Tuli itse hiihdeltyä nyt ekan kerran noilla main, ja on verkostot kunnossa tuolla. Pitänee varmaan tulla hiihtolomilla ilman aikataulupaineita tekee retki. Pojalla jatku nyt helmikuussa höntsälätkä sunnuntaisin, ja viime viikol hokasin, että Myrtsin jäähallin vierestähän lähtee latu heti. Harmi kun vaan tunnin jää, ei ehdi näillä reissuilla kauheen kauas. Tänään kävin kehän toisel puolella kääntymässä.Helmikuu on jo pitkällä, ja täällä viimeisin postaus on tammikuulta. Kertonee siitä, ettei kukaan hiihtämiseltään ehdi turhia tänne jaarittelemaan. (hymiö)
Onhan tässä totisesti saanut nauttia. Autolla en ole ladulle lähtenyt viikkoihin, vaan kävelen 400 metriä ja olen kymmenien kilometrien latuverkoston äärellä.
Viime lauantaina hiihtelin Pähkinärinne-Petikko-Keimola-akselilla reilut 30 kilsaa, eikä yhtään kierrosta tarvinnut kiertää kahdesti tuon kilometrimäärän saavuttamiseksi. Oli harvinaisen hyvä lenkki. Maltoin myös kerrankin hiihtää rauhallisesti, ja hieman liu'uttaa pidempään suksea. Alussa myös passailin nousuissa tietoisesti, jotten väsähtäisi. Kuitenkin sillä lailla rennon kovaa koko ajan.
Onko Jatkoajassa Keimolan kävijöitä? Kyselen, koska kiinnostaa tietää kerätäänkö siellä löytötavaroita mihinkään, esim kahvioon sen ollessa auki? Tänään jäänyt suht arvokas juomapullo aamulla "lähtöpaikan" kohdalle hankeen...
Ping esim. @DAF
Itse olen viime viikkoina yritellyt vähän käydä uusillakin baanoilla, muttei oikein ole kolkkaa jossa ei olisi pk-seudulla hiihtänyt joskus. Vuosiin ei ole tullut hiihdettyä Pirttimäki-Luukki-väliä, joten ehkä sinne tulevalla viikolla tai seuraavalla. Jotain 800 km tässä on nyt tullut hinkattua, kun ei massahiihtoihinkaan pääse. Kivaa touhua tietysti näinkin.
Koska vähän täällä suunnalla asut, niin voisin olettaa että Etelä-Tuusulan kyläladutkin on kierretty? Hienoa perinteisen baanaa on sielläkin tällä hetkellä laajalti tarjolla, varsinkin nuo eteläpuoliset osuudet. Juhmosta (latujen 7 ja 8 risteyksestä ylöspäin) eteenpäin olikin sitten kapea kumpuileva metsäpolku aika hurjaa menoa. Vähän oli 30-luvun hiihtokisameininkiä, mustikkasoppa vaan puuttui rinnuksilta.
Nyt on sellainen kummallinen tilanne edessä, että monen vuoden huonojen hiihtokelien jälkeen voidevarasto on huvennut kummasti ja uutta luistoa pitäisi saada. Tähän asti olen mennyt ihan perus sinisellä parafiinilla ja lisäksi jemmassa on ollut pikaluistoa niitä kertoja varten kun ei ole viitsinyt rautaa kaivaa esiin. Nyt nuo molemmat vetelevät viimeisiään ja ajattelin kysyä suosituksia nykytuotteista. Onko tavallisen kuntohiihtäjän mitään syytä vaihtaa sinistä Rexiä johonkin luistonauhaan tai onko jotain muuta uutta helppoa ja kohtuullisen edullista luistovoidetta, jota voisi suositella kokeiltavaksi? Uuden pikaluiston ostan varmaan sen perusteella mitä on kaupassa jäljellä ja mitä raaskin sillä hetkellä siitä maksaa, mutta toki suosituksia noistakin purkeista voi antaa.
Onko Jatkoajassa Keimolan kävijöitä? Kyselen, koska kiinnostaa tietää kerätäänkö siellä löytötavaroita mihinkään, esim kahvioon sen ollessa auki? Tänään jäänyt suht arvokas juomapullo aamulla "lähtöpaikan" kohdalle hankeen...
Ping esim. @DAF
Minä oon voidellut omat sukseni Optiwaxilla useamman kauden ja olen tosi tyytyväinen. Kova, kestävä luistovoide.
Tuli itse hiihdeltyä nyt ekan kerran noilla main, ja on verkostot kunnossa tuolla. Pitänee varmaan tulla hiihtolomilla ilman aikataulupaineita tekee retki. Pojalla jatku nyt helmikuussa höntsälätkä sunnuntaisin, ja viime viikol hokasin, että Myrtsin jäähallin vierestähän lähtee latu heti. Harmi kun vaan tunnin jää, ei ehdi näillä reissuilla kauheen kauas. Tänään kävin kehän toisel puolella kääntymässä.
Moni kehuu reittiä Petikosta Serenaan. Hienohan se onkin, mutta mitä nyt olen sauvajuossut tuota, niin mäet on aikamoisia suksilla mentäväksi. Itse olen vähän tullut varovaiseksi - toki ei tarvitse nynnyn neuvoja kuunnella. Myös reitti Keimolaan on mainio, ja Keimolan golf-kentän kierros on oikein kiva. Keimolasta toki löytyy myös kuntolenkki, joka on jonkin verran Petikkoa haastavampi. Niin, ja onhan tuolla Petikossakin sitten leppoisia Peltolatuja noin 10 kilometrin verran, joten hiihdettävää kyllä riittää!
Keimolan vitosta on tullut treenattua viime viikot ja tuon jälkeen se Serenan pätkäkin tuntui ihan mukavalta. Ei siinä Serenan reitillä ole kuin yksi helvetin pitkä nousu, muuten aika Petikkoa vastaavia nousuja. Toki jos ei välitä laskuista/nousuista tai hiihtää enemmän luistelua niin nuo peltolenkit ovat mukavempia.
Ne Serenan suunnan mäet on helpot laskea, ei mitään ongelmaa. Nousta paljon rajummat. Helppous tulee siitä, että mutkat kaikissa laskuissa yläosassa, jokainen lasku loppuu suorana ns. pellolle. Sinne vaan.
Nyt on sellainen kummallinen tilanne edessä, että monen vuoden huonojen hiihtokelien jälkeen voidevarasto on huvennut kummasti ja uutta luistoa pitäisi saada. Tähän asti olen mennyt ihan perus sinisellä parafiinilla ja lisäksi jemmassa on ollut pikaluistoa niitä kertoja varten kun ei ole viitsinyt rautaa kaivaa esiin. Nyt nuo molemmat vetelevät viimeisiään ja ajattelin kysyä suosituksia nykytuotteista. Onko tavallisen kuntohiihtäjän mitään syytä vaihtaa sinistä Rexiä johonkin luistonauhaan tai onko jotain muuta uutta helppoa ja kohtuullisen edullista luistovoidetta, jota voisi suositella kokeiltavaksi? Uuden pikaluiston ostan varmaan sen perusteella mitä on kaupassa jäljellä ja mitä raaskin sillä hetkellä siitä maksaa, mutta toki suosituksia noistakin purkeista voi antaa.
En tunne kyseisiä mäkiä, mutta kuten monessa muussakin asiassa, niin tekemällä oppii. Ensimmäiset kerrat laskee vaikka auraamalla, että oppii tuntemaan mäen ja kun tuntumaa ja rohkeutta alkaa lyötyä niin voi edetä jo hieman vauhdikkaammin. Tosin yleisillä kuntoladuilla kun mennään niin on hyvä huomioida muidenkin läsänolo. Välillä porukka pysähtyy pitämään taukoja melko vaarallisiinkin paikkoihin heti alamäen jälkeen. Ehkä kaikilla ei ole käsitystä siitä, millä vauhdilla hyvin toimivalla kalustolla voi tulla mäen alas, jos oma kalusto ja varsinkaan niiden huolto ei ole ihan ajan tasalla. Seuraava kappale kertoo että kehitettävää on tässä vielä itselläkin.Minua ei oikeastaan nousut niinkään haittaa, mutta Petikkoa hurjemmat laskut pelottaa. Serenan reitillä on ainakin yksi pitkä ja suht jyrkästi kaartuva lasku, joka kyllä arveluttaisi suksilla laskea. Toisaalta, ehkei näin neljänkymmenen vuoden iässä vielä saisi ihan olla toinen jalka haudassa...
Mikäs tämä hiihtokuplahössötys on, jota Ylekin suoltaa urheiluviikonlopussaan? Hoetaan että "koko kansa on innostunut hiihdosta" ja "yhtäkkiä kaikki hiihtävät". Muistaakseni sama ilmiö oli edellisen kerran silloin kun koko Suomessa oli edellisen kerran hiihtokelit, eli muutama vuosi sitten.
Eikös se menekään niin, että niitä lajeja harrastetaan joihin on sopivat olosuhteet. Jos on lunta ja ladut niin hiihdetään, jos ei (yleensä huhti-marraskuun välillä) niin juostaan tai pyöräillään? Todella kivaa on kun nyt pääsee etelässäkin turhanhiihtelyä harrastamaan, mutta onko kesällä vastaavasti otsikot siitä, että "Suomi kyllästyi hiihtoon".
Totta! Kärjistin toki viestiäni ja ennen kaikkea unohdin koko koronan. Harrastan ainoastaan ulkolajeja, eikä koronalla ole ollut siihen muuta vaikutusta kuin että etenkin keväällä oli vähän enemmän aikaa ulkoilla.Totuuden siemen tässä viestissäsi, mutta ei koko totuus. Kyllä noissa jutuissa jotain perää on. Omasta tuttavapiiristä tiedän useamman henkilön, jotka ovat tänä talvena alkaneet hiihtämään muiden liikuntamahdollisuuksien poistuttua. Harrastavat siis normaalisti sisälajeja, jotka nyt ovat koronan takia paussilla.
@lasaleiko
Hyvää inputia. Päätin eilen, että kyllä se Serena on koettava. Ja itse asiassa vielä aamulla törmäsin naapuriin, joka on kova poika urheilemaan. Hän oli myös sitä mieltä, että sinne vaan. Ei kuulemma alamäet ole juuri Petikkoa pahempia. Unessa jo hiihdinkin tuota Serenan-pätkää viime yönä, profiili kun on lumettomilta keleiltä jo jollakin tavalla tuttu.
Täytyy yrittää jo ensi viikonloppuna, jotta ehtisin ennen kuin päivälämpötilat alkaa käydä plussalla.
Aattelin ti tai ke(vähän säätiedotuksen mukaan), hiihdellä petikosta serenaan ja järvien ympäri ja takas. Toinen vaihtoehto olis jatkaa serenan sijasta keimolaan, mutta siellä päässä taitaa se kuntolatu olla aika raskas, ainakin suunnistaessa tuntunu mäet hurjilta kesällä. Onko suosituksia kumpi kannattaa ottaa, kun olet ladut hiihdellyt?No niin, Pähkinärinne-Serena-lenkki koettu. Aivan turhaan olen tuota pelännyt, eihän tuossa ollut mitään! Jotenkin vaan itseäni huomattavasti vanhemman kollegan 10 vuotta sitten toteama "siellä Serenan-reitillä onkin kunnolla mäkiä" paska isen naurun säestämänä antoi mulle ihan väärän käsityksen.
@macnevis, samaan aikaan kirjoitin kun kysyit!