HIFK - tähän on tultu

  • 244 223
  • 824

scholl

Jäsen
Ei yhtään ihme, jos ei tule porukkaa matsiin, kun lipun ostaminen on tällä kaudella niin pirun hankalaa. Tilasin n. puolen päivän aikoihin e-lipun. Meni jonkun aikaa ilman mitään reagointia. Klo 13.06 tuli tilausvahvistus. E-lippu sen sijaan ei tullut, eikä sitä ole ladattavissa koneelle Lippupalvelun omilla sivuilla. No soitin puhelinpalveluun, mihin jonotin ensinnäkin noin vartin. Sen jälkeen sieltä luvattiin selvitellä asiaa ja soittaa takaisin. Sitten kun soitettiin takaisin niin sanottiin, että se lippu lähetetään vartin kuluessa. Saa nähdä tuleeko. En tiedä nyt, että uskaltaako tässä lähteä salille ja luottaa siihen, että lippu tulee.

Toimiston vika on se, että IFK:n pelaajia ei pidetä tähtinä. Tosin voi tietysti sanoa, että jos olisi hankittu 1-2 Murphya tai Kuhtaa tänäkin kesänä niin olisi myyty enemmän kausikortteja. Isot nimet tuovat kansaa ja varsinkin, kun Jere menetettiin niin vaikutus korostuu, mutta silti se on jotenkin toimittajien luoma tilanne tämä, missä yht'äkkiä veikataan IFK:ta 7. sijalle. Jos toimisto olisi tehnyt oikein niin olisi kutsunut toimittajat ja muutakin porukkaa hallille, missä olisi esitelty joukkue ja sanottu, että meillä on nyt huippuluokan ryhmä kasassa ja tavoitellaan mestaruutta. On jotenkin ihmeellistä, että Jyp hankkii Immosen ja Pihlmanin ja yht'äkkiä heillä on muka mitalijoukkue, mutta IFK:lla ei, vaikka Jypin puolustus koostuu lähinnä suomisarjan tai Mestiksen kyvyistä. Kari Tyni on ilmeisesti juottanut mediaa paremmalla menestyksellä ja saanut sekä elinkeinoelämän että kansankin paremmin hommaan mukaan, vaikka heillä on edelleenkin lähes miljoonan pienempi pelaajabudjetti.

Jostain kumman syystä Vescen ja kumppaneiden tuloa on mediassa vähätelty, eikä sitäkään ole huomioitu, että kyllähän Heikkinen, Hank ja Laakso ovat tämän liigan mittapuulla hyviä puoustajia. Varsinkin kun verrataan juuri muiden joukkueiden kuten vaikkapa Jypin ja HPK:n vastaaviin. HPK:kin kun pelasi IFK:ta vastaan niin siellä oli pari muualla ei rosteriin mahtunutta kuten Roni Andersson ja Pasi Salonen. Sen lisäksi Kai Nurminen ja Vihko tuttuja nimiä sekä hyvät veskarit. Koko muu rosteri sellaisia nimiä, mitä ei oltu koskaan ennen kuultukaan ja silti Ika nosti sen monta pykälää IFK:n edelle. Jossain on kyllä vika sen viestin toimittamisessa julkisuuteen, että millaisella ryhmällä ollaan liikkeellä ja mitä tavoitellaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ensi kaudella sitten uudella valmentajalla (Summanen) ja pelityylillä sekä tietysti vaadittavilla pelaajatyypeillä.
Tosi hyvä jos Summasen paluusta on jo sovittu ja hän voi jo kasata ensi kauden joukkuetta. Mielenkiintoista on myös nähdä, millaiseksi roolinsa HIFK:ssa muokkautuu, onko pelkkä valmentaja vai toistetaanko ns. Blues-malli.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
[Melkoista OT:tä, mutta kyllä tämä mediakäyttäyminen kuuluu IFK:n tähän on tultu ketjuun mielestäni.

Ei tuo mikään kovin paha henkilökohtainen hyökkäys ollut, sehän oli ainoastaan -heh- mielipiteenvaihtoa. Tässähän on yksi perusparadoksi: Jatkoajan merkityksellisyyden analysointiin Jatkoaika itse ei ole kovinkaan järkevä paikka. Jääviysongelma.

Enhän minäkään tänne kirjoittaisi riviäkään, jos pitäisin Jatkoaikaa täysin merkityksettömänä paikkana. Täällä pystyy keskustelemaan lätkästä paljon enemmän kuin pystyy hallilla keskivertokatsojan kanssa. Se on kyllä Jatkoajan merkityksen korostamista, kun sanoo tämän saitin heijastelevan "suurinta osaa faneista" . Tuo on bullshittiä. Täällä kohtaavat vain äärifanit. Valitettavasti jääkiekkoa ei ole suunnattu äärifaneille, vaan Pertti Perusinsinööreille ja Rakennusliike Vasara Oy:ille. Kiekkojoukkue tarvitsee yhteistyökumppaninsa yritysmaailmasta ja siellä ei päätöksiä tehdä juurikaan sen mukaan, minkälaista peliä joukkue pelaa. Tämä koskien nimenomaan megaisoja yrityksiä. Jos joukkue pärjää, tai HIFKin tapauksessa on kuitenkin paljon julkisuudessa, saa sen kyydissä ihan hyvän näkyvyyden. Mutta jos joukkue ei pärjää, eikä saa edes mediahuomiota, kuten pelkään tämän kauden HIFK:lle käyvän, rahat sijoitetaan muualle. Ellei yrityksessä häärää die hard -lätkäfani rahahanojen ääressä.

Minkä tahansa kiekkojoukkueen johto osaa vääntää rautalangasta, että kyseinen Oy elää yhteistyökumppaniensa kiinnostuksen ehdoilla ja jo se siirtää pääfokuksen pois lipunostajista. Siksi juuri Matikainen oli kohtuullisen hyvä tj alkuaikoina, että vaikka pelit menivät päin vittua, hän pystyi sitouttamaan HIFK:n tulevaisuuden kannalta elintärkeät yhteistyökumppanit pysymään mukana. Jos minkä tahansa Lätkäjengi Oy:n johdolta kysyy, kumpi on palokuntahommana tärkeämpää: joukkueen pelin muuttaminen paremmaksi vai sponsorien pitäminen mukana, ei ehdi edes kuulla vastausta, kun johdon edustaja on jo mennyt duuniinsa yhteistyökumppanien pariin.

Ne, jotka ostavat lippuja lätkämatseihin, jopa kausareita, ovat tietenkin osittain äärifaneja, mutta paljon suuremmalta osin näitä perusyrityksiä ja tavallisia taatelintallaajia. Kun näiden ryhmien innostus rupeaa lopahtamaan, kuten nyt on käymässä, ei se valitettavasti pahemmin auta, että joukkueella on tuhansia uskollisia faneja. Äärifanit ovat liiketaloudelliselta kannalta useimmiten köyhää jengiä. Eivät fanit osta paketteja Royal Clubilta ja Loungesta, eivätkä fanit mietiskele sijoittaisivatko seuraavaksikin kaudeksi 100.000e tähän seuraan. Minkä tahansa urheiluseuran kannalta äärifanit ovat kiusallisen yhdentekevä yhteisö. Syy: he kyllä pysyvät mukana, menee miten menee, mutta heitä ei tule miljoonasti lisää, jos menee oikein helvetin hyvin. Nimenomaan äärifaneja. Mutta hangaroundeja rupeaa ilmestymään, eivätkä yritykset poikkea tässäkään ominaisuudessa ns. tavallisista ihmisistä. Viimeksi Sheddenin aikaan seuran ympärillä oli positiivista kohinaa.

Itse asiassa juuri Sheddenin ulosryssiminen oli meikäläiselle viimeinen pisara Matikaista koskien. Kuten mixu, toinen pitkän linjan kirjoittaja, mainitsikin, mulla ei ole mitään henkilökohtaista Matikaista vastaan tai Matikaisen puolesta. Kyllä mixu ainakin tietää, että olen sitä mitä kirjoitan, ei siellä ole paljon piilomerkityksiä. Enkä ottaisi takaisin mitään hyviä juttuja, mitä olen Matikaisesta sanonut. Koska olen tuntenut silloin oikeasti niin. Olen aina peräänkuuluttanut, että arvostan reaaliakaista mielipiteen antamista yli kaiken, niinpä teen sitä nytkin. Olen mielelläni kääntymässä siihen suuntaan, että perkele, kaikki on sittenkin hyvin, juuri siksi avasin Ilokaasu -ketjunkin.

Tiivistettynä: Äärifanit HIFKillä pysyvät aina, ihan sama vaikka olisi Suhosen Alpo uudestaan peräsimessä. Mutta rahallisesti HIFK tarvitsee ns. suuren yleisön mielenkiintoa, jonka se on melkeinpä ilmaiseksi aikanaan saanutkin. Nyt väitän kaikkien teiden johtavan toimitusjohtajaan, vaikka minulla ei häntä vastaan henk.koht mitään olekaan. Mutta hän on -ikävä kyllä, tulee duunin mukana- vastuussa siitä, miten seuralla kokonaisuudessaan menee. Kuinka se kiinnostaa yrityksiä ja ei-niin-äärifaneja. On helppo naureskella firmoille, jotka pistävät tonneja menemään Royalissa, mutta kannattaa muistaa, että juuri noilla tonneilla saadaan aikaiseksi asioita, joita die hard -fanistokin haluaa. Juuri nyt HIFKin toimistolla ollaan huolestuneita koko kuvasta. Oltiin jo viime keväänä ja aloitettiin remontti vain hallitusta uudistamalla. Ensi kaudella on oikeastikin sitten pakko onnistua ja melkeinpä näen jo, kuinka "Good old HIFK is back" -hypeä nostatetaan. Ikävää, että Sheddenin aikaansaama wanha kunnon meininki ryssittiin niin nopeasti. Ensi kaudella meillä on (oltava) niin ammattitaitoinen johto, että jo käsissä olevia voittoja ei enää päästä kerta kerran jälkeen lurauttamaan sormien välistä menemään.

edit: Summanen on nostettu esiin ja olen siis itsekin liputtanut aikaa sitten sen puolesta, että Summanen palaa HIFKiin. Jos joku nyky-HIFK:ssa silloin inisee, että meillä on ry:n hallituksessa eräs henkilö, jolle Summanen sanoi pahasti 10 v sitten, niin eipä ole kovin ammattitaitoista liikkeenjohtoa sittenkään saatu. Business is business, kaveri- ja vihamieskuviot kannatta pistää bisneksestä helvetin syrjään. Meillähän oli Suhonen valmentajana ennen kaikkea siksi, että hän on Penan kaveri. Ennemmin ottaisin Summasen, vaikka hän on Frankin vihamies. Lapsellista touhua ajatella muuten.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tähän on tultu, että HIFK on kopioinut Jokereilta toimimattoman pääsylippujen ostosysteeminkin. Eipä onnistu enää lippujen ostaminen samaan tapaan kuin onnistui vielä HIFK:n otteluihin mm. viime kaudella. Nyt tulee tyly ilmoitus, että parin tunnin päästä alkavaan otteluun ei voi enää ostaa lippua. Sääli, jäi 37.50 HIFK:lta saamatta. Eikö se nyt riittänyt, että kopioitte entisen Jokerien taitokiekkoon perustuvan pelitavan ja mikkihiiripakiston?
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hajatelmia

Ensinnäkin on aika uskomatonta lukea viestiä, jossa vähätellään Kekäläisen saavutuksia IFK:ssa kolmen kauden aikana. Okei, ensimmäinen kausi meni Keklulla harjoitellessa, mutta sen jälkeen jälki olikin aika jäätävää. Meriitit puhukoot puolestaan; kulta ja hopea. Mitä sitten, jos mestaruuskaudessa joukkueessa kävi herrat Savoya, Bergland ja Legg, jos kundit olivat täällä try-outilla ja heistä pääsi helposti eroon. Lopputuloshan ratkaisee, eli lopulta löydettiin oikeat palat mestaruusjoukkueeseen, kun Thomas ja Halkidis tulivat. Mutta se siitä.

JHag kirjoitti, ettei Jatkoajan kirjoittelulla ole paljoa painoarvoa jääkiekkojoukkueiden päätöksiin ja helppoahan se on täällä virtuaalimaailmassa huudella ehdotuksia, kritiikkiä yms. seurajohdolle. Se on kyllä ihan totta, mutta itse olisin ainakin valmis esittämään omia ideoitani face-to-facekin. Mun mielestä täällä IFK-osiossa on todella laadukkaita kirjoituksia toisinaan ja monista näistä viesteistä huomaa, että henkilöt todella välittävät IFK:n tulevaisuudesta. Kaikkihan me toivomme IFK:lle ruusuisempaa tulevaisuutta. Miten ja millä keinoin siihen päästään, on ehkä se asia, mikä jakaa mielipiteitä. Tosin nyt alkaa jo näyttää siltä, että enemmistön mielestä IFK:n tulevaisuuden rakentaminen lähtee uuden toimitusjohtajan vetämänä.

Ehkä tästä johtuen on ihan hyväkin, niin kuin 58 totesi, että suurin osa pelaajasopimuksista päättyy tähän kauteen. Jos/kun nyt näyttää aika vahvasti siltä, että tämä jäänee Matikaisen viimeiseksi kaudeksi, olisi hyvä, että seuraaja nimitettäisiin mahdollisimman pian, jolloin hän pääsee vaikuttamaan aikaisessa vaiheessa tulevan kauden joukkueeseen. Myös tulevan kauden valmentaja täytyy päättää aikaisin, että hänkin on osaltaan vaikuttamassa tuossa prosessissa. Toki uusi hallitus voi päätyä tulevaisuudessa toimitusjohtaja-urheilutoimenjohtaja -tyyliseen ratkaisuun, mikä itseasiassa voisi olla todella hyvä veto.

Itse näen IFK:n tulevaisuuden oikeastaan suht positiivisena pitkästä aikaa. Muutosta on ilmassa. Kaikki nyt riippuu uudesta hallituksesta ja heidän tulevista ratkaisuistaan. Näillä tarkoitan lähinnä tulevia henkilövalintoja.
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että mölyt tulee mahasta ryöpsähdellen ulos. Tämäniltainen taaperrus Kespoota vastaan oli tylsyydessään karmivaa. Olen täysin turtunut tähän kontaktia välttelevään pelityyliin. En aio enää pilata yhtään viikonloppuiltaa matseissa jotka herättää tasan yhtä paljon hyviä fiiliksiä kuin Souvareiden uusi platta.

Baxter on varmasti ammattimies. Hän hakee voittoja, ei kahta sanaa siitä. Mutta itseäni vituttaa aivan sairaasti se että peli muistuttaa Suhosen vässykkäkiekkoa. Mä en jaksa katsoa peliä josta on viety kontakti (sielu) pois.
Fiilis on kuin kuulovammaisella Pavarotin konsertissa; visuaalisesti kaamea esitys kun ääni puuttuu. Viihdyttävyys, fyysisyys ja menestys voivat kulkea käsi kädessä. Menestys ilman kahta edellistä ei kiinnosta mua pätkääkään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Libor The Great ULUVFC #72
Kyllä!

Sovhoosi teki minulle palveluksen, koska hän kertoi kaikki juuri niin kun minun oli tarkoitus.

Yhdyn täysin. .....siis mielipiteeseesi.

Terveisin a/i/b/p
 

Red Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Sihvosen Petteri & Tammisen Juhani
Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että mölyt tulee mahasta ryöpsähdellen ulos. Tämäniltainen taaperrus Kespoota vastaan oli tylsyydessään karmivaa. Olen täysin turtunut tähän kontaktia välttelevään pelityyliin. En aio enää pilata yhtään viikonloppuiltaa matseissa jotka herättää tasan yhtä paljon hyviä fiiliksiä kuin Souvareiden uusi platta.

Baxter on varmasti ammattimies. Hän hakee voittoja, ei kahta sanaa siitä. Mutta itseäni vituttaa aivan sairaasti se että peli muistuttaa Suhosen vässykkäkiekkoa. Mä en jaksa katsoa peliä josta on viety kontakti (sielu) pois.
Fiilis on kuin kuulovammaisella Pavarotin konsertissa; visuaalisesti kaamea esitys kun ääni puuttuu. Viihdyttävyys, fyysisyys ja menestys voivat kulkea käsi kädessä. Menestys ilman kahta edellistä ei kiinnosta mua pätkääkään.

Et tainnut kuunnella lehdistötilaisuutta jossa Baxter kertoi tämän iltaisen olleen brandin mukaista kiekkoa ja oli sitä mieltä, että jokainen jäähallissa paikalla ollut varmasti nautti siitä. Baxter voi jatkossa vähentää minut noista jokaisesta paikalla olleesta, koska en nauttinut tämän iltaisesta pätkän vertaa, jopa erätauolla ostamani hodari oli kokenut inflaation. Kuivattu sipuli loisti poissaolollaan. Onneksi sentään olut oli hyvää.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Et tainnut kuunnella lehdistötilaisuutta jossa Baxter kertoi tämän iltaisen olleen brandin mukaista kiekkoa ja oli sitä mieltä, että jokainen jäähallissa paikalla ollut varmasti nautti siitä. Baxter voi jatkossa vähentää minut noista jokaisesta paikalla olleesta, koska en nauttinut tämän iltaisesta pätkän vertaa, jopa erätauolla ostamani hodari oli kokenut inflaation. Kuivattu sipuli loisti poissaolollaan. Onneksi sentään olut oli hyvää.

Sanoiko Baxter tosiaan noin? Koska Jatkoajan otteluarvostelussa oli suomennettu Baxterin sanoneen mediassa puhutun paljon brändimukaisesta kiekosta, mutta uskoi kaikkien kuitenkin viihtyneen tänään.

edit: Suora lainaus "- Mielestäni molemmat joukkueet pelasivat tänään vahvasti. Tänään näimme jännittävän ja vauhdikkaan ottelun. Vaikka mediassa puhutaan kaikenlaista brändinmukaisesta kiekosta, uskoisin, että kaikki voivat olla tyytyväisiä tänään nähtyyn peliin."

Itse olen samaa mieltä kokonaisuudesta. Itse ainakin viihdyin ja mielestäni ottelussa oli vauhtia. Kontakteja olisi voinut olla enemmän, mutta ei tuo nyt ihan täyttä rusettiluistelua ollut.
 

Red Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Sihvosen Petteri & Tammisen Juhani
Sanoiko Baxter tosiaan noin? Koska Jatkoajan otteluarvostelussa oli suomennettu Baxterin sanoneen mediassa puhutun paljon brändimukaisesta kiekosta, mutta uskoi kaikkien kuitenkin viihtyneen tänään.

edit: Suora lainaus "- Mielestäni molemmat joukkueet pelasivat tänään vahvasti. Tänään näimme jännittävän ja vauhdikkaan ottelun. Vaikka mediassa puhutaan kaikenlaista brändinmukaisesta kiekosta, uskoisin, että kaikki voivat olla tyytyväisiä tänään nähtyyn peliin."

Itse olen samaa mieltä kokonaisuudesta. Itse ainakin viihdyin ja mielestäni ottelussa oli vauhtia. Kontakteja olisi voinut olla enemmän, mutta ei tuo nyt ihan täyttä rusettiluistelua ollut.

No en ole itse mikään englannin kielen lisensiaatti, mutta jotain tuommoista olin siitä ymmärtävinäni ja toimittaja suomensi sen suunnilleen näin: Mediassa on puhuttu Ifk:n brandista, tänään sellaista nähtiin ja uskoisin, että kaikki ovat tyytyväisiä tänään nähtyyn peliin.
Voi olla myös että olen kuullut aivan omiani, enpä pitäisi sitäkään kovin suurena ihmeenä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
No en ole itse mikään englannin kielen lisensiaatti, mutta jotain tuommoista olin siitä ymmärtävinäni ja toimittaja suomensi sen suunnilleen näin: Mediassa on puhuttu Ifk:n brandista, tänään sellaista nähtiin ja uskoisin, että kaikki ovat tyytyväisiä tänään nähtyyn peliin.
Voi olla myös että olen kuullut aivan omiani, enpä pitäisi sitäkään kovin suurena ihmeenä.

Aivan, aivan. Ongelma on toki siinä, että nuo kaksi suomennosta eroavat aika paljon toisistaan merkitykseltään. Ja jos se tilaisuuden vetäjä on edelleen sama, ei kyseessä kyllä mikään puolijenkki ole. Mutta vaikea ottaa kantaa, kun en hokannut kuunnella sitä itse.
 

#76

Jäsen
Tällä kaudella en ole yhtään peliä nähnyt. Viime parina kautena olen nähnyt 5-6 kotiottelua kaudessa ja sitä ennen hieman enemmän keskimäärin. Viime vuosina tunnelma on minusta huonontunut koko ajan ja peli itsessään mennyt huonoksi. Näkemieni ottelujen perusteella en olisi arvannut HIFK:n pelaavan jotain erityisen taklaavaa peliä. Toki vertailu kohdat muiden joukkueiden peleihin ovat puuttuneet, koska olen nähnyt muita joukkueita pääosin HIFK:n vieraana.

Olisiko vakiintuneimmatkin kannattajat alkaneet toteamaan, että lippujen hinnat, pelin taso, ottelun viihdyttävyys, lajin kiinnostus ja mahdolliset muut syyt ovat nostaneet kynnystä lähteä halliin? Omassa työyhteisössä on pääosin miehiä ikähaitarilla 30-55 ja aniharva tunnustaa mitään joukkuetta omakseen. Erittäin harva käy katsomassa kauden aikana yhtään peliä. Katsomourheilu on kauttaaltaan vähentynyt ja kyseessä on kuitenkin erittäin sopivaa kohderyhmää liigalle.
 

Giorgio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hoh hoijaa

Kylläpäs on taas synkkää keskustelua. Eilinen peli Bluesia vastaan oli kauden varhainen vaihe huomioiden yllättävän hyvää ja viihdyttävää katsottavaa. Ekassa erässä HIFK oli vähän nukuksissa, mutta loppu peli meni hyvin. Pelattiin aktiivista kiekkoa. Yv vaatii vielä parannusta, kiekko pyörii hyvin, mutta ratkaisuyrityksiä ei oikein saada aikaan. Pakkien kiekkovarmuuden on myös vielä syytä parantua. Taklauspeliä oli vähän, myönnetään. Mutta mieluummin minä haluan oman joukkueeni pelaavan voittavaa jääkiekkoa kuin keskittyvän taklaamiseen, jäähyilyyn ja pelien häviämiseen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä viihdyin mainiosti eilisessä ottelussa. Kauden alun pelit ovat olleet vauhdikkaita ja taklauksiakin on piisannut, kunhan ne ovat olleet hyödyksi omalle joukkueelle. IFK onkin pelannut nimenomaan fiksusti ja kurinalaisesti - nyt ei ajeta itseä ulos tilanteista päättömillä taklauksilla tai jäädä matelemaan kiekonriiston tai -menetyksen takia. Näin myös vastustajien ylivoimahyökkäykset ja samalla vaaralliset tilanteet ovat selvästi vähentyneet viime kaudesta.

Taklauksien ja tilanteiden vähentyminen tietysti harmittaa useita. Itse tosin olin jo täysin kyllästynyt katsomaan Jereä ajamassa itseään ulos tilanteista hakiessaan epätoivoisesti "tappotaklausta" siniviivalla.

Baxteria on myös kritisoitu passiivisesta karvauspelistä (viimeksi Blues-pelin Jatkoajan ennakossa). Tämä kritiikki on aiheetonta alkukauden otteluiden perusteella. Esimerkiksi eilen ensimmäisessä erässä IFK pelasi todella aggressiivista ja samalla sitä kaivattua yleisöystävällistä karvauspeliä.

Kannattaa myös muistaa, että useinkaan näin alkukaudesta joukkueiden peli aniharvoin on ollut kovin silmiä hivelevää. Positiivista on kuitenkin, että peruspeli on kondiksessa ja sitä voikin kauden mittaa varmasti rakentaa hieman kovemmalla taklauspelilläkin.
 

punainenpeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR
Jo on aikakin alkaa menestymään

Mutta mieluummin minä haluan oman joukkueeni pelaavan voittavaa jääkiekkoa kuin keskittyvän taklaamiseen, jäähyilyyn ja pelien häviämiseen.

Tässä se on pähkinänkuoressaan sillä erotuksella, että taklata voi ilman, että matseja hävitään. On tässä vuosien varrella riittävän monta matsia hävitty silkkaa tyhmyyttä. Nyt on aika alkaa taas voittamaan ja siihen Baxter nähdyn perusteella on oikea mies.

Ihme kitinää. Eix kymmenen vuotta viime mestaruudesta ala näillä resursseilla olemaan surkuhupaisaa, itse asiassa säälittävää?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Arvostan suuresti, että esimerkiksi sovhoosi sanoo asiat juuri niinkuin ne on itse kokenut. Ilman sen suurempaa funtsimista. Täällä Baxterin fiksuutta ylistävät rupeavat tuntumaan oikeastikin virtuaalihahmoilta. Otteluissa vuosikaudet käyneet huomaavat kyllä, että HIFK-pelin intensiteetti ja yllättävyys -elementti ovat aivan pohjalukemissa.

Jäähyt eivät ole sama asia kuin taklaukset. Uskotaan jo, että kukaan ei halua itkukymppejä ja kahvakakkosia. Mutta tämän kasetin pyörittäjät voisivat kertoa, että kaipaisivatko he kuitenkin taklauksia takaisin? Vai onko se, että taklauksia ei enää haeta, osa viihdyttävää Baxter -pakettia, missä viihdyttävyys tulee vain ja ainoastaan sarjapisteistä? Nyt kun pisteitä tulee, luulisi tämän viihdyttävyyden jo pikkuhiljaa näkyvän katsomon yleisilmeessä. Siis se ei riitä, että 15 vain pisteistä nauttivaa tyyppiä tekee hymyssäsuin merkintöjä lehtiöön. Katsomon pitäisi kuohua, bissejonoissa pitäisi olla tungosta ja iloisia ilmeitä ja taksissa matsin jälkeen jopa taksikuskin pitäisi kysyä oliko niin hyvä matsi, kun radiosta kuulin?

Se, joka luulee, että viestini on vain Baxterin mollaamista, voi lopettaa hyvin lukemisen tähän ja aloittaa vastausta. Autan hieman, hyvä ja todella persoonallinen lähtö vastaukselle olisi tämä: "Ihme kitinää, kun jengi kerrankin menestyy. Pitäisikö tänne saada takaisin Jeren 5+20 -taklaukset, lapselliset hanskan naamaanhieromiset ja jälkitilannenuhjaukset? Näin pelaavat tällä kaudella ainakin Jyp ja Ässät ja he voivat mun puolestani tehdä niin, meidänhän on aivan pakko menestyä...."

Baxterin suhteen en ole ollenkaan menettänyt toivoani. Muistutan itseänikin siitä, että hänen aikanaan HIFK on pelannut fyysisesti ja viihdyttävästi mm. Kärppiä, Bluesia, Ässiä, Pelicansia ja Lukkoa vastaan. Baxterin HIFK vastaan Nenän Kärpät viime runkosarjan päätöskierroksilla menee kirkkaasti 2000-luvun huippumatsien joukkoon. Jussi Pesosta haastateltiin Petoklubissa ensimmäisellä erätauolla ja meikäläistä ainakin lämmitti, kun hän totesi ilman eri pyyntöä: "Ehkä siellä ruvetaan jo taklaamaankin tänään"

Ei ihan vielä ruvettu eilen kuitenkaan, mutta onpahan mitä odottaa, kun esimerkiksi Pesonen ja Pikkarainen palaavat sairastuvalta. Ottelun pelasti sen kolmas erä ja jatkoaika + rankkarit. Jatkoaika + rankkarit -osio on yleisesti ottaen aina helvetin hyvää viihdettä, vaikka peli sitä ennen olisi ollut mitäänsanomatonta neppailua. Osan yleistunnelmasta eiliset rankkarit pelastivat ilman muuta. Ettei kaikki valitus tylsyydestä menisi vain HIFKille, pitää todeta, että Blueskin oli pettymys. HIFKiä vastaan ei ole vielä yksikään joukkue lähtenyt tällä kaudella hakemaan sitä kovaa kontaktipeliä. Joten synninpäästöä tästäkin. Mutta kyllä Baxter tietää, että HIFK pystyy ihan omalla päätöksellään nostamaan minkä tahansa ottelun fyysistä intensiteettiä. Sekin on sitä brändiä.
 

Giorgio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanne kiristää päätä?

Se, joka luulee, että viestini on vain Baxterin mollaamista, voi lopettaa hyvin lukemisen tähän ja aloittaa vastausta.

Ihme kitinää. Kausi alussa, joukkue jaetulla 2. sijalla ja nyt vika on väärässä pelityylissä, ilmeessä ja intensiteetissä. Lopettakaa jääkiekon seuraaminen ja siirtykää painisalien katsomoon.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei ihan vielä ruvettu eilen kuitenkaan, mutta onpahan mitä odottaa, kun esimerkiksi Pesonen ja Pikkarainen palaavat sairastuvalta.

Kyllä näiden kahden kaverin puuttuminen vähentää oleellisesti Hifkin fyysisyyttä kun materiaali on tyyliltään sitä mitä on. Varsinkin Pesonen osaa taklata mikä taito alkaa olemaan jo yleensä harvinaista. Pikkaraisen fyysisyys on sitten välillä mitä on mutta potentiaalia kyllä löytyy.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän siellä eilen ollut kuin Petrell ja neloskenttä sellaisia kavereita joilta taklauksia on totuttu näkemään. Kuka pakistosta on aikaisemmillakaan kausilla taklannut? Turunen?
En ole mikään taktiikan asiantuntija mutta jos haluaa viisikon pysyvän tiiviinä niin ei välttämättä kannata mennä vauhdilla päätyyn taklaamaan metrin ohi ja jäädä sinne keräilemään varusteitaan.
Eri asia jos on hyvä taklaaja kuten esim. Petrell. Eilisessä kokoonpanossa ei näitä luonnostaan kovia pelaajia juurikaan ollut.

Baxterin niskaan voi varmasti kaataa osan siitä syystä että on tälläisen erityisesti pakiston osalta mikkihiiri-osaston miehistä koostuvan joukkueen kasannut.
Ei tota pakistoa saisi Summanenkaan heittämään miestä seinälle.

Sen sijaan se mitä tältä nykyiseltäkin miehistöltä kaipaisin olisi tietty agressiivisuus ja intensiteetti kaksinkamppailuissa. Toisaalta samanlaista 99% yritystä se on ollut useimmissa runkosarjapeleissä aeimmillakin kausilla. Ei kai pelaajilta voi vaatia että pelaisivat kaikki pelit playoff intensiteetillä.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jäähyt eivät ole sama asia kuin taklaukset. Uskotaan jo, että kukaan ei halua itkukymppejä ja kahvakakkosia. Mutta tämän kasetin pyörittäjät voisivat kertoa, että kaipaisivatko he kuitenkin taklauksia takaisin? Vai onko se, että taklauksia ei enää haeta, osa viihdyttävää Baxter -pakettia, missä viihdyttävyys tulee vain ja ainoastaan sarjapisteistä? Nyt kun pisteitä tulee, luulisi tämän viihdyttävyyden jo pikkuhiljaa näkyvän katsomon yleisilmeessä. Siis se ei riitä, että 15 vain pisteistä nauttivaa tyyppiä tekee hymyssäsuin merkintöjä lehtiöön. Katsomon pitäisi kuohua, bissejonoissa pitäisi olla tungosta ja iloisia ilmeitä ja taksissa matsin jälkeen jopa taksikuskin pitäisi kysyä oliko niin hyvä matsi, kun radiosta kuulin?
Minä ottaisin mielellään taklaukset takaisin, jos sellaisella pelityylillä pystyttäisiin voittamaan pelejä joka edelleen pitää olla ammattilaisurheilussa ainoa tavoite. Kuten aiemmin sanoin, Hifk opettelee nyt kurinalaista pelaamista jolla voi voittaa. Jos ja kun pelit etenee tätä tahtia pisteiden valossa voidaan Hifkissä lähteä kokeilemaan tuoda asteittain peliin lisää fyysisyyttä jolloin nähdään voiko sellaisella pelillä nykykiekossa voittaa. JHag, mitä mieltä olet 2000-luvun menestyneimmän maajoukkueen eli Kanadan kurinalaisesta ei niinkään fyysisestä, mutta voittavasta pelityylistä?

Vähän liian ennenaikaista on vetää johtopäätöksiä ja tuomita yleisökin aneemiseksi kahden kotipelin jälkeen. Ei sellaista edellä kuvaamaasi meininkiä ole aikaisemminkaan ollut kauden tässä vaiheessa. Sanoisin, että aiemminkin niitä "katsomo kuohuu" pelejä on ollut vain muutama peli runkosarjassa esim. Kärpät -pelit hyvänä esimerkkinä. Siis kovaa ja vauhdikasta peliä. Hölmöilyjä ei ole ikävä ja sanoisinkin, että niitä haluavia onkin se 15 hardcore -fania suurimman osan nauttiessa voitoista joka yleensä edellyttää myös hyvää peliä.

Edit: Jypin pelissä tosiaan tapahtui ikävä, mutta tahaton vastustajan loukkaantuminen. En kuitenkaan vetäisi siitä kovinkaan pitkälle vietyjä johtopäätöksiä pelityylin muutoksesta. Niitä nyt sattuu kaikille, joukkueesta ja pelityylistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tähän on kuitenkin tultu Paul Baxterin kanssa. HIFK nähtävästi opettelee ensin pelaamaan fiksua jääkiekkoa ja voittamaan pelejä, vähän viihteellisyydestä tinkien, joka ei tietenkään ole hyvä asia. Epäilen, että HIFK Baxterin johdolla päästyään sarjataulukossa hyviin asetelmiin miettii jossain vaiheessa kautta mitä joukkue tarvitsee lisää taistellakseen oikeasti mestaruudesta. Silloin voi isoon kuvaan ilmestyä pari vähän fyysisempää kaveria, kun taitava, nuorekas ja vauhdikas HIFK on jo muuten valmis mestaruustaistoon. Ehkä näen asiat väärin kristallipallostani, ehkä en. Nyt olemme vielä siinä vaiheessa, että HIFK opettelee fiksuksi, voittavaksi lätkäjengiksi, eikä Baxter salli jäällä kurittomia temppuja pelaajilta.

Kyllähän viime aikojen menestyjät Kärpät ja HPK ovat myös lisänneet loppukauden aikana tarvittavaa fyysisyyttä jengeihinsä, kysykää Pasi Nielikäiseltä, menestyksen kärsimättä.

Eli:

a) keväällä ja kesällä hankitaan menestysjoukkue, harjoitellaan.
b) harjoituspeleissä ja kauden alkupeleissä opetetaan joukkue pelaamaan fiksua, fyysistä ja voittavaa lätkää joukkueena.
c) jos joku osa-alue ei toimi riittävällä tasolla, paikataan joukkuetta ennen tammikuun loppua, esim. fyysisyys osa-alueena.
d) fiksu, fyysinen ja voittava joukkue on valmis playoff-taisteluun mestaruudesta. Kaikki tekeminen tähtää voittamiseen.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Minusta IFK:n viime aikaiset hankinnat sotivat joukkueen identiteettiä vastaan. Hankinnat ovat toinen toistaan pienikokoisempia pelaajia. IFK:n pitäisi olla suomen Flyers, ja joukkueen rungon pitäisi koostua isoista ja fyysisistä pelaajista... vaikka menestyksen kustannuksella.

Nyky-IFK ei eroa esim. TPS:stä millään tavalla. Kiinnostukseni on romahtanut nollaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Metukka: Olisin enemmän kuin iloinen, jos HIFK toteuttaisi nyt esimerkiksi Kanadan pelitapaa. Kanadahan ei kuitenkaan pelaa noin äärimmäisesti puolustuksen kautta. HIFKillä on kaksi, jopa kolme miestä kiekon alla aina. Tällä pelitavallahan ollaan muka-aktiivisia, mutta käytännössä annetaan kiekon hallinta vastustajalle, jos se sitä haluaa. HPK ja Blues eivät myöskään halunneet olla aktiivisia ja siksi molemmat kotiottelut ovat olleet pääpiirteissään haukotuttavia. Jokereita vastaan Ilmalassa nähtiin se versio taklaamattomasta HIFKistä, jonka parissa minäkin jopa viihdyin yhden ottelun verran: nopeasti kontraava, hyviä kuvioita sahaava äärimmäisen vaarallinen hyökkäyspään joukkue. No, sekään ei ole suosikkipelityylejäni, mutta sitä mieluummin kuin ultravarovaisuutta.

Jyp, vastoin kaikkia odotuksia, myös taklaa lujaa. Kaikki Jokerit-Jyp -ottelua katsomassa olleet voivat vahvistaa tämän. Dufvan Jyp jopa haki taklauksia. Jypillä on tietenkin mieletön henkinen myötäpurje päällä ja silloin joukkue voikin vähän vapauttaa peliään. Jos kaikki olisi aivan kunnossa Baxterin pelitavan suhteen, myös HIFKillä pitäisi olla jo nyt yleisilmeeltään iloisempaa peliä. Silloin nähtäisiin taklauksiakin. Herranjumala, joukkuehan on liigan kärkipäässä ilman ainuttakaan 0 pinnan matsia! Mutta aktiivisempi pelitapa merkitsisi myös riskinottoa ja mahdollisia epäonnistumisia ja ne Baxter leikkaa kirurgin tarkkuudella pois. Kerättyjen pinnojen perusteella HIFKin pitäisi kuitenkin olla muutakin kuin jääshakkia pelaava kone. Ymmärtäisin ultravarovaisen tyylin, kuten ymmärsin sen tammikuussakin, mikäli joukkue ui sarjassa syvällä ja kamppailee playoffpaikasta. Mutta HIFK on nyt kärkipään joukkue ja voisi kokeilla löytyykö koneesta muita vaihteita kuin tämä automaattivaihteiston vakaa maastoasento? Tässä oikeastaan koko pointti. HIFKillä menee lujaa ja silti se on jäällä kuin kuivahtanut vanhapiika Ruotsinlaivalla; jalat ristissä ja ilmeeltään M.Saarelaa siteeratakseni "naama kuin ois syöty jogurttia". Jään odottamaan iloisempaa HIFK:ta ja luonnollisesti optimistina uskon siihen.

Giorgio: Oletko huomannut, että kirjoitat, tai siis yrität ilmaista itseäsi kirjallisesti, jääkiekon keskustelupalstalla? Viestisi ovat muuten hyviä, mutta niistä puuttuvat jääkiekko, keskustelu ja kirjalliset ansiot. Kokeile vaikka painisaittia?
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä jos edetäänkin portaittain?

Baxterin kommentteja brändinmukaisesta kiekosta ei varmaan kannata ottaa kovin kirjaimellisesti. Käsitykseni mukaan herra ei ollut nähnyt kovinkaan montaa HIFK:n peliä ennen valmentajaksi tuloaan. Eilisen ottelun viihtyvyydestä voi sanoa sen verran, että fyysisyyttä oli, mutta edelleenkin sitä kaivataan lisää.

Hyökkäyspuolella fyysisyys kärsii Pesosen ja Pikkaraisen poissaoloista - mun mielestä osan hyökkääjistä ei kannatakkaan yrittää lähteä yltiöpäiseen fyysisyyden tavoitteluun, vaan keskittyä niille osa-alueille joissa omat vahvuudet on. Tällä viittaan lähinnä pienikokoisempiin pelaajiin.

Uskon, että fyysisyyden määrä kasvaa. Itse näen tän kauden etenemisjärjestyksen niin, että pohjat on nyt tehty kuntoon ja seuraavaksi hiotaan pelisysteemi niin hyväksi, että se painuu jokaisen selkäytimeen. HIFK on tällä hetkellä liigan kurinalaisin ryhmä pelitavaltaan.

Seuraavana voisi olla sitten liikkeen/temmon nosto edelleen ja fyysisyyden lisääminen. Kaikki asiat ovat toki ehdollisia loukkaantumistilanteelle. Kausi on vasta alussa ja hei, meillä on 9 pistettä 12 mahdollisesta.

Ja fyysisyyttä kaipaaville, provoja tulee tälläkin kaudelle ihan varmasti - tyyliin Heluna, Osala, Ben-Amor, Ässät......Kukaan joukkue ei voi koko kautta olla vastaamatta näihin, eihän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös