HIFK:n peliesitykset kaudella 2024–2025

• 309 861
  • 5 866

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Jatketaan muuta tilastospedeilyä:

Tehdyt maalit 76, sija 1
Päästetyt maalit 60, sija 7

Ottelumäärissä on tosin niin paljon eroja, että vertailu ei anna tarkkaa kuvaa.
Keskimäärin tehdään 3,6/ottelu ja päästetään 2,8/ottelu.
Klassisen päästä kaksi teeman vastaisesti HIFK päästää kolme ja tekee neljä.

YV% 25,97 sija 5
AV% 77,42 sija 10

YV-maalit 20 sija 2
AV-maalit 14 sija 7

Kärppien YV esim. on 30%, mutta ovat tehneet vain 14 YV-maalia. isoin muutos HIFK:n kohdalla on se, että ollaan päästy YV:lle.

Mikäli kausi etenisi näin, niin:

Lehterä 14+18 =100
Pakarinen: 66+11= 83
Vesalainen: 31+43=74
Martin: 17+37 = 54

Moni varmaan ymmärtää, että ylläoleva ei voi jatkua tällä tahdilla. HIFK:n pitää tämä pistetahti ylläpitääkseen vähentää päästettyjä maaleja radikaalisti ja/tai hankkia leveyttä hyökkäykseen. Mielellään molemmat.
Siihen, että ollaan päästy enemmän yv:lle vaikuttaa tiukennetty dumarilinja, ehkä hiukan nopeampi oma ja suorempaan maalille menevä peli ainakin.

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Tarraan tähän alivoimaan. En tiedä miksei se toimi samalla tapaan kuin viime kaudella. Mielestäni sitä yritetään pelata ihan samallalailla kun viime kaudella, mikä onkin luonnollista, sillä silloin oltiin paras alivoimajoukkue.
Alivoiman runkopalaset Jääskä, Koivistoinen ja Motin poistuivat, jotka olivat liigatasolle aivan eliittiä alivoimapelissä. Heidän poistumisestaan huolimatta alivoimaa yritetään pelata tismalleen samalla tavalla, kuin viime kaudella. Siinäpä juuri yksi päävirheistä mielestäni.

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Hyviä nostoja. Taposesta on puhuttu paljon, mutta muut päässyt vähemmällä. Miehon -6 mennyt multa ohi, mutta esim. Martinin takaiskumaalit olen huomannut. Rask pelasi aika monta peliä kakkoskentässä saamatta oikeastaan mitään aikaan. Näppituntuma on se että eniten hyötyä on siitä, että Rask hankkii vastustajille aika usein jäähyn. Muuten hyödyt aika vähissä.
Ja Rask tarvitsee peliä rakentavan sentterin.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri mieltä. Kodytek tekee liikkeellään tilaa ja yllättävän paljon myös kaksinkamppailee sekä haastaa. Ei lähtökohtaisesti ole se, joka pitää kiekkoa, imee vastustajia ja rakentaa syötöillään peliä.

Olen samaa mieltä. Ei ole pelintekijä eikä maalintekijä vaan energinen pörrääjä hyvillä käsillä. Hyvä palanen mitä tahansa kentällistä, mutta ei sen moottori.

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Aika kriittiset arviot sulla kyllä meidän ulkomaalaisista, jotka ovat kaikki olleet tällä kaudella erinomaisia. Martin ja Marleau olleet kyllä mielestäni erittäin hyviä, vaikka nyt tossa sanoitkin niistä Martinin puolustuspään heikkouksista ja Marleaun epätasaisuudesta. Mutta kyllä mun mielestä meidän ulkomaalaiskaarti on ihan koko liigan eliittiä.
Ihan asiallisesti on pakko kysyä, että miten määrittelet mainitsemasi "ovat kaikki olleet tällä kaudella erinomaisia"? Tietysti ottaen huomioon, että seuraavassa lauseessa tuot esiin, että mielestäsi, mutta on pakko tarttua tähän ensimmäiseen. Eihän totuuden nimissä voi hyvällä tahdollakaan sanoa, että erinomaisesti. Hyvin kyllä, erittäin hyvin ehkäpä, mutta ei missään tapauksessa erinomaisesti. Se, että johdetaan sarjaa, ei tarkoita kuitenkaan yksilötasolla erinomaisuutta automaattisesti. Jo se, että itsekin mainitset puolustuspään heikkoudet ja epätasaisuuden, laskee arviointia erinomaisesta. Toki, nämähän ovat mielipiteitä ja jokaisella on niihin täysi oikeus, mutta realismin tulisi kulkea jokaisen subjektiivisesta näkemyksestä huolimatta sen rinnalla.

Greffin

Jäsen
Alivoiman runkopalaset Jääskä, Koivistoinen ja Motin poistuivat, jotka olivat liigatasolle aivan eliittiä alivoimapelissä. Heidän poistumisestaan huolimatta alivoimaa yritetään pelata tismalleen samalla tavalla, kuin viime kaudella. Siinäpä juuri yksi päävirheistä mielestäni.

Tallberg oli myös erinomainen alivoimapelaaja. Eli suurin syy alivoiman heikkenemiseen on siinä, että kaikki parhaat av-pelaajat lähtivät, eikä nyt ole löytynyt yhtä tasokkaita paikkaajia.

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Aika pitkään sai pelata Kodytekin kanssa, joka mielestäni täyttää tuon kriteerin.
Minä taas en pidä Kodytekiä kovinkaan rakentavana. Hän tarvitsee yhden osaavan vierelleen. Älä ymmärrä väärin - arvostan häntä ja pidän hänen asenteestaan. Voisi olla kolmosessa, vaan tuskin haluaisi.
Rask sitten tarvitsee helposti avaavia syöttöjä jakavan ja hyökkäysalueella tilaa vapauttavan sentterin. Silloin Rask on parhaimmillaan - murtautuu tyhjään tilaan ja laukoo tai lämää suoraan syötöstä maaliin.

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen samaa mieltä. Ei ole pelintekijä eikä maalintekijä vaan energinen pörrääjä hyvillä käsillä. Hyvä palanen mitä tahansa kentällistä, mutta ei sen moottori.
Onko tämän profiilin pelaaja kuitenkaan sellainen johon pitää käyttää isoa siivua budjetista, joka Kodytekiin varmasti on käytetty? Mielestäni ei vaikka kiistatta laatupelaaja hän on. Mutta onko Kodytek oikeasti kovin laadukas kakkossentteriksi varsinkin otettaessa huomioon laitureiden taso.

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Onko tämän profiilin pelaaja kuitenkaan sellainen johon pitää käyttää isoa siivua budjetista, joka Kodytekiin varmasti on käytetty? Mielestäni ei vaikka kiistatta laatupelaaja hän on. Mutta onko Kodytek oikeasti kovin laadukas kakkossentteriksi varsinkin otettaessa huomioon laitureiden taso.

Kodytek on matkalla yli 40 pisteen kauteen. Aika harvassa jengissä 2. sentteri tekee yli 40 pinnaa ja mulla on fiilis, että Kodytek parantaa koko ajan.

Hyvä jäbä ja löisin kahden vuoden jatkodiilin käteen ennen kuin joku SHL-jengi vetää välistä. Tosin en tiedä onks toi sen optio seuran optio vai joku ”yhteinen hyvä fiilis” -optio?

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kodytek on matkalla yli 40 pisteen kauteen. Aika harvassa jengissä 2. sentteri tekee yli 40 pinnaa ja mulla on fiilis, että Kodytek parantaa koko ajan.

Hyvä jäbä ja löisin kahden vuoden jatkodiilin käteen ennen kuin joku SHL-jengi vetää välistä. Tosin en tiedä onks toi sen optio seuran optio vai joku ”yhteinen hyvä fiilis” -optio?
Ei mua Kodytekin jatko haittaisi. Enemmänkin se, että olisiko markkinoilla parempiakin vaihtoehtoja. Uskon olevan.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas en pidä Kodytekiä kovinkaan rakentavana. Hän tarvitsee yhden osaavan vierelleen. Älä ymmärrä väärin - arvostan häntä ja pidän hänen asenteestaan. Voisi olla kolmosessa, vaan tuskin haluaisi.
Rask sitten tarvitsee helposti avaavia syöttöjä jakavan ja hyökkäysalueella tilaa vapauttavan sentterin. Silloin Rask on parhaimmillaan - murtautuu tyhjään tilaan ja laukoo tai lämää suoraan syötöstä maaliin.

Joo, mutta nuorempi Rask olisi luultavasti pärjännyt varsin hyvin Kodytekin vierellä. . En lähtisi Kodytekiä syyttämään Raskin tehottomuudesta. Sekä Komarov että Marleau ovat pärjänneet vähintäänkin kohtuullisesti Kodytekin kanssa. Rask ei. Taitaa hänen parhaat päivät olla takana

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei mua Kodytekin jatko haittaisi. Enemmänkin se, että olisiko markkinoilla parempiakin vaihtoehtoja. Uskon olevan.

Voi olla, mutta Kodytek pelaa jo nyt sellaisella tasolla, että SHL kutsuu, jos ei ole seuran optiota. Ton tason ukkoa on vaikea löytää 2. sentterin rooliin, joka on rooliinsa tyytyväinen.

Nyt vain pitäis löytää hyvä kolmas sentteri ja sitäkään ei tunnu löytyvän, et ei vaikuta siltä, et markkinat pursuaa Suomeen haluavia huippusenttereitä.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Kyllä mä itse Kodytekille ilman muuta sen jatkosopimuksen tekisin, sillä hän on myös ollut loistava ja oikeastaan vielä parempi, kun mitä alunperin osasin hänestä odottaa. En usko että SM-liigasta kovin montaa parempaa ulkomaalaispelaajaa tulee löytymään, kun mitä meidän taitoväkkärä Kodytek.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan asiallisesti on pakko kysyä, että miten määrittelet mainitsemasi "ovat kaikki olleet tällä kaudella erinomaisia"? Tietysti ottaen huomioon, että seuraavassa lauseessa tuot esiin, että mielestäsi, mutta on pakko tarttua tähän ensimmäiseen. Eihän totuuden nimissä voi hyvällä tahdollakaan sanoa, että erinomaisesti. Hyvin kyllä, erittäin hyvin ehkäpä, mutta ei missään tapauksessa erinomaisesti. Se, että johdetaan sarjaa, ei tarkoita kuitenkaan yksilötasolla erinomaisuutta automaattisesti. Jo se, että itsekin mainitset puolustuspään heikkoudet ja epätasaisuuden, laskee arviointia erinomaisesta. Toki, nämähän ovat mielipiteitä ja jokaisella on niihin täysi oikeus, mutta realismin tulisi kulkea jokaisen subjektiivisesta näkemyksestä huolimatta sen rinnalla.

No ainakin maaleja ja pisteitä meidän ulkomaalaiset ovat tehneet kaikki ihan mukavasti, lukuunottamatta Kodytekin maaleja ja Knotin pisteitä, jotka taas eivät ole puolustajana ne hänen tärkein tehtävänsä. Kodytek ollut silti erinomainen pelin pyörittäjä, vauhtiväkkärä ja syöttökone.

Mitä aikaisemmin jo sanoin, niin onhan Martin varsinkin ollut aivan huikeassa vireessä, kun meidän puolustaja tekee niitä pisteitä melkein pinna per peli-tahdilla ja teki niitä kauden alussa vieläkin tehokkaammin! Mutta tämä pieni pistetahdin hyytyminen nyt hänelle sallittakoon, sillä edelleenkin hänen statsit ovat puolustajalle todella kovia.

Toki nämä nyt ovat mielipideasioita, mutta itse vaan hyväksyn Martinin kohdalla hieman paremmin ne mahdolliset heikkoudet puolustuspäässä, kun mies pystyy pelistä toiseen hyvittämään niitä hyökkäyspään tehoillaan. Meillä kuitenkin onneksi on useita hyviä tällaisia puolustavia pakkeja, kuten Knot, Lindbohm, Melart, Sund ja Nykyri, jotka osaavat hoitaa hyvin sen puolustuspään roolin.

No en tiedä, otinko nyt sitten väärän sanavalinnan tossa, kun sanoin meidän ulkomaalaisten olevan tasoa "erinomainen", mutta kyllä mä silti käytännössä antaisin meidän ulkomaalaiskaartille tässä vaiheessa sen kouluarvosanan 9, eli ainakin aika lähellä sitä täyttä kymppiä mielestäni nyt ollaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy