Oikeinhan tuo meni, vaikka tuomio saattoikin olla väärä.
Niin yksinkertaista tämä minusta on. Koska tapauksesta ei annettu ottelurangaistusta, eikä otteluvalvoja tai toinen joukkue vienyt asiaa kurinpitäjän päätettäväksi, ottelussa annettu tuomio jää voimaan. Tästä varmaan lähes kaikki olemme yksimielisiä.
Mitä sitten tulee siihen, että tämä olisi osoitus liigan rangaistusjärjestelmän huonoudesta tai muutoin kyvyttömyydestä, niin siitä olen täysin eri mieltä. Tässä suhteessa liigan järjestelmä on toimiva ja sitä ei missään nimessä tulisi muuttaa.
Nythän ilmeisesti suurin kritiikki kohdistuukin nimenomaan siihen, ettei kurinpitäjällä ole jälkikäteen itsenäistä mahdollisuutta asettaa jälkiseuraamuksia. Mielestäni tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia ja näin tulee ehdottomasti ollakin. Itse pohdiskelen asian toisinpäin, mitä sitten jos kurinpitäjä voisi itsenäisesti ottaa tapauksen kuin tapauksen käsiteltäväkseen ja asettaa halutessaan lisärangaistuksia?
Tätä Noronen/Vihko tilannetta ajatellen, mitä jos Muukkonen olisi päättänytkin antaa vaikkapa 3 pelin lisärangaistuksen. Tällöinhän Muukkosella olisi sellainen asema, että hän voi omiin mielipiteisiinsä perustuen täysin sivuuttaa päätuomarin, otteluvalvojan ja vieläpä vastustajajoukkueen näkemykset. Kun vielä tiedämme, että otteluvalvojat ovat yleensä kokeneita ex-tuomareita, niin kuka oikeasti haluaisi korvata mainitun kolmen tahon näkemykset yhden kurinpitäjän näkemyksillä?
Jos vielä jatketaan, niin mitä sitten, jos jossakin toisessa tilanteessa olisitte itse samaa mieltä päätuomarin, otteluvalvojan ja oman joukkueenne kanssa tilanteesta, mutta Muukkonen antaisi ylimääräisen 3 pelin lisärangaistuksen ? Olen aika vakuuttunut, että tuolloin järjestelmä tuntuisi vieläkin epäoikeudenmukaisemmalta, eikä olisi kovin vaikea syyttää kurinpitäjää puolueellissudesta tai jostakin muusta. Olihan hän eri mieltä minun, tuomareiden, otteluvalvojan ja suosikkijoukkueeni kanssa. Aika yksin jäisi poloinen kurinpitäjä.
Vaan ainahan näissä keskustelua aiheuttavissa tilanteissa on sama kaava. Jos tuomio ei vastaa omaa näkemystä, sitä aletaan vertailla muihin ”vastaaviin” tilanteisiin ja lopulta todetaan joko tuomari tai kurinpitojärjestelmä suviurpoiksi.
Ottamatta tässä asiassa henkilökohtaisesti kantaa puoleen tai toiseen, niin eikös tämä kuitenkin oikein mennyt? Nyt yksin jäävät vain ne, jotka vaativat lisärangaistusta ja ovat siten eri mieltä tuomareiden, otteluvalvojan ja vierasjoukkueen kanssa. Tai jos ei mennyt oikein, niin sitten tuomareille, otteluvalvojalle (ja vierasjoukkueelle) sattui virhe. Mahdollista tämäkin on, mutta järjestelmän vika se ei ole.