Menestyneillä valmentajilla on sellainen ohjenuora, että ei kannata korjata sellaista, mikä ei ole rikki. Matikaisella se näköjään menee niin päin, että mikäli jokin toimii, niin riko se ja syö paskaa.
Olen joka asiasta aivan samaa mieltä. Otin vain kaksi naurettavinta esimerkkiä: Hirso istuu katsomossa ja Åsten pelaa! Ymmärrän, että jatkoajassa pyörii vielä vuoteen kilpi ja miekka -juuttuneita antihirsoja, joiden onnen täyttymys on se, kun Hirso ei pelaa. Olkoon Hirso minkälainen pettymys tahansa, mutta on rikollisen typerää ja idioottimaista valita näistä ketjuvaihtoehdoista ensimmäinen:
-Åsten-PW-Kibe
-Hirso-PW-Kibe
99,99% jääkiekkovalmentajista, jotka oikeasti haluavat maksimoida joukkueensa taitotason, valitsevat jälkimmäisen vaihtoehdon. Luulen, että olisi saattanut napsahtaa jopa toinenkin maali. Mua vituttaa yhtä paljon PW:n kuin Hirsonkin puolesta. Jos olisin Pera, ottaisin juuri nyt puhelua agentilleni ja kysyisin mahdollisuutta pätkäistä sopparia, tehdä vaihtokauppaa tai jotain vastaavaa. Kun agentti kysyy, mikä mättää, ei tarvitse kuin vastata:
-Mun ketjun toiseksi laituriksi on laitettu poika nimeltä Åsten.
-Joo, kyllä, mä siis olen se sama Petteri Wirtanen, jolla on 2 Suomen mestaruutta, NHL/AHL-kokemusta ja maajoukkuepelejä.
-Odotas hetki, voin tavata sen mun nykyisen laiturin nimen: Å - S - T - E - N.
-Ei ole joukkueessa mitään kulkutautia. Hirschovitsin Kimi istui katsomossa, samoin Pöystin Eetu.
-Ei, se on Petri Matikainen, ei Pentti.
Luulen, että Petu paiskaa seuraavaan rankkarikisaan Kurvisen, Melartin ja Piiparisen ja kertoo häviön jälkeen: "Meillä on nyt vaan tää kehityskuvio kesken, mutta kyllä me tullaan täältä se on ihan selvää. Jonkun verran on vielä taitoa siellä täällä ympäri joukkuetta, mutta jouluun mennessä olen saanut kaiken kitkettyä"