Homous ja jääkiekko!

  • 70 522
  • 457

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Klassiselle sananvapaus-uhriutumiselle varaukseton Tami-peukku.
Pitkä selostus missä ei sanota yhtään mitään. Miksi et vastaa kysymykseen. Mikä on niin vaikeeta siinä? Annat ymmärtää että homot ei vaani mutta ilmeisesti sitten heterot vaanii kun miehet ja naiset ei voi olla samassa pukukopissa? Tätäkö mieltä olet?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pitkä selostus missä ei sanota yhtään mitään. Miksi et vastaa kysymykseen. Mikä on niin vaikeeta siinä? Annat ymmärtää että homot ei vaani mutta ilmeisesti sitten heterot vaanii kun miehet ja naiset ei voi olla samassa pukukopissa? Tätäkö mieltä olet?

Uimahallien suihku- ja pukeutumisratkaisut eivät kyllä liity mitenkään siihen, käyvätkö yhden jääkiekkojoukkueen jäsenet samassa suihkussa. Kyllä sinä kuitenkin saat mennä vaikka kenen suihkuun, jos kohde ja sen suihkuttelijat yhteisönä sen hyväksyvät. Bitch please.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jalkapalloilija Robbie Rogers tuli jokunen vuosi sitten kaapista ja antoi Guardianille mielenkiintoisen haastiksen: Robbie Rogers: why coming out as gay meant I had to leave football

Tämän vuoksi helppo ymmärtää, miksi ei ole niin houkuttelevaa kesken peliuran tulla julkisesti ulos kaapista:

It would be incredibly powerful if a gay footballer could face down that hate and abuse – just as black sportsmen like Jackie Robinson and Muhammad Ali stood up to racism in America.

"Sure," Rogers says. "I've thought about that. I might be strong enough but I don't know if that's really what I want. I'd just want to be a footballer. I wouldn't want to deal with the circus. Are people coming to see you because you're gay? Would I want to do interviews every day, where people are asking: 'So you're taking showers with guys – how's that?'
"If you're playing well it will be reported as: 'The gay footballer is playing well.' And if you have a bad game it'll be: 'Aw, that gay dude … he's struggling because he's gay.' Fuck it. I don't want to mess with that."
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pitkä selostus missä ei sanota yhtään mitään. Miksi et vastaa kysymykseen. Mikä on niin vaikeeta siinä? Annat ymmärtää että homot ei vaani mutta ilmeisesti sitten heterot vaanii kun miehet ja naiset ei voi olla samassa pukukopissa? Tätäkö mieltä olet?
No ei se vastaaminen tunnu helppoa olevan sinullekaan. En toki vastausta odottanut, kun kerroin miten omalla kohdallani menee.

Jos näet paljaan tissin ja se on vaanimista, niin se kertoo enemmän sinusta. Mulle paljas pippeli on arkipäivää, onhan mullakin sellainen.

Ja pahoittelut palstaveljille/veljittärille/siskottarille/siskoveljille: tästä nyt tuntuu tulevan mun osalta palstan eniten (jääkiekkopalstalla!) kommentoitu. Mutta nää nyt käy tänään jotenkin tuonne aivoon, on ns pakko kommentoida.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tamminen muuten kävi Lindgren ja Sihvosessa muutama vuosi sitten tarkentamassa sanomisiaan (noin 29 minuutin kohdalla): Lindgren & Sihvonen | Lindgren & Sihvonen: Vieraana Aurinkokuningas Juhani Tamminen

Niin, tässä haastattelussa Tami sanoi, että asiasta ei ole koskaan ollut puhetta. Se voi hyvin pitää paikkansa. Silti se ei tarkoita sitä, etteikö Tami olisi voinut kohdata ketään homoa peliurallaan. Hän ei ole vain tiennyt, koska ilmapiiri on ollut sellainen, että homojen on ollut parempi pysyä visusti kaapissa. Eikä tietysti tuon ikäisillä äijillä ole oikein homotutkaakaan, mistä Juha Mieto on paras esimerkki.

Miksi heterot erotetaan sukupuolen perusteella mutta homot saavat olla siellä heteroiden keskellä? Jos taas on ok että homomiehet käyvät muiden miesten kanssa samassa suihkussa niin miksi heteromiehet eivät saa käydä vaikka kylpylässä naisten suihkussa?

Olet saattanut joskus olla homon kanssa samoissa sauna- tai suihkutiloissa. Se on jopa tilastollisesti todennäköistä. Onko tästä seurannut jotain ongelmia? Minusta tuntuu, että tuolla ajattelutavalla ongelmat alkavat usein vasta silloin, kun tiedät jonkun olevan homo.

Mikään ei ole niin pelokas olento kuin homoja pelkäävä heteromies. Kuten Turbonegron Hank Von Helvete joskus sanoi: Ketkä ovat kaikkein kovimpia jätkiä? No homot. Niitä pelkää murhamiehet ja saatananpalvojatkin. Ja tähän iso, räkäisesti naurava hymiö.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikä Puhakka itsekään väitä pukukoppia tai ilmapiiriä homofobiseksi. Kopissa läppä lentää ja hyvä niin. Kevytmielinen kettuiluhan on osa arkea ja siinähän ei ole mitään väärää. Kysenalaista hommasta tulee vasta sitten, kun oletetaan homon olevan automaattisesti jotenkin heikompi, feminiisempi ja/tai huonompi pelaaja. Tässä ei ole kyse siitä mitä sanotaan vaan miten sanotaan. Kyllä mua saa sanoa hintiksi ihan vapaasti, kunhan se tosiaan on läppää (kyllä sen huomaa milloin se on puhdasta vittuilua ja milloin ihan vaan läppää). Ja rivien välistä olin lukevinani että Puhakalla on vähän sama juttu. Ja hyvällä itsetunnolla varustettu kyllä ottaa vähän huonommatkin läpät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kaikkien kohdalla kun ei vaan ole ikävä kyllä niin.

Kuten aiemmin sanoin, ei näistä tarvitsisi edes keskustella. Siihen kun päästäisiin niin hyvä ois.
Puhakalta oli hyvä ulostulo, sitä vastaan minulla ei ole kyllä yhtään mitään. Jos joku haluaa kertoa omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan julkisesti ja saa palstatilaa sille, niin antaa mennä vain. Sitä minä en kyllä ymmärrä, että miksi tämän maan lehdistö haluaa väkisin ajaa tuollaista kahtiajaottelua ja erottelua, koska se on kaikista varmin tie siihen, että tuo viimeinen lauseesi ei koskaan tule toteutumaan. Jutussa kuitenkin Puhakka itse sanoo, että kaikki pelikaverit on suhtautuneet täysin normaalisti tai jopa positiivisesti asiaan ja oikeastaan ne suurimmat pelot on olleet herran sisäisiä ristiriitoja.

Eli onko oikeasti jossain joku "lätkän macho kulttuuri" olemassa, missä hakataan toisia ja vittu homothan ei mitään lätkää pelaa, vitun mikkihiiret tuolla pärjää? Minä uskallan heittää todella suurella varmuudella, että ei todellakaan ole. Se maailma meni jo ja nyt väkisin halutaan repiä porukkaa kahtaalle ja vääntää otsikoita ihan normaaleista asioista. Minä en vain ymmärrä. Jokainen järkevä tajuaa, että nykyajan työyhteisöissä ei vaan enää toimita tuolla tavalla ja ekana sieltä kopista lähtee se homottelija. Nykyään myös jääkiekossa töissä olevat ihmiset on kehittyneet näiden juttujen yli ja ei mikään homous ole yhtään mitään ihmeellistä. Media sen sijaan haluaa jostain syystä väittää muuta ja omalla käytöksellään luo sitä ihmisten päänsisäistä pelkoa ja se on oikeasti huolestuttava juttu.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En asiasta mielipidettä sano kun sitä ei saa enää täällä yhden totuuden palstalla sanoa. Bannit paukkuu välittömästi. Sitä vaan kysyn että jos tapauksia alkaa tuleen enemmän pitääkö vaikka pesutilat tehdä erikseen kaikille eri suuntauksille? Nythän armeijassa suunnitellaan yhteismajoituksia kuitenkin niin että pesutilat ovat erikseen naisille tai miehille. Miksi heterot erotetaan sukupuolen perusteella mutta homot saavat olla siellä heteroiden keskellä? Jos taas on ok että homomiehet käyvät muiden miesten kanssa samassa suihkussa niin miksi heteromiehet eivät saa käydä vaikka kylpylässä naisten suihkussa?

Eikö tässä nyt sekoiteta sukupuoli ja seksuaalisuus?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli onko oikeasti jossain joku "lätkän macho kulttuuri" olemassa, missä hakataan toisia ja vittu homothan ei mitään lätkää pelaa, vitun mikkihiiret tuolla pärjää? Minä uskallan heittää todella suurella varmuudella, että ei todellakaan ole. Se maailma meni jo ja nyt väkisin halutaan repiä porukkaa kahtaalle ja vääntää otsikoita ihan normaaleista asioista. Minä en vain ymmärrä. Jokainen järkevä tajuaa, että nykyajan työyhteisöissä ei vaan enää toimita tuolla tavalla ja ekana sieltä kopista lähtee se homottelija. Nykyään myös jääkiekossa töissä olevat ihmiset on kehittyneet näiden juttujen yli ja ei mikään homous ole yhtään mitään ihmeellistä. Media sen sijaan haluaa jostain syystä väittää muuta ja omalla käytöksellään luo sitä ihmisten päänsisäistä pelkoa ja se on oikeasti huolestuttava juttu.
Media haluaa julkihomoja, jotta saavat tarinansa. Loppujen lopuksi kenenkään meistä ei tarvitse tietää yhdenkään pelaajan yksityiselämästä, jos he eivät sitä itse vapaaehtoisesti halua tuoda esille. Tärkeintä on nimenomaan, että joukkueen ja lajin sisällä saisi olla oma itsensä, eikä tarvitsisi elää salattua elämää ("hih"). Ihan hyvin siellä voi nytkin olla pukukopeissa homoksi tiedettyjä pelaajia (Puhakan lisäksi), mutta miksi meidän tarvitsisi sitä edes tietää. He ovat jääkiekon vuoksi kaikki framilla. Sen vuoksi hieman vierastan sitä, kuinka on vuosikaudet rummutettu, että pitäisi tulla julkisesti ulos. Jokaisen oma päätös.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

redpecka

Jäsen
Kirjoitus on mielestäni esimerkki kirjoittajan edesvastuuttomuudesta ja lapsellisuudesta. Kirjoittaja hyväksikäyttää Puhakkaa ja hänen toimintaansa puhtaasti Tammiselle yms. vittuilun välineenä, mikä halventaa, vääristää ja trivialisoi Puhakan ulostuloa ja sen päämääriä.

Jatkoajan verkkolehden vajoaminen provoaamiseen keskittyneeksi roskajulkaisuksi on surullista.
En ihan kartalla ole näistä kolumnisteista ja heidän tyyleistään.

Mutta mitä tarkoitat siis tuolla Tamille vittuilemisella? Siis että hierotaan Tamin naamaa kunnolla ja tyrkätään sinne aatelisten pöytään väkisin joku homo vai ettei Tamia mainita tuossa listalla kun luetellaan joitakin leijonia? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

Onhan tuo ehkä vähän höttönen kirjoitelma ja näissä saa olla tarkkana että onko toikin joku satiiri ja vastustaa tätä homomaniaa.

E: lainaamani tyyppi puhuu siis tästä: Näkemys: Suomen jääkiekkoliiton tulee aateloida Janne Puhakka Teemu Selänteen, Saku Koivun ja Raimo Helmisen rinnalle Jääkiekkoleijonaksi
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Media haluaa julkihomoja, jotta saavat tarinansa. Loppujen lopuksi kenenkään meistä ei tarvitse tietää yhdenkään pelaajan yksityiselämästä, jos he eivät sitä itse vapaaehtoisesti halua tuoda esille. Tärkeintä on nimenomaan, että joukkueen ja lajin sisällä saisi olla oma itsensä, eikä tarvitsisi elää salattua elämää ("hih"). Ihan hyvin siellä voi nytkin olla pukukopeissa homoksi tiedettyjä pelaajia (Puhakan lisäksi), mutta miksi meidän tarvitsisi sitä edes tietää. He ovat jääkiekon vuoksi kaikki framilla. Sen vuoksi hieman vierastan sitä, kuinka on vuosikaudet rummutettu, että pitäisi tulla julkisesti ulos. Jokaisen oma päätös.
No näinpä juuri, siksi minä pidän outona sitä, että jääkiekosta maalataan tarkoituksellisesti kuvaa jonain homovastaisena konklaavina joka kokoontuu tuomitsemaan kaikki homot ja homouden heti jos sitä esiintyy. Tämä on se kuva minkä media tarkoituksella haluaa maalata jääkiekosta, on tehnyt sitä jo tappeluiden suhteen ja taklausten suhteen. Ihmiset joille asia ei kuulu ja jotka ei jääkiekkoa seuraa pääsevät yläpuolelta tuomitsemaan vanhoilliset juntit lätkäjätkät. Tällä saadaan myyviä otsikoita ja revitään vaan kenttää enemmän rikki ja saadaan nuoret itsestään epävarmat vielä enemmän ongelmiin, ei todellisuuden, vaan tulevaisuuden pelon kanssa.

Sitten otetaan joku jatkoajan palsta ja vähän hehe letkautuksia Tamin väitetyistä sanomisista ja muutaman ihan tavallaan asiaton, mutta turhautumista ilmaiseva kommentti täysin sekaisin olevan joukkueen osallistumisesta mielenosoituksen pohjalta keksittyyn höpö pöpöön jonain esimerkkinä koko jääkiekkoväen homovastaisuudesta. Jännä miten se yleistäminen koskemaan kaikkia toimii aina vain toiseen suuntaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Eli onko oikeasti jossain joku "lätkän macho kulttuuri" olemassa, missä hakataan toisia ja vittu homothan ei mitään lätkää pelaa, vitun mikkihiiret tuolla pärjää? Minä uskallan heittää todella suurella varmuudella, että ei todellakaan ole. Se maailma meni jo ja nyt väkisin halutaan repiä porukkaa kahtaalle ja vääntää otsikoita ihan normaaleista asioista. Minä en vain ymmärrä. Jokainen järkevä tajuaa, että nykyajan työyhteisöissä ei vaan enää toimita tuolla tavalla ja ekana sieltä kopista lähtee se homottelija. Nykyään myös jääkiekossa töissä olevat ihmiset on kehittyneet näiden juttujen yli ja ei mikään homous ole yhtään mitään ihmeellistä. Media sen sijaan haluaa jostain syystä väittää muuta ja omalla käytöksellään luo sitä ihmisten päänsisäistä pelkoa ja se on oikeasti huolestuttava juttu.

Huoh. Ei varmasti ole mitään hakkauskulttuuria. Ei ole ollut edes silloin 20v sitten. Henkistä alasajoa varmasti vielä löytyy.

Ja en minäkään ymmärrä ihan samoista jutuista kun sinäkin. Näitä vaan tuntuu olevan. Tosin taitaa olla niin, että suuri yleisö ja jossain määrin se seurajohto on tässä se osapuoli jonka pitää ottaa itseensä, ei niinkään se pukukoppi. Siellä todennäköisesti ei tule ongelmia.
 

vivalavili

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Liverpool F.C.
Minusta on hienoa, että nimenomaan oma joukkueeni osallistuu tähän tapahtumaan. On hienoa nähdä, että oma jengi on mukana luomassa parempaa ja yhtäläisempää jääkiekkokulttuuria. Mutta perkeleesti työtä on vielä edessä. Kuten tässäkin ketjussa ihan tällä sivulla nähdään, niin seksuaalivähemmistöihin kohdistuu edelleen huomattavia ennakkoluuloja. Harmillista, että näinkin moni kokee, että seksuaalivähemmistöjä tulisi kohdella jotenkin eri tavalla. Ideaalissa tilanteessa mikään ei muuttuisi ja kaikkia kohdeltaisiin samoin tavoin. Seksuaalisuudella ei tulisi olla mitään tekemistä sen kanssa, että millaisessa ympäristössä ihminen voi työskennellä.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli onko oikeasti jossain joku "lätkän macho kulttuuri" olemassa, missä hakataan toisia ja vittu homothan ei mitään lätkää pelaa, vitun mikkihiiret tuolla pärjää? Minä uskallan heittää todella suurella varmuudella, että ei todellakaan ole. Se maailma meni jo ja nyt väkisin halutaan repiä porukkaa kahtaalle ja vääntää otsikoita ihan normaaleista asioista. Minä en vain ymmärrä. Jokainen järkevä tajuaa, että nykyajan työyhteisöissä ei vaan enää toimita tuolla tavalla ja ekana sieltä kopista lähtee se homottelija. Nykyään myös jääkiekossa töissä olevat ihmiset on kehittyneet näiden juttujen yli ja ei mikään homous ole yhtään mitään ihmeellistä. Media sen sijaan haluaa jostain syystä väittää muuta ja omalla käytöksellään luo sitä ihmisten päänsisäistä pelkoa ja se on oikeasti huolestuttava juttu.

Eihän tästä ole kun pari kautta kun tänään aamuteeveessä olleelle Nättiselle tarjottiin tummaihoista prostituoitua Mikkelissä ottelun jälkeen kopissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Huoh. Ei varmasti ole mitään hakkauskulttuuria. Ei ole ollut edes silloin 20v sitten. Henkistä alasajoa varmasti vielä löytyy.

Ja en minäkään ymmärrä ihan samoista jutuista kun sinäkin. Näitä vaan tuntuu olevan. Tosin taitaa olla niin, että suuri yleisö ja jossain määrin se seurajohto on tässä se osapuoli jonka pitää ottaa itseensä, ei niinkään se pukukoppi. Siellä todennäköisesti ei tule ongelmia.
Niin, onko? Siis muualla kuin median puheissa? Minä olen ollut aika lähellä tuota kiekkopuolta ja kauan ja en ole enää vuosiin törmännyt mihinkään homottelukulttuuriin, tai muuhun vastaavaan, en seurajohdon, liiton ihmisten, enkä pelaajien puolelta. Voihan jossain olla yksittäisiä idiootteja, mutta kun media maalaa kuvaa koko lajista jonain homovastaisena, niin minä aina vähän kavahdan. Jos sinulla on asiasta enemmän ja tarkempaa tietoa, niin mielelläni kuulisin. Toistaiseksi en ole kuullut yhdeltäkään oikeasti kiekon kanssa olevalta mitään homovastaista, en edes siihen etäisesti viittaavaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eihän tästä ole kun pari kautta kun tänään aamuteeveessä olleelle Nättiselle tarjottiin tummaihoista prostituoitua Mikkelissä ottelun jälkeen kopissa.
Ja tämä on esimerkki mistä? Siitä, että kopissa on hurttia huumoria ja siihen on liittynyt jokin joukkueen sisäinen vitsi mikä voi ulos näyttää täysin toiselta kuin se oikeasti on, vai siitä, että siellä on kaikki rasisteja? Sinä ilmeisesti tunnet tän jutun taustat, koska minä en. Sen kyllä tiedän, että huumori on ihmisten välisen kanssakäymisen parhaita muotoja ja sillon pitää voida hutkia ihan kaikkialle, jos siitä loukkaantuu niin vika on useimmiten loukkaantujassa. Tämähän onkin syy miksi muutamat oikeinkin hyvät koomikotkin ovat alkaneet varoa sanomisiaan, koska nykyaikaan kuuluu tälläinen tahallisen loukkaantumisen kulttuuri.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kova paikka kyllä varmasti monelle, jos nyt paljastuisi, että omassa suosikkijoukkueessakin on pelannut joskus homoja. Kun niille on hurrannut ja niitä on tsempannut, niin siitähän on vaikka voinut tarttua pieni homosiemen omaankin sieluun. Voisikohan kausikorttiin ja erätaukosnackseihin syydettyjä rahoja vaatia takaisin? Tai tarjoaisiko esimerkiksi Päivi Räsänen kovia kokeneille sieulunhoitoa ja -puhdistusta?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun nyt itsekin tätä asiaa jonkin verran lähipiiristäni vuosien varrelta tunnen, niin iso ongelma liittyy nimenomaan asian julkituomiseen ja omana itsenä olemiseen. Ihmiset voivat ihan oikeasti olla suvaitsevaisia, uskon tämän, mutta monet odottavat, että homoudesta pitäisi lähettää tiedote tai kirjoittaa otsaan "hei, olen homo". Ja sitten sen jälkeen jokainen päättäisi, suvaitseeko vai ei. Eihän tuollaiseen tilanteeseen halua helvetti kukaan joutua. Pitää kysyä, suvaitsetteko te minua.

Homouden pitäisi olla samanlaista kuin vasenkätisyys. Ai jaa, kappas vaan, sä ootkin vasenkätinen, vaikka se on vähän harvinaisempaa. Ei sillä silti mitään helvetin merkitystä ole muille, korkeintaan sille ihmiselle itselleen. Välillä se vasenkätinenkin miettii, että ei tätä maailmaa ole rakennettu hänelle, ja varmaan homokin miettii samaa. Ja tiedän että miettii.
 

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun nyt itsekin tätä asiaa jonkin verran lähipiiristäni vuosien varrelta tunnen, niin iso ongelma liittyy nimenomaan asian julkituomiseen ja omana itsenä olemiseen. Ihmiset voivat ihan oikeasti olla suvaitsevaisia, uskon tämän, mutta monet odottavat, että homoudesta pitäisi lähettää tiedote tai kirjoittaa otsaan "hei, olen homo". Ja sitten sen jälkeen jokainen päättäisi, suvaitseeko vai ei. Eihän tuollaiseen tilanteeseen halua helvetti kukaan joutua. Pitää kysyä, suvaitsetteko te minua.

HPK:n entinen TJ Korpelahan sanoi että joukkueella pitää homot hyväksyttää. Tämä vuonna 2014
 
Ja tämä on esimerkki mistä? Siitä, että kopissa on hurttia huumoria ja siihen on liittynyt jokin joukkueen sisäinen vitsi mikä voi ulos näyttää täysin toiselta kuin se oikeasti on, vai siitä, että siellä on kaikki rasisteja? Sinä ilmeisesti tunnet tän jutun taustat, koska minä en.

Tämähän oli vissiin enemmän liigan kuin Jukureiden sisäinen vitsi.

Vähän tietysti surullista että tästä Puhakan ulostulosta tulee tälläinen uutinen kun ainakin omassa kuplassani olisi mallia jaa.
 

theZ

Jäsen
Uimahallien suihku- ja pukeutumisratkaisut eivät kyllä liity mitenkään siihen, käyvätkö yhden jääkiekkojoukkueen jäsenet samassa suihkussa. Kyllä sinä kuitenkin saat mennä vaikka kenen suihkuun, jos kohde ja sen suihkuttelijat yhteisönä sen hyväksyvät. Bitch please.
Olet saattanut joskus olla homon kanssa samoissa sauna- tai suihkutiloissa. Se on jopa tilastollisesti todennäköistä. Onko tästä seurannut jotain ongelmia? Minusta tuntuu, että tuolla ajattelutavalla ongelmat alkavat usein vasta silloin, kun tiedät jonkun olevan homo.

Korostan heti alkuun, että kannatan suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta. En pelkää homoja, homot saa tulla mun kanssa samaan suihkuun ja toivoisin näkeväni vielä maailman missä nämä käsitellyt asiat olisivat niin itsestäänselvyyksiä ettei niistä tarvitsisi edes jutella.

Silti @mixu :lla on oma pointtinsa tuossa, mutta se tässä nykymeiningissä vähän hautautuu sen vitsin taakse, että valkoiset heterot alkavat olla syrjityimpiä tässä yhteiskunnassa. Sukupuolet ja seksuaalisuus ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa. Se, miksi eri sukupuolille on omia suihkutilojaan yms muodostunut liittyy osittain seksuaalisuuteen. Jos häpeää itseään ja omaa kehoaan, niin ei yhteisiin suihkutiloihin meneminen ole helppoa kenenkään muunkaan kanssa. Ihmisellä on ihan perusteltu oikeus ahdistua siitä, että häntä tirkistellään alasti ollessaan seksuaalisessa mielessä. Samaa sukupuolta olevien heteroiden kesken seksuaalista latausta ei ole ja tilanne on erilainen. Homon kanssa samassa suihkutilassa olemisesta ei ole seurannut mulle ongelmia. Tuskin seuraisi myöskään naisille siitä, että miehet kävisivät samoissa suihkutiloissa. Paitsi henkisiä ongelmia ja niihin liittyy miehen ja naisen välillä yleensä oleva seksuaalinen jännite. Näitä henkisiä ongelmia ollaan kieltämässä ja vähättelemässä niiden heteromiesten osalta, jotka eivät halua suihkussa kokea seksuaalista jännitettä ja ajatella että heitä katsotaan seksuaalisessa mielessä. Näin ajattelevilla miehillä ei nyky-yhteiskunnan ilmapiirissä ole oikeutta olla oma itsensä.

AWen mukaan noilla suihku- ja pukeutumisratkaisuilla ei ole mitään yhteyttä siihen miten jääkiekkojoukkueen jäsenet käyvät suihkussa. Silti esim. näillä Mestiksen naiskiekkoilijoilla on ollut omat tilansa. Heille kyllä suodaan oikeus olla olematta alasti heitä kohtaan luontaisesti seksuaalista vetovoimaa tuntevien edessä. Sitä oikeutta ei ilmeisesti ole niillä miehillä, jotka haluavat suihkutella ilman seksuaalista latausta. Sama koskee naisten urheilujoukkueita ja heidän kanssaan työskenteleviä miehiä. Mieskoutseilla kopissa liikkuminen on säännösteltyä ja naisten ei tarvitse siinäkään ilmapiirissä olla alasti sellasten henkilöiden edessä, joilla voisi tilanteessa syntyä seksuaalista jännitettä.

Kyse ei ole kaikille sukupuolista vaan seksuaalisuudesta. Joku näsäviisas voisi ehdottaa, että laitetaan ne homomiehiä pelkäävät omaan koppiinsa suihkuun. Ei siinä mitään, ihan looginen ehdotus kun niitä varmasti on vähemmän. Mutta mistä tässä nykyilmapiirissä löytyy enää ymmärrystä noille ihmisille? Eikä tämä koske tietenkään vaan heteromiehiä, vaan myös heteronaisia tilanteissa missä lesboja on samoissa peseytymistilassa. Joku sanoi, ettei naisten urheiluseuroissa olevalla seksuaalisella väkivallalla ole mitään tekemistä tuon asian kanssa. Miksei sillä voisi olla? Kyllä mäkin kiihotun monesti jos näen naisia alasti. Kiihottuminen johtaa monilla ihmisillä itsekontrollin heikkenemiseen ja ihan samalla tavalla ne alasti toisten näkemiset voivat olla osittain laukaiseva tekijä noissa naisten sarjojen ahdistelukokonaisuuksissa.

Nämä seksuaaliset jännitteet yms ja niiden kokeminen syntyvät ihmisille ihan luontaisesti yhteiskunnassa kasvaessaan. Ne jännitteet on lapsillemme opetettu. Ei aikoinaan miehillä ja naisilla ollut mitään ongelmia olla alasti toistensa edessä. Ihan yhtä lailla toivon, että myös noita turhia jännityksiä ja omaan kehoon liittyviä ahdistuksia saadaan poistettua tästä maailmasta. Mun kanssa saa tosiaan tulla suihkuun kuka vaan sukupuolesta, ihonväristä, uskonnosta jne. riippumatta kuka vaan. En ahdistu. Jotkut voivat ahdistua tilanteista missä heitä katsellaan mahdollisesti ja ihmismielen tuntien todennäköisestikin seksuaalisessa mielessä. Voitaisiinko suoda heillekin oikeus siihen? Siitä huolimatta että on muodikasta seistä pelkästään vähemmistöjen takana. Vaikka vähemmistö varmasti hekin ovat, suurin osa miehistä tuskin ahdistuu vaikka tietäisivät homon olevan samassa suihkutilassa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: mixu

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Homouden pitäisi olla samanlaista kuin vasenkätisyys. Ai jaa, kappas vaan, sä ootkin vasenkätinen, vaikka se on vähän harvinaisempaa. Ei sillä silti mitään helvetin merkitystä ole muille, korkeintaan sille ihmiselle itselleen. Välillä se vasenkätinenkin miettii, että ei tätä maailmaa ole rakennettu hänelle, ja varmaan homokin miettii samaa. Ja tiedän että miettii.

Aikanaan vasureita on pidetty kummajaisina, ja on esimerkiksi yritetty pakottaa lapset kirjoittamaan oikealla kädellä. Hassuja juttuja nämä, ei näitä järjellä voi selittää.

Onneksi maailma muuttuu, ja toivottavasti tässäkin käy kuten vasenkätisyydelle on käynyt, eli asiasta on tullut ihan normaali juttu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Aikanaan vasureita on pidetty kummajaisina, ja on esimerkiksi yritetty pakottaa lapset kirjoittamaan oikealla kädellä. Hassuja juttuja nämä, ei näitä järjellä voi selittää.

Onneksi maailma muuttuu, ja toivottavasti tässäkin käy kuten vasenkätisyydelle on käynyt, eli asiasta on tullut ihan normaali juttu.

Meillä koulussa yritettiin vielä 80-luvulla opettaa syömään kuin oikeakätiset. Itse olen siis molempikätinen, puolivasuri, sekakätinen, ihan miten vaan kukakin haluaa sanoa. Ruokailujutut ja monet muut jutut teen kuten vasenkätiset, vaikka kirjoitan oikealla. Oikeakätinen olen oikeastaan vain tuossa kirjoittamisessa. Vaikka mihin yritettiin totuttaa, en tottunut. Sori siitä. Ehkä tästäkin syystä ymmärrän miltä vähemmistöistä tuntuu eri asioissa. Ja meillä on vasenkätisyyttä tosi paljon suvussa, joten ei tämä ole yllätys.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Eikö Puhakka toivonut, että ei haluaisi puhua homoudesta jääkiekossa, mutta niin kauan, kun hiljaisuutta pidetään yllä, niin pitää puhua. Mikähän logiikka tässä nyt on?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös