Kuten täällä on moneen kertaan todettu, niin Lundell näyttäisi olevan rankkareissa Niemistä selvästi parempi. Syyksi tähän on tarjottu maalivahdin koon lisäksi m.m. Jannen kokemusta ja rauhallisuutta. Miten tämä sopii yhteen Jannen kuuluisan "huonon paineensietokyvyn" kanssa? Voivatko rankkarit, jotka toki nykyään ovat turhan arkisia tapahtumia, peräti olla osoitus Jannen hyvästä (!) paineensietokyvystä?
Itse kuulun ehkä "pro-Lundell-liikkeeseen", ja kyllähän mä unelmoin siitä, että Janne torjuisi IFK:lle sen mestaruuden. En pidä mitenkään mahdottomana, että JL voisi olla keväällä voittava maalivahti. Eivät nuo menneiden kausien joukkueet ole Janneen kaatuneet, ja sitä paitsi nyt on uusi kausi ja uudet kujeet.
Kuitenkin näkisin mielelläni täällä sen "brodeurin", "timthomasin" tai "vehasen", eli selkeästi vielä Jannea kovemman veskarin, sillä en minäkään luota Janneen kuin vuoreen. Lundell näyttäisi olevan tämän hetken SM-liigassa korkeaa keskitasoa, ja mestaruus on tietenkin helpompi voittaa huippuveskarin kuin korkean keskitason veskarin kanssa. Pointtini onkin lähinnä se, että uuden ykkösmaalivahdin hankkimisella ei ole kiirettä. On erittäin todennäköistä, että sellaista etsitään jo nyt, mutta haluan paljon mieluummin sen "brodeurin" tammikuussa kuin jonkun "stathosin" huomenna. Jos tarpeeksi hyvää maalivahtia ei millään löydy, niin haluan, että mennään Jannella, eikä yritetä fanien mieliksi jotain epämääräistä täysin scouttaamatonta AHL-kolmosveskaria. Uuden maalivahdin pitää olla selvästi Lundellia parempi.
Mitä niihin helppoihin maaleihin tulee, niin mulle on aika sama miten maalit päästetään. Vain päästettyjen maalien määrällä on merkitystä. Toki voi spekuloida sillä miten "helppot" maalit vaikuttavat kenttäpelaajien otteisiin, mutta uskoisin vaikutuksen olevan hyvin pieni jos maalivahti muuten pelaa jatkuvasti korkealla tasolla ja tekee huipputorjuntoja.