En ole itse pitänyt kovin tarpeellisena esimerkiksi Tepsin Pride-otteluita, tai muita jääkiekkoon liitettyjä homojuttuja. Olen ajatellut että suomalainen jääkiekkomaailma olisi parissa vuosikymmenessä kasvanut; vähän itseni kanssa samaan tahtiin; eikä homo jääkiekkoilija olisi enää mikään erikoinen juttu. Puhakan ulostulon jälkeen en edes keksinyt hakea tällaista topikkia täältä jatkoajasta, vaan olin hyvinkin tyytyväinen kun mitään keskustelua ei edes tuntunut heräävän. Mutta sitten löysin tämän ketjun ja tajusin olleeni väärässä, kyllä kiekko ja Liiga tarvitsevat tätä keskustelua.
Räikeimpänä esimerkkinä on
@Kolmosketjun laituri, siis mikäli kirjoittaja ei trollaa vaan on todellakin aktiivinen seuratyöntekijä. Mikäli kaverin seura on suosikeissa mainittu Ässät, niin toivottavasti Ässien toimistolla otetaan tästä koppi. Eli seuran vapaaehtoisille työntekijöille jonkinlaista infoa ja koulutusta, miten miten ilmapiiristä saadaan sellainen että jokainen voi olla oma itsensä. Tämä tarkoitaisi junnujen ohjaajille selviä rajoja millaiset homojutut on kopissa OK ja millaiset eivät. Homovitseissä en näe niin pahaa että niitä tulisi kieltää, mutta yleisesti homouden pitäminen jotenkin huonona tai paheksuttavana asiana tulisi saada loppumaan.
Ylläoleva ei siis koske pelkästään Ässiä vaan kyllä kaikki isommat seurat saisivat tähän asiaan panostaa. Se että (mahdollisesti) Ässien toiminnassa mukana oleva kaveri kirjoittelee nyt nähdyn kaltaisia juttuja, ei tarkoita etteikö samoin ajattelevia olisi myös muissa seuroissa. Seuroille saisi tulla tästä sisäinen kilpailu että kuka peluuttaa eniten homoja, sitten kun pari ensimmäistä on ottanut itselleen ristin kannettavakseen niin loput pääsee helpommalla.
En ole ihan yhtä kauan oleskellut Iranissa kuin Kolmosketjun laituri on ollut mukana seuratyössä, mutta nokitan sillä että olen nähnyt Iranissa reilusti enemmän ihmisiä. Eikä niistä ollut yksikään homo. Taitaa iranilaisten luonteeseen kuulua ettei siellä homoja juuri ole.