HPK:lle uusi areenahanke?

  • 108 536
  • 492

Dawson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä enemmän tätä uutta areenaa miettii, ja vaikka alkuun se tuntuikin upealta suunnitelmalta, niin kyllä uuden hallin paras paikka olisi kuitenkin Pullerilla. Sellainen keskitetty urheilupuisto, niinkuin Raumalla ja Jyväskylässä ainakin. Ja olisi parkkitilaa. Helposti myös moottoritieltä saavutettavissa. Bussitkin kulkee. Toki arvelen, että ykköstavoite on saada vanha halli vielä tarvittavilla remonteilla kestämään vuosia.
 

Old hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK. New York Rangers
[QUOTE="Dawson, post: 9176568, member: 4546". Toki arvelen, että ykköstavoite on saada vanha halli vielä tarvittavilla remonteilla kestämään vuosia.
[/QUOTE]
Toimari haluaa katsoa tän kuntoarvion, mutta totuus näin työntekijän suusta niin lopussa on, katto vuotaa 6 kohtaa ja muutakin on, mutta en mainitse. Tää vanha kestää ehkä just sen kun uus on valmis.
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä enemmän tätä uutta areenaa miettii, ja vaikka alkuun se tuntuikin upealta suunnitelmalta, niin kyllä uuden hallin paras paikka olisi kuitenkin Pullerilla. Sellainen keskitetty urheilupuisto, niinkuin Raumalla ja Jyväskylässä ainakin. Ja olisi parkkitilaa. Helposti myös moottoritieltä saavutettavissa. Bussitkin kulkee. Toki arvelen, että ykköstavoite on saada vanha halli vielä tarvittavilla remonteilla kestämään vuosia.
Pulleri olisi mielestäni huonompi sijainti kuin nykyisen Pohjantähti Areenan sijainti yleisömäärän kannalta. Lähialueelta (kävely-/pyöräilyetäisyys) asukkaat tulevat suurimmalla osuudella alueen asukasluvusta peliin ja siinä ei ole paljoa asukkaita lähellä. Moottoritieltä sinne on pidempi matka kuin Hämeensaareen, etenkin etelästä tullessa. Parkkipaikkojen runsaus olisi tuon alueen ainoa hyvä puoli. Julkisilla luultavasti vaikeasti saavutettava vaikka Hämeenlinnan itäosista.
Kyllä parhaat sijainnit areenalle on ne Hämeensaari ja Goodmanin pohjoispuolen kortteli joka tapauksessa.

Ongelmana on tämä suunnitelma, jossa ei tajuta/haluta laittaa parkkipaikkoja riittävästi areenan viereen (monikerroksiseen parkkitaloon ja/tai nostetun Paasikiventien alle) eikä tehdä kunnollisia liikennejärjestelyjä Hämeensaareen (esim. keskustan etelärampista suora yhteys Hämeensaarentielle ilman Paasikiventien kautta menemistä, Paasikiventien nostaminen ja valottomat alikulut Saareistenkadulta sekä Kasarmikadulta sen ali Hämeensaareen ja valottomat minirampit Paasikiventieltä Hämeensaareen pitkillä kääntyvien kaistoilla, oikeastaan koko Hämeensaaren matkalta nostetusta Paasikiventiestä voisi tehdä valottoman ja liittymät sivusuuntiin alikulkujen kautta meneville kaduille moottoritien ramppien tapaisesti minikoossa, no problemos with the traffic sen jälkeen). Koko suunnitelman lähtökohta on väärä ja mielestäni se vaikuttaa tältä: Hämeensaaren asiakkaat kävelkööt muualta Hämeensaareen. Mennään mielestäni suunnittelussa siitä, mistä aita on matalin, eikä myöskään kuunnella asiakkaita. Tämä lähtökohta ei ole optimaalinen asiakasmäärien kannalta. Lähtökohdan pitäisi olla, että tehdään niin hyvät liikenne- ja parkkeerausjärjestelyt, että Hämeensaaren asiakkaat voivat tulla autoilla Hämeensaareen asti.
No, huonollakin suunnitelmalla yleisömäärän kannalta mielestäni Hämeensaari/Goodmanin pohjoispuolen kortteli on parempia kuin nykyisen Pohjantähti Areenan/Pullerin sijainnit.
 
Viimeksi muokattu:

Kellukkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannatusvapaa
Paasikiventien nostaminen ja valottomat alikulut Saareistenkadulta sekä Kasarmikadulta sen ali Hämeensaareen ja valottomat minirampit Paasikiventieltä Hämeensaareen pitkillä kääntyvien kaistoilla, oikeastaan koko Hämeensaaren matkalta nostetusta Paasikiventiestä voisi tehdä valottoman ja liittymät sivusuuntiin alikulkujen kautta meneville kaduille moottoritien ramppien tapaisesti minikoossa, no problemos with the traffic sen jälkeen).

Ihan hauska visio, mutta ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tuollaisen toteuttaminen vaatii järjettömästi tilaa, mitä ei keskustassa ole. Pitäisi yksi kortteli jyrätä alta pois, että saataisi visiosi mahtumaan ja samalla tuhottaisi kyllä kaupunkikuva tehokkaasti.

Annetaan ammattilaiset pohtii. Ei täälä HPK:n toimintaankaan kokoajan anneta muka parempaa tietoa. Eiku...
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Annetaan ammattilaiset pohtii. Ei täälä HPK:n toimintaankaan kokoajan anneta muka parempaa tietoa. Eiku...
"Ammattilaiset" on pohtineet ja tulleet ulos tällaisen suunnitelman kanssa, joka on vähän huono. Kyllä sen näkee monesta edellisestä kommentista, että moni haluaisi parkkipaikkoja lähemmäksi. Se toki on totta, että kustannuksiltaan tuo Paasikiventien nostaminen tai monikerroksisen parkkitalon tekeminen voisi olla suurempi kaupungille kuin riittävän määrän parkkipaikkoja tekemättä jättäminen, mutta kustannussäästöt tällaisessa asiassa saattavat sitten näkyä HPK:lla menetettyinä lipputuloina peleissä ja liikekeskuksen yrityksillä menetettyinä asiakastuloina.

Ihan hauska visio, mutta ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tuollaisen toteuttaminen vaatii järjettömästi tilaa, mitä ei keskustassa ole. Pitäisi yksi kortteli jyrätä alta pois, että saataisi visiosi mahtumaan ja samalla tuhottaisi kyllä kaupunkikuva tehokkaasti.
Ok, en ole tiennytkään, että Paasikiventien yläpuolella ei olisi tilaa nostaa tietä ylemmäksi ja laittaa kerros tai pari parkkitilaa sekä poikkiteiden alikulut alle. Kaupunkikuvan tuhoaminen sitten on mielipideasia. On Paasikiventien varrella jo nyt kävelijöille alikulkuja, autoille ja parkkitilan sisäänkäynneille vain samanlaiset, muuten voisi pistää puskia tai ruohorinteitä ympärille, kuten nytkin on. Eteläkadun ja Saaristenkadun kulmassa oleva talo olisi yhden rampin tiellä, mutta siihen ei välttämättä edes ramppia tarvitsisi tehdä, eli ehkä ei tarvitsisi jyrätä mitään korttelia/taloa tai sitten jyrää sen yhden talon siitä ja tekee rampin siihenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No niin, joulu meni, mutta palstan joulurauha ilmeisesti vielä jatkuu. Laitanpa tähän liitteeksi, mitä tarkoitin tuolla Paasikiventien alla olevalla parkkitalolla, kun nopeasti tuollaisen hahmotelman kyhäsin, mutta en ala vääntää asiasta kummemmin joulurauhan säilyttämiseksi. Tämä on minun mielipiteeni, mitä uuden areenan alueella voisi tehdä ruuhkien ja parkkeerausongelman välttämiseksi, liikenteen sujuvoittamiseksi sekä yleisömäärän maksimoimiseksi uuteen areenaan autolla tulevien osalta. Ehkä jotkut on samaa mieltä ja muut voivat olla eri mieltä ja tarjota omia ratkaisujaan tai olla nykyisen suunnitelman kannalla.

Kannatan siis ratkaisua, jossa on sekä tämä nostetun Paasikiventien alla oleva parkkitalo että se jo nyt Hämeensaareen suunniteltu parkkitalo. Nostetun Paasikiventien alle parkkitalo on siinä mielessä hyvä, että ensinnäkin se on lähellä areenaa (100-200 m), toiseksi liikenneratkaisu saataisiin liikenteen sujuvuuden kannalta samalla rakennettua tehokkaaksi liikennevalottomuuden, poikkiteiden alikulkujen ja ramppien avulla, kolmanneksi tien alla oleva pysäköinti ei vie tilaa asuin- ja liikerakennuksilta, neljänneksi parkkitaloon on helppoa saapua autolla joka suunnasta ilman Hämeensaaren kautta kulkemistakin ja viidenneksi ehkä voisi rakentaa maan alle parkkitalosta myös suoran kävely-yhteyden liikekeskukseen/areenaan, jos vettä ei siihen rakennelmaan tulisi. Hahmotelmassa nuolilla autojen liikkumissuunnat. Punainen nuoli nouseva taso korkeussuunnassa, sininen laskeva, valkoinen samalla tasolla. Ruskea viiva on kaide ja punainen viiva ovi tai oviaukko. Muut tuosta nyt voi päätelläkin. Neljä siltarakennetta tuo vaatisi ja seinät. Suurin silta Paasikiventien osalta noin Hämeensaaren pituudelta ylätasolle. Kolme pienempää siltaa sitten poikkiteille. Joitain tukirakenteita silloille ja keskikerroksen lattiatasolle laitoin mustalla kuvaan, mutta niitä varmaankin tarvitsisi todellisuudessa vielä enemmän. Ulkoa sivusta päin katsottaessa voisi seinät olla samantyyliset kuin Hämeen Linnassa eli muurin tyyppinen ja lisäksi puita/puskia edessä. Tämä hahmotelma on vain ideapohja, johon on otettu vain päälinjat, joten joitain asioita puuttuu (esim. joitain tukirakenteita) ja etäisyydet ei ole välttämättä suhteiltaan oikeita.

Minusta joku tämäntyyppinen ratkaisu olisi paras pysäköintiongelman ratkaisemiseen. Heikkoutena tällaisessa ratkaisussa olisi luultavasti vähän kalliimpi hintalappu kuin joissain muissa ratkaisuissa, mutta ehkä tässä asiassa ei kannattaisi kaupungin säästää. Sitä en osaa arvioida, että mille korkeudelle alin taso pitäisi laittaa, jotta parkkitaloon ei tulisi vesi sisään, mutta vettä ei saisi sisään/sitä kestämättömiin rakenteisiin tietenkään tulla. Saa käyttää ideapohjana.
 

Liitteet

  • parkki1.png
    parkki1.png
    136,1 KB · kertaa luettu: 310
  • parkki2.png
    parkki2.png
    159,3 KB · kertaa luettu: 295
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kannatan siis ratkaisua, jossa on sekä tämä nostetun Paasikiventien alla oleva parkkitalo että se jo nyt Hämeensaareen suunniteltu parkkitalo. Nostetun Paasikiventien alle parkkitalo on siinä mielessä hyvä, että ensinnäkin se on lähellä areenaa (100-200 m),

Hyvää pohdintaa ja hieno suunnitelma. Tässä on tosiaan sellainen juttu, että tuo Paasikiventien alue (ja koko matkalta) on vesijättömaata ja kaikki rakentaminen tulee tehdä ylöspäin. Veneellähän tuossa on kohtaa on suhattu ennen vanhaan. Eli siten onnistuisi, että nykyisen tien tasolla olisi "pohjakerros" ja kansipäälle. Ja ei olisi ongelma sekään kyllä kun tyylikkäästi toteuttaisi. Esimerkiksi tavastilan parkkihallissa on todettu kantapään kautta tuolla suunnalla alaspäin rakentaminen. Pari pumppaamoa sinne on jo pykätty kun alkoi vesi tirkahdella ylöspäin lattialaattojen saumoista autolla ajaessa. Samasta syystä jalkakäytävät ko. kiinteistön kyljessä vajoavat säännöllisesti ja niitä nostetaan aika ajoin.
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvää pohdintaa ja hieno suunnitelma.
Kiitos! No en nyt suunnitelmaksi tuota vielä kutsuisi, ihan ideatasolla oleva luonnos/hahmotelma, jossa oli vain pääpiirteet.

Tässä on tosiaan sellainen juttu, että tuo Paasikiventien alue (ja koko matkalta) on vesijättömaata ja kaikki rakentaminen tulee tehdä ylöspäin. Veneellähän tuossa on kohtaa on suhattu ennen vanhaan. Eli siten onnistuisi, että nykyisen tien tasolla olisi "pohjakerros" ja kansipäälle. Ja ei olisi ongelma sekään kyllä kun tyylikkäästi toteuttaisi. Esimerkiksi tavastilan parkkihallissa on todettu kantapään kautta tuolla suunnalla alaspäin rakentaminen. Pari pumppaamoa sinne on jo pykätty kun alkoi vesi tirkahdella ylöspäin lattialaattojen saumoista autolla ajaessa. Samasta syystä jalkakäytävät ko. kiinteistön kyljessä vajoavat säännöllisesti ja niitä nostetaan aika ajoin.
Joo, tyylikkääksihän tuo pitäisi tehdä, jos tuollaisen ratkaisun tekisi. Jos oikein haluttaisiin laittaa ykköstä ylle tuollaisen rakennelman julkisivuun, niin veisivät ne suunnittelijat käymään Vanajanlinnassa. Mieluummin oikeastaan siis Vanajanlinnassa kuin Hämeen linnassa. Sieltä vähän ideoita mukaan, minkä tyyliseltä vaikka tuollaisen rakennelman julkisivu voisi sivuprofiilista näyttää, jotta olisi tyylikäs ja kaupunkikuvaan sopiva:
Google Maps
Tai toinen vaihtoehto:
Falgi tee – Google Maps

Hyvä pointti tuon veden tason suhteen. En tosiaan osaa arvioida, että mikä olisi alin taso, johon koko rakennelman lattian voisi laittaa, jotta ei tulisi vesi sisään. Voisihan sen tehdä noinkin, miten ajattelit. Vaihtaisi vain poikkiteiden alikulut alempaan kerrokseen tai tekisi (jostain) niistä kahden kerroksen korkuisia (+ omat sisäänkäynnit parkkitalon eri osiin) ja alakerroksen lattia tien pinnan tasolla (joka olisi ainakin ylempänä kuin Tavastilan parkkitalon pohjakerroksen lattia). Tosin pohjakerroksen lattian Tavastilan kohdalla Paasikiventiellä luulisi helposti pystyvän laittamaan ainakin Tavastilan etelänpuoleisen ulkoparkkipaikan tasolle, kun ei sinnekään vettä pulppua käsittääkseni mistään ja se on kerroksen ylempänä kuin Tavastilan parkkihallin pohjakerros.

Kahteen kerrokseen tuollaisen parkkitalon voisi tehdä tuolla suunnitelmallasi, mutta ehkä kaksi matalaa kerrosta (vähän yli pari metriä per kerros), joihin mahtuisi vain henkilöautoja. Korkeammat pakettiautot ym. voisi jättää katujen varsiin.

Rekathan tuossa pääsisi kulkemaan Paasikiventien itään päin kulkevalta kaistalta alas ja takaisin ylös Paasikiventielle. Voisi laittaa myös suoraan moottoritien rampista yhteyden etelästä päin tullessa Hämeensaareen ja Hämeensaaresta pois samaan ramppiin ylös sekä sillalla/alikululla rampin pohjoiseen päin menevälle kaistalle. Kaksikerroksisilla alikuluilla tuon Paasikiventien ali saisi mahtumaan myös rekat alikuluista, ettei tarvitsisi Paasikiventien ja sen ramppien kautta mennä.

No, yksi vaihtoehto muiden joukossa tämä nostetun Paasikiventien alle tehtävä parkkitalo. Omasta mielestäni paras, etenkin liikenteen sujuvuuden kannalta, mutta ei ehkä kaikkien mielestä. Hintalappu huonona puolena varmasti ylätason siltarakenteen takia, mutta ei ne parkkitalot muutenkaan ihan ilmaisia ole.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Hyvä pointti tuon veden tason suhteen. En tosiaan osaa arvioida, että mikä olisi alin taso, johon koko rakennelman lattian voisi laittaa, jotta ei tulisi vesi sisään.
Oulun kallioparkki on muistaakseni noin 20 m merenpinnan alapuolella. Ramppi alkaa melkein rannasta ja itse parkkialue on ehkä sen 200-300 rannasta. Varmaan riippuu myös maaperästä, mutta ei täällä käsittääkseni ole ollut ongelmia.
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oulun kallioparkki on muistaakseni noin 20 m merenpinnan alapuolella. Ramppi alkaa melkein rannasta ja itse parkkialue on ehkä sen 200-300 rannasta. Varmaan riippuu myös maaperästä, mutta ei täällä käsittääkseni ole ollut ongelmia.
Oulussa maaperä saattaa olla erilainen, kun tuo Paasikiventien alusta on vesijättömaata. Luulen, että @expertti on tässä asiassa aivan oikeassa, mutta se sitten, että mikä on se alin taso, johon pohjakerroksen lattia voisi olla kannattavaa laittaa on kysymysmerkki. Maalaisjärjellä ajateltuna se olisi vähän ylempänä (puoli kerrosta tai kerros) kuin se taso, jossa viereisessä rakennuksessa on havaittu lattiassa veden tirskumista, mutta en ole rakennusalan asiantuntija ja asiantuntijan arvion se vaatisi. Sekin, että pystyisikö tuollaisessa parkkitalossa lattian tekemään varmuudeksi yhtenäiseksi betonirakenteeksi (laataksi) metallikehikkoineen ehkä vielä yhtenäisillä pienillä reunuksillakin vai pitääkö tehdä harkoittain, vaatisi alan asiantuntijoiden arvion.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Oulussa maaperä saattaa olla erilainen, kun tuo Paasikiventien alusta on vesijättömaata. Luulen, että @expertti on tässä asiassa aivan oikeassa, mutta se sitten, että mikä on se alin taso, johon pohjakerroksen lattia voisi olla kannattavaa laittaa on kysymysmerkki. Maalaisjärjellä ajateltuna se olisi vähän ylempänä (puoli kerrosta tai kerros) kuin se taso, jossa viereisessä rakennuksessa on havaittu lattiassa veden tirskumista, mutta en ole rakennusalan asiantuntija ja asiantuntijan arvion se vaatisi. Sekin, että pystyisikö tuollaisessa parkkitalossa lattian tekemään varmuudeksi yhtenäiseksi betonirakenteeksi (laataksi) metallikehikkoineen ehkä vielä yhtenäisillä pienillä reunuksillakin vai pitääkö tehdä harkoittain, vaatisi alan asiantuntijoiden arvion.

Näin rakennusinsinöörinä (tosin sen verta tuoreena, että en itseäni asiantuntijaksi luonnehtisi) sanoisin, että mikäli sen parkkihallin lattian voi tehdä maanvaraisena, niin tuollainen onnistuu kyllä, koska silloin se laatta pääsee vapaasti kutistumaan.

Tuossa tarvinnee kuitenkin maaperän takia paaluttaa (Paasikiventiehän on nykyiselläänkin paaluilla, mutta en tiedä, kuinka pitkällä matkalla), joka käytännössä estää tuollaisen saumattoman lattian.
 

Orange Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin rakennusinsinöörinä (tosin sen verta tuoreena, että en itseäni asiantuntijaksi luonnehtisi) sanoisin, että mikäli sen parkkihallin lattian voi tehdä maanvaraisena, niin tuollainen onnistuu kyllä, koska silloin se laatta pääsee vapaasti kutistumaan.

Tuossa tarvinnee kuitenkin maaperän takia paaluttaa (Paasikiventiehän on nykyiselläänkin paaluilla, mutta en tiedä, kuinka pitkällä matkalla), joka käytännössä estää tuollaisen saumattoman lattian.
Okei, mielenkiintoista. Itse olisin ajatellut rakennustapana tuollaiseen, että ensin metallipaalut maahan pystyyn tukeviksi paalutettuina niiden yläpäästä lattian tasolle asti. Sitten niiden tukema yhtenäinen riittävän paksujen metallipalkkien metallikehikko vaakatasoon pultattuna/hitsattuna päältä kiinni paaluihin mahdollisesti metallisten liitäntäosien avulla tai suoraan (jotta on tukeva ja ettei routa siirrä). Metallikehikossa vaikka alimmaisina metallipalkit pohjois-eteläsuunnassa paalujen/liitäntäosien päällä, niiden päällä metallipalkit itä-länsisuunnassa ja sitten kehikko vielä täyteen pienempiä metallirimoja ja kaikki kiinni toisiinsa. Sen jälkeen ylempien tasojen (ylätason sillan ja keskitason parkkitason) tukirakenteiden tolpat betonoituina metallikehikon palkkien tukevimpien kohtien päälle/sisään, jotta kehikko ohjaa päältä tulevan paineen tasaisesti metallipaaluille ja tulevien seinien kohdalle metallirimat kehikosta ylöspäin kiinnikkeiksi. Lopuksi betonilitkua kerralla kaadettuna täyteen koko pohjalla oleva kehikko ja siitä lattiataso + mahdollisesti betonilattian hiominen päältä tasaiseksi.

No, ehkä rakentamisesta enemmän perillä olevat ajattelee toisin kuin tällainen maallikko sen asian suhteen. Jännä muuten nähdä, että tuleeko noiden Hämeensaareen suunniteltujen monikerroksisten kerrostalojen rakentamisessa mitään ongelmaa maaperän/veden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Okei, mielenkiintoista. Itse olisin ajatellut rakennustapana tuollaiseen, että ensin metallipaalut maahan pystyyn paalutettuina niiden yläpäästä lattian pohjan tasolle asti. Sitten niiden tukema yhtenäinen riittävän paksu metallikehikko vaakatasoon hitsattuna pohjasta kiinni paaluihin (ettei routa siirrä) sekä ylempien tasojen (ylätason sillan ja keskitason parkkitason) tukirakenteiden tolpat betonoituina metallikehikon tukevimpien kohtien päälle ja tulevien seinien kohdalle metallirimat kehikosta ylöspäin kiinnikkeiksi. Lopuksi betonilitkua kerralla kaadettuna täyteen koko pohjalla oleva kehikko ja siitä lattiataso + mahdollisesti betonilattian hiominen päältä tasaiseksi.

No, ehkä rakentamisesta enemmän perillä olevat ajattelee toisin kuin tällainen maallikko sen asian suhteen. Jännä muuten nähdä, että tuleeko noiden Hämeensaareen suunniteltujen monikerroksisten kerrostalojen rakentamisessa mitään ongelmaa maaperän/veden kanssa.

Itseasiassa tuli puhuttua vähän pieleen, sillä tuollaisen saumattoman lattian voi tehdä myös paalujen varaan, eikä se ole edes varsinaisesti harvinaistakaan, pahoittelut siitä.

Tuo, mitä tuossa ehdotit, vaikuttaa kyllä sinänsä toimivalta, mutta parempi ratkaisu tuossa saattaisi olla, että parkkitilaa on vain yhdessä tasossa, jolloin tuosta vedestä ei tarvitsisi huolehtia ainakaan niin paljoa, ja sitä myöten Paasikiventie olisi sillalla tuolla matkalla. Ja jos sitä parkkitilaa tarvitsee lisää, niin sitä voisi suht helposti laajentaa tuohon Paasikiventien eteläpuolelle jyräämällä nuo huoltikset.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
HPK tai kaupungin yhtiöt eivät lähde operaattoriksi tai päävuokralaiseksi areenaan. Tällainen päätös nyt tullut. Syynä HPK:n tekemä kassavirtalaskelmat, joka HPK:n näkemyksen mukaan toisi liian suuren taloudellisen riskin. Lisäksi HPK odottaa nykyisen Pohjantähti-areenan korjausselvitystä ennen lopullista päätöstä.

Tämä tarkoittanee sitä, että kaupungin pitäisi lähteä suoraan päävuokralaiseksi jos halutaan areenan valmistuvan ja tämä lienee poliittisesti tuhoon tuomittu yritys.

Varsin odotettu päätös ja pyritään riskit kaatamaan kaupungille.

Lienee maksumuurin takana:

 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tietämättä enempää ja lukematta uutista, onhan se ihan selvää, että todennäköisesti vuokrakulut ovat moninkertaiset, todennäköisesti treenata pitäisi muualla kuin liigahallissa ainakin osittain, jos ei kokonaan ja ravintolatoiminnan tuotot eivät tulisi itselle, samoin aitioiden ym. myynnit. Uskoisin että nykyisessä hallissa on kerholla paljon paremmat edellytykset tehdä kannattavaa liiketoimintaa, kunhan kriittiset tekniikat saadaan korjattua ja hallia vielä modernisoitua.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tietämättä enempää ja lukematta uutista, onhan se ihan selvää, että todennäköisesti vuokrakulut ovat moninkertaiset, todennäköisesti treenata pitäisi muualla kuin liigahallissa ainakin osittain, jos ei kokonaan ja ravintolatoiminnan tuotot eivät tulisi itselle, samoin aitioiden ym. myynnit. Uskoisin että nykyisessä hallissa on kerholla paljon paremmat edellytykset tehdä kannattavaa liiketoimintaa, kunhan kriittiset tekniikat saadaan korjattua ja hallia vielä modernisoitua.

Suuri kysymys tässä lienee se, että onko hallin rakenteet sellaiset, että pystyykö tuolla pelaamaan vaikka 10 vuoden päästä vai pitääkö esim.kattorakenteet uusia yms muuta mukavaa?
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Onhan se varmasti niin, että mikäli tekojääradan kate saadaan vielä korjattua järkihinnalla, on liiketuloksen tekeminen riskittömämpää. Rinkulla sen tuloksen saa tehtyä jääkiekolla ja ravintolalla, mutta areenalla tämä ei enää luultavasti riitä. Toimiakseen taloudellisesti kannattavana, olisi Kerhon oikeasti oltava areenassa operaattorina ja siinä tapauksessa HPK:n pitäisi laajentaa liiketoimintaansa huomattavasti ydinliiketoimintansa ulkopiolelle ja aiemmat kokemukset esim. konserttijärjestämisestä eivät varsinaisesti kannusta laajentumaan.

Jos taas Rinkula on niin rikki, ettei sitä voi korjata tai jos korjaamisen takia kotipelien pelaaminen estyisi yhden vuoden ajan, on Areena aikalailla ainoa vaihtoehto. Jos oikein haluaa harmitella, niin sitä voi harmitella, ettei Rinkulan korjaussuunnitelma ole valmis. Tämä olis ollut täydellinen aika korjata, kun kotipelit tyhjille katsomoille olisi voinut hoitaa missä vaan.

Todellisuudessahan asiassa päästään eteenpäin vasta kun selvitys Rinkulasta valmistuu. Milestäni asian käsittely päätöselimissä ennen sitä on turhaa, mutta kai se sitten pitää käsitellä.
 

Old hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK. New York Rangers
Suuri kysymys tässä lienee se, että onko hallin rakenteet sellaiset, että pystyykö tuolla pelaamaan vaikka 10 vuoden päästä vai pitääkö esim.kattorakenteet uusia yms muuta mukavaa?
Maanataina tehdään kuntotarkastus rinkulaan ja sen jälkeen selviää lopullisesti tuleeko uus vai ei. Siksi on jo kuukulkija hallin eessä.
 
Viimeksi muokattu:

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Maanataina tehdään kuntotarkastus rinkulaan ja sen jälkeen selviää lopullisesti tuleeko uus vai ei. Siksi on jo kuukulkija hallin eessä.

Noillahan mennään kuuhun asti. Toivottavasti halli olisi käyttökelpoinen, vähän hirvittää Kerhon kulurakenne jos uuteen mennään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Onko tämä saaga edennyt mitenkään? Vai pelataanko Rinkelinmäellä kunnes halli romahtaa, ja sen jälkeen ei missään?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tämä saaga edennyt mitenkään? Vai pelataanko Rinkelinmäellä kunnes halli romahtaa, ja sen jälkeen ei missään?
Toivottavasti ton kusetusbulvaanin kusetukset looppuu mahdollisimman lyhyeen ja verorahojen syytäminen tälläiseen kusetusprojektiin lopetetaan, mitä nopeammin, sen parempi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä tarkoitat kaikella tällä?
Juuri sitä mitä siinä lukeekin. Euron jeniäkään ei tolla porukalla jonka tän takana on ole omaa rahaa kiinni tässä, ei yhtään sijoittajaa, ei yhtään sopimusta missä mustaa valkoisella. Veronmaksajien rahaa sen sijaan haluttaisiin mahdollisimman paljon, että bulvaani voisi saada liki ilmaiseksi paraatipaikalle kalliita asuntoja. Kusetus haissut alusta asti kaikissa näissä.

Näitä on nähty ennennkin esim. Pullerin hallihan (muistaakseni) tehtiin ihan samalla tavalla, pienellä panostuksella kunta mukaan, omat kaverit rakentamaan ja sitten kaadetaan se paska yhteiskunnan niskaan ja ajetaan se luotu Oy konkurssiin, pakko rakennuttaa veronmaksajien piikkiin se loppuun. Voitot saadaan niiltä kavereilta joille junailtu rakentamiset ja suunnittelut. On näitä ollut muitakin maailman sivu. Jokainen järkevä ymmärtää, että jos joku asia olisi niin kannattavaa, niin ei siihen yhteiskunnan rahaa tarvita, vaan silloin voidaan ostaa markkinahintaan maat ja tehdä itse ne talot yms. jostain syystä näin ei olla tekemässä.
 
Viimeksi muokattu:

Palisades

Jäsen
Joo eiköhän tää siihen kallistu, että Rinkelinmäen tekniikka rempataan kuntoon/uudistetaan ja ehkä tehdään muuta areenan kehittämistä. (Mikäli koetaan tarpeelliseksi, viime laajennuksesta kun ei paljoa aikaa ole).

Jos laajempaa kehittämistä halutaan, niin voisihan sitä vaikka tehdä hieman kuin Vaasassa, eli katto auki ja siirretään joitakin seiniä; tässä tapauksessa rinteen puoleista laitaa. Rakennetaan niin, että Rinkelinmäen kompleksi yltää rinteen yläpäähän. Sinne laajemmat baaritilat, uusia klubitiloja tai anniskelukatsomo, mikäli E-hyllyn todetaan tulleen hasardiksi. Pääkatsomokin voisi saada pari lisäriviä ja kuitenkin taakseen leveän käytävän.
Seisomokatsomo on hieman ikuisuuskysymys. Itse harkitsisin niinkin radikaalia temppua kuin että istumakatsomoksi C5 ja D1, sekä B2:n ja B3:n takaiset muutama seisomapaikkarivi. Seisomakatsomoina toimisi jatkossa D3, D4 ja pohjoispäädyn G-hylly. Vieraskatsomona edelleen G-kulma. Jos tuo rinnelaajennus tehtäisiin, niin sen pitäisi baari- ja vessatiloja miettiessään ottaa huomioon seisomakatsomoiden siirtyminen, eli siihen kulmaan areenaa lisäpanostusta näihin.
Tämä suunnitelma ei juuri lisäisi hallin yleisökapasiteettia (eikä pidäkään!) vaan voisi kehittää ottelutaphtumaa. Keinot on monet, mutta pointtina tässä se, että areenaa ja sen palveluja on hankalampi kehittää, mikäli mikään ei saisi radikaalisti muuttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös