Näyttää aika usein täälläpäin olevan valloillaan aika ehdottoman mustavalkoinen näkökanta asioissa. Gardenin puolustajat = fiksuja ja taloudesta ymmärtäviä hienoja ihmisiä / Gardenin vastustajat = taloudesta mitääntietämättömiä kukkahattutätejä ja valittajia. Summasen joukkueeseen tulevat = kovalla asenteella varustettuja pelaajia / Summasen joukkueesta kieltäytyvät = pullamössönörttejä, joilla ei ole mitään asennetta. Ei se vaan aina mee ihan just noin.
Asiat ei vaan mee ihan niin, että vuokralainen ilmoittaa isoon ääneen rakennuttavansa hallin muiden rahoilla paikkaan x ja ilmoittaa itse tulevansa vuokralle sinne. Ja olettaa vielä, että suunnitelma menee sillä läpi, vaikka kaikkien pitäisi kyllä tietää ettei kyseiselle tontille rakentaminen ole todellakaan mikään ilmoitusluontoinen asia. Mitä luulette onnistuuko: ilmoitan rakennuttavani yksityisella rahalla (muulla kuin omalla rahalla siis kuitenkin) omakotitalon Töölönlahden rantaan Sibeliustalon ja Töölönlahden väliin ja ilmoittadun itse kyseiseen pytinkiin vuokralaiseksi ja muutan sinne 2016, kun talo on sillon valmis. Saanko rakennusluvan?
Toi kyseinen parkkipaikka on varmasti myös monen muunkin osapuolen intresseissä, JOS siihen olisi mahdollista saada rakennuslupa. Varmasti osa vastustajista on nimenomaan myös kyseisiä tahoja ja niin pitäisin ollakin. Jos olisin vaikkapa henkilö joka suunnitelee kilpailevalle hotelliketjulle uusia sijainteja rakennutettaviksi, tai rakennusfirman rakennuttaja, joka kartoittaa uusille kerrostaloille tontteja, niin totta helvetissä olisin käärmeissäni, jos vastaava tontti luovutettaisiin ilman kilpailua. Mikäli tontille rakennuslupa myönnettäisiin, niin siinä vaiheessa rehellinen kilpailu halukkaiden rakennuttajien kanssa ja niistä kaupunki tekee päätöksen mikä saa tontin käyttöönsä. Tässä ei pidä missään nimessä olla Gardenilla mitään etuoikeutta ilman avointa kilpailua. Niistä vaihtoehdoista voisi kaupunki rauhassa punnita mikä on kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto. Jos se siinä vaiheessa vielä on Garden, niin hyvä niin. Parkkipaikkanahan alue on jotakuinkin turha mistä olen samaa mieltä muiden kanssa, vaikka tykkäänkin parkkeerata auton sinne ilman että tarvitsee maksaa keskustan ryöstöhintoja. Kuitenkin pitää muistaa, että pelkkä Gardenin rakennuttamis-ilmoitus ei todellakaan tarkoita sitä, että kaupungin pitäisi ylipäätään myöntää yhtään kenellekään siihen mitään rakennusoikeutta.
Turhastavalittajia ja kukkahattutätejä on toki enemmän ku riittävästi tässä maassa, mutta kyllä siellä osalla varmasti ihan oikeatkin syyt ovat. Mutta myös johtopäätökset vastustajien taloudellisesta ymmärtämättömyydestä on täysin turhia. Rakennushankkeesta ei julkisesti ole esitetty (ainakaan omaan silmääni tulleista) mitään niin tarkkoja ja uskottavia tietoja, että niitä kritisoidakseen tai ollakseen epäuskoinen niitä kohtaan pitäisi olla pistää jotain lyijynpainavaa faktaa pöydälle. Toistaiseksi ainakin koko hanke vaikuttaa täysin haihattelulta ja epäilen vahvasti että ainakaan tossa muodossa ja noilla olettamuksilla ja toimintatavoilla Garden tulisi tohon paikalle nousemaan.
Ja ei, en itse vastusta Gardenin rakentamista, joskaan en nyt sitä sen enempää puollakaan. Aika neutraalilla näkökannalla ton kannalta. Saa mun puolesta rakentaa yksityisellä rahalla vaikka avaruusaseman tohon parkkikselle, kunhan menettelytavat ja alueen kilpailutus on tehty avoimesti ja rehellisesti.