OldTimeHockey kirjoitti:
Ok, pahoittelut väärästä luonnearviosta.
Eipä mitään.
OldTimeHockey kirjoitti:
Nyt olen tosin entistä enemmän ihmeissäni siitä, miksi käytät koulukiusaamisargumenttia tässä asiassa - tiedäthän selvästi itsekin, miten mitättömistä erilaisuuksista voidaan hakea aihetta kiusaamiseen, jos on halua nöyryyttää toista. Tekosyy löytyy aina, siksi fokuksen ei pidäkään olla siinä, millä asioilla kiusataan vaan miksi jotkut päätyvät kiusaajiksi ja miten heidän käytökseensä voidaan vaikuttaa.
Niin. Kiusaajia on ollut ja tulee aina olemaan. Toisaalla enemmän ja toisaalla vähemmän. Syitä kiusaamisen aloittamiseen ei aina edes tarvita.
Mutta tuo minun käyttämäni koulukiusaamisargumentti juontaa oman kokemukseni perusteella siihen, että kiusatun tausta vaikuttaa monesti potentiaalisen kiusaajan päätökseen alkaa kiusata. Ilman tiettyä taustaa voisi lapsi saada pysytellä rauhassa.
Esimerkkiä tiskiin:
Kun olin kuudennella luokalla, joutui minun lisäkseni kiusatuksi eräs poika, joka oli muuttanut siirtolaisperheen jäsenenä takaisin Ruotsista Suomeen. Hän puhui ruotsalaisesti korostaen suomea, ja häntä hakattiin muun muassa haarukalla selkään ja haukuttiin hurriksi koko kuudennen luokan ajan ja hänen elämästään tehtiin helvettiä.
Argumenttiani puolustan edelleen sillä, että muuten ihan tavallinen lapsi, joka ei erotu joukosta, eikä joudu silmätikuksi, voi eräänä päivänä joutua jonkun asenteellisen bullien käsittelyyn ja yleisesti naurunalaiseksi koska bullie saa kuulla, että kersan vanhemmat ovat homoja ja kertoo sen kaikille.
Tämä ei ole sellainen mitätön ja irrationaalinen syy. Lapselle, jonka ymmärrys yhteiskunnan ilmiöistä ei ole kasvanut "suoraan", on jonkun vanhempien homous todellinen jackpot alkaa kiusata. Tällainen homoperheen lapsi saattaa kerätä kiusaajia yli luokkarajojen.
Tarkoitan kaikella tällä, että homojen adoptoima lapsi saattaa olla se yksi kappale kiusattuja lisää, kun muuten luvusta puuttuisi tämä yksi lapsi.
En enää ole sillä kannalla, että homoadoptiot pitäisi kieltää koulukiusaamisen riskin vuoksi - mutta - ehkä homoperheiden lapsilla sittenkin on korkeampi riski joutua kiusatuksi. Se tosiaan on niin helvetin pienestä kiinni.
varjo kirjoitti perheen auktoriteettien vaikutuksesta lasten käyttäytymiseen ja siitä, ettei lapsi välttämättä edes ymmärrä miksi kiusaa. On totta, että kiusaamiseen löytyvät syyt usein kotikasvatuksesta tai sen puutteesta. Hakatuksi tullut lapsi hakkaa koulussa toista lasta, ja ilman huomiota jäänyt lapsi saattaa alkaa kerätä huomiota itselleen alkamalla kiusata jotakuta täysin sivullista. Koulun pihoille pitäisi saada stevareita.
OldTimeHockey kirjoitti:
Ei varmasti ole helppoa ja julmiahan lapset osaavat olla. Erilaisuuden hyväksyminen tapahtuu kuitenkin vain ja ainoastaan sitä kautta, että erilaisuus yleistyy tavallisuudeksi, ts. opitaan kyseenalaistamaan se vanhoillinen ajattelutapa, että valkoihoinen luterilainen suomalaissyntyinen hetero on "normaali" ja muut ovat enemmän tai vähemmän "erilaisia".
Jep, tuo on totta, sittenkin. Syyllistyin tässä ketjussa aikaisemmin mustavalkoiseen ajatteluun, tavallisesti olen kannaltani melko liberaali, mutta tunteiden palaessa tulee avauduttua itseäkin ihmetyttävillä tavoilla.
Suoraan sanoen hävettää.
Muutos tulee tässä homoseksuaalisuus-asiassa tapahtumaan ennen pitkää. Tämäkin on tosin hypoteesi, ja ajatuksen välineenä tässäkin terve järki...heh. Asenteet ovat lieventyneet homoseksuaaleja kohtaan parissa kolmessa vuosikymmenessä valtavasti. Ehkä piankin tulee aika, kun ihmisten homoudesta ei välitetä hölkäsen pöläystä.