HPK:n taloudellinen tilanne

  • 435 308
  • 1 602

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Valituksen ja itkun määrästä voisi niin kuvitella. Ravintolaa ei saisi mainostaa, mutta itku on kova jos ravintola ei tee tulosta.
Siis mistä nyt valitetaan ja itketään?

Se, että lounaslista on noussut tietynlaiseen maineeseen ei kai ole vielä itkemistä.

Mutta joo, tää oli maailmanluokan veto Toivaselta ja hän kehitti HPK:n liiketoimia uskomattoman tehokkaasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin jokunen vuosi sitten oli tilanne ettei tainnut kellään olla lipuista saatu tulo yli 15€ / peli runkosarjassa. Väitän että nykyäänkin sillä oltaisiin vielä kärkipäässä. Täytyy ihmetellä silti tappion suuruutta. Tsemppiä Kerholle! Helppo käydä vieraspeleissä siellä.
Liigan budjetoidut lipunhinnat per ottelu 22-23:

HIFK 13,97€
HPK 10,63€
Ilves 20,51€
Jukurit 11,90€
JYP 14,11€
KalPa 13,46€
KooKoo 8,59€
Kärpät 12,75€
Lukko 12,75€
Pelicans 12,00€
SaiPa 12,22€
Sport 18,32€
Tappara 15,53€
TPS 11,88€
Ässät 15,00€

Jos tällä mennään niin HPK:lle olisi tullut budjetoidulla yleisömäärällä 77 173e kassaan lisää.
 

Nilkkakiituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
PALLOKERHoo
Näen positiivisena että käytännön huippu- urheilumaailman puolelta uutta verta
mahdollisesti hallitukseen mukaan.
Nämä niinsanotusti liian innokkaat urheilu asiantuntijat kun elävät liikaa tunteella mukana ja
tuovat mukanaan huomaamattaan omasta liiketoiminnastaan ajattelumalleja.

Yksi Valtteripottaksen kaltainen "Reijo Riihimäki" kun löytyisi.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ylläolevaan Bottakseen viitaten, ei taida oikein Saroksen lisäksi olla omia, oikeasti isoja rahoja tienanneita/tienaavia. Miettinen joo, mutta muita.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Toivasen mukaan viime kauden joukkueen toteutunut kulu oli loppujen lopuksi 2,2m€. Eli tästä tulee tuo historian kallein joukkue. Siinä on siis nuo nousseet henkilöstökulut, eikä missään Aulangon ravintolahommissa. Ensi kaudella on tarkoitus lähteä samalla 1,9m€ budjetilla, kuin viime vuonna. Nyt kuitenkaan ei ole varaa nostaa sitä kesken kauden.

Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseksesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?
 
Viimeksi muokattu:
L

luigitar

Toivasen mukaan viime kauden joukkueen toteutunut kulu oli loppujen lopuksi 2,2m€. Eli tästä tulee tuo historian kallein joukkue. Siinä on siis nuo nousseet henkilöstökulut, eikä missään Aulangon ravintolahommissa. Ensi kaudella on tarkoitus lähteä samalla 1,9m€ budjetilla, kuin viime vuonna. Nyt kuitenkaan ei ole varaa nostaa sitä kesken kauden.

Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseskesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?

Onko tietoa, että saatiinko vakuutuksien kautta mitään Karjalaisen takaisin? Tämänkin vuoden pelikunto on kuitenkin suuri kysymysmerkki.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Onko tietoa, että saatiinko vakuutuksien kautta mitään Karjalaisen takaisin? Tämänkin vuoden pelikunto on kuitenkin suuri kysymysmerkki.

Mitään en asiasta tiedä, mutta nopealla googletuksella yleisestä käytönnöstä pelaajasopimuksesta:

Mikäli pelaajan loukkaantuminen tai sairastuminen (vrt. laki 276/2009) on tapahtunut joukkueen ottelussa, harjoituksissa, ottelu- tai harjoitusmatkalla, seuran määräämässä edustustilaisuudessa tai pelaajan huolehtiessa omatoimisesti peruskunnostaan (yksityiskohtaisesti määritelty urheilijaturvalain 276/2009 §:ssä 2) ja joukkueen nimeämä lääkäri toteaa pelaajan pelikyvyttömäksi, työnantaja maksaa pelaajalle sovitut korvaukset täysimääräisesti kuluvan pelikauden loppuun.

Sitten löytyi erikseen laki urheiljan sairasvakuutusturvasta.

Sairauspäiväraha korvaa urheilijalle tämän työkyvyttömyydestä aiheutuvaa ansionmenetystä. Urheilija voi saada sairausajalta työnantajan maksamaa palkkaa vastaavasti kuin muut työntekijät. Tältä ajalta sairauspäiväraha maksetaan työnantajalle.

Eli tämän ja Kela:n laskurin mukaan 130k€ vuosituloilla sairauspäiväraha, mikä työnantajalle hyvitetään, olisi noin 3350€ per kuukausi. Kerhossa palkka on varmasti alempi, joten myös tuo sairaspäiväraha on alempi, mutta tuosta varmaan selviää tuo korvaussuhde.

Mitään vastuuta en ylläolevan oikeellisuudesta ota, kunhan hieman googlettelin. Vakuutushommat on niin vaikeita, että jos et tarkkaan tiedä, mitä on eri osapuolten välillä sovittu, niin paha on mennä mitään niistä varmaksi sanomaan.

Saa korjata, jos joku palstalainen tietää paremmin, miten nämä hommat menevät.
 
Viimeksi muokattu:

Hasselhoffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joukkueeseen tuli Nikkilä, Loimaranta, Henriksson ja Kapanen ainakin kesken kauden.

Koko ravintola keskustelu lähti siitä että muut keskitason jengit nostaa liikevaihtoaan reilusti Kerhoa enemmän kun Kerho alkaa pyörittään kalakavereitten kaljagolffiterassia. Ja ostaa yhdeltä kalakaverilta leditaulua minkä pitäisi varmaan nostaa niitä tuloja ja liikevaihtoa ennemmin kuin valittaa tilinpäätöksen yhteydessä jälkikäteen että olipa kallista.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseskesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?
Omasta mielestä Moseksen kaltaiset diilit - en siis nyt puhu tarkasti Moseksesta vaan yleistäen - ovat seuralle pahimpia vaaroja. Entinen jo ikääntyvä tähtipelaaja, ura laskussa, loukkaantumishistoriaa ja pelaamattomuutta, ei mitään aiempaa kytköstä seuraan, tavallista vahvempi riippuvuus ketjukavereista... ja pahimmassa tapauksessa vielä jonkinlainen asennevamma tai muita sopeutumisvaikeuksia. Hinta tuskin on kuitenkaan erityisen halpa, ja vaikka tulisikin jonkinlaiseen alehintaan, riski on kuitenkin erittäin suuri. Sanoisin, että noilla lähtökohdilla epäonnistutaan useammin kuin onnistutaan.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Omasta mielestä Moseksen kaltaiset diilit - en siis nyt puhu tarkasti Moseksesta vaan yleistäen - ovat seuralle pahimpia vaaroja. Entinen jo ikääntyvä tähtipelaaja, ura laskussa, loukkaantumishistoriaa ja pelaamattomuutta, ei mitään aiempaa kytköstä seuraan, tavallista vahvempi riippuvuus ketjukavereista... ja pahimmassa tapauksessa vielä jonkinlainen asennevamma tai muita sopeutumisvaikeuksia. Hinta tuskin on kuitenkaan erityisen halpa, ja vaikka tulisikin jonkinlaiseen alehintaan, riski on kuitenkin erittäin suuri. Sanoisin, että noilla lähtökohdilla epäonnistutaan useammin kuin onnistutaan.
Moses oli plan B ja noissa tilanteissa taidetaan mennä usein melkoisella riskillä.

Eiköhän muuten mennyt Moseksen lisäksi eniten rahaa Jolyn ja Hietasen sopimuksiin. Toki myös johonkin Järviseen on uponnut vähän enemmän euroja.

Pihlström taas ei ole tainnut olla erityisen kallis.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivasen mukaan viime kauden joukkueen toteutunut kulu oli loppujen lopuksi 2,2m€. Eli tästä tulee tuo historian kallein joukkue. Siinä on siis nuo nousseet henkilöstökulut, eikä missään Aulangon ravintolahommissa.
Niin, tuo on se 300K€. Edelliskauteen verrattuna tulos on muuttunut miinussuuntaan miljoonan. On siinä muutakin pieleen mennyt aika vahvasti kuin palkat.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Niin, tuo on se 300K€. Edelliskauteen verrattuna tulos on muuttunut miinussuuntaan miljoonan. On siinä muutakin pieleen mennyt aika vahvasti kuin palkat.

Juu, tästähän kirjoittelin aikaimmin eli:

Ostot tilikauden aikana: +265k€ edellisestä tilikaudesta
Henkilöstökulut: +330k€ edellisestä tilikaudesta


Lisäksi liiketoiminnan muut kulut +150k€. Näiden lisäksi kun myyntipuoli on sakannut eli liikevaihto noussut ainoastaan noin 670k€ edellisestä kuten @Läskisalo aikaisemmin aiheellisesti ihmetteli, niin paletti on selvä. Kulut noussut vuodessa enemmän kuin myyntiä on saatu lisää. Ei parane antaa edellisen tilikauden "hyvän tuloksen" hämätä. Ilman koronatukia sieltäkin olisi tullut noin 750k€ turskat.
 
Viimeksi muokattu:

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy kyllä sanoa, että tuolla on pakko olla hinta-laatu suhteelta todella paskoja diilejä. Itse epäilen, että tuollaisten liigatasolla aikaisemmin meritoituneiden "veteraanien" sopimukset on aina kalliita. Paljonkohan Kerho maksoi esim. Järvisestä, Moseksesta, Ahosesta ja Pihlströmistä? Karjalainen tienasi HIFK:ssa 130k€. Kuinka paljon palkka tuosta laski Kerhossa?

Eiköhän muuten mennyt Moseksen lisäksi eniten rahaa Jolyn ja Hietasen sopimuksiin. Toki myös johonkin Järviseen on uponnut vähän enemmän euroja.

Pihlström taas ei ole tainnut olla erityisen kallis.
Kokonaispaketissa on liikaa kalliita pelaajia, ei siitä edes voi oikein nostaa yhtä tai kahta esiin. Harvemmin on ollut joukkuetta Kerholla, jossa on niin paljon kokeneita pelaajia, jotka ovat vakiinnuttaneet palkkatasonsa liigaan: Joly, Hietanen, Moses, Järvinen, Nenonen, Nikkilä, Pelli, Rajaniemi, Lebedeff, Karjalainen, Ahonen, Pihlström, Mustonen, Ikonen, Janatuinen, Toivola. Joku jo voi pelata jäähdyttelysopparilla, mutta onhan tuossa aika hinta-laatu-suhteelta kallis paketti, kun miettii, miten jääkiekkoilijan palkka kehittyy.

Sellainen paketti, minkä Toivolan Mika unelmissaan pystyy kokoamaan, tää oli Mikan näköinen rosteri. Paljon kokeneita liigajyriä, vähemmän eteenpäin meneviä talentteja. Ja mitä Pikkarainen myös toivoo osaltaan joukkeeltaan, toki hyökkäyspään tähtiä ja leveyttä tarvitsisi hän myös.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Sellainen paketti, minkä Toivolan Mika unelmissaan pystyy kokoamaan, tää oli Mikan näköinen rosteri. Paljon kokeneita liigajyriä, vähemmän eteenpäin meneviä talentteja. Ja mitä Pikkarainen myös toivoo osaltaan joukkeeltaan, toki hyökkäyspään tähtiä ja leveyttä tarvitsisi hän myös.
Näiden kahden näköinen joukkue tosiaan. Kuinkakohan kallis jengi olisi ollut kasassa, jos seura olisi hankkinut lisää pelaajia Pikkaraisen toiveiden mukaisesti?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa
En sano, etteikö Ilveksessä tehtäisi asioita oikein. Mutta...

Tässä on heilläkin ollut valmentajan potkut jne. Selkein etu on uusi halli, joka mahdollistaa aivan erilaiset tulot ja seurauksena isomman pelaajabudjetin sekä paremmat olosuhteet pelaajille.

Loppujen lopuksi kaikella somepöhinällä tms. ei ole pienintäkään merkitystä jos joukkue ei voita. Loistava markkinointi ei pelasta paskaa tuotetta. Rahalla saa paremmat edellytykset rakentaa toimivan tuotteen.

Summa summarum: Kerho tarvitsee rahaa.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
HPK aiemmin:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

Ilves aiemmin:
- Paskaa

Ilves nykyään:
- Taitokiekkoa
- Tsekkejä
- Pendo
- Hyvää tulosta taloudellisesti
- Kova tunnelma kotipeleissä
- Pronsseja ja lisää pronsseja

HPK nykyään:
- Paskaa

Synkkää on

Tätä tahtia jos mennään seuraavat 30 vuotta, niin saattavat nousta jo rinnalle liiga-ajan menestyksessä
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Loistava markkinointi johtaa monesti lompakon paksuuntumiseen ja niin edelleen..

Että sillee..
Markkinoinnilla tuodaan tuotetta ja yritystä esille (mainonta, toimintamalli, yrityksen imago jne.) Sinä taidat viitata myyntityöhön, joka on yksi osa tätä kaikkea.

Yleisesti markkinointi ei toimi (tai tuota tulosta) jos itse tuote ei ole kunnossa. Kaikki lähtee siitä - tuotteesta.

Tuote tietty saadan kuluttajien tietoisuuteen mainonnan myötä (yksi osa markkinointia). Ja selvää on, että markkinointi on pitkälti kaikki se, mitä yritys tekee. Ilman toimivaa tuotetta on kuitenkin aivan sama, kuinka hienosti mainostat tai minkälaisen imagon yritys on onnistunut luomaan, näin esimerkiksi. Kuluttajaa kiinnostaa eniten se, täyttääkö tuote sille asetetut edellytykset. Kilpaurheilusta haetaan kuluttajan näkökulmasta elämyksiä ja menestyksen tunnetta. Se ei välttämättä edes tarkoita jatkuvia mestaruuksia, vaan jääkiekon kohdalla runkosarjaotteluiden voittoja sekä mahdollista pudotuspelimenestystä.

Kerho ei pysty myymään tuotetta yrityksille, jos tuote ei toimi (voita) ja sen seurauksena katsojia ei käy otteluissa. Se on hankala yhtälö kun tarvitaan rahaa jotta joukkue olisi kilpailukykyinen, mutta rahaa ei helposti saada, jos joukkue ei ole kilpailukykyinen.

Ei sillä, myyntityötä tulisi tehostaa ja etsiä uusia tapoja saada tulovirtaa. Sekään ei onnistu jos tuote ei ole kiinnostava ja sen kautta ei saavuteta toivottua yleisöä.

Lyhyesti kiteytettynä:
Tuote on markkinoinnin ensimmäisiä vaiheita. Muu rakentuu sen varaan.
 
Viimeksi muokattu:

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Koko teksti
Paljon hyviä pointteja. Tarttuisi kuitenkin tähän tuoteajatteluun sen verran, että on aika laaja-alainen ajatus pitää menestystä sinällään tuotteena tai HPK:tai tuotteena, jonka soveltuvuus asiakkaalle mitataan menestyksessä. Toki se on kokonaisuuden pohjana, mutta kyllähän ne tuotteet on käytännössä kaikkea muuta. Karrikoiden katsojamääriät vaikuttavat "tuotteen sisällä" vain näkyvyyttä myytäessä. Muuten tuotteiden sisältöä rakennettaessa pitäisi keskittyä nimenomaan niihin tuotteisiin, niiden laatuun ja myyntikanavan laatuun. Täydellisellä onnistumisella tuotteet ovat niin hyviä, että ne myyvät itse itseään ja se menestys sinällään jää sivuseikaksi. Tottakai pitää huomioida, että se menestys ja sitä kautta kasvava yleisömäärä kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden joukkoa.

Mahdollisuus olisi markkinoida Hämeenlinnan top-3 kokin loihtimia lounaita myös sillä kokeilla, eikä pelkällä automaattisella ruokalistalla.

Mahdollisuus olisi tehostaa oluen myyntiä erilaisilla jonotusratkaisuilla.

Mahdollisuus olisi kehittää aitiotapahtumia, nyt siellä pienessä sillipurkissa syödään jotain kallista kylki kyljessä, ei tulisi mieleenkään viedä jotain neuvottelua siihen ympäristöön. Ryyppäämään sinne voi mennä.

Fanituotteissakin on lanseerattu uusia hienoja kesätuotteita, mutta sen puolen suurin ongelma on edelleen naurettavalla tasolla oleva myyntikanava jota kai nettikaupaksikin pitäisi kutsua. Se on ihan hirveä. Kaikin puolin.

Nythän pääasiassa pelissä jengi ostaa jotain, kun parempaakaan ei ole tarjolla.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Tarttuisi kuitenkin tähän tuoteajatteluun sen verran, että on aika laaja-alainen ajatus pitää menestystä sinällään tuotteena tai HPK:tai tuotteena, jonka soveltuvuus asiakkaalle mitataan menestyksessä.
Menestystä ei pidetä tuotteena vaan joukkuetta, jolla tulisi olla mahdollisuus menestyä.

Tuote on menestys kun se toimii halutulla tavalla. Mitä urheilujoukkueelta halutaan? Aiemmin mainitsemani elämykset ja tietenkin menestysmahdollisuudet. Kuluttajia menetetään toistuvien tappioden myötä. Samalla tavalla kuin ravintola menettää asiakkaita ruoan ollessa toistuvasti heikkolaatuista.

Karrikoiden katsojamääriät vaikuttavat "tuotteen sisällä" vain näkyvyyttä myytäessä.
Näkyvyydestähän taas tuossa olikin kyse, kun kirjoitin myynnistä eli katsojamäärät vaikuttavat mainosmyyntiin - kuinka hyvin kohdeyleisö on tavoitettavissa otteluissa?

Muuten tuotteiden sisältöä rakennettaessa pitäisi keskittyä nimenomaan niihin tuotteisiin, niiden laatuun ja myyntikanavan laatuun. Täydellisellä onnistumisella tuotteet ovat niin hyviä, että ne myyvät itse itseään ja se menestys sinällään jää sivuseikaksi. Tottakai pitää huomioida, että se menestys ja sitä kautta kasvava yleisömäärä kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden joukkoa.
Tämä olikin koko tekstini yksi pääpointeista - laadukas tuote. Toinen pointti liittyi juurikin toisen viestin sisältöön - markkinointikaan ei auta, jos tuote ei ole kunnossa eli laadukas. Hyvä tuote myy itsensä, mutta jääkiekkojoukkueen laatu mitataan pitkälti menestyksen kautta. Pelkät nimet selässä eivät sitä tee. Eikä esim. hyvä tarjoilu otteluissa riitä pidemmän päälle. Joukkue on keskiössä.

Myyntikanavan laatuun tuli viitattua myynin tehostamisella. Siihen tulee panostaa. Myyntikanavat kuntoon.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mahdollisuus olisi markkinoida Hämeenlinnan top-3 kokin loihtimia lounaita myös sillä kokeilla, eikä pelkällä automaattisella ruokalistalla.

Mahdollisuus olisi tehostaa oluen myyntiä erilaisilla jonotusratkaisuilla.

Mahdollisuus olisi kehittää aitiotapahtumia, nyt siellä pienessä sillipurkissa syödään jotain kallista kylki kyljessä, ei tulisi mieleenkään viedä jotain neuvottelua siihen ympäristöön. Ryyppäämään sinne voi mennä.

Fanituotteissakin on lanseerattu uusia hienoja kesätuotteita, mutta sen puolen suurin ongelma on edelleen naurettavalla tasolla oleva myyntikanava jota kai nettikaupaksikin pitäisi kutsua. Se on ihan hirveä. Kaikin puolin.

Nythän pääasiassa pelissä jengi ostaa jotain, kun parempaakaan ei ole tarjolla.
Otetaan nämä erikseen...

Ravintolaa voisi tosiaan muutenkin mainostaa kuin listoilla. Oliko ravintolalla omia sivuja ja some-kanavia? En ole tarkistanut. Sieltä sitten vaikka Kerhon IG-tarinoihin jaettuina.

Oluen myyntiä voisi aina tehostaa.

Aitiotapahtumat taitaisivat vaatia aitioiden remonttia. Voi kun olisi uusi halli mahdollinen. Nykyisienkin toimintaa tulisi kehittää, eikä antaa vaan olla. Kerran olen ollut ihan mukava oli syödä siellä. Riippuu varmaan aitiostakin.

Eikös fanituotteita myydä nykyään muuallakin? Mikä hemmetti se nyt olikaan?

Kerhon omat sivut nyt ovat välttävät. Enemmän merkitystä on some-kanavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös