Kai HIFK niistä tapahtumajärjestäjänä jonkun pienen provikan saa?
Saa tottakai. Osa myynnistä tulee HIFK:lle.
Viime kaudella ei juhlittu mainosmyynnissäkään, sillä olisi voitu paikata katsojatappiota. Mutta pohjimmainen syy kaikkeen siihen, missä ollaan nyt, on se, että HIFK:n matseissa käytiin ensimmäistä kertaa aikoihin reilusti alle budjetoidun. Tämä oli viimeinen pisara uudelle hallitukselle ja se sinetöi Penan lähdön jo ennen kauden loppua. Aikataulu siis nopeutui, kausi olisi jokatapauksessa ollut Penan viimeinen.
Penahan olisi päässyt kuin koira veräjästä, jos halli olisi ollut turvoksissa, vaikka joukkue ei menesty. Silloin hän olisi joukkueenkokoajana kuitenkin tehnyt jotain oikein ja kaikki syylliset olisi haettu markkinointi- ja myyntipuolelta. Pena notkui osittain juuri sen takia niinkin pitkään paikallaan ja nimenomaan Kifen & Mopen tuella, että katsojia ja yleistä huomiota riitti. Sekään ei olisi upottanut Penaa, jos HIFK olisi pelannut sikalätkää sarjan keskivaiheilla. Mutta vain Pena pystyi ryssimään näinkin yksinkertaisen konseptin: pidä edes joukkueen lihapitoisuus kunnossa, jos et muuta keksi. Pena toi kehiin unettavan ja neppailevan pygmilauman, jolla ei ollut urheilullista eikä edes viihteellistä arvoa. Luojan kiitos katsojat äänestivät jaloillaan.
Ennenkuin syytetään t&t -mieheksi, niin totean, että itse haluan nähdä ensisijaisesti menestyvän HIFK:n. Ja mielestäni se on saavutettavissa särmänkin kera. Niinpä halusin Penan ulos joka tapauksessa, vaikka laidat olisivatkin paukkuneet - menestyksestä on liian kauan. Mulle on ihan ookoo, jos HIFK:lle joskus tapahtuisi -heh- Kärpät: menestytään monta kautta putkeen ja sitten on pakko uudistaa joukkue rajusti ja hyväksyä yksi hiljaisempi kausi - juuri siihen saumaan pelkkä sikaniska-ifk olisi kiva väliepisodi.
Vinkkinä HIFK:n mielialaa ja muutoshalukkuutta seuraaville: kannattaa jatkossakin aina katsoa, paljonko matseissa käy väkeä. Mitä enemmän, sitä vähemmän tulee muutoksia. Mutta jos Nordis ei vedä, jotain tehdään, vaikka talous saattaisikin olla kunnossa tästä huolimatta hyvien diilien ansiosta. Se ei riittäisi. HIFK on sen verran perinteinen lätkäbrändi, että HIFK Hockey Oy:ssakin on vain yksi puheenaihe: Kuinka HIFK:n jääkiekkojoukkueella menee. Yhden asian firma siis ja ylpeä siitä. Ja katsojille tehdään. Mahdollisimman täysi halli on parasta PR;ää uudistuneelle HIFK:lle. Penan aikainen HIFK priorisoi taloudellisen tuloksen kaikkea ennen. Näissä näkökulmissa on selkeä painotusero. Uudelle HIFK-hallitukselle ei riitä taloudellinen tulos, sen lisäksi pitää tulla urheilullista menestystä = katsojia.
Tammikuussa oli jo päivänselvää, että jotain tapahtuu. Silloin oltiin se melkein tonni per matsi jäljessä katsojaluvuissa ja myynninkin ollessa perseestä se tuntui nimenomaan likviditeetissä. Tämä ei ole edes salaista HIFK-tietoa, asioista puhuttiin aika isoilla kirjaimilla. Lopuksi kiitän kaikkia, jotka päättivät viime kaudella jättää väliin HIFK:n matsit sillä perusteella, että toiminta jäällä oli aivan paskaa. Totesin jo viime talvena, että minä lusin Nordiksella, vaikka Alpo valmentaisi ja torstaina pelattaisiin Jukureita vastaan. Mutta en koe olevani parempi ihminen ja fani kuin se, joka ei halua maksaa paskasta HIFK:sta.