Pakko tunnustaa, että omalta osalta en näe tätä naislätkää nyt niin kauheana imagotappiona vaikka se loppuisi, mutta olisihan se varmasti hienoa jos Liiga Oy rupeaisi tukemaan tätä harrastusta.
Tosin näin osakkeenomistajana kun asiaa katsoo niin en pidä sitä järkevänä varsinkin jos se on pois taas jostain muusta. Kuitenkin jo nyt budjetti Liigan pienimpiä, toiseksi pienin pelaajabudjetti(hyvä että nyt pysytään muiden perässä) ja juuri sijoitettiin junioreihin Toivolan muodossa niin nyt pitäis löytää/ottaa jostain rahat vielä tähän. Ja riittääkö tuo arvioitu 50-60k jos pitää kustantaa markkinointi, varusteet, kuljetukset ja palkat.
Minusta se riippuu ihan siitä että miten haluat nähdä HPK:n seurana. Onko siis kyseessä pelkästään miehien seura vai onko kyseessä urheiluseura, minkä lähtökohtana on liikuttaa nuoria sukupuolesta riippumatta? Sitten toki sen seuran kirkkaimpana tähtenä on edustus jääkiekon SM-Liigassa. Hetki sitten oli myös naisten lentopallon ja jääkiekon SM-sarjoissa. Ei ole siis enää jatkossa.
Toki asiat saa ja pitääkin nähdä miten ne haluaa. Tässä on viimesen vuoden aikana Ässät ja IFK lähtenee E-urheiluun, viimeksi Pelsut pisti aika saamarin kovat nimet tiskiin. Nämä siis toki kaikki niille keillä on penis, juttuja. Pitäis varmaan ennemmin kampaamoihin pistää rahaa jos naisia meinaa, tai vaatteisiin. Mutta leikki leikkinä. Minusta kyse on seuran identiteetistä ja imagosta. Toistaiseksi ainakin noin 50% kansasta ei omista penistä ja on siis melkoinen menetetty voimavara. Ei se toki varmasti näy siellä kassassa heti huomenna tai edes 2v päästä. Jos ajatusmallina on aina että "mutku se on pois seuraavalta kaudelta", niin ehkä ei pitäisi omistajana kauheasti vaivata päätään, kun silloin se johtamistaito on aika olematonta. Toki kvartaalikeplottelulla on jotkut tienanneet tuhottomasti, mutta isompi osa menettänyt ja paljon. Onko jääkiekkoseuran idea olla kvartaalitaloudessa elävä kone, vai sen seutukunnan suuri jäsen, liikuttaja ja jokin mikä mielletään positiivisena asiana? Jokainen tehköön päätöksensä itse. Minä näen vähän Kerhon ydinsanoman ja kvartaaliajattelun välillä ristiriitaa jos mietitään että onko yhden kauden Liiga-jengistä joku Möttönen tai Töppönen pois kun johonkin muualle laitettiin 50 000€ ja ei saatu siitä juuri sillä hetkellä suurempia takaisin.
Enkä nyt tässä todellakaan väitä että Liiga-HPK:n junioreiden, tai muutoinkaan pitäisi naiskiekkoilua tukea. Nämä on vain niitä kokonaisuuksia mistä pitäisi seuralla olla yhtenevä ajatusmalli. Ei kaikki tekeminen tuota suoraan plussaa viivan alle, mutta se voi silti olla pitkässä juoksussa kannattavaa. Joko rahallisesti, tai imagollisesti. Ne sitten näkyy taas siellä katsomoissa lajin kiinnostavuudessa yms. pitkällä tähtäimellä.
Seuraava esimerkkini on surkea, mutta olen henk. koht. huomannut kavereissani kiinnostusta kevään naisten lentopalloa kohtaan, kun siellä pelasi joukkue HPK nimellä. Jostain syystä nämä muutoin lentopalloa seuraamattomat rekisteröi sen nimen sieltä, koska seura muutoin on tuttu ja se aiheutti edes keskustelua ja jopa TV:stä katsottuja pelejä. Näkyykö tälläinen viivan alla? Tuskin, mutta pitkässä juoksussa voisi kuvitella että kyllä niitä synergiaetuja oli ja varmasti niillä olisi ollut vaikutusta myös taloudellisesti. En toki tiedä olisiko Hämeenlinnan Tarmo saanut aikaan saman reaktion heissä, mutta ei ainakaan minussa vaikka Tarmonkin pelejä olen käynyt useampaankin kertaan aikanaan livenä katsomassa. Toki otantani on suppea.
Vähän liikaakin täältä saa lukea miten pitäisi vetää riskillä ja panostaa ja kuinka se ja tää ja toi. No minulle se seura on rakkaampi, kuin se joku yksittäinen kausi, joten ehkä olen vähän jäävi tässä ottamaan kantaa, mutta otin nyt kuitenkin.