Niin kauan, kun IFK on Nordiksella vain hyyryläisen ominaisuudessa ja Restelin ja Jääkenttäsäätiön armoilla, Jäähallin toimintaa ei oikeasti kannata ihan hirveästi kehittää, jos halutaan taloudellisesti hyötyä. Sekä Restel että Jääkenttäsäätiö suhtautuvat hyvinkin nihkeästi kaikenlaisiin yleisön mukavuutta lisäviin hankkeisiin. Kyse ei siis ole ainoastaan Museovirastosta säädöksineen, vaan myös em. tahojen asennevammasta uusia tuulia kohtaan.
Siksipä IFK:n pitäisi ihan oikeasti alkaa harkita vakavasti vaihtoehtoisia tapoja yleisön palvelemiseen. Se on selvää, että suurin osa haluaa pelinsä Nordiksella katsoa jatkossakin, koska Nordis nyt vain on The Jäähalli. Mutta ennen ja jälkeen ottelutapahtumien ihmisillä on käytössään sekä aikaa että rahaa, jotka moni antaisi enemmän kuin mielellään IFK:n käyttöön.
Tottakai kaikki hankkeet vaativat pääomaa, mutta sitähän on osakeantien muodossa nyt kerätty ja kerätään jatkossakin. Kaikessa liiketoiminnassa on riskinsä, mutta riskien otto ja typeryys eivät ole synonyymeja. Ja esimerkiksi ravintolatoiminnalla on mahdollista tehdä tulosta, joka voidaan sitten käyttää edustusjoukkueen tai junioireiden toiminnan kehittämiseen. Mitenkäs se Rauman Lukon ja RTK:n yhteistyö nyt taas menikään...? IFK:n ravintolatoiminta olisi luonnollisesti alussa pienimuotoisempaa kuin RTK:n, mutta sama perusidea. Kaikki tuotot ovat himaanpäin!
Mitä tulee henkilökuntaan ja toiminnan pyörittäjiin käytännössä, ei vakipalkollisia montaa tarvita. Vastuuhenkilöiden on oltava päätoimisia työntekijöitä, koska hommassa pitää olla järkeä ja tavoitteellisuutta, mutta tiskin takana toimivat työntekijät on mahdollista kyllä vuokrata henkilöstövuokrausfirman kautta. Oletan, että on mahdollista tehdä sopimus ko. firmojen kanssa, jossa tietyt hyväksihavaitut työntekijät pyritään aina valjastamaan IFK:n käyttöön. IFK hoitaa näiden osa-aikaisten vuokrahenkilöiden koulutuksen ja pitää huolta siitä, että ymmärretään, mistä on kysymys. Eihän noissa Stadin baareissakaan kaikki työntekijät ole kyseisten baarien palkkalistoilla, vaan aika suuri osa on henkilöstövuokrausfirmojen kautta. IFK-faneissakin on aivan varmasti paljon tällaisia ihmisiä. Ja asioista vastaavien henkilöiden pitäisi oikeasti ymmärtää olla asiakaslähtöisiä ja hiffata, että faneja kannattaa aidosti kuunnella toimintaa kehitettäessä. Kaikki nämä ovat vain järjestelykysymyksiä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, mulla on toteuttamiskelpoisia tai ainakin harkitsemisen arvoisia ideoita vaikka kuinka paljon (ihan vain viiden minuutin miettimisen jälkeen), mutten niitä nyt ilmaiseksi kaikkia tänne kirjoittele :).
Ei tässä tarvitse mitään pyörää uudelleen keksiä! Seurojen omistamia ravintoloita on Eurooppa pullollaan. Sieltä vaan esimerkkejä etsimään. Pienestä kannattaa lähteä liikkeelle, mutta missään ei ole kielletty, etteikö toiminnasta voisi tulla monimuotoisempaa tulevaisuudessa. Mutta mitä enemmän mä näitä asioita olen päässäni veivannut, sitä enemmän olen tullut siihen tulokseen, että nykyisillä ehdoilla ravintolatoimintaa ei kannata Nordiksella kauheasti kehittää, koska suuren osan sisään tulevista rahoista vie joku muu. Uskoisin, että kun IFK ohjaa asiakkaansa, eli maksavat katsojat, mielummin jonnekin muualle kuin Restelin lihapatojen ääreen, aletaan Jääkenttäsäätiössäkin herätä. Kun kerran vastapuolella ei ole aidosti halua kehittää toimintaa ja parantaa IFK:n ehtoja, olkoon niin. Pysykööt sitten nykytilassa. Meidän ei tarvitse syödä tätä paskaa! Mutta jos IFK haluaa sitä meille syöttää, niin sittenhän sitä on syötävä ;).