IFK:n maineen eli brändin tila?
Satuin tuossa tutustumaan Aula & Heinonen, teokseen Maine ja sieltä ponnahti esiin maineen eli brändin kuusi ulottuuvuutta ja mielessäni vedin yhteyden IFK:n ja sen paljon puhuttuun brändiin. IFK:n kohdalla varsinkin pelityyliä ja pelillistä ideologiaa, suoraviivaista ja taistelevaa ilmettä on pidetty jo pelkästään brändinä ja tiettyä mainettahan sekin osaltaan luo. IFK:ta pidetään tällä hetkellä ja on maailmalla pidetty aina Suomen kanadalaisimpana joukkueena. Tämä osaltaan selittää IFK:n suosiota muualla maailmassa kuten harjoitusottelut New York Rangersia vastaan joskus menneisyydessä yms. Tästä on kiittäminen osaltaan Carl Breweriä, joka teki IFK:sta huomattavasti tunnetumman Pohjois-Amerikassa.
Mutta itse aiheeseen eli teoksessa käsiteltiin maineen kuutta ulottuvuutta ja yritystä verrattiin siinä pyörään, jolla on kuusi akselia ja jokaisen akselin pitää toimia, jotta pyörä pyörisi eheästi. Maine muodostuu näistä kuudesta osa-alueesta: yrityskulttuuri ja johtaminen, tuotteet ja palvelut, muutos- ja kehityskyky, julkinen kuva, yhteiskuntavastuu ja menestyminen. Nyt ajattelin varsin vapaasti ja omasta kokemuspohjastani lähtien soveltaa käytäntöä IFK:n. Huomioon tietysti täytyy ottaa se, että urheiluseurojen johtamiseen ei päde aivan samat lainalaisuudet kuin normaaliin yritystoimintaan.
Yrityskulttuuri ja johtaminen: IFK on melko hyvin ja jämäkästi johdettu seura. Jämäkkyydestä ja karismaattisista johtajista huolimatta johto kaipaisi hieman joustavuutta ja valmiutta seurata aikaansa. IFK hoitaa asiat pelaajien kannalta tyylikkäästi, eikä sido pelaajaa pelaamaan joukkueessa, jos tämä ei itse sitä halua. Tietysti voisi hajauttaa tehtäviä kuten pelaajien skouttausta- ja hankkimista ja talouden hoitoa useammalle taholle, sekä voidaan vaatia hieman pitkäjänteisyyttä ratkaisuihin.
Tuotteet ja palvelut: Tällä hetkellä tuote, eli peli on varsin hyvässä kunnossa ja asiakkaiden tarpeista on vastattu hyvin. Parempaa palvelua halliin on tuskin saatavilla varsinkaan, jos IFK ei hallia itselleen kokonaan saa ja tuottoja palveluista omiin taskuihinsa.
Muutos- ja kehityskyky: Tässä on selkeä miinuspuoli, vaikka onkin hienoa nojata perinteisiin, mutta silti ripaus joustavuutta olisi paikallaan ja kykyä pysyä ajan hermolla ja myöntää myös omat heikkoutensa.
Julkinen kuva: IFK hoitaa tätä tehtävää hyvin ja on yksi SM-liigan niin sanotuista suurista. Tietysti IFK:ta auttaa myös sijainti, eli koska IFK on pääkaupunkiseudulta, missä suurin osa maamme valtamedioista saa se jo siksi paljon mediatilaa. Hyvänä esimerkkinä IFK saa paljon enemmän palstatilaa kuin Porin Ässät, vaikka molempien pelityyleissä ja räväkkyydessä on paljon samaa.
Yhteiskuntavastuu: Myös tässä IFK kantaa kortensa kekoon esimerkiksi lahjoituksilla tsunamin uhreille ja pikku jouluissa Veikko Hurstille.
Menestyminen: Suurempi menestys on viime vuosina kiertänyt IFK:ta, mutta silti IFK on raivannut tiensä kevään ratkaisupeleihin. Kuitenkin jatkuvaan mitalisateeseen IFK ei ole yltänyt, vaikka yritystä onkin ollut niin kuin edellisellä kaudella.
IFK:n brändi on siis melko hyvässä kunnossa ja se tulisi suorastaan erinomaiseen kuntoon, kunhan johto saisi loputkin osat toimimaan. Menestys pelikentilläkin kuitenkin vaatii kykyä muutokseen ja kehitykseen jääkenttien ulkopuolellakin niin sanotuissa suurissa saleissa, joissa päätöksiä tehdään.