Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 234 018
  • 1 387

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakilan Veto ja esimerkiksi Electrofit vetävät hiihtotekniikkakouluja pk-seudulla. Kannattaa mennä, jollei ole aikoihin hiihtänyt. Hiihdosta tulee paljon mielekkäämpää ja taloudellisempaa. Ulkohiihtokausi Helsingin seudulla on toki kestänyt jo yli kuukauden.
No jos puhutaan hiihdon mielekkyydestä, niin siihen nähden ulkohiihtokausi ei ole kestänyt yli kuukautta. Makuasioita toki, mutta itse en koe kauhean mielekkäänä Paloheinän, Oittaan tai vaikkapa Hakunilan tykkilumilenkin hinkkaamista trikoohemmojen pieruja haistellen. Mutta kukin tyylillään (pertsa tai luistelu), ei siinä mitään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No jos puhutaan hiihdon mielekkyydestä, niin siihen nähden ulkohiihtokausi ei ole kestänyt yli kuukautta. Makuasioita toki, mutta itse en koe kauhean mielekkäänä Paloheinän, Oittaan tai vaikkapa Hakunilan tykkilumilenkin hinkkaamista trikoohemmojen pieruja haistellen. Mutta kukin tyylillään (pertsa tai luistelu), ei siinä mitään.

Tykkilumi on hiihdettävyyden kannalta oikeastaan paras mahdollinen alusta. Tiivis, helppo voideltava, hyvä ajettava huollolle.

Toki ovat usein lyhyitä, mutta Oittaallakin on sentään ollut jo kuukauden päivät 1,6 km latu, jossa nimenomaan tällä alkukaudella oli aiempaa paljon vähemmän väkeä. Joulun jälkeen sitten käyttäjämäärä räjähti. Vuosittainhan Oittaalle (kuten nytkin, riippumatta luonnonlumesta) tehdään hieman reilun viiden kilometrin tykkilatu. Useimmat kuntohiihtäjät hiihtävät niin lyhyitä päivähiihtoja, että noiden mitta riittää niihin kierroksiin mainiosti. Hakunila on siihen homologoituna FIS-latuna useimmille vain vähän raju.

Trikoita en ole muuten juuri pk-seudun laduilla nähnyt, vaikka pääsääntöisesti seudulla hiihdänkin nelinumeroisen kilsamäärän kaudessa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tykkilumi on hiihdettävyyden kannalta oikeastaan paras mahdollinen alusta. Tiivis, helppo voideltava, hyvä ajettava huollolle.

Toki ovat usein lyhyitä, mutta Oittaallakin on sentään ollut jo kuukauden päivät 1,6 km latu, jossa nimenomaan tällä alkukaudella oli aiempaa paljon vähemmän väkeä. Joulun jälkeen sitten käyttäjämäärä räjähti. Vuosittainhan Oittaalle (kuten nytkin, riippumatta luonnonlumesta) tehdään hieman reilun viiden kilometrin tykkilatu. Useimmat kuntohiihtäjät hiihtävät niin lyhyitä päivähiihtoja, että noiden mitta riittää niihin kierroksiin mainiosti. Hakunila on siihen homologoituna FIS-latuna useimmille vain vähän raju.
Moni kuntohiihtäjä hakee hiihtämisestä uskoakseni paljon muutakin kuin tiettyä kilometrimäärää. Toki, jos tavoitteena on vain tietty kilometri/tuntimäärä ladulla, niin siihen asiaan lyhyet tykkilumilenkit varmasti ajaa asiansa, mutta jos ja kun monilla hiihtoon (kuin myös lenkkeilyyn / kävelyyn / pyöräilyyn / younameit) liittyy olennaisena osana luonnossa liikkumisen ilo ja se, että maisemat myös vaihtuu, niin kyllä siihen nähden nyt saatava lumitalvi on hieno juttu ja edistää hiihtoinnostusta niin nuorissa kuin vanhoissa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Moni kuntohiihtäjä hakee hiihtämisestä uskoakseni paljon muutakin kuin tiettyä kilometrimäärää. Toki, jos tavoitteena on vain tietty kilometri/tuntimäärä ladulla, niin siihen asiaan lyhyet tykkilumilenkit varmasti ajaa asiansa, mutta jos ja kun monilla hiihtoon (kuin myös lenkkeilyyn / kävelyyn / pyöräilyyn / younameit) liittyy olennaisena osana luonnossa liikkumisen ilo ja se, että maisemat myös vaihtuu, niin kyllä siihen nähden nyt saatava lumitalvi on hieno juttu ja edistää hiihtoinnostusta niin nuorissa kuin vanhoissa.

Näinhän se juuri on. Olen lokakuun lopusta joulukuuhun hiihtänyt paikallista tykkilumilatua ympäri ämpäri kyllästykseen asti. Kyllä ihan eri juttu oli kun vihdoin pääsi luonnonlumille pitkille reiteille.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Kysytäänpä täältä alan ammattilaisilta neuvoa. Eli olen alkanut miettimään josko sitä alkaisi hiihtämään. Viime hiihdoista on aikaa jo todella pitkä tovi, ehkä kouluaikoina viimeksi hiihtänyt.
Ensin täytyisi hankkia välineet, perinteiset vai luistelusukset? Muistelisin että luistelu onnistui viime kerralla, nyt vaan en tiedä kumpi olisi se oma laji. Onko mahdollista hiihtää luistelusuksilla myös pertsaa? Tai päinvastoin. Useita satasia en tähän haluaisi panostaa, koska harrastus olisi satunnaista, tiedä sitten miten innostuu. Eli alkuun nyt ainakin yhdet sukset.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kysytäänpä täältä alan ammattilaisilta neuvoa. Eli olen alkanut miettimään josko sitä alkaisi hiihtämään. Viime hiihdoista on aikaa jo todella pitkä tovi, ehkä kouluaikoina viimeksi hiihtänyt.
Ensin täytyisi hankkia välineet, perinteiset vai luistelusukset? Muistelisin että luistelu onnistui viime kerralla, nyt vaan en tiedä kumpi olisi se oma laji. Onko mahdollista hiihtää luistelusuksilla myös pertsaa? Tai päinvastoin. Useita satasia en tähän haluaisi panostaa, koska harrastus olisi satunnaista, tiedä sitten miten innostuu. Eli alkuun nyt ainakin yhdet sukset.
Nykyaikaisilla luistelusuksilla ei voi pertsaa hiihtää, se kiinnitys sukseen jo erilainen, kun luistelussa kantapään irtoaminen niin paljon suksesta kuin Pertsasta ei ole eduksi.

Jos päädyt luistelusuksiin, en anna juuri ohjeita, koska olen pertsamiehiä. Mutta jos lähdet perinteisen suksia hankkimaan, niin hanki ehdottomasti karvapohjasukset, ellet sitten ala aivan himohiihtäjäksi, ja ymmärsin ettei näin ole. Harrastajalle karvapohjasuksi antaa helpon ja takuuvarman pidon lähes kelille kuin kelille, eikä ole pelkoa myöskään lumen pakkaantumisesta pohjiin vaikeammilla keleillä. Ja ÄLÄ mene markettiin ja nappaa hyllystä sopivan pituisia suksia. Karvasuksi toimii vain, jos suksen jäykkyys sopii painoosi ja pitokarva- alueen ominaisuudet(pituus,karheus) hiihtotaitoosi. Urheiluvälineliikkeestä saat ominaisuuksillesi täsmälleen sopivat välineet ja sen jälkeen hiihto on kivaa. Luistelusuksiin pätenee sama, että käytä asiantuntijoiden apua kun hankit välineitä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jollet ole aikoihin hiihtänyt, kannattaa aloittaa perinteisen hiihdosta, sillä se on helpompi teknisesti oppia ja hiihdon raskautta voi vauhdilla säätää. Harrastajalle vapaan hiihto on pääosin aina sykkeet tapissa menoa, sillä se on teknisesti ja lihastasapainolle olennaisesti vaativampaa. Myös hiihtokouluja kannattaa harkita.

Perinteisen suksen ostamisesta @Jymäkkä kertoo yllä oikeastaan kaiken olennaisen sillä lisällä, että osta ne skinisukset vain sellaisesta liikkeestä, joka antaa tyytyväisyystakuun/loputtoman vaihto-oikeuden. Joskus oikea pari on vasta viides tai kuudes kokeilemasi Ja väärin valitulla skinillä ei käytännössä voi hiihtää.
 

Jaskaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue
Itse kun lykin perinteistä siinäkin mielessä perinteisesti, että pohjassa on voiteet niin sanokaa asiantuntijat, millä kelillä/keleillä karvapohjat ei toimi. Huomioiden lämpötilan ja uuden/vanhan sekä luonnon-/tykkilumen.
Voiteillahan sukset saa toimimaan joka kelillä, välillä helposti, välillä se on kovan työn takana.
Se on selvä, että suksien täytyy olla omalle painolle sopivat, olipa karvat tai voideltavat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse kun lykin perinteistä siinäkin mielessä perinteisesti, että pohjassa on voiteet niin sanokaa asiantuntijat, millä kelillä/keleillä karvapohjat ei toimi. Huomioiden lämpötilan ja uuden/vanhan sekä luonnon-/tykkilumen.
Voiteillahan sukset saa toimimaan joka kelillä, välillä helposti, välillä se on kovan työn takana.
Se on selvä, että suksien täytyy olla omalle painolle sopivat, olipa karvat tai voideltavat.

Vesikelit karvalle jonkin verran hankalia, varsinkin ihan nollan pinnassa, jolloin anti-icetkaan ei tahdo auttaa. Samoin uusi kostea lumi. Kuitenkin todella laajan kelialueen suksi - voideltava oikean kelin pari on toki ihan aina parempi, mutta skini on kelpo kompromissi, kunhan sopii juuri sinun painoosi ja tyyliisi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harkitsin kanssa tässä suksiostoksille menemistä, kun uimahallitkin on kiinni. Karvaversiot oli mullakin mielessä helppouden takia. No siellä jo Santtu Silvennoinen huutaa iltapaskassa, että suksikauppoihin on nyt viidenkymmenen metrin jonot ja tavara loppuu kauppiailta just nyt kohta täällä Etelä-Suomessa. Mitenkähän on, että uskaltaisko varovasti mennä maanantai-iltana katsomaan tilannetta vai saako siirtää hankinnat taas hyvällä syyllä ensi talveen?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Harkitsin kanssa tässä suksiostoksille menemistä, kun uimahallitkin on kiinni. Karvaversiot oli mullakin mielessä helppouden takia. No siellä jo Santtu Silvennoinen huutaa iltapaskassa, että suksikauppoihin on nyt viidenkymmenen metrin jonot ja tavara loppuu kauppiailta just nyt kohta täällä Etelä-Suomessa. Mitenkähän on, että uskaltaisko varovasti mennä maanantai-iltana katsomaan tilannetta vai saako siirtää hankinnat taas hyvällä syyllä ensi talveen?

Eikun ostamaan pois kun innostusta ja kelejä on
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vesikelit karvalle jonkin verran hankalia, varsinkin ihan nollan pinnassa, jolloin anti-icetkaan ei tahdo auttaa. Samoin uusi kostea lumi. Kuitenkin todella laajan kelialueen suksi - voideltava oikean kelin pari on toki ihan aina parempi, mutta skini on kelpo kompromissi, kunhan sopii juuri sinun painoosi ja tyyliisi.
Juuri näin. Jäinen latu myös ongelmallinen. Itselläni sellainen vähän "urheilullisempi" suksi, joka vaatii jo vähän potkua pidon löytymiseksi(mitä ei nykykunnossa oikein riitä vaikealla kelillä), ja 0-3 asteen keleillä tuppaa vähän lipsuttelemaan loivissa ylämäissä. Siitä ylöspäin pakkasen kohotessa suksi sitten paranee,5-10 astetta paras.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minkäslaisia lenkkejä muut jatkislaiset tekevät? Itse käyn hiihtämässä 1-3 kertaa viikossa kelien ja fiiliksen mukaan, vapaalla tyylillä. Lenkkien pituus minulla on aika tarkalleen 1 h per kerta ja kilometrejä tunnin aikana kertyy 14-16 kilometrin hujakoille. Kalustona minulla on jo kahdeksan vuotta käytössä olleet Atomicin luisteluhiihto sukset, jotka muistaakseni olivat paikallisen intersportin halvin luisteluhiihto setti. Tyyväinen olen kalustooni ollut, mutta Aika ajoin käynyt mielessä, että kuinkahan paljon vielä nautinnollisempaa hiihto olisi jos päivittäisi kalustoa oikeasti huippu välineisiin, eli kilpasukset jne.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Minkäslaisia lenkkejä muut jatkislaiset tekevät? Itse käyn hiihtämässä 1-3 kertaa viikossa kelien ja fiiliksen mukaan, vapaalla tyylillä. Lenkkien pituus minulla on aika tarkalleen 1 h per kerta ja kilometrejä tunnin aikana kertyy 14-16 kilometrin hujakoille. Kalustona minulla on jo kahdeksan vuotta käytössä olleet Atomicin luisteluhiihto sukset, jotka muistaakseni olivat paikallisen intersportin halvin luisteluhiihto setti. Tyyväinen olen kalustooni ollut, mutta Aika ajoin käynyt mielessä, että kuinkahan paljon vielä nautonnollisempaa hiihto olisi jos päivittäisi kalustoa oikeasti huippu välineisiin, eli kilpasukset jne.

Arkisin tyypillinen lenkki on 20 km. Viikonloppuisin sitten 30-40km. Keväämmällä sitten pidempiä.
Välillä sitten VK harjoituksia.

Suosittelen sinullekin hieman laskemaan vauhtia ja lisäämään lenkille pituuksia jos aikaa riittää. Niin saa kuntoa paremmin ylöspäin ja lenkille lisää mielekkyyttä. Sopiva hiihtovauhti on sellainen, että siitä nauttii joka hetki, eikä tarvitse puristaa missään vaiheessa.

Kaluston voi tietenkin päivittää jos enemmän rupeaa hiihtämään. Noilla määrillä vielä tuolla kalustolla pärjää hyvin.

Itselläni on Rossignolien tämän vuoden kilpasuksi ja tykkään niistä enemmän kuin edellisistä Ficherien speedmaxeista, sillä ne ovat omaan jalkaani vakaammat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin tänään hiihtämässä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Olen aina ollut umpisurkea hiihtäjä, joten vauhti ei päätä huimannut. Suksina vajaa kymmenen vuotta vanhat pitopohjasukset, jotka eivät varmastikaan ole sellaisia, mitä tänä päivänä suositeltaisiin edes kompromissina. Vajaa 5km tuli kuitenkin suksittua, ja olihan tuo kivaa. Kroppakin sai liikuntaa koko rahan edestä.

Varmasti tulee käytyä useamminkin, etenkin kun latu lähtee melkein ulko-ovelta. Mummot ja papat painavat ladulla ohi, mutta ei se haittaa. Näillä pakkasilla on se hyvä puoli, että oma parta saa vaalean värin, niin näytän helposti paljon vanhemmalta. Ei tarvitse kuulla laturaivoa nykyajan nuorten huonosta kunnosta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse hiihdän aika maltillisia matkoja, arkisin yleensä 7-10 km ja viikonloppuisin tai muuten paremmalla ajalla sitten 10-15 km. Toki perinteistä hiihtäessä matka karttuukin hitaammin kuin luistelemalla. Kevättä kohden kun hiihtokunto nousee, lenkit rupeaa pitenemään jonkin verran luonnostaan(jos aika ei muuten ole ongelma), kun hiihto on nautinnollisempaa kaikin puolin. Jossain vaiheessa tulee osallistuttua johonkin erähiihtoon/hiihtotapahtumaan, jossa sitten jo joku isompi lenkki, Vuokattihiihdon kolmekymppinen esimerkiksi. Kyllä viiskymppinenkin varmaan menisi, mutta vaatis jo vähän enemmän valmistautumista. Tuommoinen 30 km nyt menee vielä vaikka pohjilla olisi vaan noita 15 km lenkkejä.

p.s. Talven eka hiihtolenkki on AINA aivan hirveää puskemista. Ei löydy rytmi, ei jaksa ja kädet ihan voimattomat. Onko muilla sama, vai löytyykö nautinto heti ensi metreistä? Itsellä näkyy tietysti se, etten missään punteilla käy pitämässä hiihtolihaksia yllä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse kävin tänään hiihtämässä ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Olen aina ollut umpisurkea hiihtäjä, joten vauhti ei päätä huimannut. Suksina vajaa kymmenen vuotta vanhat pitopohjasukset, jotka eivät varmastikaan ole sellaisia, mitä tänä päivänä suositeltaisiin edes kompromissina. Vajaa 5km tuli kuitenkin suksittua, ja olihan tuo kivaa. Kroppakin sai liikuntaa koko rahan edestä.

Varmasti tulee käytyä useamminkin, etenkin kun latu lähtee melkein ulko-ovelta. Mummot ja papat painavat ladulla ohi, mutta ei se haittaa. Näillä pakkasilla on se hyvä puoli, että oma parta saa vaalean värin, niin näytän helposti paljon vanhemmalta. Ei tarvitse kuulla laturaivoa nykyajan nuorten huonosta kunnosta.

Nimenomaan. Itsekin kävin eilen ekaa kertaa 20 vuoteen hiihtolenkillä lähiladuilla ja suksina ei tosiaan olleet mitkään "high end" -vehkeet vaan suhteellisen vanhat Karhut, joiden jäykkyydestä ei ollut mitään tietoa, saatika siitä, sopiiko ne edes mun käyttöön. Hauskaa kuitenkin oli ja eteenpäin päästiin tuollainen 7km.

Jos tästä nyt innostuu, niin täytynee hommata paremmat sukset.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maltillisia matkoja hiihdän minäkin, mutta sentään nyt nelikymppisenä olen hieman alkanut matkoja pidentää. Huomaan myös, että nautin nykyään eniten hiihtämisestä helpoissa maastoissa, joissa kuitenkin on loivia pitkiä nousuja ja laskuja. Kutakuinkin täydellistä maastoa löytyy onneksi tällaisena talvena läheltä Vantaan Petikosta. Ja mikä mukavinta, ei autoa tarvitse ollenkaan yhdyslatujen ollessa kunnossa.

Mennyt viikonloppu oli aika tavanomainen hiihtolenkkien suhteen: Lauantaina reilut 20 kilsaa pertsaten, ja eilen lasten kanssa noin 10.

@Jymäkkä, kyllä ensimmäisillä lenkeillä ainakin paikat kipeäksi saa. Tänä talvena en aiemmasta poiketen avannut kautta tykkilumella, vaan aloitin vasta viikko sitten. Silloin toki lumimäärä ei vielä Petikossa riittänyt perinteisen latuihin, joten oli mentävä luistellen. Tuo on minulle selvästi huonompi tyyli. Aloitin kiertämällä Petikon kuntolenkin, jossa on kohtalaisia nousuja ja laskuja, vaikkei toki mitään FIS-tasoa. Sydän hakkasi nousujen päällä tuhatta ja sataa, ja keuhkot tuntui puskevan pihalle. Oli varmasti tuo suoritus kaikkien hiihtokoulukirjojen mukainen.

Periaatteessa osaan wassbergit ja mogrenit ja kuokat ja sauvoittaluistelun, mutta käytännössä ei taida tasapaino eikä lihaskunto riittää. Erityisesti ongelmia tulee kovalla ladulla. Tietysti jos malttaisi tuota treenata helpolla ladulla määrätietoisesti, ehkä siinä kehittyisi. Kurssilla kävin 15 vuotta sitten, ja silloin oikeastaan opin nuo eri tekniikat. Varusteet on ihan hyvät kyllä.

Perinteinen sen sijaan sujuu aika lailla hyvin, joten se on mulle ensisijainen hiihtotapa. Suksina on 20 vuotta vanhat voideltavat, jotka palvelee edelleen hyvin. Vähän olen karvasuksia harkinnut kaveriksi, mutta ainakaan nyt ei huvita mennä suksikauppojen ruuhkiin. Sitten tietysti noissa epäilyttää se, että ovatko turhan kompromissi kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tekniikkalaji, tai sitten välineurheilua. Joka tapauksessa sanoisin, että vaikka hauskaa oli, ja oma vauhtini oli vain kevyttä hölkkää, niin kropan päälle tuo otti. Urheilukellon mukaan koko loppupäivä oli stressiä ja uni oli vasta aamuyöstä palauttavaa.

Varmaan tuossa tuli käytettyä lihaksia, joita ei ole tullut normaalisti pistettyä töihin. Lenkkeilyn ja fillaroinnin kanssa ei tuollaista ole ollut. No, lepäillään pari päivää, ja sitten heti uudestaan. Ei se Mietaallaan aina luistanut.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Periaatteessa osaan wassbergit ja mogrenit ja kuokat ja sauvoittaluistelun, mutta käytännössä ei taida tasapaino eikä lihaskunto riittää. Erityisesti ongelmia tulee kovalla ladulla. Tietysti jos malttaisi tuota treenata helpolla ladulla määrätietoisesti, ehkä siinä kehittyisi. Kurssilla kävin 15 vuotta sitten, ja silloin oikeastaan opin nuo eri tekniikat. Varusteet on ihan hyvät kyllä.

Tuo tasapainon hallitseminen oli suurin muutos kun tänä talvena päivitin reilu 10 vuotta vanhat Peltoset Rossignoleihin ja monot samalla. Monot olivatkin aivan eri tavalla tukevat kuin vanhat ja sillä on kyllä valtava vaikutus siihen, miten painoa pystyy siirtämään sukselta toiselle. Vanhoilla välineillä kun tuli varsinkin väsyneenä jotain wassbergia kokeiltua, niin aika useinkin sukset osoittivat kohta kohti taivasta. Nyt sellaista ei osaa pelätäkään.

Tuo lihaskuntojuttukin on jännä, sillä vapaata kun olen lähes pelkästään tottunut viimeiset parikymmentä vuotta hiihtämään, niin en oikeastaan hiihdosta ole saanut lihaksia jumiin tai kipeäksi kuten juoksussa. Tänä vuonna otin käyttöön myös pari vuotta sitten hankitun halvemman perinteisen tyylin setin, ja sitä koittaessa on kyllä seuraavana päivänä huomannut että on kyllä eri lihakset käytössä pertsalla ja ensimmäisen lyhyenkin kokeilun jälkeen seuraavana päivänä huomasi että on tullut urheiltua.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo tasapainon hallitseminen oli suurin muutos kun tänä talvena päivitin reilu 10 vuotta vanhat Peltoset Rossignoleihin ja monot samalla. Monot olivatkin aivan eri tavalla tukevat kuin vanhat ja sillä on kyllä valtava vaikutus siihen, miten painoa pystyy siirtämään sukselta toiselle. Vanhoilla välineillä kun tuli varsinkin väsyneenä jotain wassbergia kokeiltua, niin aika useinkin sukset osoittivat kohta kohti taivasta. Nyt sellaista ei osaa pelätäkään.

Itse hommasin ensimmäisen luisteluhiihtosetin vuonna 2002. Liian isot monot, löysät ja epävakaat sukset ja erinomaiset kilpasauvat. Näistä käytössä on enää viimeksi mainitut, toki remmit ja sommat uusittuna. Vuonna 2015 ostin uudet sukset ja monot. Nämä uudet (no, onhan noillakin jo jokunen vuosi ikää, mutta kilometrejä hyvin vähän) on luullakseni jo sen verran hyvät, ettei pitäisi niistä jäädä kiinni. Etenkin juuri monoissa on valtava ero. Enemmän pitäisi vaan jaksaa treenata. Lähinnä tulee hiihdettyä luistellen silloin, kun perinteisen suksia on vaikea voidella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minkäslaisia lenkkejä muut jatkislaiset tekevät? Itse käyn hiihtämässä 1-3 kertaa viikossa kelien ja fiiliksen mukaan, vapaalla tyylillä. Lenkkien pituus minulla on aika tarkalleen 1 h per kerta ja kilometrejä tunnin aikana kertyy 14-16 kilometrin hujakoille. Kalustona minulla on jo kahdeksan vuotta käytössä olleet Atomicin luisteluhiihto sukset, jotka muistaakseni olivat paikallisen intersportin halvin luisteluhiihto setti. Tyyväinen olen kalustooni ollut, mutta Aika ajoin käynyt mielessä, että kuinkahan paljon vielä nautinnollisempaa hiihto olisi jos päivittäisi kalustoa oikeasti huippu välineisiin, eli kilpasukset jne.

Tunnin-puolentoista lenkkejä arkena jos mahdollista. Lyhempiäkin joutuu joskus pyrähtämään. Olen nostanut perinteisen osuutta, koska se on monipuolisempaa ja kestävyyskunnon kannalta järkevämpää, mutta varsinkin alkukaudesta joutuu etelässä usein hiihtämään vapaata, kun perinteisen latua ei juuri ole tarjolla. Viikonloppuisin sitten mahdollisuuksien mukaan vähän pidempiä.

Kilsojen mukaan en yksittäistä hiihtoa mene vaan ajan, mutta kilsat toki kertyvät mittariin samalla. Jonkinlaisena perusbenchmarkina on ollut hiihtää se tonni talveen lopulta, ja aika hyvinhän se muotoutuu. Joinain talvina lähemmäs kaksi, riippuen vähän kauden pituudestakin. Nyt jää kausi lyhemmäksi etelässä väkisin, kun ulkoladuille pääsi vasta joulukuun puolella. Toisaalta etähommissa pääsee nyt vaikka kesken päivän ladulle, kun lähtevät parisataa metriä ovelta tässä Vantaalla Tuusulan suuntaan.

Kannattaa muuten koeajaa pk-seutulaisten Ilolan-Mätäkiven latuverkko, jollette ole käyneet. Leppoisaa, vain muutama nousu ja tunnelma kuin erämaassa. Lumitalvina myös usein aika pitkään hiihdettävissä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Noin 10km lenkkejä olen käynyt heittämässä vapaalla tyylillä. Yritetään kasvattaa matkaa sitten kun rupee tuntuun paremmalta. Aikaa menee 45-50min, joten aika rauhakselteen päästellään. Ylämäkiin on välillä kiva tykitellä niin saa sykkeitä korkealle. Jos nyt sais 100km rikki niin katsotaan sitten seuraavaa tavoitetta. Lähinnä ulkoilmasta nauttien ja siitä, että tulee hiki. Nyt kun on lätkäkin tauolla niin pysyy edes jotenkin kunto yllä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa muuten koeajaa pk-seutulaisten Ilolan-Mätäkiven latuverkko, jollette ole käyneet. Leppoisaa, vain muutama nousu ja tunnelma kuin erämaassa. Lumitalvina myös usein aika pitkään hiihdettävissä.

Tuo on kyllä loistava reitti, toissa vuonna kävin ensimmäisen kerran ja heti tuntui profiililtaan sopivalta omalle kohdalle (kunnolle). Ja plussaa todellakin tuosta erämaatunnelmasta, toivottavasti säilyy myös tulevina vuosina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös