista vahvempi riippuvuus ketjukavereista... ja pahimmassa tapauksessa vielä jonkinlainen asennevamma tai muita sopeutumisvaikeuksia. Hinta tuskin on kuitenkaan erityisen halpa, ja vaikka tulisikin jonkinlaiseen alehintaan, riski on kuitenkin erittäin suuri. Sanoisin, että noilla lähtökohdilla epäonnistutaan useammin kuin onnistutaan.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Omasta mielestä Moseksen kaltaiset diilit - en siis nyt puhu tarkasti Moseksesta vaan yleistäen - ovat seuralle pahimpia vaaroja. Entinen jo ikääntyvä tähtipelaaja, ura laskussa, loukkaantumishistoriaa ja pelaamattomuutta, ei mitään aiempaa kytköstä seuraan, tavallista vahvempi riippuvuus ketjukavereista... ja pahimmassa tapauksessa vielä jonkinlainen asennevamma tai muita sopeutumisvaikeuksia. Hinta tuskin on kuitenkaan erityisen halpa, ja vaikka tulisikin jonkinlaiseen alehintaan, riski on kuitenkin erittäin suuri. Sanoisin, että noilla lähtökohdilla epäonnistutaan useammin kuin onnistutaan.
Moses oli plan B ja noissa tilanteissa taidetaan mennä usein melkoisella riskillä.

Eiköhän muuten mennyt Moseksen lisäksi eniten rahaa Jolyn ja Hietasen sopimuksiin. Toki myös johonkin Järviseen on uponnut vähän enemmän euroja.

Pihlström taas ei ole tainnut olla erityisen kallis.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivasen mukaan viime kauden joukkueen toteutunut kulu oli loppujen lopuksi 2,2m€. Eli tästä tulee tuo historian kallein joukkue. Siinä on siis nuo nousseet henkilöstökulut, eikä missään Aulangon ravintolahommissa.
Niin, tuo on se 300K€. Edelliskauteen verrattuna tulos on muuttunut miinussuuntaan miljoonan. On siinä muutakin pieleen mennyt aika vahvasti kuin palkat.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Niin, tuo on se 300K€. Edelliskauteen verrattuna tulos on muuttunut miinussuuntaan miljoonan. On siinä muutakin pieleen mennyt aika vahvasti kuin palkat.

Juu, tästähän kirjoittelin aikaimmin eli:

Ostot tilikauden aikana: +265k€ edellisestä tilikaudesta
Henkilöstökulut: +330k€ edellisestä tilikaudesta


Lisäksi liiketoiminnan muut kulut +150k€. Näiden lisäksi kun myyntipuoli on sakannut eli liikevaihto noussut ainoastaan noin 670k€ edellisestä kuten @Läskisalo aikaisemmin aiheellisesti ihmetteli, niin paletti on selvä. Kulut noussut vuodessa enemmän kuin myyntiä on saatu lisää. Ei parane antaa edellisen tilikauden "hyvän tuloksen" hämätä. Ilman koronatukia sieltäkin olisi tullut noin 750k€ turskat.
 
Viimeksi muokattu:

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseksesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?

Eiköhän muuten mennyt Moseksen lisäksi eniten rahaa Jolyn ja Hietasen sopimuksiin. Toki myös johonkin Järviseen on uponnut vähän enemmän euroja.

Pihlström taas ei ole tainnut olla erityisen kallis.
Kokonaispaketissa on liikaa kalliita pelaajia, ei siitä edes voi oikein nostaa yhtä tai kahta esiin. Harvemmin on ollut joukkuetta Kerholla, jossa on niin paljon kokeneita pelaajia, jotka ovat vakiinnuttaneet palkkatasonsa liigaan: Joly, Hietanen, Moses, Järvinen, Nenonen, Nikkilä, Pelli, Rajaniemi, Lebedeff, Karjalainen, Ahonen, Pihlström, Mustonen, Ikonen, Janatuinen, Toivola. Joku jo voi pelata jäähdyttelysopparilla, mutta onhan tuossa aika hinta-laatu-suhteelta kallis paketti, kun miettii, miten jääkiekkoilijan palkka kehittyy.

Sellainen paketti, minkä Toivolan Mika unelmissaan pystyy kokoamaan, tää oli Mikan näköinen rosteri. Paljon kokeneita liigajyriä, vähemmän eteenpäin meneviä talentteja. Ja mitä Pikkarainen myös toivoo osaltaan joukkeeltaan, toki hyökkäyspään tähtiä ja leveyttä tarvitsisi hän myös.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sellainen paketti, minkä Toivolan Mika unelmissaan pystyy kokoamaan, tää oli Mikan näköinen rosteri. Paljon kokeneita liigajyriä, vähemmän eteenpäin meneviä talentteja. Ja mitä Pikkarainen myös toivoo osaltaan joukkeeltaan, toki hyökkäyspään tähtiä ja leveyttä tarvitsisi hän myös.
Näiden kahden näköinen joukkue tosiaan. Kuinkakohan kallis jengi olisi ollut kasassa, jos seura olisi hankkinut lisää pelaajia Pikkaraisen toiveiden mukaisesti?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa
En sano, etteikö Ilveksessä tehtäisi asioita oikein. Mutta...

Tässä on heilläkin ollut valmentajan potkut jne. Selkein etu on uusi halli, joka mahdollistaa aivan erilaiset tulot ja seurauksena isomman pelaajabudjetin sekä paremmat olosuhteet pelaajille.

Loppujen lopuksi kaikella somepöhinällä tms. ei ole pienintäkään merkitystä jos joukkue ei voita. Loistava markkinointi ei pelasta paskaa tuotetta. Rahalla saa paremmat edellytykset rakentaa toimivan tuotteen.

Summa summarum: Kerho tarvitsee rahaa.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa

Synkkää on

Tätä tahtia jos mennään seuraavat 30 vuotta, niin saattavat nousta jo rinnalle liiga-ajan menestyksessä
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Loistava markkinointi johtaa monesti lompakon paksuuntumiseen ja niin edelleen..

Että sillee..
Markkinoinnilla tuodaan tuotetta ja yritystä esille (mainonta, toimintamalli, yrityksen imago jne.) Sinä taidat viitata myyntityöhön, joka on yksi osa tätä kaikkea.

Yleisesti markkinointi ei toimi (tai tuota tulosta) jos itse tuote ei ole kunnossa. Kaikki lähtee siitä - tuotteesta.

Tuote tietty saadan kuluttajien tietoisuuteen mainonnan myötä (yksi osa markkinointia). Ja selvää on, että markkinointi on pitkälti kaikki se, mitä yritys tekee. Ilman toimivaa tuotetta on kuitenkin aivan sama, kuinka hienosti mainostat tai minkälaisen imagon yritys on onnistunut luomaan, näin esimerkiksi. Kuluttajaa kiinnostaa eniten se, täyttääkö tuote sille asetetut edellytykset. Kilpaurheilusta haetaan kuluttajan näkökulmasta elämyksiä ja menestyksen tunnetta. Se ei välttämättä edes tarkoita jatkuvia mestaruuksia, vaan jääkiekon kohdalla runkosarjaotteluiden voittoja sekä mahdollista pudotuspelimenestystä.

Kerho ei pysty myymään tuotetta yrityksille, jos tuote ei toimi (voita) ja sen seurauksena katsojia ei käy otteluissa. Se on hankala yhtälö kun tarvitaan rahaa jotta joukkue olisi kilpailukykyinen, mutta rahaa ei helposti saada, jos joukkue ei ole kilpailukykyinen.

Ei sillä, myyntityötä tulisi tehostaa ja etsiä uusia tapoja saada tulovirtaa. Sekään ei onnistu jos tuote ei ole kiinnostava ja sen kautta ei saavuteta toivottua yleisöä.

Lyhyesti kiteytettynä:
Tuote on markkinoinnin ensimmäisiä vaiheita. Muu rakentuu sen varaan.
 
Viimeksi muokattu:

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Koko teksti
Paljon hyviä pointteja. Tarttuisi kuitenkin tähän tuoteajatteluun sen verran, että on aika laaja-alainen ajatus pitää menestystä sinällään tuotteena tai HPK:tai tuotteena, jonka soveltuvuus asiakkaalle mitataan menestyksessä. Toki se on kokonaisuuden pohjana, mutta kyllähän ne tuotteet on käytännössä kaikkea muuta. Karrikoiden katsojamääriät vaikuttavat "tuotteen sisällä" vain näkyvyyttä myytäessä. Muuten tuotteiden sisältöä rakennettaessa pitäisi keskittyä nimenomaan niihin tuotteisiin, niiden laatuun ja myyntikanavan laatuun. Täydellisellä onnistumisella tuotteet ovat niin hyviä, että ne myyvät itse itseään ja se menestys sinällään jää sivuseikaksi. Tottakai pitää huomioida, että se menestys ja sitä kautta kasvava yleisömäärä kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden joukkoa.

Mahdollisuus olisi markkinoida Hämeenlinnan top-3 kokin loihtimia lounaita myös sillä kokeilla, eikä pelkällä automaattisella ruokalistalla.

Mahdollisuus olisi tehostaa oluen myyntiä erilaisilla jonotusratkaisuilla.

Mahdollisuus olisi kehittää aitiotapahtumia, nyt siellä pienessä sillipurkissa syödään jotain kallista kylki kyljessä, ei tulisi mieleenkään viedä jotain neuvottelua siihen ympäristöön. Ryyppäämään sinne voi mennä.

Fanituotteissakin on lanseerattu uusia hienoja kesätuotteita, mutta sen puolen suurin ongelma on edelleen naurettavalla tasolla oleva myyntikanava jota kai nettikaupaksikin pitäisi kutsua. Se on ihan hirveä. Kaikin puolin.

Nythän pääasiassa pelissä jengi ostaa jotain, kun parempaakaan ei ole tarjolla.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarttuisi kuitenkin tähän tuoteajatteluun sen verran, että on aika laaja-alainen ajatus pitää menestystä sinällään tuotteena tai HPK:tai tuotteena, jonka soveltuvuus asiakkaalle mitataan menestyksessä.
Menestystä ei pidetä tuotteena vaan joukkuetta, jolla tulisi olla mahdollisuus menestyä.

Tuote on menestys kun se toimii halutulla tavalla. Mitä urheilujoukkueelta halutaan? Aiemmin mainitsemani elämykset ja tietenkin menestysmahdollisuudet. Kuluttajia menetetään toistuvien tappioden myötä. Samalla tavalla kuin ravintola menettää asiakkaita ruoan ollessa toistuvasti heikkolaatuista.

Karrikoiden katsojamääriät vaikuttavat "tuotteen sisällä" vain näkyvyyttä myytäessä.
Näkyvyydestähän taas tuossa olikin kyse, kun kirjoitin myynnistä eli katsojamäärät vaikuttavat mainosmyyntiin - kuinka hyvin kohdeyleisö on tavoitettavissa otteluissa?

Muuten tuotteiden sisältöä rakennettaessa pitäisi keskittyä nimenomaan niihin tuotteisiin, niiden laatuun ja myyntikanavan laatuun. Täydellisellä onnistumisella tuotteet ovat niin hyviä, että ne myyvät itse itseään ja se menestys sinällään jää sivuseikaksi. Tottakai pitää huomioida, että se menestys ja sitä kautta kasvava yleisömäärä kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden joukkoa.
Tämä olikin koko tekstini yksi pääpointeista - laadukas tuote. Toinen pointti liittyi juurikin toisen viestin sisältöön - markkinointikaan ei auta, jos tuote ei ole kunnossa eli laadukas. Hyvä tuote myy itsensä, mutta jääkiekkojoukkueen laatu mitataan pitkälti menestyksen kautta. Pelkät nimet selässä eivät sitä tee. Eikä esim. hyvä tarjoilu otteluissa riitä pidemmän päälle. Joukkue on keskiössä.

Myyntikanavan laatuun tuli viitattua myynin tehostamisella. Siihen tulee panostaa. Myyntikanavat kuntoon.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mahdollisuus olisi markkinoida Hämeenlinnan top-3 kokin loihtimia lounaita myös sillä kokeilla, eikä pelkällä automaattisella ruokalistalla.

Mahdollisuus olisi tehostaa oluen myyntiä erilaisilla jonotusratkaisuilla.

Mahdollisuus olisi kehittää aitiotapahtumia, nyt siellä pienessä sillipurkissa syödään jotain kallista kylki kyljessä, ei tulisi mieleenkään viedä jotain neuvottelua siihen ympäristöön. Ryyppäämään sinne voi mennä.

Fanituotteissakin on lanseerattu uusia hienoja kesätuotteita, mutta sen puolen suurin ongelma on edelleen naurettavalla tasolla oleva myyntikanava jota kai nettikaupaksikin pitäisi kutsua. Se on ihan hirveä. Kaikin puolin.

Nythän pääasiassa pelissä jengi ostaa jotain, kun parempaakaan ei ole tarjolla.
Otetaan nämä erikseen...

Ravintolaa voisi tosiaan muutenkin mainostaa kuin listoilla. Oliko ravintolalla omia sivuja ja some-kanavia? En ole tarkistanut. Sieltä sitten vaikka Kerhon IG-tarinoihin jaettuina.

Oluen myyntiä voisi aina tehostaa.

Aitiotapahtumat taitaisivat vaatia aitioiden remonttia. Voi kun olisi uusi halli mahdollinen. Nykyisienkin toimintaa tulisi kehittää, eikä antaa vaan olla. Kerran olen ollut ihan mukava oli syödä siellä. Riippuu varmaan aitiostakin.

Eikös fanituotteita myydä nykyään muuallakin? Mikä hemmetti se nyt olikaan?

Kerhon omat sivut nyt ovat välttävät. Enemmän merkitystä on some-kanavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Loppujen lopuksi kaikella somepöhinällä tms. ei ole pienintäkään merkitystä jos joukkue ei voita. Loistava markkinointi ei pelasta paskaa tuotetta. Rahalla saa paremmat edellytykset rakentaa toimivan tuotteen.
No tietenkin on.

Loistava markkinointi, viestintä ja pöhinä auttaa kyllä paljon. Hyvä tuote, eli peli, toki auttaa huomattavasti, mutta paska pelikään ei estä toteuttamasta edellä mainittuja asioita parhaalla mahdollisella tavalla.

Tietysti Ilveksen on helpompi toteuttaa, mutta siellä on esimerkiksi yhteisöllisyyttä luotu jo vuosia laadukkaasti kaikessa viestinnässä. Kun porukka on sitoutunut tätä kautta seuraan, se auttaa myös myyntiä.

Ei urheilubisnestä voida täysin katsoa siltä kantilta, että kuluttajaa kiinnostaa vain tuote eli voittava peli.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No tietenkin on.

Loistava markkinointi, viestintä ja pöhinä auttaa kyllä paljon. Hyvä tuote, eli peli, toki auttaa huomattavasti, mutta paska pelikään ei estä toteuttamasta edellä mainittuja asioita parhaalla mahdollisella tavalla.

Tietysti Ilveksen on helpompi toteuttaa, mutta siellä on esimerkiksi yhteisöllisyyttä luotu jo vuosia laadukkaasti kaikessa viestinnässä. Kun porukka on sitoutunut tätä kautta seuraan, se auttaa myös myyntiä.

Ei urheilubisnestä voida täysin katsoa siltä kantilta, että kuluttajaa kiinnostaa vain tuote eli voittava peli.
Markkinoinnin pohjalla on aina tuote ja kaikki perustuu siihen.

Hyvällä pöhinällä ei piiloteta huonoa tuotetta.

Kyllä se voittava peli nyt vaan on se, millä mitataan tuotteen onnistuminen. Urheiluromanttisesta näkökulmasta voi todeta muuta, mutta pelkästään liiketaloudellisesta perspektiivistä, voitot ovat elintärkeässä asemassa.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Markkinoinnin pohjalla on aina tuote ja kaikki perustuu siihen.

Hyvällä pöhinällä ei piiloteta huonoa tuotetta.

Kyllä se voittava peli nyt vaan on se, millä mitataan tuotteen onnistuminen. Urheiluromanttisesta näkökulmasta voi todeta muuta, mutta pelkästään liiketaloudellisesta perspektiivistä, voitot ovat elintärkeässä asemassa.
Siinähän se homma meneekin pahasti perseelleen, jos sijoitus on ainoa millä on merkitystä. Sillä ajattelulla täällä voi lyödä hanskat tiskiin välittömästi.

Tottakai sillä pelillä on merkitystä, mutta ne kaikki muut asiat pitää tehdä niin hyvin, että se pelin merkitys on mahdollisimman vähäinen. Sillon voi kuvitella rakentavansa jotain pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.

Siinä meillä on kyllä perustavanlaatuinen näkemysero.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siinähän se homma meneekin pahasti perseelleen, jos sijoitus on ainoa millä on merkitystä. Sillä ajattelulla täällä voi lyödä hanskat tiskiin välittömästi.

Tottakai sillä pelillä on merkitystä, mutta ne kaikki muut asiat pitää tehdä niin hyvin, että se pelin merkitys on mahdollisimman vähäinen. Sillon voi kuvitella rakentavansa jotain pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.

Siinä meillä on kyllä perustavanlaatuinen näkemysero.
Ihan rehellisesti:
Kuinka kauan jengi kannattaisi joukkuetta, joka ei voita?

Nyt ei puhuta mestaruuksista vaan pudotuspelijoukkueena olemisesta. Jos sijoituksella ei ole väliä, niin mitä me täälläkin sitten väännetään? Miksi vittuillaan seuran johdolle jne? Koska sillä sijoituksella ja tuloksella on väliä.

Toistuvasti häviävälle joukkueellekin varmasti riittäisi uskollisia kannattajia. Yleisömäärä ei kuitenkaan riittäisi kehittämään toimintaa eikä saavutettaisi taloudellista voittoa. Ilman taloudellisesti positiivista tulosta ei ole varaa panostaa mainontaan jne.

Em. tilannetta ei myöskään pelastettaisi pelkällä pöhinällä, vaan tarvittaissiin parempi tuote. Myyntikanavat voi olla vaikka kuinka hyvin mietittynä, mutta jos kukaan ei osta, silläkään ei ole mitään merkitystä.

Englanniksi markkinoinnin peruspilarit ovat:
product
price
place
promotion

Tuote aina ensin. Karu totuus on, ettei millään muulla ole väliä, ellei tuote ole kunnossa. Se nyt vaan on fakta, eikä mielipidekysymys.

Siihen viittasin Ilveksen kohdalla. Suurin ero Kerhoon on uusi halli, joka mahdollistaa isommat tulot ja sen myötä paremman tuotteen. Toki rahakaan ei automaattisesti tarkoita menestystä, vaan tarjoaa paremmat edellytykset sille.

Kerhon kannattaa panostaa organisaatioon ja uusi suunnitelma takaisi sen, ettei menestys olisi yhden henkilön varassa. Koko urheilutoiminta olisi isomman porukan varassa.

Pelkkä markkinointi tai sen tietyt osa-alueet (mainonta, mediapreesenssi... eli promootio) eivät riitä tuotteen ollessa huonolaatuinen.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ehkä lisäisin tuohon yllä olevaan vielä 5.
P:n (people).
Muuten hyvinkin samaa mieltä ja nämä haasteet koskee kaikkia liiga-seuroja. 1/3 osa on tilanteen päällä ja lopuilla n. 10 paketti vielä suht levällään.
Tsemiä Hämeeseen, kyllä se vire vielä löytyy!
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ihan rehellisesti:
Kuinka kauan jengi kannattaisi joukkuetta, joka ei voita?

Nyt ei puhuta mestaruuksista vaan pudotuspelijoukkueena olemisesta. Jos sijoituksella ei ole väliä, niin mitä me täälläkin sitten väännetään? Miksi vittuillaan seuran johdolle jne? Koska sillä sijoituksella ja tuloksella on väliä.

Toistuvasti häviävälle joukkueellekin varmasti riittäisi uskollisia kannattajia. Yleisömäärä ei kuitenkaan riittäisi kehittämään toimintaa eikä saavutettaisi taloudellista voittoa. Ilman taloudellisesti positiivista tulosta ei ole varaa panostaa mainontaan jne.

Em. tilannetta ei myöskään pelastettaisi pelkällä pöhinällä, vaan tarvittaissiin parempi tuote. Myyntikanavat voi olla vaikka kuinka hyvin mietittynä, mutta jos kukaan ei osta, silläkään ei ole mitään merkitystä.

Englanniksi markkinoinnin peruspilarit ovat:
product
price
place
promotion

Tuote aina ensin. Karu totuus on, ettei millään muulla ole väliä, ellei tuote ole kunnossa. Se nyt vaan on fakta, eikä mielipidekysymys.

Siihen viittasin Ilveksen kohdalla. Suurin ero Kerhoon on uusi halli, joka mahdollistaa isommat tulot ja sen myötä paremman tuotteen. Toki rahakaan ei automaattisesti tarkoita menestystä, vaan tarjoaa paremmat edellytykset sille.

Kerhon kannattaa panostaa organisaatioon ja uusi suunnitelma takaisi sen, ettei menestys olisi yhden henkilön varassa. Koko urheilutoiminta olisi isomman porukan varassa.

Pelkkä markkinointi tai sen tietyt osa-alueet (mainonta, mediapreesenssi... eli promootio) eivät riitä tuotteen ollessa huonolaatuinen.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, enkä ole missään sanonut, että sijoituksella ei väliä, aina olen sanonut sen olevan siellä pohjana.

Ne muut toiminnot pitäisi saada siihen kuntoon, että ne kantavat silloinkin johonkin, kun se sijoitus ja menestys ei onnistu. Siten, ettei pelillisesti paska kausi tarkoita heti joukkosupistuksia organisaatiossa. Jatkuvasti paskaa tuskin kukaan kovin pitkään jaksaisi kannattaa, mutta toisaalta, jos muita elämyksiä saataisiin parannettua, olisi aikajänne todennäköisesti pidempi.

Toinen iso ajatteluero meillä on tuossa "tuotteessa". Puhut, että tuote on kunnossa, silloin kun joukkue pärjää. Näen sen sinällään samalla tavalla, mutta mielestäni silloin vain yksi tuotteista on kunnossa, toki se on tärkein, koska se vaikuttaa suoraan muidenkin tuotteiden asiakasmäärään, mutta minun ajattelussa ne muut on nimenomaan niitä, jotka kantavat yritystä silloin, kun menestys sakkaa. Ja silloin, kun menestystä tulee, ne muut tuovat vielä isommalla kädellä tulovirtoja.

Ne muut vaan pitää yksilöidä selvästi ja löytää niille kaikille nuo neljä P:tä.

Peli tuotteena myy pääsylippuja. Pääsyliput tuovat tapahtuman muille tuotteille lisää asiakaskuntaa. Lisäksi on mahdollista eritellä paljon ottelutapahtumasta riippumattomia tuotteita. Tämä lanseerattu yritysvalmennus on yksi hyvä esimerkki. Lounaat toinen. Ja sitten on lukematon määrä mahdollisia tuotteita, joihin se menestys tuo lisämyyntiä, mutta hyvin tehtynä niitä saisi myytyä vaikka joukkue kuinka kyntäisi. Se toki varmasti vaatisi sitä yhteisöllisyyttä myös taustalle.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Markkinoinnin pohjalla on aina tuote ja kaikki perustuu siihen.

Hyvällä pöhinällä ei piiloteta huonoa tuotetta.
Siinähän se homma meneekin pahasti perseelleen, jos sijoitus on ainoa millä on merkitystä. Sillä ajattelulla täällä voi lyödä hanskat tiskiin välittömästi.

Tottakai sillä pelillä on merkitystä, mutta ne kaikki muut asiat pitää tehdä niin hyvin, että se pelin merkitys on mahdollisimman vähäinen. Sillon voi kuvitella rakentavansa jotain pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.
Niin. Tietenkin peli ja tulos vaikuttaa, ei siinä mitään, mutta tuote = peli = menestys ei kyllä ole se tärkein asia, vaikka luonnollisesti helpottaa asioita.

Urheiluseura-/tapahtuma tuottaa ihmiselle elämyksiä ja voitto ei likimainkaan aina ole se juttu. Ottelutapahtumassa täytyy taata viihtyvyys, ihmisille täytyy myydä ja tuottaa yhteisöllisyyden tunne ja niin edelleen. Kerhon ottelutapahtuma on tätä nykyään sellainen, että en tiedä auttaisiko edes voitosta voittoon marssiminen kovin paljoa.

Tässä voidaan myös viedä markkinointi ja viestintä ihan sinne ruohonjuuritasolle, että miten ihmisiä saadaan sitoutettua HPK:hon jo nuorena ja sitä kautta sitten saadaan minimoitua ikään kuin paskojen kausien ja ajanjaksojen vaikutuksia.

Toki tässä voisi ohimennen myös mainita sellaisia ulkoisia haasteita, joihin HPK ei voi juurikaan vaikuttaa. Esimerkkinä vaikka itse ottelu ja se, että onko se peli nykyään viihdyttävää vai tylsää. Tai toisena esimerkkinä sarjajärjestelmä, eli mistä monen joukkueen kannattajat saavat keväällä sen jännityksen ja kokemuksen.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ne muut toiminnot pitäisi saada siihen kuntoon, että ne kantavat silloinkin johonkin, kun se sijoitus ja menestys ei onnistu. Siten, ettei pelillisesti paska kausi tarkoita heti joukkosupistuksia organisaatiossa. Jatkuvasti paskaa tuskin kukaan kovin pitkään jaksaisi kannattaa, mutta toisaalta, jos muita elämyksiä saataisiin parannettua, olisi aikajänne todennäköisesti pidempi.
Ilman tuotetta markkinointi itsessään ei tuota. Kerhosta puhuttaessa tarkoitetaan täällä muilla toiminnoilla sitä, mitä nyt haetaan eli urheilupuolen tekijöitä. He taas ovat se kehitystiimi, joka kehittää tuotetta eteenpäin.

Toinen iso ajatteluero meillä on tuossa "tuotteessa". Puhut, että tuote on kunnossa, silloin kun joukkue pärjää. Näen sen sinällään samalla tavalla, mutta mielestäni silloin vain yksi tuotteista on kunnossa, toki se on tärkein, koska se vaikuttaa suoraan muidenkin tuotteiden asiakasmäärään, mutta minun ajattelussa ne muut on nimenomaan niitä, jotka kantavat yritystä silloin, kun menestys sakkaa. Ja silloin, kun menestystä tulee, ne muut tuovat vielä isommalla kädellä tulovirtoja.
Aivan - se päätuote on kunnossa kun joukkue menestyy. Nyt puhutaankin sitten erillisistä tuotteista (esim. yritysvalmennus). Se on taas ihan eri asia - ei käsitellä pelkästään yhden tuotteen promootiota tai muita markkinoinnin osa-alueista (liittyen siihen tuotteeseen).

Urheiluseura-/tapahtuma tuottaa ihmiselle elämyksiä ja voitto ei likimainkaan aina ole se juttu. Ottelutapahtumassa täytyy taata viihtyvyys, ihmisille täytyy myydä ja tuottaa yhteisöllisyyden tunne ja niin edelleen. Kerhon ottelutapahtuma on tätä nykyään sellainen, että en tiedä auttaisiko edes voitosta voittoon marssiminen kovin paljoa.
Tämä on urheiluromanttinen näkökulma. Suurta yleisöä ei valitettavasti kiinnosta muu kuin se menestys. Monikaan ei siellä pelissä viihdy jos tulee huolella turpaan jäällä. NHLn puolella on vaikka mitä oheistoimintaa. Silti kuluttajat äänestävät jaloillaan kun peli ei kulje.

Tässä voidaan myös viedä markkinointi ja viestintä ihan sinne ruohonjuuritasolle, että miten ihmisiä saadaan sitoutettua HPK:hon jo nuorena ja sitä kautta sitten saadaan minimoitua ikään kuin paskojen kausien ja ajanjaksojen vaikutuksia.
Viides P eli people. Sisältää tekijät sekä sidosryhmät. Kilpaurheilussa kannattajat ovat tärkein sidosryhmä. Heihin tulee tietenkin panostaa ja mainonta (jaa muu promootio) auttaa tässä. Voidaan luoda yhteisöllisyyttä ja "minä/me" tyylisiä kampanjoita. Valitettavasti nekään eivät auta jos tuote on paska. Tällaiseen tulee kuitenkin tähdätä samalla kun kehitetään tuotetta.

Mikäänhän kirjoittamani ei tarkoita sitä, etteikö Kerhon toimintaa voisi kauttaaltaan parantaa. Aiheena oli markkinointi ja sen rooli ja merkitys urheiluseuran/urheilujoukkueen toiminnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Tämä on urheiluromanttinen näkökulma. Suurta yleisöä ei valitettavasti kiinnosta muu kuin se menestys. Monikaan ei siellä pelissä viihdy jos tulee huolella turpaan jäällä. NHLn puolella on vaikka mitä oheistoimintaa. Silti kuluttajat äänestävät jaloillaan kun peli ei kulje.
Jos suurta yleisöä kiinnostaisi vain menestys, ei tuolla olisi kerta toisensa jälkeen yli 3000 katsojan keskiarvoja myös näillä sysipaskoilla kausilla.

Eikä oikeastaan muinakaan kausina, koska etenkään Kerhon osalta se hallilla käyminen ei voi perustua kenelläkään siihen, että mennään menestyksen perässä.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos suurta yleisöä kiinnostaisi vain menestys, ei tuolla olisi kerta toisensa jälkeen yli 3000 katsojan keskiarvoja myös näillä sysipaskoilla kausilla.

Eikä oikeastaan muinakaan kausina, koska etenkään Kerhon osalta se hallilla käyminen ei voi perustua kenelläkään siihen, että mennään menestyksen perässä.
Vielä on se yli 3000 koska uskotaan, että sieltä suosta noustaan ja on myös kiinnostavia pelaajia ollut.

Mutta... Kuinkahan monta kertaa täällä Kerhon osiossa on todettu, ettei seura kestä enää tällaisia kausia kuin mitä nyt on ollut? Nythän kaikki on kirjoituksien mukaan päin helvettiä, "kiitos Toivanen." Vai jauhetaanko vaan paskaa?

Laskevat yleisömäärät selittyvät tietty myös vaikeilla ajoilla (korona, inflaatio jne). Siksi tuotteen pitääkin olla kunnossa, jotta ihmiset saisivat rahalleen vastinetta. Ensiksi joukkueen peli kuntoon. Samalla sitten miettimään ottelutapahtuman kehittämistä.

Yli 3000 ei myöskään pidä seuraa mukana kilpailussa. Pitäisi olla lähempänä 4000 kuin 3000.
 

Takanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa
Ensiksi joukkueen peli kuntoon. Samalla sitten miettimään ottelutapahtuman kehittämistä.
Peli tulee kuntoon sitten kun se tulee. Voi ottaa oman aikansa, etenkin tuolla rosterilla. Sen sijaan ottelutapahtuman kehittämisessä ollaan toivon mukaan siirrytty "miettimistasolta" jo tekoihin, muuten saa sieltäkin laittaa kaikki pihalle, toimistopöytiä myöten.

Tuolla on mietitty asioita viimeiset kolme kautta, nyt se on toivottavasti ohi ja siirrytään tekoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös