Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 234 840
  • 1 391

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kannattaa muuten koeajaa pk-seutulaisten Ilolan-Mätäkiven latuverkko, jollette ole käyneet. Leppoisaa, vain muutama nousu ja tunnelma kuin erämaassa. Lumitalvina myös usein aika pitkään hiihdettävissä.
On hyvä reitti,varsinkin se Tuusulankin puolelle menevä lenkki sieltä muuntajalta.

Toinen vähemmän tunnettu erähenkinen lenkki on Bisan lenkki. Sijaitsee vähän hankalassa paikassa keskellä Hakunila-Keinukallio yhdyslatua, mutta Viirilän luistelukentältä pääsee suoraan lenkille. On todella nättiä metsämaastoa, ja pari suotaivalta kuin lapissa hiihtäisi. Osa lenkkiä on tuota em. yhdyslatua, ja tämä vähän tylsähkö osuus kyllä. Nyt en oo tarkistanut, viikonloppuna ei ollut auki vielä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On hyvä reitti,varsinkin se Tuusulankin puolelle menevä lenkki sieltä muuntajalta.

Toinen vähemmän tunnettu erähenkinen lenkki on Bisan lenkki. Sijaitsee vähän hankalassa paikassa keskellä Hakunila-Keinukallio yhdyslatua, mutta Viirilän luistelukentältä pääsee suoraan lenkille. On todella nättiä metsämaastoa, ja pari suotaivalta kuin lapissa hiihtäisi. Osa lenkkiä on tuota em. yhdyslatua, ja tämä vähän tylsähkö osuus kyllä. Nyt en oo tarkistanut, viikonloppuna ei ollut auki vielä.

Bisan lenkille ei pääse vielä isolla koneella, koska suot eivät ole jäässä (ja voi olla ongelma aika pitkään tämän lumen määrän kanssa). Myyraksen suunnallahan fiilis on kuin Kuusamon laduilla, todella korpimaisemaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Bisan lenkille ei pääse vielä isolla koneella, koska suot eivät ole jäässä (ja voi olla ongelma aika pitkään tämän lumen määrän kanssa). Myyraksen suunnallahan fiilis on kuin Kuusamon laduilla, todella korpimaisemaa.
Näyttäisi nyt latupalvelujen mukaan olevan kunnossa kuitenkin. Viirilän risteyksestä eteenpäin kohti Keinukalliota ei ole saatu yhdyslatua ajettua, tuossahan on usein suolla vettä pinnassa koko talven.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olin eilen ajatellut pitää välipäivän hiihdon osalta. 11-vuotias tyttäreni innostui sunnuntaina hiihtämisestä aivan täysin, joten ei auttanut kuin lähteä lähiladuille. No, eipä tuo kovin vastenmielistä ollut. Perhanan mukava hiihtää jälkikasvun kanssa, kun ei yhtäkkiä enää tarvitse pelkästään kävellä suksilla.

Jännä sinänsä, miten tuon ikäiset oppii, tai miten opit voi loksahtaa kohdalleen. Etenkin, kun viime "talvena" en vienyt ladulle kertaakaan. Sunnuntaina jo hämmästelin mm. sulavaa yksipotkuista tasatyöntöä. Olen kuulemma opettanut. (hymiö)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näyttäisi nyt latupalvelujen mukaan olevan kunnossa kuitenkin. Viirilän risteyksestä eteenpäin kohti Keinukalliota ei ole saatu yhdyslatua ajettua, tuossahan on usein suolla vettä pinnassa koko talven.

Ei ole käyneet isolla koneella ainakaan eiliseen mennessä. Tampparilla ajettu, vapaalla ei tule oikein mitään hiihtämisestä, mutta perinteinen onnistuu kyllä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei ole käyneet isolla koneella ainakaan eiliseen mennessä. Tampparilla ajettu, vapaalla ei tule oikein mitään hiihtämisestä, mutta perinteinen onnistuu kyllä.
Tää sopii mulle, kun pertsaa vetelen. Mut joo, tajusinkin vasta nyt tuon,että isolla koneella oli viestissäsi iso merkitys;)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kaipaisi vinkkejä kokeneemmilta hiihtäjiltä, tai ainakin suksien voitelijoilta.

Viime talvena aloitin maastohiihdon uudestaan sitten lapsuuden. Pidin kynnyksen matalalla siinä mielessä, että hommasin vapaan sukset ja voiteluun käytin pikavoiteita, ettei siitä tulisi liian isoa päänvaivaa. Tälle talvelle hommannut sitten perinteisen sukset sekä tarvikkeita kuumavoitelua varten tänä talvena. Hiertää vain semmoinen kysymys että näkeekö mistään voiteiden ohjeellisia sulamislämpötiloja vai pitääkö mennä kokemuksen kautta? Ilmeisesti joillain valmistajilla on lukemat paketin kyljessä, mutta esimerkiksi tuossa Vauhdin vihreässä LF Polar pakkauksessa ei ole mitään mainintaa raudan lämpötilasta. En tiedä onko riski kovin todennäköinen jos rautaa ei pysäytä suksen pinnalle, mutta pelottaa pilaavansa suksen pohjat jos laittaa raudan liian kuumaksi.

Toki raudoissakin on eroja mitä olen käsittänyt eikä varmasti absoluuttista oikeaa astelukemaa ole, mutta jotkin viitearvot olisi mukava saada tähän. Vielä parempi jos löytyisi vaikkapa jokin sivu mistä nää löytäisi. Itse en ole osannut Google-hakua käyttää niin, että olisin tähän vastauksen saanut.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lainasin 2 vuotta sitten ostamiani karvapohjia velipojalle testiin, kun tätä kiinnosti kokeilla hiihtoa pitkästä aikaa ja mietti, josko investoisi samanmoisiin. Ladulle kuitenkin teki mieli, joten kävin kaivamassa ~10 vuotta ja ~10 kiloa sitten ostamani Nanot kellarista, putsasin pohjat, löin jäänestoa pintaan ja suuntasin lounaslenkille Malmin lentokentän ladulle. Voi pojat, että oli mahtava keli hiihtää ja putki kulki kuin unelma. Pitoa olisi voinut olla hieman enemmän, mutta sen puute ei juurikaan Malmin tasamaalla haitannut ja lykin tasatyönnöllä menemään varmaan sellaiset 90% matkasta, jota tuli lopulta 11km, eli 2 kierrosta kentän ympäri. Reissun kohokohta luonnollisesti oli se, kun maaliviivan häämöttäessä pistin ns. kaiken peliin ja lykin tasatyönnöllä jonkun suht lumista ja pehmeää luistelubaanaa hiihtäneen vaparimiehen rinnalle ja niukasti oikealta ohi, kunnes kaarsin Falkullan kotieläintilan kohdalla olevalle parkkikselle ja autolla himaan. Kisa on raakaa! :D
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt kaipaisi vinkkejä kokeneemmilta hiihtäjiltä, tai ainakin suksien voitelijoilta.

Viime talvena aloitin maastohiihdon uudestaan sitten lapsuuden. Pidin kynnyksen matalalla siinä mielessä, että hommasin vapaan sukset ja voiteluun käytin pikavoiteita, ettei siitä tulisi liian isoa päänvaivaa. Tälle talvelle hommannut sitten perinteisen sukset sekä tarvikkeita kuumavoitelua varten tänä talvena. Hiertää vain semmoinen kysymys että näkeekö mistään voiteiden ohjeellisia sulamislämpötiloja vai pitääkö mennä kokemuksen kautta? Ilmeisesti joillain valmistajilla on lukemat paketin kyljessä, mutta esimerkiksi tuossa Vauhdin vihreässä LF Polar pakkauksessa ei ole mitään mainintaa raudan lämpötilasta. En tiedä onko riski kovin todennäköinen jos rautaa ei pysäytä suksen pinnalle, mutta pelottaa pilaavansa suksen pohjat jos laittaa raudan liian kuumaksi.

Toki raudoissakin on eroja mitä olen käsittänyt eikä varmasti absoluuttista oikeaa astelukemaa ole, mutta jotkin viitearvot olisi mukava saada tähän. Vielä parempi jos löytyisi vaikkapa jokin sivu mistä nää löytäisi. Itse en ole osannut Google-hakua käyttää niin, että olisin tähän vastauksen saanut.

Nyt kun uusiksi luin niin jos luistoista oli kyse, kyllä se lämpö paketissa yleensä lukee. Hyvä yleisohje on, ettei voide saa kärytä. Sinähän et lämmitä suksen pohjaa vaan sitä voidetta, ensin tiputtamalla ja sitten kevyesti tasaten.
 
Viimeksi muokattu:

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
iertää vain semmoinen kysymys että näkeekö mistään voiteiden ohjeellisia sulamislämpötiloja vai pitääkö mennä kokemuksen kautta? Ilmeisesti joillain valmistajilla on lukemat paketin kyljessä, mutta esimerkiksi tuossa Vauhdin vihreässä LF Polar pakkauksessa ei ole mitään mainintaa raudan lämpötilasta.

Ilmeisesti on kyse tästä voiteesta? :


Kuvan mukaan purkin kannessa näyttäisi olevan 150 C sulatuslämpötila. Itse tulee käytettyä pääasiassa REX- luistovoiteita ja niissä on lämpötila mainittu joko paketin kannessa tai paketissa olevassa ohjeessa.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt kun uusiksi luin niin jos luistoista oli kyse, kyllä se lämpö paketissa yleensä lukee. Hyvä yleisohje on, ettei voide saa kärytä. Sinähän et lämmitä suksen pohjaa vaan sitä voidetta, ensin tiputtamalla ja sitten kevyesti tasaten.

Tästäpä tuli mieleen voitelutekninen juttu, ilmeisesti on olemassa vähän kahta koulukuntaa siinä, että miten se voide sulatetaan suksen pohjaan ennen tasausta.

1. Voidetta sulatetaan raudan pohjaan, josta se sitten valutetaan sukseen ja tasataan lämmittämällä.
2. Voidepalikka lämmitetään raudan pohjaan ja vetäistään palikalla samantien suksen pohjaan, jolloin voidetta tarttuu sukseen.

En ota kantaa, että kumpi on parempi. :) Mä olen itse oppinut tuon jälkimmäisen tavan, toimii pehmeillä ja keskikovilla (sininen, vihreä) hyvin mutta kovemmilla (mustat, graffitit) ei meinaa enää oikein toimia vaan niitä pitää sulattaa ja tiputtaa raudan kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tästäpä tuli mieleen voitelutekninen juttu, ilmeisesti on olemassa vähän kahta koulukuntaa siinä, että miten se voide sulatetaan suksen pohjaan ennen tasausta.

1. Voidetta sulatetaan raudan pohjaan, josta se sitten valutetaan sukseen ja tasataan lämmittämällä.
2. Voidepalikka lämmitetään raudan pohjaan ja vetäistään palikalla samantien suksen pohjaan, jolloin voidetta tarttuu sukseen.

En ota kantaa, että kumpi on parempi. :) Mä olen itse oppinut tuon jälkimmäisen tavan, toimii pehmeillä ja keskikovilla (sininen, vihreä) hyvin mutta kovemmilla (mustat, graffitit) ei meinaa enää oikein toimia vaan niitä pitää sulattaa ja tiputtaa raudan kanssa.

Jep, toki toisella tavallakin voi (uudempien voiteiden kanssa sitä ei kyllä suositella), mutta olennaista edelleen, että sitä suksen pohjaa ei lämmitetä. Matukat tuli takavuosina oikein kuuluisiksi siitä, että niitä hajosi kuluttajilla, kun raudalla kupruteltiin pohjat pilalle.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos @DAF ja @Minor. Ja pahoittelut kiireessä kirjoitetusta epäselvästä viestistä.

En tiiä kannattaako tätä edes julkisesti mainita mutta eipä tullut mieleenkään repiä Intersportin hintalappua vähääkään paketin kyljestä. Mitä siellä nyt olis...

Noniin, eiku suksien kimppuun, hyvä tästä tulee :D

Tästäpä tuli mieleen voitelutekninen juttu, ilmeisesti on olemassa vähän kahta koulukuntaa siinä, että miten se voide sulatetaan suksen pohjaan ennen tasausta.

1. Voidetta sulatetaan raudan pohjaan, josta se sitten valutetaan sukseen ja tasataan lämmittämällä.
2. Voidepalikka lämmitetään raudan pohjaan ja vetäistään palikalla samantien suksen pohjaan, jolloin voidetta tarttuu sukseen.

En ota kantaa, että kumpi on parempi. :) Mä olen itse oppinut tuon jälkimmäisen tavan, toimii pehmeillä ja keskikovilla (sininen, vihreä) hyvin mutta kovemmilla (mustat, graffitit) ei meinaa enää oikein toimia vaan niitä pitää sulattaa ja tiputtaa raudan kanssa.
Joo, tätä jälkimmäistä oli itse tarkoitus toteuttaa. Ainakin mitä pitkän listan video-oppaita katsonut niin näytti selkeämmältä. Käytäntöhän se sitten kertoo, onko se sitä vai pitääkö kokeilla tuota ensimmäistäkin vaihtoehtoa.

Jep, toki toisella tavallakin voi (uudempien voiteiden kanssa sitä ei kyllä suositella), mutta olennaista edelleen, että sitä suksen pohjaa ei lämmitetä. Matukat tuli takavuosina oikein kuuluisiksi siitä, että niitä hajosi kuluttajilla, kun raudalla kupruteltiin pohjat pilalle.
Tuota pohjien pilaamista pelkäsin siis siinä mielessä, että tulisi kuumennettua rauta niin kuumaksi, että se polttaa pohjan piloille voidetta levittäessä. Sen verta oppi on mennyt perille että pohjaa itsessään ei pidä kuumentaa :)
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jep, toki toisella tavallakin voi (uudempien voiteiden kanssa sitä ei kyllä suositella), mutta olennaista edelleen, että sitä suksen pohjaa ei lämmitetä.

Juuri näin, tuo on se kaikista tärkein asia. Suksen voitelu ei ainakaan näin amatööritasolla ole mitään rakettitiedettä, joka voidevalmistajalla on ohjeet siihen. Hyvällä raudalla, voitelutelineellä ja hyvällä tuuletuksella pääsee pitkälle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Talven eka hiihtolenkki on AINA aivan hirveää puskemista. Ei löydy rytmi, ei jaksa ja kädet ihan voimattomat. Onko muilla sama, vai löytyykö nautinto heti ensi metreistä? Itsellä näkyy tietysti se, etten missään punteilla käy pitämässä hiihtolihaksia yllä.
Tähän on helppo yhtyä. Äsken rykäisin ensimmmäisen lenkin ja olihan se kuin olisi rytmitajuton pistetty bändin rumpalin jakkaralle. Sätkimistä ja huitomista, mutta en muuta keskivertoa huonompana hiihtäjänä odottanutkaan. Hiihdosta ei nyt päässyt nauttimaan, mutta ehkäpä se liikunnan ilo löytyy jo seuraavilta kerroilta.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tähän on helppo yhtyä. Äsken rykäisin ensimmmäisen lenkin ja olihan se kuin olisi rytmitajuton pistetty bändin rumpalin jakkaralle...

Vaikka tässä nyt on tullut hiihdettyä monta vuotta niin tuntuu, että joka talvi ne ensimmäiset lenkit on juuri tuollaista. Tänään esim tuntui, että ei perhana pysy suksen päällä millään. Luistelubaanaa ei oltu ajettu koneella perjantain jälkeen ja se oli liippaantunut aivan sileäksi. Luistohan oli oikein hyvä, mut tasapainossa oli oikein kunnolla hakemista. Piti rauhoittaa vauhti melkein kävelyvauhdiksi ja pikkuhiljaa hakea taas tuntuma latuun. Että ei kannata heittää kapuloita uuniin vielä, kyllä se siitä. :)

Samalla siinä rimpuillessa päätin, että 10 vuotta vanhat Fischerit menee vaihtoon. Pääosin tuntuvat hyvältä, mut tuollaisella haastavalla kelillä huomaa, että jäykkyys ei ole enää ihan sama (hiihtäjällekin on saattanut tulla muutama lisäkilo..). Täytynee lähteä kaupoille vähän kuulostelemaan, josko kauppiaalla olis hinnat kohdallaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikka tässä nyt on tullut hiihdettyä monta vuotta niin tuntuu, että joka talvi ne ensimmäiset lenkit on juuri tuollaista. Tänään esim tuntui, että ei perhana pysy suksen päällä millään. Luistelubaanaa ei oltu ajettu koneella perjantain jälkeen ja se oli liippaantunut aivan sileäksi. Luistohan oli oikein hyvä, mut tasapainossa oli oikein kunnolla hakemista. Piti rauhoittaa vauhti melkein kävelyvauhdiksi ja pikkuhiljaa hakea taas tuntuma latuun. Että ei kannata heittää kapuloita uuniin vielä, kyllä se siitä. :)

Haku-Veikko-vainaa sanoi aikanaan, että hiihto alkaa 1000 kilometristä. Kyllä se harrastajallakin pari hunttia vaatii, että on tekniikassa mitään tolkkua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Samalla siinä rimpuillessa päätin, että 10 vuotta vanhat Fischerit menee vaihtoon. Pääosin tuntuvat hyvältä, mut tuollaisella haastavalla kelillä huomaa, että jäykkyys ei ole enää ihan sama (hiihtäjällekin on saattanut tulla muutama lisäkilo..). Täytynee lähteä kaupoille vähän kuulostelemaan, josko kauppiaalla olis hinnat kohdallaan.
Joo, kannattaa välineet pitää kunnossa. Vähän ehkä luulen, että vielä ei puoli-ilmaiseksi myydä, kun kausi vasta pyörähtänyt käyntiin toden teolla ja kaupoissa ollut jopa eioota myytävänä. Mutta ainahan voi joku tarjous sattua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Haku-Veikko-vainaa sanoi aikanaan, että hiihto alkaa 1000 kilometristä. Kyllä se harrastajallakin pari hunttia vaatii, että on tekniikassa mitään tolkkua.
Joo, ei harrastajalle ihan tonnia tarvitse, jäisi useimmilta talvessa saamatta. Eka lenkki on paha ja pari seuraavaakin vaikeita. Sitten alkaa jo helpottaa ja viidennestä lähtien noin pystyy jo halutessaan nautiskelemaan alusta loppuun. Toki sykkeet saa helposti ylös sitten vauhtia lisäämällä, mutta noilla ekoilla lenkeillä ei oikeen niin hitaasti pääse, ettei yhtään pahaa tekis.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt on pari kertaa harjoiteltu raudalla voitelua, kun siitä viikko sitten täällä kyselin. Kerran perinteisen suksille ja kerran luistelusuksille on tullut parafiinia näytettyä.

Sinällään olen tuossa onnistunut, että molemmilla kerroilla on suksiin saatu luistoa eikä ole suksen pohjatkaan palaneet. Siitä huolimatta suksien pohjat ei kyllä voitelun jälkeen näytä siltä mitä tavoittelen.

Syykin selvisi viimeistään toisen kerran jälkeen (epäilin jo ensimmäisellä kerralla mutta mietin mahdollisuutta, että itsellä jäi jotain huomioimatta). Olen suorittanut nuo voitelut ulkona. Ensimmäisellä kerralla aloittaessa pakkasmittari näytti aloittaessa -18 ja lopettaessa -21 celsiusta. Toisella kerralla sentään tasainen -12 C. Lopputulos kuitenkin suurin piirtein sama, eli pakkanen jähmetti vahan ennen aikojaan eikä sitä saanut suksen pohjaan kunnolla tasoitettua. Siihen nähden varsinkin pertsan testilenkki oli uskomaton, koska lenkille lähtiessä mittari näytti jo alle -22 ja ladun lähtiessä kodin vierestä tilanne siellä oli sama. Mietinkin että ei tässä juuri järkeä ole eikä tarvitse pitkällä käydä kääntymässä. Mitäpä vielä, sellaista 15kmh nopeutta pääsi varsin vaivattomasti ja kylmäkin unohtui 11km testilenkillä varsin nopeasti. Pariin ylämäkeen pääsi testaamaan myös pitoa mikä sekin toimi, tosin kuivalla kelillä oli siihen varmaan osansa. Mielikuva kovalla pakkasella hiihtämisestä muuttui kerralla.

Luistelusuksiin sain vähemmällä pakkasella hieman paremman jäljen voidellessa mutta eroa piksvoiteisiin nähden ei ehkä niin huomannut sitten ladulla. Tosin latuolosuhteetkaan eivät olleet järin hyvät.

Tarvinnee tehdä siis lisäinvestointi ja hankkia ulkovarastoon jokin lämmintä puhaltava mylly, että saisi tuon muutaman neliön kopin lämpimäksi voitelua varten. Vaikkei jälki ole silmää miellyttänyt niin ollut silti varsin rohkaisevia kokeiluja ladulla.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@lasaleiko
Sama tuli opittua kantapään kautta joskus parikymmentä vuotta sitten. Voitelin suksia parvekkeella, eikö se kovin hyvin mennyt. Lisäksi rautana oli joku ikivanha silitysrauta, joka oli aina liian kuuma. Tilaa ei ole vieläkään, mutta remonttisuojapaperia alle, ja voiteluteline olohuoneeseen - kyllä se niinkin käy.

Kaksi harjaa on myös hyvä olla: messinki- ja nailon-sellaiset. Itse pyrin harjaamaan nailonharjalla luistoalueet joka lenkin jälkeen. Luistovoitelun yhteydessä messinkiharjalla varovasti muutama veto siklauksen jälkeen, ja nailonharjalla viimeistely.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@lasaleiko
Sama tuli opittua kantapään kautta joskus parikymmentä vuotta sitten. Voitelin suksia parvekkeella, eikö se kovin hyvin mennyt. Lisäksi rautana oli joku ikivanha silitysrauta, joka oli aina liian kuuma. Tilaa ei ole vieläkään, mutta remonttisuojapaperia alle, ja voiteluteline olohuoneeseen - kyllä se niinkin käy.

Kaksi harjaa on myös hyvä olla: messinki- ja nailon-sellaiset. Itse pyrin harjaamaan nailonharjalla luistoalueet joka lenkin jälkeen. Luistovoitelun yhteydessä messinkiharjalla varovasti muutama veto siklauksen jälkeen, ja nailonharjalla viimeistely.
Joo harjat mulla löytyy ja niiden käyttö on tullut painettua jo hyvin muistiin. Nylonharja olikin jo ennestään luistelusuksia varten pikavoiteita käytettäessä. Tosin tuo oli hyvä muistutus, että harjaa sukset myös lenkin jälkeen. Muistelen tuonkin vinkin joskus kuulleeni mutta on päässyt unohtumaan täysin.

Rauta mulla on ok, Swixin voitelurauta. Tosin on niissäkin kai edelleen jotain laatueroja, kun on Googlella hakenut aiheeseen liittyviä keskusteluja. Itselläkin oli aluksi tarkoitus tehdä voitelu sisällä asuintiloissa. Lattian suojaamisen lisäksi ilmanvaihto ovat kuitenkin ayyt miksi päätin siirtyä ulos. Ja kun on tuo ulkovarasto olemassa niin se voisi palvella tarkoitusta varsin hyvin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos omistaa akkuporakoneen, kannattaa hankkia rotoharjat. Vaivatonta ja tulos loistava, eikä maksa monta kymppiä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Helmikuu on jo pitkällä, ja täällä viimeisin postaus on tammikuulta. Kertonee siitä, ettei kukaan hiihtämiseltään ehdi turhia tänne jaarittelemaan. (hymiö)

Onhan tässä totisesti saanut nauttia. Autolla en ole ladulle lähtenyt viikkoihin, vaan kävelen 400 metriä ja olen kymmenien kilometrien latuverkoston äärellä.

Viime lauantaina hiihtelin Pähkinärinne-Petikko-Keimola-akselilla reilut 30 kilsaa, eikä yhtään kierrosta tarvinnut kiertää kahdesti tuon kilometrimäärän saavuttamiseksi. Oli harvinaisen hyvä lenkki. Maltoin myös kerrankin hiihtää rauhallisesti, ja hieman liu'uttaa pidempään suksea. Alussa myös passailin nousuissa tietoisesti, jotten väsähtäisi. Kuitenkin sillä lailla rennon kovaa koko ajan.

Tiistain lenkillä hiihtäessäni hyvin loivaan nousuun yksipotkuisella tasurilla naksahti alaselässä jotain vasemman jalan potkun loppuvaiheessa. Ei siinä mitään, hiihdin lenkin loppuun ja kotona jumppailin selkää. Illalla kävin vielä tyttärien kanssa luistelemassa. Yötä vasten alkoi selkä olla niin jäykkä, että oli pakko ottaa pari Buranaa. Ihme kyllä aamulla selkäkipu oli lähes ohi, eikä työpäivän aikanakaan palannut.

Tänään hiihtelin ihan pienen lenkin lähiladuilla. Hieman se selkä taas tykkäsi huonoa. Jumppaamalla sain kuitenkin kuriin. Tämä on hieman kummallista - aiemmin perinteisen hiihto on mulla auttanut oikeastaan ihan kaikkiin vaivoihin. Ennemmin niin päin, että hiihtokauden loputtua ihan oikeasti iskee vieroitusoireet, ja niska-hartiat menee aivan jumiin. Aika monena vuonna on toukokuussa pitänyt käydä työterveydessä ruinaamassa lihasrelaksanttia.

No, olen valmis tätä selkää jumppailemaan. Koska se, että multa vietäisi hiihto pois, on ihan sama asia kuin se, että bilettäminen viedään Karalahdelta. Olkoonkin, etten kuvittele olevani hiihtäjänä lähellekään samaa tasoa kuin Jere bilettäjänä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko Jatkoajassa Keimolan kävijöitä? Kyselen, koska kiinnostaa tietää kerätäänkö siellä löytötavaroita mihinkään, esim kahvioon sen ollessa auki? Tänään jäänyt suht arvokas juomapullo aamulla "lähtöpaikan" kohdalle hankeen...

Ping esim. @DAF
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös