Jippo elää täällä kuvitelmissaan jossain 30 vuotta vanhassa ajassa. Silloin ehkä toimittajat olivat puolueettomia ja kunnioittivat heidän eettistä säännöstöään. Ei tarvitse avata kuin televisio, kun näkee todellisuuden. Jokaisen kanavan urheilulähetyksissä päähuomion saa se tapahtuma, johon kyseisellä kanavalla on lähetysoikeudet. Jos ei näe tätä, niin ei edes opaskoira ole riittävä avustaja liikkumiseen.
Hieman eri asia. Tietenkin televisiossa puffataan oman kanavan tarjontaa. Lehdistön puolella vertaisin sitä siihen, että matsista tehdään ennakkojuttu arvioineen ja sitten jälkeen päin otteluselostuksen yhteydessä tarkastellaan myös näin arvioiden osuvuutta. Eli yksinkertaistaen: tiedotusvälineet valitsevat, mitä seuraavat, ja nämä profiloiduiksi valitut aiheet hoidetaan sitten näyttävämmin kuin muut.
Ja kuvitelmaa tai ei, omalta kohdaltani voin vakuuttaa, että ainakin pyrin toimittajana "puolueettomuuteen" samoin kuin tekevät kaikki kollegat, joiden kanssa olen asiasta puhunut. Olisi tietenkin naiivia olettaa, että jutuista voisi tehdä täysin objektiivisia. Toisaalta on jopa loukkaavaa väittää, että toimimme jonkin tahon äänitorvina tietoisesti ja tarkoituksella.
En nyt ala sen kummemmin yksilöimään asiaa, mutta kyllä minulla omasta mielestäni on kompetenssia sanoa jotain toimittajien ajatusmaailmasta ja eettisistä asioista ilman, että sitä kutsutaan "kuvitelmaksi". Tai sitten minä nukun, ja tämä kaikki on vain harhaa.