Niinno, maalivahdin tekemisiin on helpompi puuttua ja tarttua. Maalivahdin henkilökohtaiset heikkoudet ovat huomattavasti vaikeammin muutettavissa kuin kenttäpelaamisen. Kentällä mahdollisuudet ketjujen muunteluun, eilaisiin taktiikoihin, peliaikoihin. Keskiverto pelaajista voidaan pelitaktiikan ja peluutuksen avulla saada loistava ketju. Keskiverto maalivahdin kohdalla mahdollisus on vain henkilökohtainen kehitys joka saattaa olla mahdotonta jos täysi potentaali on saavutettu (näin uskon lunkan tapauksessa olevan).
Muttakun ei tuo noin yksinkertaista ole. Ei maalivahti ole se ainoa puolustava ja maaleja-estävä elementti joukkueessa.
Yksinkertaistettuna voisi väittämän "jokainen veto on kiinniotettava" kääntää koskemaan kenttäpelaamista väittämällä "vastustaja voi ampua vain sellaisista paikoista joista puolustus päästää sen ampumaan". Molemmat aivan älyttömiä, mutta hiffaat varmaan idean.
Suosittelen kaikkia veskari-fetissejä katselemaan min. kuusi jaksoa dokumenttisarjaa jossa tutkitaan lento-onnettomuuksien syitä. Yksi asia joka toistuu lähes kaikissa onnettomuuksissa on se, että kyseessä ei ole yksi iso asia joka menee pieleen. Kyseessä on tapahtumaketju, jossa yhden pienen asian pettäminen johtaa toisen pienen asian pettämiseen --> ketjureaktio ja omissa soi.
Ei kannata katsoa maalien syntymistä vain siitä kohtaa kun veto lähtee ja arvostella KOKO JOUKKUEEN PUOLUSTUPELAAMISTA sen perusteella saako veska vedon kiinni vai ei. Tai vielä hölmömpää ajatella että veskari peli edustaa koko joukkueen puolustuspelaamista.
Summaus: Kenttäpelaajien tekemisellä on suuri vaikutus kenen tahansa veskarin prosentteihin. Vaikka nykyisten veskareiden statseilla ei ehkä kannua otettaisikaan, ei heidän henkilökohtainen kehittyminen / uusi veskari ole ainoa tie statsien parantumiseen. Nokkakin sanoi ettei nykyisellä pelillä keväällä voiteta mitään. Myös minun mielestäni prioriteetti no1.
Uskon että joukkueen sisällä näiden asioiden painoarvot ovat paljon paremmassa tasapainossa kuin tämän palstan kirjoittelussa.
Viimeksi muokattu: