Ellei jotai täysin odottamatonta ole tulossa, niin onhan HIFK kussut sekä joukkueen rakentamisen että markkinoinnin tältä syksyltä oikein huolella.
Tartun tähän markkinoinnin näkökulmaan, kun sitä on nyt niin kovin toitotettu monelta eri näppilseltä.
Millä tavalla tässä on epäonnistuttu? Olen kuullut perusteluja, että kun vain "Putin is here #KHL" -kampanja näkyy heinä-elokuun taitteessa kadunvarsilla ja meillä ei mitään. Oikeasti? Mietitään seuraavaksi, että miksi IFK mainostaisi kesällä kadunvarsilla: kausarimyynti. Jos kausareita on kuitenkin myyty normaaliin tapaan, niin wi välttämättä ole nähty tarpeelliseksi liottaa kymppitonneja kymmenen kausarin lisämyynnin tähden. Harvassa yrityksessä tehdään tuollaista päätöstä heinäkuussa ja vielä harvemmassa ovat ne yksityishenkilöt, jotka nähtyään mainoksen lähtevät ex tempore ostamaan sen kausarin.
Entä irtolippujen myynti? Voisiko heinäkuinen mainostaminen vaikuttaa siihen? Yksinkertaisesti: Ei. Ihmisen muisti on lyhyt ja lyhenee ärsykkeillä. Liigakausi alkaa joskus kuukauden päästä, siihen mennessä KHL-mainokset ovat jo kadonneet katukuvasta ja niiden vaikutus on pyöreä nolla, kun IFK:n mainokset näkyvät katukuvassa. (Siis jos näkyvät.) Ei se tavan tallaaja, joka miettii syyskuisena perjantai-iltana mahdollista kiekon katsomista, muista mitä on mainostettu kuukausi takaperin. Ei vain muista.
Eli mitä hyötyä olisi mainostaa juuri nyt? Koska naapurikin mainostaa? Ehkä huonoin syy ikinä. Katsotaanko mieluummin tilannetta lähempänä kauden alkua?
Muunlaisen markkinoinnin näkökulmasta tilanne toki on toinen. Siis sen "maksamattoman mainonnan" puolesta. Toki Jokerit nyt ovat saaneet näkyvyyttä lähes päivittäin, kun esim. ampparit.comia tutkii. Mutta olisiko tämänlaisen näkyvyyden kanssa voitu oikeasti kilpailla? Olisiko meillä ollut mitään vastalääkettä esim. Selänteen uranjatkamisjorinoiden suhteen tai siihen, kuinka Rotenberg kertoo hallin uusista ledivaloista? Ei, koska ensimmäinen on tapahtunut joka kesä viimeisen kymmenen vuoden ajan (ja nyt liittyy hämärästi jokereihin) ja jälkimmäinen ei oikeasti kiinnosta ketään, mutta kun kesällä ei ole muutakaan kiekkoaiheista uutisoitavaa, niin pakko kirjoittaa jotain.
Voin jatkaa paatosta lisää aamiaisen jälkeen.
Edit:
Jatketaan, kun luvattiin:
IFK ei tosiaan ole saanut kesän aikana palstatilaa yhtä paljon kuin pohjoinen naapurinsa, mutta miten tuo olisi ollut muutettavissa? Naapuri muuttaa Venäjälle, mikä herättää tunteita puolin ja toisin. Jopa se jääkiekkoa seuraamaton naapurin Tiina tajuaa, että nyt Jokereihin liittyy jotain tavatonta.
Jos IFK olisi uutisoinut esim. Laschin tai/ja Zaborskyn sopimuksista kesällä, niin näistä olisi jääkiekkokansa ollut innoissaan. Palstamillimetrejä olisi tullut vähän enemmän, mutta pölyn laskeuduttua olisi iltapulujen tähtitoimittajat jatkaneet arvuutteluaan Selänteen sopimustarjouksesta ja julkisista salabileistä sekä ennen kaikkea Hartwall-areenan uudesta hienosta jäästä (Nevan vettä, kuulemma) ja jokaiselle katsojalle rakennetusta omasta bideestä. Olisiko IFK voinut vastata tähän julkaisemalla massiivisen "Stadi on punainen"- tai vastaavan kampanjan? Minun nähdäkseni tuo olisi mennyt heinäkuussa täysin hukkaan ja ne rahat voidaan käyttää fiksummin myöhemminkin.
Tosiasia on, että nyt siirtymisen jälkimainingeissa iltapäivälehdet yrittävät klikkihuorata kaikin mahdollisin keinoin ja jotkut vaivautuvat jopa klikkaamaan otsikot auki. Toki siirtyminen herättää mielenkiintoa, vaikka sitä ei haluta aina edes myöntää. Ja totta helvetissä ensimmäiset pelit myyvät lippuja paljon. Mutta kestääkö mielenkiinto kuinka pitkään? Ihan samalla tavalla Jokerit joutuu taistelemaan niistä "undecided" -katsojista syksyn ja talven pimeinä iltoina. Suurin osa vastuksista ei herätä minkäänlaisia tunteita ja valtaosa ei edes tunnista joukkueita. Tuohon kun lisätään muutamat peräkkäiset tappiot ja Rotenbergien joutavat horinat ties mistä, niin mielenkiinto hiipuu. Eikä silloin muistella, että olipa komia mainoskampanja heinäkuussa.
Mutta joka tapauksessa me ollaan hävitty tää kausi jo. Vitun Nybari.