Saipan ja HPKn kohdalla tuli "pieni" laskuvirhe. :)
Nou hätä, kaikki löytyy aina arkistoista, eikä tässä ole tarkoitus olla aina ihan haudanvakavasti liikkeellä. Jokainen, joka lyö vetoa ja haluaa vähän voittaakin, joutuu tekemään tällaista tilastoduunia lajista kuin lajista. Itse en ole ollut alkujaan mikään tilastofani, en todellakaan. Olen pelannut montaakin lajia ja mennyt sitä kautta mukaan. Kiinnostus vedonlyöntiin on tullut jälkijunassa ja osittain ihan sattumalta törmäämällä tiettyihin tyyppeihin. Pikkuhiljaa sekin osasto urheilusta rupesi kiinnostamaan. Lukion lyhyen matikan läpikäyneenä en olisi silloin koskaan uskonut, että vielä tulen ihan vapaaehtoisesti runkkaamaan numeroita ja laskemaan erilaisia todennäköisyyksiä. Terkut matikanmaikalle, olit sittenkin oikeassa, kyllä sillä shitillä jotain käyttöäkin on :).
Pelkkä tilastojen kelailu ei btw. pahemmin auta vedonlyöjää, jos hänellä ei ole minkäänlaista tuntumaa lajiin. Pelaajataustaa ja/tai pitkäaikaista fanitusta. Kyllä numeroiden lisäksi pitää olla tajua pelaajista, pelitavoista ja joukkueiden tämänhetkisistä iskukyvyistä. En itse tajua esimerkiksi koripallosta juuri mitään, osaan vain katsoa sitä kuten Karjala-lippismies katselee lätkää kerran vuodessa. Niinpä ei tulisi mieleenkään lähteä hässäämään rahojani koripalloon, vaikka siellä on saatavana monivuotiset sarjatilastot ja lajin yleisiä lainalaisuuksia voi niin ikään opiskella. En ole tarpeeksi kiinnostunut ja "in" koriksesta, joten eipä ole syytä kelailla tuon hienon lajin tilastoja. Tyydyn siihen, että katselen joskus tasokkaan matsin ihan perusurpona.
Tilastojen tulkitseminen silloin, kun laji kiinnostaa aidosti ja uskaltaa jopa sanoa tietävänsä siitä paljon, paljastaa kiehtovia yksityiskohtia isojen linjojen takaa. Esimerkiksi -ei provoa- Jokerit on mielestäni kolmesta kärkijoukkueesta eniten vaaravyöhykkeessä dyykkaamisen suhteen: joukkueen menestys perustuu liki 90%:sesti maalivahtipeliin ja vieläpä yhteen maalivahtiin (Dufvalla on 2 huippuveskaria) ja joukkueen hyökkäystenrakentelu ei ole kaksista. Jos Riksman loukkaantuu tai kadottaa vireensä? Jyp ja Blues ovat parempia paketteja, siellä toimii riittävän moni muukin osio ja HIFK:nkin lasken pelillisiltä valmiuksiltaan Jokereita paremmaksi. Otan hatun päästä ja onnittelen, jos Jokerit tulee sijoittumaan lopullisissa tuloksissa HIFK:n edelle. Mun paperien mukaan näin ei pitäisi käydä ja meidän keskinäiset jopa puoltavat tätä. Mutta tietojeni mukaan mikään SM-liigajengi ei ole kuitenkaan kysellyt meikäläiseltä, että mitenkäs meidän pitää pelata tästä eteenpäin, jotta saisimme paperisi näyttämään helvetin osuvilta?