HIFK:n taloudellinen tilanne ja tulevaisuus

  • 948 774
  • 3 885

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
Poikkeaako se siitä mitä minä alkuperäisessä viestissäni sanoin, ja jota hän siteerasi?

”Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. IFK ilmoittaa ihan oikein tilikauden voitokseen 308keur, mikä on siis käytännössä liikevoitto, josta vähennetty rahoitustuotot ja -kulut sekä korot ja verot. ”
Asiakastieto ilmoittaa tiedot, että liikevoitto/tappio -155ke ja siihen lisätään Rahoitustuotot ja -kulut +467ke (ja vähennetään verot 5ke) jotta päästään tilikauden voittoon +308ke.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Poikkeaako se siitä mitä minä alkuperäisessä viestissäni sanoin, ja jota hän siteerasi?

”Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. IFK ilmoittaa ihan oikein tilikauden voitokseen 308keur, mikä on siis käytännössä liikevoitto, josta vähennetty rahoitustuotot ja -kulut sekä korot ja verot. ”
Minä ymmärsin tämän siten, että sekaannus tulee tuosta viimeisestä lauseestasi:

Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. IFK ilmoittaa ihan oikein tilikauden voitokseen 308keur, mikä on siis käytännössä liikevoitto, josta vähennetty rahoitustuotot ja -kulut sekä korot ja verot. Näkemättä oleellisia nurkkalukuja, niin veikkaan, että tuo erotus (-155keur vs. 308keur) syntyy suurimmaksi osaksi liikevoittoa rasittavista rahoitusmenoista.

Tilikauden tulos on saatu juuri positiiviseksi rahoitus- ja/tai korkotuottojen avulla eli siellä ei ole enimmässä määrin rahoitusmenoja vs. rahoitustuloja. Aiemmin tuloslaskelmassa oleva liiketulos on negatiivinen, sitä vastoin lopussa oleva tilikauden tulos on positiivinen. Sinänsä "liiketulosta" tulisi korostaa enemmän, kun se kuvaa operatiivista toimintaa eli pyöriikö itse joukkueen toiminta tuottavasti vai tappiollisesti.

Valtaosalla joukkueista se pyörii tappiollisesti HIFKn tavoin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poikkeaako se siitä mitä minä alkuperäisessä viestissäni sanoin, ja jota hän siteerasi?

”Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. IFK ilmoittaa ihan oikein tilikauden voitokseen 308keur, mikä on siis käytännössä liikevoitto, josta vähennetty rahoitustuotot ja -kulut sekä korot ja verot. ”
En suoraan sanottuna oikein ymmärtänyt tuota alkuperäistä viestiäsi tai ymmärrän jos sen voi ymmärtää eri tavalla, kun veikkasit, että "erotus (-155keur vs. 308keur) syntyy suurimmaksi osaksi liikevoittoa rasittavista rahoitusmenoista.". Nythän on kyse siitä, että tilikauden tulos on negatiivista liiketulosta suurempi, jolloin ero ei johdu "liikevoittoa rasittavista rahoitusmenoista" vaan päinvastoin liikevoiton jälkeen tulevista rahoitustuotoista tms.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
En suoraan sanottuna oikein ymmärtänyt tuota alkuperäistä viestiäsi tai ymmärrän jos sen voi ymmärtää eri tavalla, kun veikkasit, että "erotus (-155keur vs. 308keur) syntyy suurimmaksi osaksi liikevoittoa rasittavista rahoitusmenoista.". Nythän on kyse siitä, että tilikauden tulos on negatiivista liiketulosta suurempi, jolloin ero ei johdu "liikevoittoa rasittavista rahoitusmenoista" vaan päinvastoin liikevoiton jälkeen tulevista rahoitustuotoista tms.
En saa ihan nyt kiinni tästä. Rahoitusmenothan voivat rasittaa liiketulosta, jolloin niiden vähentäminen tuloslaskelmasta vaikuttaa tilikauden voittoon positiivisesti? Eli toisin sanoen kun menoja vähennetään, niin tulos kasvaa.

Mutta kuten sanottua, näkemättä tarkempaa erittelyä tämä menee arvailun puolelle.

E: Eiku joo, hoksasin pointin. Ei pitäisi kirjoitella kahden tunnin yöunien jälkeen. Käsi ylös virheen merkiksi!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Menot vaikuttavat negatiivisesti:
Liikevoitto (-tappio) (= Liiketulos, joka HIFKlla viime vuonna negatiivinen)
- rahoitusMENOT
+ rahoitusTULOT
.......
= Tilikauden voitto/tappio (=HIFKlla vuonna 2022 voittoa, joten rahoitustuloja on ollut enemmän kuin menoja)

Oletettavasti rahoitustulot ovat tulleet erinäisistä osuuksista (Red Events + jokin muu) + päälle sitten muita eriä (korkotuotot /-menot + mahd. satunnaiset erät) joihin ei ole näkyvyyttä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liiga maksoi tilikaudella 22-23 osinkoa (ilmeisesti tv-rahoja etukäteen?) n. 200k€. Ja siksi HIFK pääsi plussalle. Loput lienee sitten korkotuottoja Garden-projektille lainatuista fyrkista ja olisiko siellä vielä joku NHL-korvauskin peräti?
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Nyt kun olen taas sorvin ääressä sohaistuani vieressä olevaa ampiaispesää (ja ampiaiset vihdoin rauhoittuneet), voin siis toistaa että viime vuosien aikana toiminnan liikevoitto on ollut kahta vuotta lukuunottamatta pakkasella (2019 ja 2022).

Se ilmeisesti on normaalia muissakin joukkueissa (minulla ei ole faktaa), mutta kiinnostaisi tietää miksi olimme plussalla nuo kaksi vuotta. Tietenkin nämä viimeaikaiset mölyt huonosta taloudesta antaa uskoa, että 2024 olisi vielä paljon huonompi kuin tuo 2023 - 155 000. Miksi muuten nuo reaktiot. No aika näyttää.

Kokonaan toinen asia on, että vakavaraisuuden luku on HIFK:lla jopa erittäin korkea. Olisi myös mielenkiintoista tietää paljonko nuo pakkaset syövät sitä. Eihän pakkasella oloa voi loputtomiin lämmittää. Nakit pakkasessa kyllä voi, muttei niitäkään kannata pitkään säilöä, sillä niistä menee maku. Siksi olisi kiva päästä joskus niitä syömään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan samaa ihmettelen itsekin. Viime kausi vedettiin käytännössä hallin 100% käyttöasteella. Päästiin puolivälieriin jonka lipputulot seura saa pitää itse. Siitä eteenpäin yleisötulot menee jakoon, kuten mainitset. Ei helvetti edes HIFK:ssa ole voitu olla niin tyhmiä, että ne on menty budjetoimaan. Jos on, niin ei tarvitse ihmetellä miksi Lindström sai kengän kuvaa.
Toinen on sitten ne Salmelaisen tekemät takapotkuiset sopparit, jos se pitää paikkaansa, mutta aikamoisen miinan on mennyt siinä tapauksessa seuralle tekemään ja onko ne tehty Lindströmin hyväksynnällä. Siinä taas yksi syy lisää molempien potkuille.

Kuitenkin tulevan kauden joukkueen downgradelle näen ison syynä siinä ettei kausarit ole käynyt aiempaan tapaan kaupaksi ja sponsoritkin vähentyneet. Eli ehkä sitä tyytymättömyyttä ja feikkiheikkejä on enemmänkin kuin Jatkoaika-aktiivit.
Ehkä Ville laukaisi oikein kunnollisen feikkiheikkien armeijan kun avasi turpansa mahdollisimmaan idioottimaisella tavalla, joka sekin jo riittäisi kengän kuvaan perseelle.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkahan iso osa tuota yleisöennätystä oli se viime syksyinen kampanja, jossa IFK:ta mainostettiin usealla eri kielellä Helsingissä? Meinaa jos ovat saaneet paljon uusia katsojia sitä kautta, niin voihan tässä käydä niinkin, että Peltosen jatkoon pettyneet korvataan vaan uusilla mahdollisilla IFK intoilijoilla.
Leikkiheikeillä siis. Onnea matkaan näillä esityksin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse odotan rauhassa, mitä numerot taloudesta kertovat. Kaikkien on hyvä huomioida, että HIFK on tehnyt myös investointeja ja niihin on uponnut rahaa. Investointien tarkoituksena on kuitenkin tuottaa jotain tulevaisuudessa, joten itse näen ne vain ja ainoastaan positiivisina. Mutta yhtäkään liiketoimintaa ei käynnistetä ilman rahaa.

Täällä on puhuttu paljon myös ilmaislippujen jakamisesta. Minä otin asiakseni viime kaudella kysyä aiheesta eräältä HIFK:n työntekijältä ja sain vastaukseksi, että ilmaislippuja jaetaan maltillisesti n. 150-200 kpl/ottelu, vastustajasta riippuen. Tämä ilmaislippujen jakaminen on osa HIFK:n vastuullisuusohjelmaa ja siitä voi lukea lisää tästä:

Vastuullisuus - HIFK

Nuo ovat siis seuran ilmaiseksi jakamia lippuja, joiden voidaan katsoa olevan myös osa markkinointia. Ja markkinointia yritysten kannattaa ehdottomasti harjoittaa. Osa noistakin lipuista on eri yritysten seuralta tavalla tai toisella ostamia lippuja, mutta osa yrityksistä ovat halunneet, että HIFK jakaa ne eteenpäin sellaisille tahoille, joiden uskotaan oikeasti haluavan hallille tulla ja jotka sopivat vastuullisuusohjelmaan muutenkin. Tähän ryhmään kuuluvat esim. koululaiset ja opiskelijat sekä toisinaan esim. myös päihdekuntoutujat. Muutama esimerkki mainitakseni. Minusta ainakin erinomainen systeemi, enkä keksi valittamista. Sitten on tietenkin sponsoriyritysten omiin lippukiintiöihin kuuluvia pääsylippuja, jotka sisältyvät yhteistyösopimukseen. Nämä eivät kuitenkaan ole ilmaislippuja sanan varsinaisessa merkityksessä, vaikka lipun käyttäjälle ne eivät olisi mitään maksaneetkaan.

Näiden lisäksi, HIFK on terävöittänyt yritysmyyntiään erityisesti irtolippumyynnin osalta ja siellä on aika selvät kuviot, miten ja milloin aletaan toimia ja laitetaan myyntihousut jalkaan. Perustuu ihan puhtaaseen dataan, jota seuran on helppo saada. Tämä selittää hyvin pitkälle sen, miksi katsomoihin saatiin viime kaudella sankoin joukoin väkeä. Tästä kiitos kuuluu kuulemani mukaan suurimmaksi osaksi Kortesluomalle, joka on jalkauttanut kokemuksiaan Philadelphiasta tänne ja se on tuottanut tulosta. Mulle nämä uudet toimenpiteet eivät tietenkään ole näkyneet mitenkään, koska mulla on kausikortti eikä ymmärtääkseni yksittäiset irtolippujen ostajatkaan ole varsinainen kohderyhmä, koska volyymia saadaan enemmän muilla keinoilla.

Mä en itse pidä siitä, että HIFK on käytännössä aina budjetoinut pleijareissa menestymisen isoksi osaksi taloudellista tulosta. Mulle tämä systeemi tarkoittaa sitä, että rahaa käytetään jo etukäteen. Mä itse laatisin budjetin niin, että nollatulokseen päästäkseen HIFK:n pitää päästä pleijareihin. Se on kuitenkin ollut se seuran normi. Sen jälkeen kaikki on pelkkää plussaa. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että jossain kohtaa pelaajabudjetti pienenee, mutta kun asia avataan viestinnällisesti oikein, jokainen ymmärtää, että tällä taataan HIFK:lle paremmat lähtökohdat myös tulevaisuudessa ja tällöin on myös rahaa kassassa, jos kaikki menee päin helvettiä ja jonain vuotena jäädään ulos pleijareista. Ja jos katsotaan menneisyyteen, en edes muista, milloin viimeksi HIFK on jäänyt kokonaan pleijareiden ulkopuolelle. Sitä pelaajabudjettia voidaan sitten nostaa ilman suurempaa riskiä, kun perse kestää paremmin.

Mitä tulee näihin mediassa väitettyihin takapainotteisiksi väitettyihin sopimuksiin, olen kysellyt jo aiemmin lisätietoja näistä. Kuinka monta niitä on? Minkälaisista summista puhutaan kokonaisuutena? Oliko vaihtoehtoja? Ja vaihtoehdolla tarkoitan sitä, että olisiko pelaaja jäänyt kokonaan hankkimatta? Sekin pitää huomioida, että pidempiä sopimuksia, joilla olisi huomattava taloudellinen merkitys, ei kuka tahansa pelaaja saa. Eli, nämä ovat niitä nimimiehiä, joiden on oletettu olevan kannattavia hankintoja myös pidemmällä tähtäimellä. Näihin kysymyksiin ei mediasta kuitenkaan ole annettu vastauksia. Emme siis tiedä, onko kyseessä yksi pelaaja vai useampia ja minkälaiset taloudelliset vaikutukset niillä ihan oikeasti on.

Luke Martinilla voisi ainakin kuvitella olevan suurella todennäköisyydella takapainotteinen sopimus, mutta onko joku sitä mieltä, että hän ei sitä ansaitsisi? Myös Petteri Lindbohmin voisi kuvitella kuuluvan samaan ryhmään, mutta sekin on musta ihan ok, vaikka viime kausi penkin alle loukkaantumisten takia menikin. Sopimuksentekohetkellä hän oli kuitenkin pelaaja, jolla oli muitakin tarjouksia pöydällä, oli nimenä kova luu Liigaan ja HIFK:lla juuri silloin Case Lepistön takia kova tarve saada nimekäs ja laadukas korvaaja.

Vähälle huomiolle on jäänyt myös se Pelaajayhdistyksen tekemä tutkintapyyntö KKV:lle. Tästä linkistä lisätietoa, minkälaisista taloudellisista vaikutuksista puhutaan. Luvut ovat tilikaudelta 2022-23, jolloin tamperelaisten luvuissa ovat mukana MM-kisat. Viimeisimmällä tilikaudella näitä lukuja ei ole ja itse epäilen, että HIFK on tamperelaisseurojen kanssa liikevaihdon osalta melko lähellä toisiaan:


VIIME tilikaudella SM-liigajoukkueiden liikevaihdot vaihtelivat Tapparan 15,1 miljoonasta eurosta Jukurien 5,0 miljoonaan euroon.
SM-liigan jättiläisistä HIFK:n liikevaihto oli 10,9 miljoonaa ja Tampereen Ilveksen 14,7 miljoonaa.
Näillä luvuilla seurakohtaiset maksimit seuraamusmaksuissa olisivat 0,5–1,5 miljoonaa euroa.

Jos sakkoja tulee, se kirpaisee kaikkia Liiga-seuroja, mutta näistä ei tietenkään haluta puhua. Ja ymmärrän kyllä, miksei. Sehän olisi melkein sama kuin myöntäisi syyllisyytensä. Jokainen voi kuitenkin itse omilla aivoillaan päätellä, että seurojen on mahdollisiin sakkoihinkin varauduttava ja ne rahat on jostain pois, ellei niitä haluta maksaa lainarahalla. Ja just nyt sitä vaihtoehtoa varmaan kannattaa ainakin pyrkiä välttämään. HIFK:lla ei ole mitään rikasta sugar daddya taustalla, jonka varaan voisi tässäkään asiassa laskea, jolloin vastuulliset taloudenpitäjät joutuvat ottamaan tällaiset "mitättömät" ja taloudelle "täysin merkityksettömät" summat huomioon. Olisi perin erikoista, jos miljoona ei näkyisi missään Suomen kokoisessa markkinassa ja näkyyhän se.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä on puhuttu paljon myös ilmaislippujen jakamisesta. Minä otin asiakseni viime kaudella kysyä aiheesta eräältä HIFK:n työntekijältä ja sain vastaukseksi, että ilmaislippuja jaetaan maltillisesti n. 150-200 kpl/ottelu, vastustajasta riippuen. Tämä ilmaislippujen jakaminen on osa HIFK:n vastuullisuusohjelmaa ja siitä voi lukea lisää tästä:

Vastuullisuus - HIFK

Nuo ovat siis seuran ilmaiseksi jakamia lippuja, joiden voidaan katsoa olevan myös osa markkinointia. Ja markkinointia yritysten kannattaa ehdottomasti harjoittaa. Osa noistakin lipuista on eri yritysten seuralta tavalla tai toisella ostamia lippuja, mutta osa yrityksistä ovat halunneet, että HIFK jakaa ne eteenpäin sellaisille tahoille, joiden uskotaan oikeasti haluavan hallille tulla ja jotka sopivat vastuullisuusohjelmaan muutenkin. Tähän ryhmään kuuluvat esim. koululaiset ja opiskelijat sekä toisinaan esim. myös päihdekuntoutujat.
Nämä koululaisille jaettavat ilmaisliput on kyllä oikein hyvä juttu. Hetkeäkään en kritisoi, vaikka menisi kuinka paljon. Siellä kasvaa potentiaalisia kiekkofaneja, joista voi tulla maksavia asiakkaita vuosikymmeniksi. Kaikin puolin fiksua ja kauas katsovaa bisnestä. Ja seura kyllä varmasti tietää milloin niitä voi jakaa ilman että kukaan maksava asiakas jää tyhjin käsin.

Siihen en ota kantaa, että millainen karhunpalvelus lapselle itselleen on leimauttaa pikkuskidit IFK:n väreihin. Pahempi kohtalo se on silti päätyä naapurin kyytiin.
 

Friedkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Luke Martinilla voisi ainakin kuvitella olevan suurella todennäköisyydella takapainotteinen sopimus, mutta onko joku sitä mieltä, että hän ei sitä ansaitsisi? Myös Petteri Lindbohmin voisi kuvitella kuuluvan samaan ryhmään, mutta sekin on musta ihan ok, vaikka viime kausi penkin alle loukkaantumisten takia menikin. Sopimuksentekohetkellä hän oli kuitenkin pelaaja, jolla oli muitakin tarjouksia pöydällä, oli nimenä kova luu Liigaan ja HIFK:lla juuri silloin Case Lepistön takia kova tarve saada nimekäs ja laadukas korvaaja.
Jos muistan oikein niin Martinilla tehtiin kesken viime kauden jatkosoppari joten kyseessä ei ole hän. Itse uskon että kyseessä on Komarov ja Rask jolla voimakkaasti takapainotteiset sopparit. Lindbohm voi myös kuulua samaan ryhmään.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Jos muistan oikein niin Martinilla tehtiin kesken viime kauden jatkosoppari joten kyseessä ei ole hän.

Martin teki viime kesänä IFK:n kanssa 1+1 -sopimuksen. Office otti tuosta optionkäytöstä tammikuussa maksimaalisen PR-hyödyn irti brändäämällä sen jatkosopimukseksi.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Martinin alkuperäisen sopimuksen ehdoista ja summista en osaa sanoa, mutta luulisi, että hänen palkkansa on tarkistettu Liiga-tason huippupakin tasolle. IFK:lla on paitsi intressi pitää tärkeä pelaaja tyytyväisenä myös viestiä joukkueen muille pelaajille ja pelaajamarkkinoille yleisesti, että IFK:ssa hyvistä peliesityksistä ja odotusten ylittämisestä palkitaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos muistan oikein niin Martinilla tehtiin kesken viime kauden jatkosoppari joten kyseessä ei ole hän. Itse uskon että kyseessä on Komarov ja Rask jolla voimakkaasti takapainotteiset sopparit. Lindbohm voi myös kuulua samaan ryhmään.

Kuten täällä jo mainittiinkin, Martinin soppari oli 1+1 seuran optiolla ja sellaisena se toki alunperin julkistettiinkin. Ja koska hän oli ECHL-statuksen pelaaja ja optio oli seuralla, epäilen vahvasti, että tämä toinen vuosi on kalliimpi. Itse näen tämän systeemin kuitenkin hyvänä ja pelaajaa motivoivana, vaikka Martinin kohdalla palkka voi silti olla runkosarjaesityksiin suhteutettuna seuralle edullinen. Mutta ammattimiehille kuuluu ammattimiehen liksa ja kun seura ei ymmärrettävästi aina voi sitoutua suoraan pidempään sopimukseen, tämä on sitten se toinen keino. Mutta Martinin palkka on ollut jo hyvissä ajoin selvillä eikä neuvottelukaan varmasti ole ollut pitkäkestoinen.

Komarovin palkasta en osaa sanoa, mutta koska Leksa halusi pidemmän sopparin, voisin veikata, että HIFK ei enempää tokasta kaudesta maksa, ellei sitten eka kausi ole ollut huomattavan halpa. Lehteränkään kohdalla en usko räikeän takapainoitteiseen soppariin, kun motiivit olivat ihan muut kuin taloudelliset. Raskinkin kanssa vähän niin ja näin. Lindbohmin voisin veikata 99% varmuudella olevan kallis pelaaja ensi kaudella, koska optio oli nimenomaan pelaajalla. Melartin ensi kauden sopparin uskon olevan kahta aiempaa vuotta edullisempi. Pakarinen lienee myös kallis, toki joka sentin arvoinen. Kiviharjun liksan voisin kuvitella myös nousevan.

Vaikeahan näitä on varmuudella tietää, mutta joukkueen ikärakenne huomioiden on vaikea kuvitella, että vanhimmat pelaajat olisivat ensi kaudella edellisiä kausia kalliimpia, kun ikää on taas vuosi lisää mittarissa ja kyse on kuitenkin ”oikeasti ikärikkaista pelaajista”. Lindbohm taas on vielä parhaassa peli-iässä. Verotiedoista näkee sitten taas jotain ja mun arvaukseni on, että NHL-taustaa omaavat pelaajat eivät juurikaan rahastointimahdollisuutta käytä, kun heillä on omat sijoitusasiantuntijat olleet jo vuosia käytössä ja heille hyöty on pienempi kuin perusliigapelaajille.

Edit: pientä viilailua
 
Viimeksi muokattu:

fakiiri

Jäsen
Apu360 Aition Kiuas-podcastin tämän viikon jaksossa Samuel Savolainen kertoo HIFK:n tekevän tällä kaudella "murskaavan tappion".

Podcastin tietojen mukaan vain KalPa tekee kunnollisen tuloksen. Tapparakin menee nollatuloksen haminoilla.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Apu360 Aition Kiuas-podcastin tämän viikon jaksossa Samuel Savolainen kertoo HIFK:n tekevän tällä kaudella "murskaavan tappion".

Podcastin tietojen mukaan vain KalPa tekee kunnollisen tuloksen. Tapparakin menee nollatuloksen haminoilla.

Yritän ymmärtää tätä matematiikkaa, että miten vitussa. Jos umpeen myyty mökki kolmella pudotuspelien kotipelillä johtaa murskatappioon niin Markus L voi puolestani pysyä jatkossa pois ihan katsomonkin puolelta.

Eskolan puheet viittasivat siihen, että tällaiset lukemat eivät olleet mitenkään suunniteltuja, ns. pitempiin investointeihin sidottuja.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Yritän ymmärtää tätä matematiikkaa, että miten vitussa. Jos umpeen myyty mökki kolmella pudotuspelien kotipelillä johtaa murskatappioon niin Markus L voi puolestani pysyä jatkossa pois ihan katsomonkin puolelta.

Eskolan puheet viittasivat siihen, että tällaiset lukemat eivät olleet mitenkään suunniteltuja, ns. pitempiin investointeihin sidottuja.

Itsekään en ymmärrä, miten yhden kauden yleisöennätyksellä saataisiin murskaavat tappiot. Miten kausi olisi edes tuossa skenaariossa budjetoitu?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Jos muistan oikein niin Martinilla tehtiin kesken viime kauden jatkosoppari joten kyseessä ei ole hän. Itse uskon että kyseessä on Komarov ja Rask jolla voimakkaasti takapainotteiset sopparit. Lindbohm voi myös kuulua samaan ryhmään.
Rask ei ole ikinä ollut HIFK:lle mikään järjettömän kallis pelaaja. Tuskin on nytkään. Kalliilla tarkoitan että peliesitykset eivät olisi olleet palkan tasolla.
 

fakiiri

Jäsen
Yritän ymmärtää tätä matematiikkaa, että miten vitussa. Jos umpeen myyty mökki kolmella pudotuspelien kotipelillä johtaa murskatappioon niin Markus L voi puolestani pysyä jatkossa pois ihan katsomonkin puolelta.

Eskolan puheet viittasivat siihen, että tällaiset lukemat eivät olleet mitenkään suunniteltuja, ns. pitempiin investointeihin sidottuja.
En tiedä varmuudella, olen toki yrittänyt onkia tietoa eri lähteistä.
Ilmeisesti ainakin pelaajabudjetti on paukkunut reippaasti yli äyräiden. Fakta kuitenkin on, etteivät viime kaudella palkatut kärkipelaajat pelanneet "talkoilla". Meidän ykkössentteri oli todennäköisesti Liigan parhaiten palkattu pelaaja. Eivätkä muutkaan kärkihankinnat olleet halpoja.

Toimarin nopea vaihtaminen viittaa siihen, että jokin isompi asia on sössitty ja miina on yllättäen lauennut.
Viimeistään elokuussa pitäisi tietää, missä meni pieleen.

Moni seura, esimerkiksi Tappara, tiedottaa avoimesti talousasioista. Toivottavasti HIFK lisää myös avoimuutta.

Ilmapiiri on nyt myrkyllinen, tilanteen korjaamiseen auttaa vain rehellisyys.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä varmuudella, olen toki yrittänyt onkia tietoa eri lähteistä.
Ilmeisesti ainakin pelaajabudjetti on paukkunut reippaasti yli äyräiden. Fakta kuitenkin on, etteivät viime kaudella palkatut kärkipelaajat pelanneet "talkoilla". Meidän ykkössentteri oli todennäköisesti Liigan parhaiten palkattu pelaaja. Eivätkä muutkaan kärkihankinnat olleet halpoja.

Toimarin nopea vaihtaminen viittaa siihen, että jokin isompi asia on sössitty ja miina on yllättäen lauennut.
Viimeistään elokuussa pitäisi tietää, missä meni pieleen.

Moni seura, esimerkiksi Tappara, tiedottaa avoimesti talousasioista. Toivottavasti HIFK lisää myös avoimuutta.

Ilmapiiri on nyt myrkyllinen, tilanteen korjaamiseen auttaa vain rehellisyys.
Kannattaa varmaan taas miettiä mitä avoimuudella tarkoitetaan.Puhut myrkyllisyydestä.Tappara kertoi ” yllättävä tieto Tapparan talous tilanteesta jäällä kulkee, mutta talous ei päädy plussalle”. Yllättävä tieto on sitä avoimuuttako? Eipä sitä hirveemmin ole avattu. Kerrotaan hallikustannuksista ym ”yllättävästi”.
Meiltäkin varmasti, kuten joka vuosi talouslukujen tultua julki selvennetään tilannetta tarvittavalla tavalla on se sitten negatiivista tai positiivista. Ei mun mielestä sen enempää avoimuutta tarvita.
Se, ettei rynnätä heti selittelemään, kun kaikenmaailman harrastajat jotain kirjottavat ei , ei se musta ole avoimuuden puutetta. Myrkyllisyyteenhän näillä kirjoituksilla pyritään, kun nykyään uskotaan kaikki mitä kirjoitetaan ja mitä vaan saa kirjoittaa.
Se, että meistä on aina kirjoitettu maanlaajuisesti eniten on se sitä ylimääräistä painetta, josta puhutaan. On se sitten kesken kauden tai jo kauden ulkopuolella. Aina pyritään hämmentämään. Siitähän nautitaan, että saadaan nauraa niille” Statilaisille”.
 

fakiiri

Jäsen
Kannattaa varmaan taas miettiä mitä avoimuudella tarkoitetaan.Puhut myrkyllisyydestä.Tappara kertoi ” yllättävä tieto Tapparan talous tilanteesta jäällä kulkee, mutta talous ei päädy plussalle”. Yllättävä tieto on sitä avoimuuttako? Eipä sitä hirveemmin ole avattu. Kerrotaan hallikustannuksista ym ”yllättävästi”.
Meiltäkin varmasti, kuten joka vuosi talouslukujen tultua julki selvennetään tilannetta tarvittavalla tavalla on se sitten negatiivista tai positiivista. Ei mun mielestä sen enempää avoimuutta tarvita.
Se, ettei rynnätä heti selittelemään, kun kaikenmaailman harrastajat jotain kirjottavat ei , ei se musta ole avoimuuden puutetta. Myrkyllisyyteenhän näillä kirjoituksilla pyritään, kun nykyään uskotaan kaikki mitä kirjoitetaan ja mitä vaan saa kirjoittaa.
Se, että meistä on aina kirjoitettu maanlaajuisesti eniten on se sitä ylimääräistä painetta, josta puhutaan. On se sitten kesken kauden tai jo kauden ulkopuolella. Aina pyritään hämmentämään. Siitähän nautitaan, että saadaan nauraa niille” Statilaisille”.
Ohessa HIFK:n tiedote kauden 2022-2023 tuloksesta:

Ohessa Tapparan tiedote kauden 2022-2023 tuloksesta:

Ohessa Ilveksen tiedote kauden 2022-2023 tuloksesta:

Ässät tiedottaa taloudesta vielä useammin, ja tarkemmin. Tässä esimerkki:

Näistä esimerkeistä jokainen voi havaita, miten niukkaa ja valikoivaa on HIFK:n tiedottaminen. Ja kun tiedottaminen on niukkaa, syntyy tilaa spekulaatioille, huhuille ja väärinymmärryksille. Tässä kohtaa kannattaa perehtyä viestinnän professorin Osmo A. Wiion kehittämiin viestinnän lakeihin.

Kukaan ei halua lietsoa myrkyllistä ilmapiiriä itseisarvona. Kyse on siitä, että on joukko ihmisiä, jotka ovat kyllästyneitä yli 30 vuotta kestäneeseen taapertamiseen. HIFK alisuorittaa kentällä ja taloudessa. Siksi vaaditaan muutosta. Ja jotta muutos voi tapahtua, pitää olla avoin. Pitää olla valmis muuttamaan vanhoja tapoja, ja tämä totisesti ei ole vahvuus IFK:ssa.

Ja onhan se nyt käsittämätöntä, että HIFK:n omistukseen ja päätöksentekoon vaikuttavia asioita pidetään piilossa. Asioista perillä olevat tietävät Ligaföreningenin vaikutuksen, mutta suurelle yleisölle on täysin epäselvää, kuka seuran omistaa ja kuka tai ketkä oikeasti asioista päättävät.

Jos saisin päättää ja muuttaa asioita, IFK:sta tulisi samanlainen seura kuin millaisia ovat saksalaiset jalkapalloseurat. Niissä enemmistöomistus on seuran jäsenillä, ja kuka tahansa voi liittyä jäseneksi. Kannattajilla, seurojen jäsenillä, on aidosti sananvaltaa Saksassa. He ovat osa seuraa, osa yhteisöä.
Ei ole sattumaa, että Saksassa on isoista jalkapallomaista paras kannattajakulttuuri, peleissä on huikea tunnelma. Liput on hinnoiteltu inhimillisesti.

Nyt HIFK on tietyn sisäpiirin seura, joka on omin kriteerein hyväksynyt uusia jäseniä salaseuraansa eli Ligaföreningeniin. Julkisesti seura ei halua tehdä selkoa, ketkä ovat jäseniä ja ketkä kuuluvat hallitukseen.
 

fakiiri

Jäsen
Lisäyksenä vielä, että naapurissa HJK:n kannattajayhdistys on pienenä osakkeenomistajana mukana miesten edustusjoukkuetta luotsaavassa Oy:ssä. Näin kannattajien ja seuran välillä on luonteva yhteys, ja tieto liikkuu.

Lisäksi HJK:n kannattajayhdistykselle lahjoitettiin myös naisten edustusjalkapalloa luotsaavan Oy:n osakkeita. Eli kannattajat tietävät paljon paremmin, mitä seurassa tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös