Itse tuli nuorempana luukutettua HIMiä ihan hemmetisti ja näin myös useampia keikkoja. Ainakin Provinssista on jäänyt mieleen joku keikka, kun Ville oli ihan päissään, lauloi aika pisin helvettiä ja naureskeli vielä yleisölle sarkastisesti kun kukaan ei oikein tahtonut innostua menosta :DSiellä oltiin ihan eturivissä. Eka kerta HIMin keikalla ja eka oikea festarireissu nuorelle miehelle eli siinäkin mielessä jäänyt mieleen. Muistaakseni HIM tuli suht lyhyellä varoitusajalla paikkaamaan jotakin brittibändiä tms. joka peruutti muistaakseni samalla viikolla kun festarit olivat alkamassa, eli vähän tuollainen ex-tempore bändillekin tuo keikka taisi olla. Ekaa levyä oli tullut luukuteltua tuohon mennessä aika pirun paljon, ja vaikka kyseessä oli aurinkoinen päivä ja vieläpä suht aikainen keikka - olisikohan ollut jopa klo 12 eli päälavan eka akti - komeasti nuo jylhät goottianthemit toimivat kesäisessä auringonpaisteessa. Taisi olla myös tuon kokoonpanon eka keikka Suomessa, ja encoressa tuli Rebel Yell joka potki nivusiin oikein kivasti. Koko bändi veti sen ilman paitaa, valitettavasti siis myös rytmiryhmän ei-niin-timmit pojat. Muutamia vanhan liiton oikeita valokuviakin tuolta löytyy edelleen, joita tuli räpsittyä paskalla kertakäyttökameralla. Keikan ajan joku känninen mimmi koitti kokoajan tunkea kainaloon ja suukotella kaulaan, mutta ei kiinnostanut kyllä vittuakaan, eikä asiaa auttanut mimmin hieman yrjöltä haiskahtanut hengitys. Heteromiehenä keskitin tarmoni täysin Villeen.
Myöhempinä vuosia HIMiä tuli nähtyä useampaan otteeseen, mutta joka kerta bändi tuntui käyneen hieman laiskemmaksi livetilanteessa. En tiedä oliko jättisuksee saanut bändin ajattelemaan että hieman puolivillaisempikin akti riittää tyydyttämään yleisön, mutta tuota ekojen nähtyjen keikkojen näyttämisenhalua ja oikeanlaista kukkoilua niillä myöhemmillä keikoilla tuli kaivattua. Viimeinen nähty keikka oli ylläriveto Oulun Qstockissa, mutta alkuinnostuksen jälkeen sieltäkin tuli lompsittua pois parin biisin jälkeen koska lavalla ei yksinkertaisesti tapahtunut mitään. Eipä tuosta kauaa mennyt että bändi ilmoitti että pillit pistetään pussiin, ja väittäisin että sen kipinän katoamisen saattoi aistia jo tuolla Oulun keikalla.
Vittu, saispa edes ripauksen Ville Valon karismasta. Miten voi mies olla noin ajattoman karismaattinen ja kiehtova. Oikeasti ainoa mies joka saa edes vähän epäilemään omaa suuntautumistani.
Loveletting on hyvä biisi. Tuttu ja turvallinen, mulla on aina paikka sydämessä Villen tekemälle musiikille.
Täälläkin tuosta Villen äänestä ja sen käytöstä puhuttu. Kyllähän tuo biisi tuntuu että se on tehty juurikin näyttämään miten nyansseja myöten Valon äänenkäyttö on timanttia kun uutta on luvassa.
Ja noihin Agentsien liveihin heijastettuna ei ole mikään tuotannollinen hämäys imo.
Soundillisesti ja biisinä hyvä. Oikeastaan mainio. Tässä nyt tuotakin jumpannut ja joka kerta paranee. Erilaista ja modernimpaa, kuten @heavy totesi.
Saman panin merkille, varsinkin säkeissä Ville laulaa hennommalla tyylillä, kuten Agentsien kanssa.
Toki toivon, että Ville välillä runttaisi sieltä matalammasta rekisteristä, kaveri pystyy laulamaan uskottavasti todella matalalta, se jos mikä kuulostaa pornolta.
Mutta biisi paranee koko ajan, äsken suihkussa huomasin kertosäkeen pyörivän päässä. Hyvä tästä tulee.
Tästä olla pakko vähän eri mieltä, ei HIM ikinä esiintynyt edukseen silloin kun Valolla oli heikompi ilta menossa. Koska bändi musa oli niin millilleen sovitettua eikä siinä ollut käytännössä mitään varaa improvisoinnille, nuo solistin heikommat illat saivat bändin kuulostamaan puolihuolimattomalta, eikä hommaa auttanut se että noihin aikoihin monet Villen improvisoimat verbaaliakrobatiat - kuvaillaan nyt vaikka noin kohteliaasti - menivät sinnepäin ja usein vielä ohi. Räkäisempään rokkiin solistin oma show ja mylvähtelyt sopivat paremmin, mutta näin steriilissä kamassa sama touhua aiheutti liian usein korttitalon kaatumisen, ja kosteimpina vuosinaan Valo suorastaan sabotoi keikkoja ala-arvoiselle tasolle. Myöhempinä vuosinahan korkki meni kiinni, röökit tumpattiin ja kuin sormia napsauttamalla suoritustaso nousi monta pykälää komeammaksi, ja palveli koko bändiä paremmin.Villelläkin on "varaa" vetä keikkoja vähän ns. puolihuolimattomasti, koska kaikki tietävät mihin mies parhaimmillaan kykenee. Vähän niin kuin jonkun lätkäjoukkueen tähtipelaaja. Rööki kädessä ja punkkupullo toisessa, ja falsetilla koko yleisö sormensa ympärille.
Itselläkin HIM:n albuumeista Venus Doom jopa kirkas ykkönen - Valo veti syvissä vesissä ja se näkyi myös musiikissa. Hemmetin hieno ja kompakti kokonaisuus. Screamworksilla oli hetkensä, mutta Tears on Tape oli jo aika heikko.
Toi on jäänyt hieman harmittamaan kun olin tuolloin Ilosaaressa, mutta en osannut tuolle lavalle tuolla hetkellä suunnistaa.Ensimmäinen oma kosketus HIM Iin oli muistaakseni 97 ilosaari rockissa.
Join Me oli koukuttavuudessaan vielä WLADEa kovempi (en sano, että parempi biisi) ja sai varmasti kovemman soittomäärän.
Venus Doom oli taas askel kohti varhaista materiaalia ja voisikin sanoa, että tällä levyllä on bändin viimeiset kovat kappaleet.
Tuo ilosaari oli itselleni ihan huikea! Cradle of filth 2 teltassa, ai saamari, että tykkäsin.Toi on jäänyt hieman harmittamaan kun olin tuolloin Ilosaaressa, mutta en osannut tuolle lavalle tuolla hetkellä suunnistaa.
No monia muita hienoja muistoja jäi tuolta reissulta, kuten Wildhearts "kapina"...