Suurten yleisötapahtumien aikana liikenneverkon ruuhkaisuudelta ei voi välttyä. Tutkitut maankäyttövaihtoehdot eivät aiheuta moottoritien ramppien jonoutumista. Tapahtuma-areenan pysäköinti vaatii tarkempaa suunnittelua. Kaikkea areenan pysäköintiä ei voida osoittaa Hämeensaareen, mutta areenan vierailijoille todennäköisesti halutaan tarjota jonkin verran pysäköintiä. Paasikiventien toimivuuden näkökulmasta Hämeensaareen voidaan osoittaa korkeintaan 500 ap (aiemmin 300ap). Riskinä on, että vähäinen pysäköintipaikkatarjonta täyttyy nopeasti, minkä jälkeen Hämeensaareen kääntyisi tarpeettomasti paikkaa etsivää yleisöliikennettä, joka ruuhkauttaa väylästön, lisää virheellistä pysäköintiä ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ratkaisuna esimerkiksi pysäköintioikeuden myyminen tapahtumalipun yhteydessä ja areenan pysäköinnin tarjoaminen vain paikan varanneille.
Nämä linkittämäni jutut on poimittu täältä
https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2020/12/Asemakaavan-2581selostus-luonnos.pdf, eivät ole omia mielipiteitä. Paljon juttua, kun jaksaa lukea ja skrollailla vaan alas asti.
Linkki: Hämeenlinna.fi
Joo, nuo yllä olevat lauseet tosiaan löytyvät tuosta linkistäsi kohdasta " 5.4.2 Vaikutukset liikenteeseen. "
Ainoa, mitä en siitä löytänyt on, että mihin nämä autopaikkojen määräarviot perustuvat vai perustuvatko ne mihinkään muuta kuin "mutuun" tai jonkun mielipiteeseen? Millä perusteilla ja kuka nämä arviot on tehnyt? Joku Vihreiden poliitikkoko? Mitä tapausta on käytetty niissä esimerkkinä ja miksi 300 autopaikkaa sitten onkin muuttunut 500 autopaikaksi? :D :D :D
Laskin satelliittikuvasta tuon Hämeensaaren pysäköintialueen ja uimahallin edustan parkkipaikat ja vain niissäkin on yhteensä lähes 400 autopaikkaa jo nyt nykyisillä liikennejärjestelyillä.
Tuo yllä oleva tummennettu lause ei vaikuta kauhean asiantuntevilta arvioilta mielestäni. Etenkään, jos moottoritieltä etelän suunnasta tultavalta rampilta tulisi kaista suoraan Hämeensaareen.
Kysyisivät vaikka siltä Hämeensaaren Cittarikauppiaalta tästä asiasta tällaiset kysymykset:
-Montako asiakasta kaupassasi käy päivässä ja montako autoa?
Veikkaamani vastaus:
Noin 5000 asiakasta ja 3500 autoa.
-Onko asiakkailla ongelmia liikenteen kanssa Hämeensaareen ja pois ruuhkien takia?
Veikkaamani vastaus:
Ei ole, kunhan parkkipaikkoja on riittävästi.
-Entä, jos parkkipaikat Cittaristasi poistettaisiin ja ajateltaisiin, että asiakkaat kävelisivät Paasikiventien pohjoispuolelta kauppaan ja takaisin?
Veikkaamani vastaus:
Menettäisin osan asiakkaistani, koska se on asiakkaille hankalaa.
Tämä arvio, mikä on tehty ja mikä tuossa yllä on tummennettu, on mielestäni yksinkertaisesti väärä. Hämeensaaressa on ollut useita runsasasiakkaisia kauppoja/liikkeitä iät ja ajat eikä liikenteen kanssa käsittääkseni suurempia ongelmia ole ollut ennenkään, kunhan on tehty tarvittava parkkitila sinne saapuvalle automäärälle. Pohjoisesta päin tultaessa Hämeensaareen pääsee sekä Saaristenkadulta että Kasarmikadulta sen lisäksi, että moottoritieltä pohjoisesta tulevat voivat nousta rampista ja mennä Goodmanin vierustalta Paasikiventietä pitkin sinne. Jos siinä Paasikiventiellä olisi erillinen oikealle kääntyvä kaista Hämeensaarenkujalle ilman liikennevaloja sen kaistan osalta, niin liikenne sujuisi myös pohjoisesta päin tullessa vieläkin paremmin. Etelästä päin rampista tultaessa voitaisiin kääntyä tosiaan suoraan Hämeensaareen ilman edes Paasikiventielle menemistä. Tuolla tyylillä Hämeensaareen pystyisi mielestäni todellisuudessa ottamaan lyhyessä ajassa (tunnissa) vaikka 5000 autoa tuon 500 sijasta, jos siellä vain olisi parkkipaikat niille.
Jos haluaisi vielä paremmin suunnitella tuon Hämeensaaren ja muun keskustan välisen liikenneyhteyden, niin vesirajan takia nostaisin koko Paasikiventietä joitain metrejä ylöspäin ja iskisin autoille alikulut keskustasta Saaristenkadulta ja Kasarmikadulta Hämeensaareen Paasikiventien ali ilman liikennevaloja niiden kaistojen osalta. Ehkä myös niin, että idästä päin Paasikiventietä pitkin tultaessakin pääsisi oikeanpuoliselta kaistalta suoraan alikulkuun ja tien ali Hämeensaareen. Lisäksi sinne Paasikiventien alle mahtuisi nostettuna tuossa tapauksessa satoja parkkipaikkoja, ehkä jopa tuhat, muihin kohtiin kuin risteysten alikulkuihin.
Joku on varmaan vetänyt hyvät rahat noista 500 autopaikan arvioistaan, mutta valitettavasti HPK saattaa tuntea tämän nahoissaan, jos osa autolla saapuvista katsojista jättää tulematta peliin, kun ei saa autoa areenan viereen ja pitäisi vaikka sateella tai loskakelillä kävellä jostain kaukaa, tai muutenkin.
Helppoa matikkaa, 50% hallin kävijöistä tulee autolla, vähintään. Eli 5500 hengestä n. 3000 tulee autolla, autoissa keskimäärin 2hö, eli 1500 auto jos halli on täynnä. Kipuraja 90% kävijöistä on 200m kävellä parkkikselta halliin, jos ei onnistu, niin sitten ei tulla. Tätä on helppo seurata, kun jokainen ajaa aina kauppojen ovien viereen vaikka väkisin, vaikka kymmenen metrin päässä olisi tilaa olla vaikka poikittain. Ja jos himassa pitäööä miettiä, mahtuuko auto parkkiin vai ei, tai minne sen saa, niin silloin se peliin lähtö jää, valtaosalle. HC-fanit on eriasia tai me täällä, mutta ne muut hallissa kävijät. Kerholla on myös todella paljon halleissa porukkaa kehyskunnista Riihimäki, Tervakoski, Turenki, Renko, Forssa, Hauho, Tuulos, Lammi, Valkeakoski, Toijala ym ym.
Jep, näin se aikalailla minunkin mielestäni menee noiden ei-HC-fanien osalta, joita vähemmän täällä palstalla on, että eivät kauhean kaukaa viitsi monesti tarpoa. Kipurajat vähän vaihtelevat henkilöittäin, ehkä ne yleensä kuitenkin vähän suuremmat on kuin 200 m, mutta mitä kauempana ne parkkipaikat on, niin sitä useampi autolla saapuva jättää tulematta joka tapauksessa ja jää kotisohvalle Telian ääreen. Tai tekee jotain muuta.
Perstuntumalla jopa 20-25%, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin auto. Kyllä koko suunnitelma haisee siltä, että sen on piirtänyt hesalainen hipsteri, joka ei ymmärrä "maaseudusta" ja pikkukaupunkien ihmisten käyttäytymisestä paskan vertaa.
Siltä tämä minustakin vaikuttaa. Onkohan näillä suunnittelijoilla ylipäänsä referenssejä areenoiden suunnittelusta? Ja oikeastaan vielä olennaisempi kysymys, että vaikka olisivatkin areenoita suunnitelleet, niin miten niiden areenoiden yleisömäärät vertautuvat kilpailijoihin?