Kyllä maalivahdille on pakko antaa myös hieman sitä krediittiä, että hän on erillinen(kin) saareke. Näkeehän sen jo kokoonpanostakin; yksi ukko pelaa (oletettavasti) koko 60 min ja edessäoleva viisikko vaihtelee. Miksi tätä kaveria ei saisi pitää erillisenä saarekkeena joukkuelajissa? Jääkiekkomaalivahti on todellinen ja aito yksilö ja kaikki tietävät, mitä hyvä maalivahti saa aikaiseksi. Parhaimmillaan hän ensin pelastaa joukkuettaan, mutta joskus se menee niinkin, että myös joukkue parantaa, kun oppii pikkuhiljaa luottamaan, että omissa ei aina soi. Mielestäni HIFK pelaa Lunkan kanssa valmiiksi paskat housussa ja tämähän on kaksisuuntainen tie = Lunkka on itse aiheuttanut tätä kuviota. Itse lasken viime kevään menestyksestä hemmetin suuren osan Riksmanille. Kun hän kykeni nujertamaan Lasakin, homma rupesi toimimaan, niin että koko joukkueen pingotus hieman hellitti. Ei tämä niin yksinkertaista ole, että kun joukkue pelaa huonosti, maalivahti seuraa perässä ja sama päinvastoin. Tällä logiikallahan maalivahdit harvemmin olisivat joukkueessa tähtiä, koska heidän merkityksensä olisi yllättävän pieni. Niin kauan kuin NHL, KHL, Ruotsi, Suomi, Venäjä ja Tami sanovat, että maalivahti on joukkueen tärkein pelaaja, asia on näin.
Riksman pelasi loukkaantuneena pari paskamatsia, mutta on muuten ollut täsmälleen saman joukkueen takana valovuoden Lunkkaa parempi. Norjakin on aloittanut hyvin. Kyllä minä uskon siihen, että jos HIFK:n mv-peli nyt loksahtaa paikalleen siten, että tulee uusi ykkönen ja Norja jatkaa tasollaan, joukkueen pistemäärä rupeaa kasvamaan vääjäämättä. HIFK osaa kuitenkin tehdä maaleja. Mutta en tässä silti rakentele pilvilinnoja keväästä, jolloin mennään pitkälle. Siihenkin on häviävän pieni mahdollisuus. Mutta jos maalivahtipeli pysyy liigan huonoimpana, ei tässä paljon auta pelikirjankaan korjaus. Moni ajattelee täällä suunnilleen näin: pelikirjan osuus lopputulokseen on 80%, maalivahti seuraa isoa kuvaa perässä ja on sitten kai se 20%. Mä sanon kaudesta toiseen: maalivahdin osuus joukkueen menestyksestä on 50%, ei tippaakaan alle. Tämä on voimassa ihan pelikirjasta riippumatta. Jos joku hyväksyy ajatuksen, että maalivahti voi voittaa ottelun, ei tätä voi hyväksyä vain yksipuolisesti. Jos maalivahti pystyy pelastamaan yksittäisiä otteluita, niin totta munassa hän kaiken logiikan mukaan pystyy myös tuhoamaan monia yksittäisiä otteluita! Tämä on maailman yksinkertaisin logiikka; voiman ja vastavoiman laki. Jos veneentappi pystyy pitämään paatin pinnalla, niin totta helvetissä veneentapin puuttuminen pystyy vastaavasti upottamaan paatin.
Itsekin kuulin jo Lappeenrannasta valituksia siitä, että Petun kiekon vertaaminen eteläkarjalaiseen kusipääkiekkoon on loukkaus kusipääkiekkoa kohtaan. schollille: Näin kirjoitetaan esapirnes. Käytä fonttikokoa 1. Valitettavasti pienempää ei ole.