R.P.M. 12 000
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Eli HIFK on tippunut pahasti Tapparan kyydistä fanituotemyynnissäkin, kaikkien muiden asioiden ohella.
On pudonnut jo aikapäiviä sitten.
Viimeisin kollausjuttu mikä fanituotemarkkinoista on ainakaan mun silmiin on osunut on vuodelta 2016 Talouselämästä ja sen mukaan tuolloin jo Tappara myi fanituotteita Liigassa eniten. Jutussa kirjoitetaan, että isoimman tiputuksen oli kokenut HIFK, "joka vielä vuonna 2012 ilmoitti edellisen tilikautensa kannattajatuotemyyntien liikevaihdoksi 1,1 miljoonaa euroa, nyt 700 000".
"Tappara ilmoitti vielä vuonna 2012 Kauppalehden selvityksessä myyvänsä fanituotteita ainoastaan 300 000 eurolla, nyt viime vuosien kestomenestyminen näkyy. Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen on mielissään (750 000 euroon) kohentuneesta myynnistä, mutta ei hihku. 'Tavoite on puhkaista miljoonan euron raja. Mestaruudet tuovat toki piikin, mutta olemme tehneet jo monta kautta peräkkäin hyvän suorituksen sekä urheilullisella että liiketoiminnallisella puolella. Samalla brändin tunnettuus on lisääntynyt koko Suomessa', Leinonen kertoo."
Tuolloin Suomen kolmanneksi eniten myyvä Kärpät kauppasi TE:n jutun mukaan puolella miljoonalla fanituotteita.
Nyt Tappara suuntaa kohti 2 miljoonaa ja Suomen pääkaupungissa ja ylivoimaisesti tärkeimmässä matkailualueessa toimiva HIFK pyörittää bisnestään jäähallin parkkipaikalla luolassa.
Itse olen täälläkin monia kertoja kaipaillut HIFK:lta logoa, joka ottaisi koko stadin matkailun haltuun, vrt Giants ja Yankees. Tiedämme, että kaikki matkustajat kaikkialla maailmassa ostavat paikallisen seuran tuotteita, joskus tieten, monesti Nykin tapaan tietämättä edes, että se NY lippis on jonkun seuran.
Ja sitten se stadi-kama pitäisi vielä myyntiin - eli mm. lentokentälle oma shop, ja Stockalle oma shop-in-shop. Samaan kauppaan maajoukkuepaitaa futiksesta ja lätkästä ja HIFK:lle niistä myyntitulot.
Olen tästäkin puhunut joskus seuran suuntaan ja vastaus on sama kuin aina - ei voi kannattaa, eikä ainakaan osata sitä bisnestä. No, eivät menneet mukaan silloin kun ikkuna aukesi toki siihenkään liiketoimintaan, minkä osaavat.
HIFK ei vaan tunnu osaavan mitään - paitsi osallistua.
Lukis jatkoaikaa - täällä on tänäänkin kirjoitettu vaikka kuinka monia erinomaisia kehitysideoita, alkaen vaikka siitä miten pelaajat pitäisi lanseerata Saarisen ja muiden kanssa.
Viimeksi muokattu: