Se, että uusi hallitus on ollut aika lailla kusisukassa, voi olla KaukoViisautta. Uskonpa, että vahva analyysi on meneillään tj:stä koko ajan. Ei lie valtiosalaisuus, että totaali Matikaisen ajasta on ison kuvan kannalta: jokunen milli tappiota, omavaraisuusasteen romahtaminen, urheilullinen menestymättömyys, brändin harmaantuminen ja identiteetin rapistuminen. Jotenkin arvaan, että näitä taustoja nyt mietitään isossa pöydässä aika vakavissaan, eikä syyttä.
Oma näkemykseni koko kuvasta on aika tarkkaan myöskin tämä. Mitä kaikkea Matikaisen koko aikana on tapahtunut ja hänen osuutensa/vastuunsa asioihin?
Kojataan heti ainakin Rebelille ja parille muulle sellainen fakta, että
en missään tapauksessa syytä Baxteria ja hänen pelityyliään siitä, että HIFK:ssa ovat palikat sekaisin. Baxter on tullut HIFK:hon vuoden alusta ja vaikka häntä nyt jo halutaan pitää liki messiaana, ovat hänen käytännön saavutuksensa tässä:
-joukkue parasi peli-ilmettään kevätkaudella ja rupesi voittamaan otteluita, runkosarjassa saatiin Baterilta varmasti sitä mitä tilattiin
-playoffeissa HIFK oli surkea esitys HPK:ta vastaan jokaisella osa-alueella, tässä mittelössä Jukka Jalonen pyyhki jäätä Baxterilla
-kesän harjoitusmatseissa HIFK oli aivan paska
-syksyn kolmessa ensimmäisessä matsissa HIFK on ottanut 7 pistettä 9:stä mahdollisesta
-Baxter on voittanut Jokerit/Sheddenin tulonsa jälkeen liki suvereenisti, tilasto Baxter vs. Shedden on nyt 4-1
Viimeisin näistä seikoista riittää monelle. Mutta nyt syyskuun lopussa on vielä aivan liian aikaista jatkaa visiointia, missä Baxter vihdoinkin HIFK:ta järkevästi peluuttaen tuo menestyksen keväällä. Välitilinpäätös Baxterista on positiivinen, varsinkin Jokerit hän osaa lyödä. Playoffit keväällä olivat kuitenkin selkeä pettymys ainakin minulle, odotin tiukempaa taistelua HPK:ta vastaan. Niinpä vähän hontelo olo on tulevia playoffeja ajatellen, koska juuri ne näytöt ovat Baxterilta huonot. Joulu/tammikuu on hyvä aika katsella Baxter-kokonaisuutta liittyen pelityyliinkin. Toivon parasta, mutta pelkään HIFKin olevan runkosarjassa sijoilla 4-7 kolmen kärjen sijaan.
Se, mitä HIFK:ssa tapahtui viime kauden aikana, on pitkä prosessi, missä Baxterilla ei ole yhtään mitään tekemistä. Se, että HIFK on menettänyt sponsoreita on fakta. Baxter ei ole menettänyt yhtään sponsoria, sen sijaan taloudesta vastaava Matikainen on. Jospa tämä rautalankavääntö vihdoin riittäisi siitä, syytänkö Baxteria siitä, että HIFK on sekaisin? Suurin osa tämän kauden menetetyistä yhteistyökumppaneista teki päätöksensä tätä kautta koskien itse asiassa jo Francisin aikaan ja varsinkin silloin, kun Frank vuotaa lehtiin surutta valmentajan alkoholiongelmasta. HIFK ei ole koskaan ennen pessyt likapyykkiään julkisesti.
Pentti Matikaisen ajan todelliset seuraukset ovat tuossa Seniorin viestissä. Niihin kannattaa tutustua ja miettiä, onko HIFK Hockey Oy tyytyväinen toimitusjohtansa aikaan? Suurin osa tänne kirjoittavista henkilöistä on aikuisia ihmisiä. Siihen nähden on tragikoomisen hauskaa nähdä joidenkin oikeasti kuvittelevan, että jonkun nettipalstan nimimerkkien keskustelu a) kiinnostaisi ketään HIFK:ssa tai muissakaan joukkueissa niin paljon, että jopa päätöksiä tehtäisiin niiden pohjalta tai b) vaikuttaisi millään tasolla yritysten sponsorisopimuksiin HIFK:n kanssa tai suuren yleisön reaktioihin esimerkiksi sen suhteen, tulevatko he matsiin tai eivät. Voi jeesuskristus sentään, nettipiipittäjiäkö siellä pitäisi kuunnella? Oikeastaan tällainen ajattelu on tarkkaan ottaen yhtä hauskaa kuin akuutti jalan amputaatio.
Jos joku ihan aidosti luulee olevansa mukana jossain todella merkittävässä vaikuttajakerhossa tänne kirjoittaessaan, niin suosittelen hakeutumista koneen ääreltä reaalimaailmaan, muutamaa voimisteluliikettä pään alueen verenkierron parantamiseksi ja mittasuhteiden merkityksen pohtimista. Jos 20-30 aktiivista kirjoittelijaa vaikuttaisi isossa kuvassa Jääkiekkojoukkue Oy:n päivittäiseen toimintaan, niin sellaisen Jääkiekkojoukkue Oy;n toimivaa johtoa pitäisi vetää turpaan. Johdon keski-ikä olisi tuossa skenaariossa 17 ikävuoden paikkeilla. Puhun siis myös henkisestä iästä.
Matikaisella ja kumppaneilla on duunissaan kuulkaa ihan muita kiireitä kuin miettiä, mitä 0,3% heidän fani/sponsori -potentiaalistaan nyt kirjoittaa. Sheddenille ei kokaan käännetty Jatkoaikaa, Baxterkaan ei ole pyytänyt, aika outoa? Mutta ehkäpä HIFKin toimiston aamut oiekasti alkavat näin:
"Pena hei, tuus kattomaan mitä toi Jiihag kirjoittaa täällä yhdessä HIFK-ketjussa"
"Mä en just nyt ehdi, on meinaan Metukan tosi mielenkiintoinen analyysi kesken tässä toisella koneella"
"Okei, lue se ensin, voinks mä tässä sua odotellessa käydä katsomassa, minkälaisia ketjuja matti&teppo ehdottaa illan otteluun"
"Pyydä hei Sakke ja Harrikin samantien, ne saa tulkata. Onko se Jiihagin juttu musta taas paha?"
"On se aika heviä"
"Voi vittu mä oon nyt kusessa, toivottavasti mixu käy kuittaamassa jotain positiivista"
"Pena hei, Q on nähnyt sut taas business loungessa. Se on nähnyt myös meidän toimistolla sen sun uuden tsekkipakin, 193 senttisen ja 115-kiloisen"
"Vittu mä en tajuu, oon ollu tosi tarkka naamioitumisen ja liikkumisen suhteen. Vaihdoin jopa mustat pleksilasit sinisiin"