4
444
Santala tosiaan vaihdettiin - hieman karrikoiden - lähes aina aloituksesta pois. Monikaan ei osannut sanoa, mitä tuossa meni aina pieleen, eikä Santala ilmeestään päätellen ollut usein samaa mieltä asiasta. Toki sitten kun sai aloittaa, niin kaapi niitä hyvällä prosentilla. Joskus taisi olla puhetta siitä, että muut ”varastivat” ympyrän kehällä ja tuo olisi johtanut rikkeeseen, mutta tuntui jo silloin kummalta, että tuota olisi tapahtunut vain Santalan aloittaessa.Olen antanut itselleni kertoa, että Ruotsissa pärjäsi aloituksissa ok. Nyt on eri maa, eri Liiga, eri tuomarit, eri toimintatavat. Muistaako kukaan vielä viime kautta, jolloin eräs IFK:n aloittaja pistettiin aina vaihtoon, vaikka hidastusvideoistakaan kukaan ei oikein syytä keksinyt. Sama vaivasi parin muunkin Liiga-jengin ykkösaloittajaa.
Sanokaas vielä se, että miksi rightin puolen aloittajaa pidetään yleisesti pahimpana vastuksena? Onko takana se tosiasia, että vasenkätisiä on väestöstä muutama prosentti, joten useimmat rightit ovat itseasiassa oikeakätisiä, eli ote mailasta on vahvempi käsi alhaalla?
Itse en ole koskaan pelannut sentteriä, joten oma tietämys ei riitä analysoimaan tuon pidemmälle.
Olen muistaakseni aiemminkin yrittänyt etsiä aloitustilastoja SHL:stä, mutta vähän heikosti löytyy. stats.swehockey.se tarjoaa jotain, mutta koska sivusto on heikosti optimoitu mobiiliin, niin en jaksanut kahlata pidemmälle.