Itse odotan rauhassa, mitä numerot taloudesta kertovat. Kaikkien on hyvä huomioida, että HIFK on tehnyt myös investointeja ja niihin on uponnut rahaa. Investointien tarkoituksena on kuitenkin tuottaa jotain tulevaisuudessa, joten itse näen ne vain ja ainoastaan positiivisina. Mutta yhtäkään liiketoimintaa ei käynnistetä ilman rahaa.
Täällä on puhuttu paljon myös ilmaislippujen jakamisesta. Minä otin asiakseni viime kaudella kysyä aiheesta eräältä HIFK:n työntekijältä ja sain vastaukseksi, että ilmaislippuja jaetaan maltillisesti n. 150-200 kpl/ottelu, vastustajasta riippuen. Tämä ilmaislippujen jakaminen on osa HIFK:n
vastuullisuusohjelmaa ja siitä voi lukea lisää tästä:
Vastuullisuus - HIFK
Nuo ovat siis seuran ilmaiseksi jakamia lippuja, joiden voidaan katsoa olevan myös osa markkinointia. Ja markkinointia yritysten kannattaa ehdottomasti harjoittaa. Osa noistakin lipuista on eri yritysten seuralta tavalla tai toisella ostamia lippuja, mutta osa yrityksistä ovat halunneet, että HIFK jakaa ne eteenpäin sellaisille tahoille, joiden uskotaan oikeasti haluavan hallille tulla ja jotka sopivat vastuullisuusohjelmaan muutenkin. Tähän ryhmään kuuluvat esim. koululaiset ja opiskelijat sekä toisinaan esim. myös päihdekuntoutujat. Muutama esimerkki mainitakseni. Minusta ainakin erinomainen systeemi, enkä keksi valittamista. Sitten on tietenkin sponsoriyritysten omiin lippukiintiöihin kuuluvia pääsylippuja, jotka sisältyvät yhteistyösopimukseen. Nämä eivät kuitenkaan ole ilmaislippuja sanan varsinaisessa merkityksessä, vaikka lipun käyttäjälle ne eivät olisi mitään maksaneetkaan.
Näiden lisäksi, HIFK on terävöittänyt yritysmyyntiään erityisesti irtolippumyynnin osalta ja siellä on aika selvät kuviot, miten ja milloin aletaan toimia ja laitetaan myyntihousut jalkaan. Perustuu ihan puhtaaseen dataan, jota seuran on helppo saada. Tämä selittää hyvin pitkälle sen, miksi katsomoihin saatiin viime kaudella sankoin joukoin väkeä. Tästä kiitos kuuluu kuulemani mukaan suurimmaksi osaksi Kortesluomalle, joka on jalkauttanut kokemuksiaan Philadelphiasta tänne ja se on tuottanut tulosta. Mulle nämä uudet toimenpiteet eivät tietenkään ole näkyneet mitenkään, koska mulla on kausikortti eikä ymmärtääkseni yksittäiset irtolippujen ostajatkaan ole varsinainen kohderyhmä, koska volyymia saadaan enemmän muilla keinoilla.
Mä en itse pidä siitä, että HIFK on käytännössä
aina budjetoinut pleijareissa menestymisen isoksi osaksi taloudellista tulosta. Mulle tämä systeemi tarkoittaa sitä, että rahaa käytetään jo etukäteen. Mä itse laatisin budjetin niin, että nollatulokseen päästäkseen HIFK:n pitää päästä pleijareihin. Se on kuitenkin ollut se seuran normi. Sen jälkeen kaikki on pelkkää plussaa. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että jossain kohtaa pelaajabudjetti pienenee, mutta kun asia avataan viestinnällisesti oikein, jokainen ymmärtää, että tällä taataan HIFK:lle paremmat lähtökohdat myös tulevaisuudessa ja tällöin on myös rahaa kassassa, jos kaikki menee päin helvettiä ja jonain vuotena jäädään ulos pleijareista. Ja jos katsotaan menneisyyteen, en edes muista, milloin viimeksi HIFK on jäänyt kokonaan pleijareiden ulkopuolelle. Sitä pelaajabudjettia voidaan sitten nostaa ilman suurempaa riskiä, kun perse kestää paremmin.
Mitä tulee näihin mediassa väitettyihin takapainotteisiksi väitettyihin sopimuksiin, olen kysellyt jo aiemmin lisätietoja näistä. Kuinka monta niitä on? Minkälaisista summista puhutaan kokonaisuutena? Oliko vaihtoehtoja? Ja vaihtoehdolla tarkoitan sitä, että olisiko pelaaja jäänyt kokonaan hankkimatta? Sekin pitää huomioida, että pidempiä sopimuksia, joilla olisi huomattava taloudellinen merkitys, ei kuka tahansa pelaaja saa. Eli, nämä ovat niitä nimimiehiä, joiden on oletettu olevan kannattavia hankintoja myös pidemmällä tähtäimellä. Näihin kysymyksiin ei mediasta kuitenkaan ole annettu vastauksia. Emme siis tiedä, onko kyseessä yksi pelaaja vai useampia ja minkälaiset taloudelliset vaikutukset niillä ihan oikeasti on.
Luke Martinilla voisi ainakin kuvitella olevan suurella todennäköisyydella takapainotteinen sopimus, mutta onko joku sitä mieltä, että hän ei sitä ansaitsisi? Myös Petteri Lindbohmin voisi kuvitella kuuluvan samaan ryhmään, mutta sekin on musta ihan ok, vaikka viime kausi penkin alle loukkaantumisten takia menikin. Sopimuksentekohetkellä hän oli kuitenkin pelaaja, jolla oli muitakin tarjouksia pöydällä, oli nimenä kova luu Liigaan ja HIFK:lla juuri silloin Case Lepistön takia kova tarve saada nimekäs ja laadukas korvaaja.
Vähälle huomiolle on jäänyt myös se Pelaajayhdistyksen tekemä tutkintapyyntö KKV:lle. Tästä linkistä lisätietoa, minkälaisista taloudellisista vaikutuksista puhutaan. Luvut ovat tilikaudelta 2022-23, jolloin tamperelaisten luvuissa ovat mukana MM-kisat. Viimeisimmällä tilikaudella näitä lukuja ei ole ja itse epäilen, että HIFK on tamperelaisseurojen kanssa liikevaihdon osalta melko lähellä toisiaan:
Sakot määräisi markkinaoikeus, jolle Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekee esityksen.
www.aamulehti.fi
VIIME tilikaudella SM-liigajoukkueiden liikevaihdot vaihtelivat Tapparan 15,1 miljoonasta eurosta Jukurien 5,0 miljoonaan euroon.
SM-liigan jättiläisistä HIFK:n liikevaihto oli 10,9 miljoonaa ja Tampereen Ilveksen 14,7 miljoonaa.
Näillä luvuilla seurakohtaiset maksimit seuraamusmaksuissa olisivat 0,5–1,5 miljoonaa euroa.
Jos sakkoja tulee, se kirpaisee kaikkia Liiga-seuroja, mutta näistä ei tietenkään haluta puhua. Ja ymmärrän kyllä, miksei. Sehän olisi melkein sama kuin myöntäisi syyllisyytensä. Jokainen voi kuitenkin itse omilla aivoillaan päätellä, että seurojen on mahdollisiin sakkoihinkin varauduttava ja ne rahat on jostain pois, ellei niitä haluta maksaa lainarahalla. Ja just nyt sitä vaihtoehtoa varmaan kannattaa ainakin pyrkiä välttämään. HIFK:lla ei ole mitään rikasta sugar daddya taustalla, jonka varaan voisi tässäkään asiassa laskea, jolloin vastuulliset taloudenpitäjät joutuvat ottamaan tällaiset "mitättömät" ja taloudelle "täysin merkityksettömät" summat huomioon. Olisi perin erikoista, jos miljoona ei näkyisi missään Suomen kokoisessa markkinassa ja näkyyhän se.