starcat kirjoitti:
Niin tiedä häntä.... Tietysti sponssit koettaa pienentää kustannuksiaan kun kerran jostain saavat mukamas syyn ainakin yrittää sitä... Muutenhan kaikki on vain nousemaan päin.....
Eiköhän ne sponsorit, tai oikeastaan sponsori on väärä sana, koska kyse ei nykyään ole todellakaan sponsoroinnista, vaan vaikkapa markkinoinnista, eli sitä ei tehdä hyvää hyvyyttään, vaan sijoituksena, jolle vaaditaan tuottoa. Miksi heittää rahaa roskikseen, jos sillä on parempaakin käyttöä. Et sinäkään varmaan maksaisi täyttä sähkölaskua, jos valoa tulee vain joka toinen päivä. Varmasti sanoisit maksavasi vain puolet, jos sitäkään.
Mitä jääkiekkossa on edes vuoden 1995 jälkeen aktiivisesti tehty sen eteen, että saataisiin lisää rahaa? Yrityksethän panostaisivat mielellään nykyistä enemmänkin, jos sille vain saisi vastinetta. Kuitenkin nyt on jo viimeisetkin höyryt haihtuneet MM-voitosta ja sen tuomasta ilmaisesta buumista. Yleisömäärät eivät ole kasvaneet vuosiin merkittävästi (10-100 ihmisen lisäys ei merkkaa mitään), jääkiekko on nykyään mediassa näkyvissä enemmänkin väkisin tehtyjen kohujuttujen vuoksi, valitetaan nihkeistä sponsoreista ja liian huonoista ja pienistä talousaluieista, kaikki on aina muiden vikaa.
Yhteistyösuhteita hoitavat monessa paikassa liike-elämää ymmärtämättömät ihmiset. Mikäli tälläkin palstalla lukemani asiat pitävät paikkansa, että monet seurat esim. uhkaavat vaihtaa tavarantoimittajaa, jos firma ei osta peliasusta mainosta, niin en yhtään ihmettele, jos "yhteistyö"suhteet ovat mitä ovat. Miten siis voisi olettaakaa silloin firmojen innolla panostavan yhtään enempää. Monessa tapauksessa ollaan mukana vain sen vuoksi, että vielä firman johdosta löytyy joku seuran kiihkeä kannattaja. Pörssiyhtiöissä ei varsinkaan huvin vuoksi voi enää edes tukea urheiluseuroja, vaan on itsekin saatava siitä jotain.
Ruotsissa on ymmärretty, että kyse ei ole pelkästään sponsoroinnista ja mainoksista, vaan yhteistyöstä ja seurat ovat kehittäneet toimintaansa siten, että firma saa muutakin. Färjestadissa sanotaan tilanteen olevan sellainen, että alueen yritysten on "pakko" olla mukana, jos haluaa menestyä. Seura siis tavallaan tarjoaa yrityksille paikan ja ympäristön toimia muiden yritysten kanssa.
Sellainen käsitys mulla ainakin on, että täällä pyritään yhä myymään mainos paidasta ja sillä selvä, ehkä annetaan päälle muutamat liput. Tällä hetkellä saa varmasti ostettua halvempiakin mainoksia, joilla on sama näkyvyys. Suomessa tuntuu myös olevan vallalla se ajattelutapa seuroissa, että kaikki asiat hoidetaan yhden kauden aikajänteellä. Joka vuosi ollaan monessa seurassa kusessa, kun pelaajat puuttu, puolet yhteistyösopimuksista puuttuu jne.
Itse, jos olisin jonkin yrityksen johdossa niin en todellakaan harkitsisi markkinointia tai yhteistyötä jääkiekkoseurojen kautta. Sen verran amatööritouhua se on Penoineen ja Virmasineen. Pikkupojat pelaa ihan liian suurilla rahoilla taitoihin nähden.
Jos vuodesta -95 lähtien on menty juurikaan mitään tekemättä karsintasekoiluja lukuunottamatta niin se kertoo jo jotain.