Mä olen sitä mieltä, että tuskin on kannattavaa rakentaa uutta. Ja syy on se, että ei riitä kysyntää. Koska oikea areena ei todellakaan elä jääkiekolla. Se on nähty esim. Espoossa ja Turussa. Toki Hifk:n uudella hallilla olisi se etu, mikäli se olisi yhtä keskustassa kuin nykyään, että pienemmät tapahtumat ja konsertit sopisivat sinne todella hyvin, joten se ei myöskään suoraan kilpailisi samoilla markkinoilla kuin Jaffala, ja ehkä voisi silti saada pari pienempää tapahtumaa kaapattua sieltä itselleen.
Eli mä lähtisin siitä, että parempi olisi lähteä vanhan muokkauksesta. Puhtaasti jääkiekon kannalta ja parantaa samalla noita pienempien konserttien ja tapahtumien järjestömismahdollisuuksia. Ei ole mitään järkeä lähteä kilpailemaan Hartwallin kanssa. Markkinat ovat liian pienet. Sen pitäisi jokaisen tajuta.
Toki nykyiselläkin hallilla on rajoitteensa. Sitä ei voi varmaan ainankaan helposti laajentaa ulospäin tai muuten on museoviraston pölypäät kimpussa ja armoton valituskierre edessä. Eikä sitä hallia kovin vapaasti varmaan saa laajentaa, eikä ehkä kannata laajentaa, jos se ei ole oma. Miksi tuhlata rahaa jonkun toisen omaisuuteen.
Helpoin keino olisi ehkä vetää katsomo suurilta osin uusiksi. Nythän se perus-Neukkula tyylillä tehty eikä sitä perusrakenetta ole summittaisilla ja yksittäisillä remonteilla kyetty muuttamaan. Sillä perusrakenteella tarkoitn sitä , ainakin Suomessa yleistä, mallia, jossa katsomon eri osat ovat toisistaan erillään ja tunnelma ei väity kaikkiin osiin eikä tunnelma välity myöskään mahdollisimman hyvin kaukalosta katsomoon.
Hartwall-Areenalla taitaa olla Suomen ainoa oikean tyyppinen katsomorakenne, jos ajattelee siis sitä tunnelman kannalta. Tosin katsomot saisivat olla sielläkin jyrkempiä ja tunnelmaa syö hallin tyhjyys, joka hämäävästi tekee hallista huonomman kuin se oikeasti on. Niin, ja seisomakatsomo puutuu.
Eli Nordiksellakin voisi olla mahdollista vetää eri katsomot tiivimmin yhteen ja kaukalon reunaan kiinni joka puolelta. Sitä en tiedä olisiko mahdollista jopa "kaivaa" kaukalo syvemmälle ja jyrkentää katsomoja vielä vähän lisää. Näin voisi saada vähän lisää paikkoja ja ennen kaikkea vielä parantaa tunnelmaa.
Ravintoloiden ym. osalta tilanne onkin vaikeampi, koska se vaatisi ainakin omasta mielestäni hallin laajentamista joltain sivulta.