No niin, joulu meni, mutta palstan joulurauha ilmeisesti vielä jatkuu. Laitanpa tähän liitteeksi, mitä tarkoitin tuolla Paasikiventien alla olevalla parkkitalolla, kun nopeasti tuollaisen hahmotelman kyhäsin, mutta en ala vääntää asiasta kummemmin joulurauhan säilyttämiseksi. Tämä on minun mielipiteeni, mitä uuden areenan alueella voisi tehdä ruuhkien ja parkkeerausongelman välttämiseksi, liikenteen sujuvoittamiseksi sekä yleisömäärän maksimoimiseksi uuteen areenaan autolla tulevien osalta. Ehkä jotkut on samaa mieltä ja muut voivat olla eri mieltä ja tarjota omia ratkaisujaan tai olla nykyisen suunnitelman kannalla.
Kannatan siis ratkaisua, jossa on sekä tämä nostetun Paasikiventien alla oleva parkkitalo että se jo nyt Hämeensaareen suunniteltu parkkitalo. Nostetun Paasikiventien alle parkkitalo on siinä mielessä hyvä, että ensinnäkin se on lähellä areenaa (100-200 m), toiseksi liikenneratkaisu saataisiin liikenteen sujuvuuden kannalta samalla rakennettua tehokkaaksi liikennevalottomuuden, poikkiteiden alikulkujen ja ramppien avulla, kolmanneksi tien alla oleva pysäköinti ei vie tilaa asuin- ja liikerakennuksilta, neljänneksi parkkitaloon on helppoa saapua autolla joka suunnasta ilman Hämeensaaren kautta kulkemistakin ja viidenneksi ehkä voisi rakentaa maan alle parkkitalosta myös suoran kävely-yhteyden liikekeskukseen/areenaan, jos vettä ei siihen rakennelmaan tulisi. Hahmotelmassa nuolilla autojen liikkumissuunnat. Punainen nuoli nouseva taso korkeussuunnassa, sininen laskeva, valkoinen samalla tasolla. Ruskea viiva on kaide ja punainen viiva ovi tai oviaukko. Muut tuosta nyt voi päätelläkin. Neljä siltarakennetta tuo vaatisi ja seinät. Suurin silta Paasikiventien osalta noin Hämeensaaren pituudelta ylätasolle. Kolme pienempää siltaa sitten poikkiteille. Joitain tukirakenteita silloille ja keskikerroksen lattiatasolle laitoin mustalla kuvaan, mutta niitä varmaankin tarvitsisi todellisuudessa vielä enemmän. Ulkoa sivusta päin katsottaessa voisi seinät olla samantyyliset kuin Hämeen Linnassa eli muurin tyyppinen ja lisäksi puita/puskia edessä. Tämä hahmotelma on vain ideapohja, johon on otettu vain päälinjat, joten joitain asioita puuttuu (esim. joitain tukirakenteita) ja etäisyydet ei ole välttämättä suhteiltaan oikeita.
Minusta joku tämäntyyppinen ratkaisu olisi paras pysäköintiongelman ratkaisemiseen. Heikkoutena tällaisessa ratkaisussa olisi luultavasti vähän kalliimpi hintalappu kuin joissain muissa ratkaisuissa, mutta ehkä tässä asiassa ei kannattaisi kaupungin säästää. Sitä en osaa arvioida, että mille korkeudelle alin taso pitäisi laittaa, jotta parkkitaloon ei tulisi vesi sisään, mutta vettä ei saisi sisään/sitä kestämättömiin rakenteisiin tietenkään tulla. Saa käyttää ideapohjana.